Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-45 mm f/4.0 PRO - test obiektywu

1 czerwca 2020

6. Dystorsja

Aparaty Olympusa bardzo często współpracują z obiektywami w ramach korygowania dystorsji. Nic więc dziwnego, że gdy pracujemy na plikach JPEG, jest ona mało uciążliwa. Szanse na jej dojrzenie mamy tylko dla ogniskowej 12 mm, gdzie odnotowaliśmy niewielką „beczkę” o wartości −1.51%. Dla dalszych ogniskowych dystorsja jest skorygowana do wartości, w granicach błędów pomiarowych, zgodnych z poziomem zerowym. Formalne wyniki dla ogniskowych 14, 18, 25, 35 i 45 mm to odpowiednio: −0.16%, −0.08%, +0.06%, −0.13% i −0.07%.

Prawdziwy obraz dystorsji pokazują nam dopiero pliki RAW wywołane programem dcraw. I obraz ten zdecydowanie nam się nie podoba. Na 12 mm dystorsja jest ogromna i sięga potężnej jak na obiektyw rektalinearny wartości −6.87%. Jakby tego było mało, widzimy tam zauważalną dystorsję falistą. Pomiar ograniczony do znaczników 1:1 pokazuje jeszcze większą wartość wynoszącą aż −7.22%.

Jeśli ktoś oczekiwał, że dystorsja będzie szybko spadać wraz z wydłużaniem ogniskowej, będzie zawiedziony. Na 14 mm mamy do czynienia z wciąż dużym poziomem −4.94%. Co więcej, nadal o sobie dają znać zniekształcenia faliste, bo dla obszaru znaczników 1:1 dystorsja sięga aż −5.34%.

----- R E K L A M A -----

Złych wieści nie koniec. Nawet na ogniskowej 18 mm widzimy „beczkę” o wartości −2.13%, na dodatek wciąż zakłóconą dystorsją falistą. W tym przypadku ograniczenie się do obszaru znaczników 1:1 daje wynik −2.52%.

Odpoczynek od dystorsji daje nam dopiero okolica ogniskowej 25 mm, gdzie odnotowaliśmy śladowy poziom +0.27%. Wraz z wydłużaniem ogniskowej zniekształcenia poduszkowe rosną, by na 35 mm osiągnąć wartość +1.41%, a na 45 mm dojść do poziomu +1.75%.

Widać więc wyraźnie, że w przypadku Olympusa 12–45 mm jego konstruktorzy zupełnie odpuścili korygowanie dystorsji przez optykę i zdali się w tej kwestii na oprogramowanie aparatu.

Olympus E-M5 II, JPEG, 12 mm
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-45 mm f/4.0 PRO - Dystorsja
Olympus E-M5 II, JPEG, 14 mm
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-45 mm f/4.0 PRO - Dystorsja
Olympus E-M5 II, JPEG, 18 mm
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-45 mm f/4.0 PRO - Dystorsja
Olympus E-M5 II, JPEG, 25 mm
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-45 mm f/4.0 PRO - Dystorsja
Olympus E-M5 II, JPEG, 35 mm
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-45 mm f/4.0 PRO - Dystorsja
Olympus E-M5 II, JPEG, 45 mm
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-45 mm f/4.0 PRO - Dystorsja

Olympus E-M5 II, RAW, 12 mm
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-45 mm f/4.0 PRO - Dystorsja
Olympus E-M5 II, RAW, 14 mm
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-45 mm f/4.0 PRO - Dystorsja
Olympus E-M5 II, RAW, 18 mm
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-45 mm f/4.0 PRO - Dystorsja
Olympus E-M5 II, RAW, 25 mm
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-45 mm f/4.0 PRO - Dystorsja
Olympus E-M5 II, RAW, 35 mm
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-45 mm f/4.0 PRO - Dystorsja
Olympus E-M5 II, RAW, 45 mm
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-45 mm f/4.0 PRO - Dystorsja