Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony ZV-1 II - test aparatu

20 października 2025
Maciej Latałło Komentarze: 7

3. Użytkowanie i ergonomia

Aparat obsługuje się bardzo podobnie jak modele serii RX100. Zarówno w tej linii kompaktów, jak i urządzeń ZV-1 dla vloggerów, przyciski mają niewielkie rozmiary, stąd dla osób o dużych dłoniach obsługa tych aparatów może być kłopotliwa.

Sony ZV-1 II - Użytkowanie i ergonomia

W przeciwieństwie do zupełnie płaskich przednich ścianek RX100, na uchwycie ZV-1 II umieszczono niewielką nakładkę, która faktycznie ułatwia trzymanie aparatu. Niemniej, niezrozumiałą przez nas decyzją było zastąpienie gumowego tworzywa z ZV-1 twardym plastikiem o kiepskiej przyczepności. Warto zatem pamiętać podpięciu jakiegoś paska na nadgarstek.

Do regulacji ogniskowej wykorzystujemy dźwignię umieszczoną wokół przycisku spustu migawki. Mamy wybór tempa pracy zoom-owania: normalne lub szybkie, ale musimy to ustawiać w menu. Szkoda, że owa szybkość nie zależy od stopnia wychylenia dźwigni. Podczas zmiany kąta widzenia, na ekranie wyświetlana jest wartość ogniskowej, w wartościach ekwiwalentnych dla formatu 35 mm. W trybie odtwarzania z kolei, widoczna jest realna ogniskowa, jednak zaokrąglona do pełnych milimetrów i to nie zawsze prawidłowo. Przykładowo, dla najszerszego kąta widzenia widzimy wartość 6 mm, zamiast 6.9 mm.


----- R E K L A M A -----

Spust migawki nie ma typowego podwójnego skoku, lekkie wciśnięcie aktywuje autofocus, dopiero po dociśnięciu wykonywane jest zdjęcie. Kolejną niezrozumiałą przez nas decyzją jest rezygnacja z pierścienia nastaw otaczającego obiektyw. Manipulator ten był obecny we wszystkich modelach serii RX, jednak nie trafił on ani do ZV-1, ZV-1F ani ZV-1 II. A szkoda, bo przy niezbyt rozbudowanym zestawie elementów sterujących, ów pierścień byłby naszym zdaniem bardzo przydatny i podczas testowania ewidentnie nam go brakowało.

Wybór trybu pracy (P, A, S, M itd.) odbywa się wyłącznie w menu aparatu, głównym lub podręcznym. Przycisk na górnej ściance pozwala przełączać (w pętli) jedynie pomiędzy fotografowaniem, filmowaniem i filmowaniem S&Q, nie zmieniając jednocześnie ustawionego wcześniej trybu.

Ergonomię pracy z aparatem bardzo poprawia przycisk Fn, uruchamiający menu podręczne. Udostępnia ono 12 funkcji, które możemy swobodnie konfigurować.

Aparat umożliwia mapowanie funkcji kilku klawiszy: C1 i filmowania na górnej ściance oraz dwóch przycisków kierunkowych wybieraka (lewo i prawo) i środkowego, a także „prezentacji produktu” dostępnych na tylnym panelu. Lista dostępnych do wyboru nastaw jest naprawdę obszerna.

W ZV-1 II nie znajdziemy migawki mechanicznej, a jedynie elektroniczną. Zakres czasów naświetlania wynosi od 1/4 do 1/32000 s. Zabrakło niestety trybu Bulb, a wartość 1/4 s jest naszym zdaniem istotnym ograniczeniem jeśli chodzi o dłuższe naświetlania. Jeśli natomiast pragniemy dodatkowo ograniczyć ekspozycję, w sukurs przychodzi wbudowany filtr ND o sile 3 EV (czyli o gęstości ND8).

Podobnie jak w innych aparatach Sony, mamy całkiem rozbudowane algorytmy Auto ISO. Możemy ustawiać konkretną minimalną szybkość migawki, w tym konfigurowalną wartość Auto – poziom standardowy odpowiada typowej regule 1/ogniskowa. Mamy jeszcze opcję „duża” i „szybciej” (czas skrócony o odpowiednio o 1 i 2 EV) oraz „mała” i „wolniej” (czas wydłużony odpowiednio o 1 i 2 EV).

Tryby pracy

Aparat umożliwia fotografowanie w następujących trybach:

  • AUTO – Inteligentna auto,
  • P – tryb półautomatyczny,
  • A – tryb preselekcji przysłony,
  • S – tryb preselekcji migawki,
  • M – tryb manualny,
  • MR – przywołanie 1 z 3 konfiguracji z pamięci,
  • SCN – tryby tematyczne:
    • portret,
    • sport,
    • makro,
    • krajobraz,
    • zachód słońca,
    • nocny widok,
    • nocny portret.

Menu

ZV-1 II posiada menu, które zorganizowano w sposób znany z ostatnich aparatów systemowych Sony Alpha z procesorem Bionz XR. Zostało podzielone na 8 kategorii (w tym Moje menu i tzw. Menu główne, z często wykorzystywanymi nastawami), a w każdej umieszczono całkiem sporą liczbę zakładek (maksymalnie 12).

Menu fotografowania:

Menu ekspozycji i koloru:

Menu ostrości (autofokus):

Menu odtwarzania:

Menu sieci:

Menu ustawień:

W Moim Menu dostępnych jest do 5 zakładek, a w każdej z nich może mieścić się 6 pozycji. Dodawanie kolejnych pozycji do Mojego Menu jest bardzo proste – po wciśnięciu „dodaj pozycję” wystarczy wybrać żądaną nastawę menu z 32 opisanych zakładek, wybrać dla niej miejsce w pięciu dostępnych zakładkach Mojego Menu, a następnie, jeśli w tej zakładce są już zapisane inne pozycje, wybrać kolejność. Możliwe jest również sortowanie stworzonych wcześniej pozycji, a także usuwanie tych niechcianych, jak również wybranych stron, a nawet całego menu.

Podczas wykonywania zdjęć przycisk DISP służy do przełączania zakresu informacji dostępnych na wyświetlaczu. Zawsze jednak u dołu ekranu widoczny jest wąski czarny pasek z podstawowymi parametrami ekspozycji: czasem migawki, liczbą przysłony, kompensacją ekspozycji oraz czułością ISO. Do wyboru mamy następujące widoki kadru:

  • obraz z rozmaitymi informacjami nt. nastaw wielu funkcji,
  • obraz z informacją o trybie pracy i wskaźnik naładowania akumulatora,
  • j.w. + histogram,
  • j.w. + elektroniczna poziomica zamiast histogramu.
Mamy również możliwość osobnego włączenia pomocniczej siatki kadrowania: 3×3, kwadratowa oraz linie przekątne i kwadrat.

W trybie odtwarzania zdjęć możemy wyświetlić dodatkowe informacje na 3 sposoby. Poza widokiem samej fotografii do dyspozycji mamy wersję z podstawowymi informacjami oraz tryb z miniaturką połączoną ze skróconymi danymi EXIF i histogramami RGBY. Możemy także uruchomić pokaz slajdów. W wypadku filmów dostępne jest tylko krótkie podsumowanie informacji o klipie i włączenie jego odtwarzania. Skorzystamy z pauzy i przewijania do przodu i tyłu, czy możliwości zapisania stopklatki.

Oczywiście aparat oferuje też przełączenie w tryb miniaturek – do wyboru mamy widok 5×5 lub 3×3 (konfigurowalny w menu ustawień aparatu) oraz kalendarza. W tym trybie możemy wybrać, czy chcemy oglądać wszystkie media, czy osobno zdjęcia lub filmy.

Szybkość

Aparat włącza się w niespełna 1.5 sekundy. Generalnie podczas pracy nie zauważamy spowolnień. Podstawowe operacje, takie jak nawigowanie po menu i zmienianie nastaw odbywają się bezzwłocznie. Dopiero przeglądanie zdjęć w powiększeniu wiąże się z niewielkimi opóźnieniami – przejście z jednego do kolejnego pliku zajmuje ok. sekundę. Formatowanie karty UHS-II o pojemności 64 GB zajmowało ok. 3-4 sekund.

Zdjęcia seryjne

Seryjne wyzwalanie migawki może być zrealizowane jako:

  • zdjęcia seryjne (24, 10, 3 kl/s)
  • samowyzwalacz ciągły (3 lub 5 zdjęć),
  • bracketing ekspozycji seryjny (wykonuje zdjęcia, gdy trzymamy wciśnięty spust migawki),
  • bracketing balansu bieli (3 zdjęcia z małą lub dużą różnicą nastawy WB),
  • bracketing DRO (3 zdjęcia z małą lub dużą różnicą nastawy DRO).
Tryb bracketingu ekspozycji umożliwia wykonanie 3, 5 lub 9 ekspozycji z rozsunięciem co 1/3 , 2/3, 1, 2 i 3 EV.

Test trybu seryjnego realizujemy fotografując tablicę testową w pełnej dostępnej rozdzielczości zdjęć przy nastawie czułości ISO 1600 oraz migawce 1/1000 s. Pomiary wykonaliśmy korzystając z karty Angelbird AV PRO 64 GB SDXC UHS-II V90. Objętość plików JPEG wyniosła średnio 17.1 MB, RAW-ów 20.1 MB. Dla 30-sekundowej serii Hi otrzymaliśmy następujące rezultaty:

  • 223 zdjęć JPEG X.FINE (7.43 kl/s),
  • 137 zdjęć RAW (4.57 kl/s).
Wyniki testów prezentujemy również w formie poniższych wykresów:


Sony ZV-1 II - Użytkowanie i ergonomia
Sony ZV-1 II - Użytkowanie i ergonomia

Aparat bez problemu osiąga deklarowane tempo 24 kl/s. Gdy korzystaliśmy z JPEG-ów, w buforze zmieściło się 171, a przy RAW-ach 80 zdjęć. Po zakończeniu fotografowania, zapis wszystkich danych na kartę pamięci trwał ok. 1 min 10 s oraz 35 s, odpowiednio dla plików JPEG i RAW. Osiągi testowanego aparatu w tej kategorii stoją na bardzo dobrym poziomie, zarówno pod względem szybkości fotografowania, jak i liczby możliwych do zapisania zdjęć w deklarowanym tempie.

Testy trybu seryjnego przeprowadzamy z wykorzystaniem kart pamięci Angelbird AV PRO, udostępnionych przez firmę Fototechnika.
Sony ZV-1 II - Użytkowanie i ergonomia

Autofocus

Autofocus łączy układ detekcji fazy (315 punktów) oraz kontrastu – mamy zatem do czynienia z systemem hybrydowym, tzw. Fast Hybrid AF.

Dysponujemy następującymi trybami ustawiania ostrości:

  • pojedynczym (AF-S),
  • automatycznym (AF-A),
  • ciągłym (AF-C),
  • manualnym (MF),
  • pojedynczym z korekcją ręczną (DMF, Direct Manual Focus).
Możemy wybrać obszar ustawiania ostrości:
  • Szeroki – ostrość ustawiana jest automatycznie spośród 693 punktów,
  • Strefa – wybór jednej z 9 stref,
  • Środek – ostrość ustawiana jest w środkowej strefie,
  • Punktowy o małej / średniej / dużej wielkości pola,
  • Rozszerzony elastyczny punktowy – jeśli AF nie jest w stanie ustawić ostrości w wybranym punkcie, używa sąsiednich pól.
  • Śledzenie: działa w każdym z powyższych..

Warto również wspomnieć o możliwości wykrywania twarzy i oczu u ludzi, a także detekcji zwierząt (także oczu).

Ogólnie autofokus w testowanym aparacie radzi sobie dobrze w większości przypadków, zarówno pod kątem szybkości, jak i celności. Oczywiście z najskuteczniejszą pracą mamy do czynienia w dziennym świetle, gdzie działa błyskawicznie. W słabszym oświetleniu sprawność AF spada i widać wówczas wydłużenie czasu ostrzenia. Naszym zdaniem, w trudniejszych warunkach ZV-1 II radził sobie gorzej od Canona V1.

W trybie MF do ręcznego ustawiania ostrości wykorzystujemy kółko nastawcze lub ekran dotykowy, ale dopiero po wciśnięciu środkowego guzika wybieraka, aktywującego tryb ostrzenia w MF. Uruchamia się wówczas powiększenie obrazu: 5.3x lub 10.7x. Możemy także skorzystać z funkcji ułatwiającej ustawianie ostrości, czyli focus peakingu. Ostre krawędzie zaznaczane są na jeden z czterech kolorów (biały, czerwony, żółty, niebieski), mamy także trzy poziomy intensywności kolorowania (wysoki, średni, niski).

Pomiar ekspozycji

Aparat ZV-1 II ustawia ekspozycję, korzystając z następujących trybów pracy światłomierza:

  • wielopunktowy,
  • centralno-ważony,
  • punktowy (standardowy, duży),
  • uśredniony,
  • światła.
Dostępna korekcja jego wskazań umożliwia ustawienie wartości z zakresu ±3 EV z krokiem 1/3 EV.

Nie możemy mieć zastrzeżeń do pracy automatyki ekspozycji (tryb wielopunktowy). Aparat w większości sytuacji prawidłowo nastawiał parametry.

Lampa błyskowa

Sony ZV-1 II nie został wyposażony we wbudowaną lampę błyskową, ale obecność gorącej stopki pozwala podłączyć zewnętrznego flesza. Kompensację mocy błysku możemy regulować w zakresie ±3 EV, z krokiem 1/3 EV. Wg specyfikacji, najkrótszy czas synchronizacji błysku wynosi 1/100 s, aczkolwiek bez problemu dało się także fotografować przy czasie 1/125 s (lampa Nikon SB-800).

Opcje związane z trybem pracy lampy błyskowej są następujące:

  • lampa wyłączona,
  • błysk automatyczny,
  • błysk wypełniający,
  • synchronizacja z długimi czasami,
  • synchronizacja na drugą kurtynę (błysk zamykający).
Aparat nie jest wyposażony w funkcję redukcji efektu czerwonych oczu.

Stabilizacja

Aparaty z serii ZV-1 nie zostały niestety wyposażone w system stabilizacji obrazu (matrycy, bądź optyczny). Jedyną formą redukcji drgań jest korekta cyfrowa, jednak dostępna jest wyłącznie w trybie wideo.

Optymalizator D-Range

Podczas fotografowania mamy dostęp do trybu DRO, rozszerzającego zakres dynamiczny. Jego działanie polega na rozjaśnieniu cieni, a jego wpływ na najjaśniejsze partie obrazu jest niewielki. Do wyboru mamy 5 stopni siły działania tej funkcji oraz nastawa automatyczna.

Zdjęcia przykładowe z zastosowaniem funkcji DRO można zobaczyć poniżej:

DRO OFF
Sony ZV-1 II - Użytkowanie i ergonomia
DRO Auto
Sony ZV-1 II - Użytkowanie i ergonomia
DRO 1
Sony ZV-1 II - Użytkowanie i ergonomia
DRO 3
Sony ZV-1 II - Użytkowanie i ergonomia
DRO 5
Sony ZV-1 II - Użytkowanie i ergonomia

Filmowanie

Tryb filmowania w ZV-1 II przetestowaliśmy już w tym materiale.

Łączność WiFi i Bluetooth

Sony ZV-1 II posiada wbudowany moduł Wi-Fi oraz i Bluetooth. Za pomocą tych funkcjonalności jesteśmy w stanie zapisywać zdjęcia wykonane aparatem na komputer, przenosić fotografie na smartfona, sterować aparatem z poziomu tabletu czy smartfona, przeglądać zdjęcia na telewizorze, a także geotagować wykonane zdjęcia (za pomocą modułu GPS w telefonie).

Jakiś czas temu Sony zaprezentowało nową aplikację do sterowania aparatem z poziomu smartfona i nosi ona nazwę Creators’ App. Pozwala ona m.in. na regulację parametrów ekspozycji (czas, przysłona, czułość ISO, kompensacja ekspozycji), zmianę trybu fotografowania, balansu bieli, pomiaru światła, formatu i rozmiar plików, czy włączenia samowyzwalacza i trybu seryjnego. Aplikacja umożliwi również regulację ogniskowej oraz nagrywanie wideo.

Sony ZV-1 II - Użytkowanie i ergonomia Sony ZV-1 II - Użytkowanie i ergonomia Sony ZV-1 II - Użytkowanie i ergonomia Sony ZV-1 II - Użytkowanie i ergonomia
Sony ZV-1 II - Użytkowanie i ergonomia Sony ZV-1 II - Użytkowanie i ergonomia Sony ZV-1 II - Użytkowanie i ergonomia Sony ZV-1 II - Użytkowanie i ergonomia
Sony ZV-1 II - Użytkowanie i ergonomia Sony ZV-1 II - Użytkowanie i ergonomia Sony ZV-1 II - Użytkowanie i ergonomia Sony ZV-1 II - Użytkowanie i ergonomia
Pierwszym krokiem jest sparowanie smartfona i aparatatu przez Bluetooth. Nawiązanie połączenia przez Wi-Fi odbywało się szybko i zajmowało zwykle ok. 10-15 sekund. Ogólnie stabilność pracy aplikacji i liczba zawartych w niej funkcji robią bardzo dobre wrażenie. Punkt ostrości możemy wybrać dotykowo, a wyzwolenie migawki następuje po dotknięciu wirtualnego przycisku na ekranie smartfona. Naszym zdaniem dobrym pomysłem byłaby możliwość połączenia tych funkcji i możliwość wykonania zdjęcia jednym dotknięciem, wraz z uprzednim ustawieniem ostrości.

Zdjęcia (także w formacie RAW) można oczywiście przesyłać na smartfon – albo w rozmiarze oryginalnym albo 2-megapikselowym. Da się także kopiować filmy.

----- R E K L A M A -----

POZNAJ OFERTĘ PODCZAS DNI OTWARTYCH!

Olympus 40-150/2.8 PRO

4798 zł 3998 zł
Kupujemy używany sprzęt za gotówkę. Raty 20x0%!