Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sony FE 50 mm f/1.2 GM - test obiektywu

16 marca 2021

4. Rozdzielczość obrazu

Rozdzielczość (w sensie funkcji MTF50) obiektywów na mocowaniu Sony FE testujemy w oparciu o pliki RAW z 42.4 Mpix matrycy aparatu Sony A7R II lub Sony A7R III. W przypadku tego detektora za poziom przyzwoitości uznajemy wyniki na poziomie 39–41 lpmm, a najlepsze obiektywy stałoogniskowe notują rezultaty sięgające powyżej 70 lpmm. Jak dotychczas, najlepsze rezultaty odnotowały dwa obiektywy Sigmy: model A 105 mm f/2.8 DG DN Macro (80.4 lpmm) i C 65 mm f/2 DG DN (82.7 lpmm).

Zobaczmy, jak na tym tle wyglądają osiągi obiektywu Sony FE 50 mm f/1.2 GM. Wyniki, jakie uzyskał on w centrum kadru oraz na brzegach matryc APS-C i pełnej klatki, są zaprezentowane poniżej.

Sony FE 50 mm f/1.2 GM - Rozdzielczość obrazu

----- R E K L A M A -----


Zaczniemy nietypowo, bo od maksymalnych osiągów. Od tak jasnych obiektywów można oczekiwać bicia rekordów, ale Sony tego nie robi. Jego maksymalny wynik to 79.0 lpmm, który osiągany jest na przysłonie f/4.0. Trzeba jednak pamiętać, że jeszcze niedawno byłby to rekord, bo na liście rekordzistów przez pewien czas wymieniany był bezpośredni konkurent Sony, czyli Voigtlander Nokton 1.2/50, który osiągał wynik 78.6 lpmm, a więc tylko odrobinę mniejszy od G Mastera. Maksymalne osiągi testowanego obiektywu są więc i tak rewelacyjne, a narzekanie na brak rekordów to szukanie dziury w całym.

Być może brak rekordów ma związek z naciskiem, jaki położono na zachowanie w okolicach maksymalnego otworu względnego. Trudno znaleźć słowa, żeby opisać to, jak ono jest znakomite. Przy tak ekstremalnych parametrach sztuką jest wyraźne przekroczenie poziomu przyzwoitości, tymczasem Sony 1.2/50 GM na przysłonie f/1.2 osiąga wynik 69.7 lpmm. To więcej niż maksymalne osiągi (osiągane oczywiście po przymknięciu przysłony) takich obiektywów jak Sony FE 50 mm f/1.8 czy Sony Zeiss Sonnar 55 mm f/1.8. Czapki z głów!

Zachowanie na brzegu kadru wygląda gorzej, ale tylko i wyłącznie na tle wyśrubowanych osiągów w centrum. Na brzegu matrycy APS-C już od maksymalnego otworu względnego mamy dobre osiągi na poziomie 53 lpmm, a przymykanie przysłony szybko poprawia jakość obrazu. Maksymalne wyniki na poziomie 66 lpmm są naprawdę świetne i wyższe niż u wielu testowanych przez nas stałek w centrum kadru.

Żadnych zastrzeżeń nie możemy też mieć do zachowania na brzegu pełnej klatki. Szczerze mówiąc, gdy dowiedziałem się, że gabaryty nowego G Mastera są niewiele większe od wcześniej obecnego w systemie Sony Zeissa 1.4/50, byłem przekonany, że odbije się to na brzegu matrycy pełnoklatkowej. Tymczasem na maksymalnym otworze względnym wyniki sięgają prawie 44 lpmm, a więc są bezpiecznie powyżej poziomu przyzwoitości. Przymykanie przysłony pozwala sprowadzić MTF-y do wartości powyżej 63 lpmm, a więc uznawanych za bardzo dobre.

Podsumowując, Sony FE 50 mm f/1.2 GM, pod względem rozdzielczości, jest obiektywem wybitnym prezentując bardzo ostre obrazy w całym kadrze nawet na swoim imponującym maksymalnym otworze względnym.

Na końcu tego rozdziału tradycyjnie przedstawiamy wycinki zdjęć naszej tablicy do pomiarów rozdzielczości pobrane z plików JPEG, zapisywanych równolegle z RAW-ami użytymi do powyższej analizy.

A7R III, JPEG, 50 mm, f/1.2
Sony FE 50 mm f/1.2 GM - Rozdzielczość obrazu
A7R III, JPEG, 50 mm, f/4.0
Sony FE 50 mm f/1.2 GM - Rozdzielczość obrazu