Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-45 mm f/4.0 PRO - test obiektywu

1 czerwca 2020

8. Winietowanie

Sprawdźmy najpierw, jak wygląda sprawa winietowania na plikach JPEG. Odpowiednie miniaturki uzyskane przy pomocy Olympusa O-MD E-M5 Mark II znajdują się poniżej.

E-M5 II, JPEG, 12 mm, f/4.0 E-M5 II, JPEG, 12 mm, f/5.6
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-45 mm f/4.0 PRO - Winietowanie Olympus M.Zuiko Digital ED 12-45 mm f/4.0 PRO - Winietowanie
E-M5 II, JPEG, 25 mm, f/4.0 E-M5 II, JPEG, 25 mm, f/5.6
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-45 mm f/4.0 PRO - Winietowanie Olympus M.Zuiko Digital ED 12-45 mm f/4.0 PRO - Winietowanie
E-M5 II, JPEG, 45 mm, f/4.0 E-M5 II, JPEG, 45 mm, f/5.6
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-45 mm f/4.0 PRO - Winietowanie Olympus M.Zuiko Digital ED 12-45 mm f/4.0 PRO - Winietowanie


W przypadku kombinacji ogniskowej 12 mm i światła f/4.0 musimy liczyć się z utratą 29% światła w rogach kadru (−1.00 EV). Przymknięcie przysłony do f/5.6 zmniejsza tę stratę do 22% (−0.71 EV), a zastosowanie otworu f/8.0 powoduje dalszy spadek do poziomu 16% (−0.50 EV). Wyniki odnotowane na przysłonach f/11.0 i f/16.0 są takie same i wynoszą 12% (−0.38 EV).

----- R E K L A M A -----

W środku zakresu ogniskowych winietowanie jest wyraźnie mniejsze i na maksymalnym otworze względnym sięga tylko 14% (−0.45 EV). Po przymknięciu przysłony do f/5.6 robi się ono praktycznie niezauważalne, bo sięga tam już tylko 9% (−0.29 EV).

Lekki wzrost winietowania widzimy na maksymalnej ogniskowej, gdzie na f/4.0 sięga ono 19% (−0.62 EV). Podobnie jak poprzednio, przysłona f/5.6 praktycznie całkowicie likwiduje problem, bo wada ta spada tam do wartości tylko 7% (−0.22 EV).

Z rozdziału poświęconemu dystorsji wiemy, że obiektyw sobie z nią zupełnie nie radzi i koryguje ją oprogramowanie aparatu. Odbywa się to kosztem przycięcia obrazu po korekcie, w efekcie, na najkrótszych ogniskowych, obszary o największym winietowaniu zostają usunięte. Sprawdźmy więc jeszcze, jak winietowanie wygląda na plikach RAW. Odpowiednie miniaturki prezentujemy poniżej.

E-M5 II, RAW, 12 mm, f/4.0 E-M5 II, RAW, 12 mm, f/5.6
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-45 mm f/4.0 PRO - Winietowanie Olympus M.Zuiko Digital ED 12-45 mm f/4.0 PRO - Winietowanie
E-M5 II, RAW, 25 mm, f/4.0 E-M5 II, RAW, 25 mm, f/5.6
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-45 mm f/4.0 PRO - Winietowanie Olympus M.Zuiko Digital ED 12-45 mm f/4.0 PRO - Winietowanie
E-M5 II, RAW, 45 mm, f/4.0 E-M5 II, RAW, 45 mm, f/5.6
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-45 mm f/4.0 PRO - Winietowanie Olympus M.Zuiko Digital ED 12-45 mm f/4.0 PRO - Winietowanie


Zgodnie z naszymi oczekiwaniami, wyniki na ogniskowej 12 mm są teraz zauważalnie wyższe. Na f/4.0 mamy do czynienie z dużym poziomem 46% (−1.76 EV), który zmniejsza się do 40% (−1.48 EV) po przymknięciu przysłony do f/5.6. Dalsze zmniejszanie otworu względnego ma już niewielki wpływ na winietowanie. Na f/8.0 sięga ono 38% (−1.40 EV), na f/11.0 wynosi 36% (−1.30 EV), a na f/16.0 dochodzi do wciąż łatwo zauważalnej wartości 33% (−1.14 EV).

Na dłuższych ogniskowych, tam gdzie dystorsja jest mała, wyniki pomiarów na plikach RAW są tylko minimalnie wyższe od tego co widzieliśmy na JPEG-ach. Różnice sięgają 1–2%, a więc są na granicy błędów pomiarowych.

Używając ogniskowej 25 mm i światła f/4.0 musimy liczyć się z winietowaniem na poziomie 15% (−0.47 EV), które zmniejsza się do 10% (−0.31 EV), gdy przymkniemy przysłonę do f/5.6.

Na maksymalnej ogniskowej i świetle f/4.0 spadek jasności w rogach kadru wynosi 21% (−0.67 EV) i zmniejsza się do niezauważalnej wartości 8% (−0.24 EV) po przymknięciu przysłony do f/5.6.

Olympus O-MD E-M5 Mark II, RAW, 12 mm, f/4.0
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-45 mm f/4.0 PRO - Winietowanie
Olympus O-MD E-M5 Mark II, RAW, 25 mm, f/4.0
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-45 mm f/4.0 PRO - Winietowanie
Olympus O-MD E-M5 Mark II, RAW, 45 mm, f/4.0
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-45 mm f/4.0 PRO - Winietowanie