Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Olympus M.Zuiko Digital ED 8-25 mm f/4 PRO - test obiektywu

25 października 2021

4. Rozdzielczość obrazu

Rozdzielczość (w sensie wartości funkcji MTF50) obiektywu Olympus M.Zuiko Digital ED 8–25 mm f/4.0 PRO została przetestowana w oparciu o pliki RAW z aparatu Olympus O-MD E-M5 Mark II. W tym przypadku za poziom przyzwoitości uznajemy wartości wynoszące 48–50 lpmm. Wysokiej klasy obiektywy stałoogniskowe uzyskują tutaj rezultaty na poziomie 85 lpmm i wyższym. Najlepsze osiągi odnotowaliśmy u Olympusa M.Zuiko Digital ED 45 mm f/1.2 PRO, który dotarł aż do okolic 96 lpmm oraz Olympusa M.Zuiko Digital ED 17 mm f/1.2 PRO, który dzierży obecnie rekord na tej matrycy wynoszący 98.6 lpmm.

Zobaczmy więc, jak na tym tle prezentują się wyniki testowanego obiektywu. Rezultaty, jakie uzyskał on w centrum kadru dla ogniskowych 8, 16 i 25 mm, są zaprezentowane na poniższym wykresie.

Olympus M.Zuiko Digital ED 8-25 mm f/4 PRO - Rozdzielczość obrazu

----- R E K L A M A -----


Testowanie rozdzielczości obiektywów systemu Mikro 4/3 o jasności f/4.0–5.6 zawsze każe mi się zastanawiać nad tym, z jak dużym wyzwaniem muszą się mierzyć konstruktorzy optyki. Przy tych wartościach otworów względnych swoje do powiedzenia ma już dyfrakcja. Z tej samej przyczyny rekordy rozdzielczości w tym systemie i najwyższe wyniki notujemy w okolicach przysłony f/2.8.

Obiektyw, którego maksymalny otwór względny wynosi f/4.0, ma więc naprawdę trudne zadanie. Tutaj nie ma miejsca na błędy, które mogłyby obniżać MTF-y w przedziale 1–2 EV od maksymalnego otworu względnego, bo po przymknięciu przysłony nie ma miejsca na rozwinięcie skrzydeł. Na przysłonie f/8.0, czyli po przymknięciu przysłony o 2 EV, co powinno znacząco ograniczyć wpływ wad optycznych, dostępne MTF-y docierają do 70 lpmm, a więc znacznie mniej od rekordowych prawie 100 lpmm.

Ów poziom 70 lpmm jest więc tutaj dobrym poziomem odniesienia. Jeśli obiektyw jest w stanie przekraczać tę wartość, oznacza to, że konstruktorzy dobrze poradzili sobie ze swoim zadaniem.

W tym świetle osiągi Olympusa 8–25 mm w centrum kadru wyglądają naprawdę dobrze. Na przysłonie f/5.6 wszystkie ogniskowe wyraźnie przekraczają owe 70 mm, a na maksymalnym otworze względnym także trzymają się blisko, bo tylko rezultat dla 8 mm znajduje się nieznacznie poniżej. Gdy dodamy do tego w miarę równe zachowanie w całym zakresie ogniskowych, całościowy obraz będzie bardzo pozytywny.

Jest jednak pewna łyżka dziegciu. Posiadający takie samo światło Olympus 12–45 mm f/4.0 potrafił przekraczać nawet poziom 80 lpmm i to od maksymalnego otworu względnego. Można więc postarać się bardziej, choć należy pamiętać, że w przypadku modelu 8–25 mm mieliśmy jednak do czynienia z koniecznością skorygowania znacznie większych kątów widzenia, a to zawsze zawiesza poprzeczkę wyżej.

Sprawdźmy teraz, jak testowany obiektyw radzi sobie na brzegu kadru. Wyniki zaprezentowane są na poniższym wykresie.

Olympus M.Zuiko Digital ED 8-25 mm f/4 PRO - Rozdzielczość obrazu


Od przysłony f/5.6 mamy bardzo równe zachowanie na wszystkich ogniskowych – co więcej, na bardzo dobrym poziomie przekraczającym 60 lpmm. Warto dodać, że najbardziej zadbano tutaj o ogniskową 8 mm, która na maksymalnym otworze względnym wypada najlepiej. Olympus 8–25 mm nie ma więc tutaj słabych punktów i jego wyniki tylko nieznacznie ustępują tym, które widzieliśmy u systemowego brata o zakresie ogniskowych 12–45 mm.

Podsumowując, po wynikach Olympusa 12–45 mm f/4.0 oczekiwania w stosunku do modelu 8–25 mm mieliśmy bardzo wysokie, więc lekki niedosyt pozostał. Z drugiej strony, nowy obiektyw nie pokazuje żadnych słabych punktów i uzyskuje ostre obrazy w całym kadrze i to w całym zakresie ogniskowych, co przy jego parametrach jest osiągnięciem na pewno imponującym i zdecydowanie godnym pochwały. Mówiąc inaczej, Olympus M.Zuiko Digital ED 8–25 mm f/4 PRO robi dokładnie to, do czego został zaprojektowany i jego użytkownicy nie będą zawiedzeni.

Na końcu tego rozdziału tradycyjnie przedstawiamy wycinki zdjęć naszej tablicy do pomiarów rozdzielczości pobrane z plików JPEG, zapisywanych równolegle z RAW-ami użytymi do powyższej analizy.

Olympus E-M5 II, JPEG, 8 mm f/4.0
Olympus M.Zuiko Digital ED 8-25 mm f/4 PRO - Rozdzielczość obrazu
Olympus E-M5 II, JPEG, 25 mm, f/5.6
Olympus M.Zuiko Digital ED 8-25 mm f/4 PRO - Rozdzielczość obrazu