Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Artykuły

Monitor dla fotografa - część IV : poradnik kupującego

5 lutego 2016

3. Parametry specjalistyczne

Jesteśmy już dobrze zaznajomieni z podstawowymi parametrami, których użyteczność sprawdzi się znakomicie w ogólnie pojętych zastosowaniach biurowych (przeglądaniu internetu, oglądaniu filmów czy pracy z edytorami tekstu i arkuszami kalkulacyjnymi), jednak przy grafice czy edycji zdjęć szybko okażą się one niewystarczające.

Istotnie, gdy celem zakupu są zastosowania, gdzie ważne jest prawidłowe prezentowanie kolorów - co stanowi kluczowy aspekt pracy grafika - musimy przyjrzeć się bliżej dodatkowym parametrom, które prezentowane są nie dla wszystkich monitorów w ofercie handlowej.

Odwzorowanie przestrzeni barw



----- R E K L A M A -----

GORĄCE CENY ZA ZESTAWY OD SONY!
Kupujemy używany sprzęt za gotówkę. Raty 20x0%!

Monitor powinien odwzorować szeroką przestrzeń kolorów idealnie zbliżoną do 100% przestrzeni Adobe RGB. Ten parametr jest istotny dla zapewnienia, że kolory na fotografiach i innych pracach graficznych będą wyświetlane wiernie na ekranie.

Monitor dla fotografa - część IV : poradnik kupującego - Parametry specjalistyczne
Porównanie Eizo ColorEdge z gamutami referenyjnymi

Szeroka przestrzeń kolorów nie przyda nam się szczególnie, gdy sama reprezentacja kolorów nie będzie wiarygodna. Dlatego stosuje się wbudowane w elektronikę monitora tablice LUT (ang. lookup table) pozwalające na indywidualnie dopasowanie kolorów. Dzięki temu możemy poprawnie kalibrować monitor, tworząc odpowiednie profile barwne bez utraty jakości obrazu, jak dzieje się w wypadku programowej korekcji wartości w sterowniku karty graficznej.

Monitor dla fotografa - część IV : poradnik kupującego - Parametry specjalistyczne
Obsługa 10-bitowego koloru w monitorach Eizo

Kaptur

Możliwość zamocowania specjalnego kaptura, który otacza monitor po bokach i u góry, zapobiegając odbijaniu się światła od ekranu, jest dużą zaletą, zwłaszcza gdy potrzebujemy idealnych wręcz warunków pracy.

Monitor dla fotografa - część IV : poradnik kupującego - Parametry specjalistyczne
Specjalistyczny kaptur Eizo

Wydawałoby się, że kaptur to prosta nakładka na ekran. Okazuje się jednak, że dobre konstrukcje to takie, które umożliwiają wykorzystanie ich także w pozycji portretowej monitora.

Stabilizacja koloru

To parametr, którego ważność nie jest powszechnie znana. Niezbyt często słyszy się o wygrzewaniu monitorów - tak, chcąc poprawnie skalibrować monitor, musimy wykonać tę procedurę po ustabilizowaniu jego pracy. Niezależnie od tego, czy chcemy sprawdzić szybko rezultaty sesji zdjęciowej w studiu fotograficznym, czy przenosimy monitor w inne miejsce, przystąpienie do pracy zajmie trochę czasu - typowy monitor LCD potrzebuje około 30 minut, aby osiągnąć stabilny poziom jasności, odwzorowania koloru i odcieni.

Monitor dla fotografa - część IV : poradnik kupującego - Parametry specjalistyczne
Stabilizacja w monitorach Eizo

Powinniśmy zatem szukać takich konstrukcji, które pozwolą nam na efektywną prace kilka minut po włączeniu.

Równomierność podświetlania

Uzyskanie równomiernego podświetlenia oraz jednorodnego koloru na całej powierzchni matrycy LCD jest bardzo trudne. Wynika to ze sposobu rozprowadzania światła, wydobywającego się z krawędzi panelu. Przypomnijmy, że monitory kineskopowe/plazmowe oraz ekrany OLED nie mają tej przypadłości, gdyż każdy punkt jest samodzielnym źródłem światła.

Rozwiązaniem problemu nierównomierności w panelach LCD jest korygowanie wyświetlanego obrazu tak, by ją kompensować. Oczywiście taka korekcja musi nastąpić przy produkcji, gdzie należy określić właściwości każdego egzemplarza.

Monitor dla fotografa - część IV : poradnik kupującego - Parametry specjalistyczne
Funkcja DUE włączona
Monitor dla fotografa - część IV : poradnik kupującego - Parametry specjalistyczne
Funkcja DUE wyłączona

Powyżej prezentujemy przykład takiej normalizacji - opracowaną przez EIZO funkcję korygująca fluktuacje jasności i chrominancji w różnych obszarach ekranu monitora LCD. DUE (Digital Uniformity Equalizer) zapewnia jednolitość na wszystkich 256 poziomach skali szarości, minimalizując różnice wartości gamma na całym ekranie.

Ergonomia

Istotnym elementem budowy monitora jest stopka, która pozwala na umieszczenie ekranu w najbardziej dogodnej pozycji, umożliwiając regulację odchylenia w płaszczyźnie poziomej i pionowej, zmianę wysokości i pracę w trybie portretowym.

Monitor dla fotografa - część IV : poradnik kupującego - Parametry specjalistyczne
Przykład regulacji położenia monitora

Oprócz stopki dobrze jest mieć możliwość zamocowania uchwytu VESA. Przyda się to szczególnie w miejscach, gdzie musimy zawiesić monitor na ścianie, a nie chcemy rezygnować z różnorakiego ustawienia.