Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Nikon Nikkor Z 70-200 mm f/2.8 VR S - test obiektywu

28 września 2021

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Duża liczba soczewek wykonanych ze szkła ED plus element fluorytowy znakomicie wykonują swoją pracę, przez co testowany obiektyw na żadnej ogniskowej nie ma problemów z korygowaniem podłużnej aberracji chromatycznej. Bardzo dobrze pokazują to poniższe zdjęcia.

Nikon Nikkor Z 70-200 mm f/2.8 VR S - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Nikon Nikkor Z 70-200 mm f/2.8 VR S - Aberracja chromatyczna i sferyczna


W przypadku poprzecznej aberracji chromatycznej zachowanie mocno zależy od użytej ogniskowej. Spójrzmy na poniższe wykresy, z których pierwszy pokazuje zachowanie na brzegu matrycy APS-C/DX, a drugi na brzegu pełnej klatki.
----- R E K L A M A -----

Nikon Nikkor Z 70-200 mm f/2.8 VR S - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Nikon Nikkor Z 70-200 mm f/2.8 VR S - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Widać wyraźnie, że żadnych problemów nie będziemy mieli na ogniskowej 135 mm, gdzie niezależnie od użytej przysłony i detektora wyniki trzymają się poziomu 0.02% lub mniejszego. To tak małe wartości, że na zdjęciach aberracji nie zobaczymy wcale.

W przypadku ogniskowej 70 mm omawiana wada słabo zależy od wartości przysłony i trzyma się wartości w przedziale 0.05–0.07%, który wciąż uznajemy za mały – tutaj też nie ma więc żadnych powodów do niepokoju.

Największą zależność od użytej przysłony pokazuje maksymalna ogniskowa. W jej przypadku na f/2.8 wyniki są największe i na brzegu matrycy APS-C/DX sięgają 0.08%. Szybko potem jednak spadają i po mocnym przymknięciu schodzą do okolic 0.03%. Nawet jednak wartości w okolicach 0.08% to wciąż granica poziomu małego i średniego, więc i w tym przypadku żadnego powodu do niepokoju nie ma.

Podsumowując, testowany Nikkor świetnie radzi sobie z oboma typami aberracji chromatycznej – dokładnie tak, jak tego oczekiwaliśmy od tej klasy sprzętu.

Z7, RAW, 135 mm, f/5.6 Z7, RAW, 200 mm, f/2.8
Nikon Nikkor Z 70-200 mm f/2.8 VR S - Aberracja chromatyczna i sferyczna Nikon Nikkor Z 70-200 mm f/2.8 VR S - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Pierwsze ujęcia zaprezentowane w niniejszym rozdziale oraz zdjęcia rozogniskowanych krążków światła pokazują, że aberracja sferyczna nie jest problemem, którym powinniśmy zaprzątać sobie głowę. Krążki uzyskane przed i za ogniskiem, niezależnie od użytej ogniskowej, nie pokazują istotnych różnic. Także dojrzenie efektu „pływania” ogniska jest naprawdę trudne. Wniosek jest więc jeden – konstruktorzy optyki Nikkora Z 70–200 mm f/2.8 S zadbali należycie także o korygowanie aberracji sferycznej.

Nikon Z7, 135 mm, f/2.8, przed Nikon Z7, 135 mm, f/2.8, za
Nikon Nikkor Z 70-200 mm f/2.8 VR S - Aberracja chromatyczna i sferyczna Nikon Nikkor Z 70-200 mm f/2.8 VR S - Aberracja chromatyczna i sferyczna
Nikon Z7, 200 mm, f/2.8, przed Nikon Z7, 200 mm, f/2.8, za
Nikon Nikkor Z 70-200 mm f/2.8 VR S - Aberracja chromatyczna i sferyczna Nikon Nikkor Z 70-200 mm f/2.8 VR S - Aberracja chromatyczna i sferyczna