Monitor dla fotografa - część IV : poradnik kupującego
3. Parametry specjalistyczne
Istotnie, gdy celem zakupu są zastosowania, gdzie ważne jest prawidłowe prezentowanie kolorów - co stanowi kluczowy aspekt pracy grafika - musimy przyjrzeć się bliżej dodatkowym parametrom, które prezentowane są nie dla wszystkich monitorów w ofercie handlowej.
Odwzorowanie przestrzeni barw
Monitor powinien odwzorować szeroką przestrzeń kolorów idealnie zbliżoną do 100% przestrzeni Adobe RGB. Ten parametr jest istotny dla zapewnienia, że kolory na fotografiach i innych pracach graficznych będą wyświetlane wiernie na ekranie.
![]() Porównanie Eizo ColorEdge z gamutami referenyjnymi |
Szeroka przestrzeń kolorów nie przyda nam się szczególnie, gdy sama reprezentacja kolorów nie będzie wiarygodna. Dlatego stosuje się wbudowane w elektronikę monitora tablice LUT (ang. lookup table) pozwalające na indywidualnie dopasowanie kolorów. Dzięki temu możemy poprawnie kalibrować monitor, tworząc odpowiednie profile barwne bez utraty jakości obrazu, jak dzieje się w wypadku programowej korekcji wartości w sterowniku karty graficznej.
![]() Obsługa 10-bitowego koloru w monitorach Eizo |
Kaptur
Możliwość zamocowania specjalnego kaptura, który otacza monitor po bokach i u góry, zapobiegając odbijaniu się światła od ekranu, jest dużą zaletą, zwłaszcza gdy potrzebujemy idealnych wręcz warunków pracy.
![]() Specjalistyczny kaptur Eizo |
Wydawałoby się, że kaptur to prosta nakładka na ekran. Okazuje się jednak, że dobre konstrukcje to takie, które umożliwiają wykorzystanie ich także w pozycji portretowej monitora.
Stabilizacja koloru
To parametr, którego ważność nie jest powszechnie znana. Niezbyt często słyszy się o wygrzewaniu monitorów - tak, chcąc poprawnie skalibrować monitor, musimy wykonać tę procedurę po ustabilizowaniu jego pracy. Niezależnie od tego, czy chcemy sprawdzić szybko rezultaty sesji zdjęciowej w studiu fotograficznym, czy przenosimy monitor w inne miejsce, przystąpienie do pracy zajmie trochę czasu - typowy monitor LCD potrzebuje około 30 minut, aby osiągnąć stabilny poziom jasności, odwzorowania koloru i odcieni.
![]() Stabilizacja w monitorach Eizo |
Powinniśmy zatem szukać takich konstrukcji, które pozwolą nam na efektywną prace kilka minut po włączeniu.
Równomierność podświetlania
Uzyskanie równomiernego podświetlenia oraz jednorodnego koloru na całej powierzchni matrycy LCD jest bardzo trudne. Wynika to ze sposobu rozprowadzania światła, wydobywającego się z krawędzi panelu. Przypomnijmy, że monitory kineskopowe/plazmowe oraz ekrany OLED nie mają tej przypadłości, gdyż każdy punkt jest samodzielnym źródłem światła.
Rozwiązaniem problemu nierównomierności w panelach LCD jest korygowanie wyświetlanego obrazu tak, by ją kompensować. Oczywiście taka korekcja musi nastąpić przy produkcji, gdzie należy określić właściwości każdego egzemplarza.
![]() Funkcja DUE włączona |
![]() Funkcja DUE wyłączona |
Powyżej prezentujemy przykład takiej normalizacji - opracowaną przez EIZO funkcję korygująca fluktuacje jasności i chrominancji w różnych obszarach ekranu monitora LCD. DUE (Digital Uniformity Equalizer) zapewnia jednolitość na wszystkich 256 poziomach skali szarości, minimalizując różnice wartości gamma na całym ekranie.
Ergonomia
Istotnym elementem budowy monitora jest stopka, która pozwala na umieszczenie ekranu w najbardziej dogodnej pozycji, umożliwiając regulację odchylenia w płaszczyźnie poziomej i pionowej, zmianę wysokości i pracę w trybie portretowym.
![]() Przykład regulacji położenia monitora |
Oprócz stopki dobrze jest mieć możliwość zamocowania uchwytu VESA. Przyda się to szczególnie w miejscach, gdzie musimy zawiesić monitor na ścianie, a nie chcemy rezygnować z różnorakiego ustawienia.