Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sigma C 12 mm f/1.4 DC - test obiektywu

27 października 2025
Komentarze czytelników (37)
  1. ryszardo
    ryszardo 27 października 2025, 18:48

    Winietowanie zachowuje się ciekawie.
    -3.19 EV na f/1.4 i -2.06 EV na f/2.0
    Jest to o tyle dziwne, że przy przymknięciu z f/1.4 do f/2.0 obiektyw ciemnieje w centrum o ponad 1 EV lub rogi robią się jaśniejsze (bezwzględnie) przy przymykaniu. To nie jest normalne zachowanie.

  2. Arek
    Arek 27 października 2025, 19:08

    ryszardo - to byłoby dziwne, gdyby na winietę wpływały tylko czynniki geometryczne. A przecież wiemy, że chodzi też zmienną skuteczność powłok wraz z różnym kątem padania światła oraz o pochłanianie w szkle.

  3. ryszardo
    ryszardo 27 października 2025, 19:22

    Ale przymykanie przysłony nie powinno robić nic, poza odcinaniem światła. Jeśli tak, to nie może rozjaśniać brzegów. Z tego wynika, że przymknięcie o 1 EV powoduje spadek jasności w centrum o >1 EV. Jakby było

  4. ryszardo
    ryszardo 27 października 2025, 19:24

    ucięło, więc ciąg dalszy:

    Jakby było

  5. ryszardo
    ryszardo 27 października 2025, 19:25

    Jeszcze raz, bo już wiem na którym znaku wywala:

    Jakby było poniżej 1 EV, to by to miało sens.
    W obecnej sytuacji jedynym wyjaśnieniem jest to, że przysłona nie jest idealnie ustawiona i f/1.4 jest tak naprawdę jaśniejsze lub f/2.0 ciemniejsze, niż by to wynikało z parametrów.

  6. Hubert Multana
    Hubert Multana 27 października 2025, 19:26

    Miałem okazję testować przedpremierowo w Canonie, zwrocilem uwagę na winietę i dystorsję ale były one bez większych problemów korygowane przez cyfrowe korekcje. Z podsumowania wynika, że zupełnie zostało to pominięte przez producenta a nie do końca tak jest. Trochę za krytyczna ocena według mnie.

  7. PDamian
    PDamian 27 października 2025, 19:27


    Z testowanej trójki Viltrox daje najniższe mtf'y NA BRZEGU.

    Sony: 63-57
    Sigma: 50-54
    Viltrox: 42-62 lpmm

    dystorsja
    Sony: -9.60%
    Sigma: -6.27% [falista -6.90%]
    Viltrox: -1% [falista -1.55%]

    Po prostowaniu dystorsji
    Sony wciąż będzie dawał najwięcej detalu na brzegu?

  8. Arek
    Arek 27 października 2025, 19:49

    Hubert Multana - bo to jest test obiektywu (czyli optyki) a nie oprogramowania. Nie mówiąc już o tym, że te programowe korekty mają swoją cenę, o których wielokrotnie tutaj pisałem.

    Co więcej, wady na winiecie i dystorsji się nie kończą, bo jest jeszcze CA i sferyczna.

  9. Bahrd
    Bahrd 27 października 2025, 19:49

    Ryszardo, ≤ ≥ przechodzą przez filtr anty-html...

  10. BlindClick
    BlindClick 27 października 2025, 21:24

    200gr za UWA?
    Widocznie Sigma zbadała rynek i to jest potrzebne...
    Na pewno wygra że smartfonem, a wymagający mają i tak duzy wybór.
    Może nie w tym rozmiarze matrycy czy gnieździe, ale to widocznie sprawa drugorzędna.

  11. leszek3
    leszek3 27 października 2025, 23:10

    Z przykrością odnotowuję zachowanie na brzegu kadru i skreślam obiektyw. Niemiłe rozczarowanie. Sony E 11/1.8 się cieszy ;-)

  12. BeatX
    BeatX 28 października 2025, 06:12

    Ja też początkowo się napaliłem, że nieco odchudzę wagę swojej torby foto zamieniając Viltrox 13/1.4 na tę Sigmę 12/1.4, ale wyniki na brzegu kadru nieco mnie rozczarowały. Nie po to człowiek rezygnuje z wygody zoom'ów UWA na rzecz stałki UWA żeby później kręcić nosem na ostrość w rogach kadru. Dla fotografii krajobrazowej ostrość w na brzegach kadru uważam to za krytyczny czynnik dla obiektywu ultra szerokokątnego (tak samo jak niskie CA oraz dobrą pracę pod światło)
    Dodatkowo to może i pierdoła, ale dla hobbysty - jak ja - który ma w dodatku nerwicę natręctw jeżeli chodzi o perfekcję, to zniechęca mnie do tej Sigmy 12/1.4 fakt, że ona ma wszystkie napisy namalowane, a nie wygrawerowane :D
    Dla mnie wygrawerowane napisy i symbole oznaczają jakość premium, a namalowane napisy i symbole kojarzą się z tanią chińszczyzną aka pierwsze Viltroxy ;)

  13. Zawilec
    Zawilec 28 października 2025, 06:44

    Warto by było rozszerzyć testy o korekcję programową, jakoś ją uwzględnić. Dzisiejsze obiektywy są projektowane z myślą o tej korekcji dzięki czemu często w końcowym rozrachunku są ostrzejsze prz takim podejściu. Przydałoby się ocenić na ile skutecznie to zostało zrobione.

  14. Arek
    Arek 28 października 2025, 08:08

    Zawilec - no właśnie na brzegu często nie są ostrzejsze. A ocena ostatecznej ostrości po wszystkich korektach jest trudna, bo nie masz już tam nietykanego pliku RAW lecz plik JPEG, z którym zrobiono wszystko. W tej sytuacji to nie jest już test optyki, ale test oprogramowania. Nie mówiąc już o tym, że z naszych testów dowiadujesz się dokładnie jakie masz pole widzenia przed i po korekcie, jak zmienia się dystorsja oraz winietowanie, w obu tych przypadkach, a jednocześnie możesz oszacować ile pikseli jest tracone na skutek wykonywanych korekt.

    ryszardo - obiektyw, który pracuje na pełnej dziurze generuje jakąś tam jasność obrazu w centrum, obiektyw przymknięty o 1 EV spowoduje tylko i wyłącznie takie zmniejszenie źrenicy wejściowej, że będziemy mieli 1 EV różnicy w czystych parametrach, ale nie musi to pociągnąć za sobą różnicy dokładnie 1 EV w jasności obrazu w centrum.

  15. Bahrd
    Bahrd 28 października 2025, 08:20

    Co powiedzieli inżynierom Sigmy? Żeby się nie przejmowali testami, bo na wideo nie będzie widać aż tak tej winiety, a korekta beczki "zrobi się" przy okazji przeskalowania na 4K?

  16. molon_labe
    molon_labe 28 października 2025, 08:27

    No niestety.
    Obiektyw nie musi być dobry – wystarczy, że jest mały, lekki, tani i „poprawialny”.

    Najgłupsze tłumaczenie, jakie czytałem, to, że "dzięki" korekcji cyfrowej ...możemy wykonać "fotografię zgodną z intencją"

    Moim zdaniem, różnica między obiektywem i ..." obiektywem cyfrowym", jest jak miedzy krzesłem i krzesłem elektrycznym.

    Na tym drugim coraz pewniej zasiada "biznes obrazowania".

  17. Bahrd
    Bahrd 28 października 2025, 09:25

    Bądź konsekwentny, przeklnij i pozbądź się:
    - telefonu (bo stopień korekcji cyfrowej sygnału z/do anteny przekracza tam ludzkie pojęcie),
    - samochodu (bo poziom korekcji programowej sterowania wtryskiem paliwa i zaworami też już ma niewiele wspólnego z czystą mechaniką - a w hybrydach to już w ogóle gaz i hamulec to bardzo umowne pojęcia).
    - aparat ze stabilizacją matrycy (chyba nie trzeba tłumaczyć dlaczego)?


    Skoro można i należy doceniać kunszt inżynierów od materiałoznawstwa i obróbki mechanicznej, to tych nowych inżynierów też.

  18. ryszardo
    ryszardo 28 października 2025, 09:27

    @Arek
    Ja wiem, że nie musi to oznaczać 1 EV różnicy jasności w centrum. Bardzo sensowne byłoby, gdyby było mniej. Wystarczy, żeby przegub soczewek mniej efektywnie przepuszczały światło, na przykład na skutek gorszej efektywności powłok przy większych kątach padania.
    Tu jest jednak ponad 1 EV I to jest dziwnie. Gorsza transmisja w centrum jednak brzmi mało sensownie. Da się to wyjaśnić chyba tylko większym pochłanianiem w szkle, ale to już trochę naciągane.

  19. Misieq84
    Misieq84 28 października 2025, 10:11

    Ktoś w Sigmie powinien popełnić bukake.
    Nie pasuje ten obiektyw do tej serii.
    Mam tak że dla UWA najbardziej zwracam uwagę na równomiernosc obrazka na całym kadrze Takie winiety i spadki to w portrety nawet ujda, ale w UWA do architektury krajobrazu to słabo.

  20. Arek
    Arek 28 października 2025, 10:14

    ryszardo - no właśnie rozsądniej jest, gdy jest więcej. Bo przymykając wywalasz wkład od elementów skrajnych najbardziej podatnych na powstawanie wad i strat światła.

  21. mavierk
    mavierk 28 października 2025, 11:09

    Obiektyw - kompromis, dla każdego, który jest gotów zrezygnować z bezkompromisowej jakości obrazu dla mniejszych gabarytów. Szkoda, że nie ma na m43, bo wróciłem do zdjęć z Olympusem. Nic, trzeba będzie zadowolić się 14/2.5, który z kompromisami idzie jeszcze dalej.

  22. Arek
    Arek 28 października 2025, 11:16

    mavierk - wow. Co za powrót po latach :)

  23. zbytek3
    zbytek3 28 października 2025, 11:52

    Coraz częściej mam poczucie, że w jakości i rozdzielczości Sigma złapała zadyszkę, a „wielcy” odrobili lekcje i ją wyprzedzili. Aż szkoda, bo to jedna z moich ulubionych marek — mam kilka ich obiektywów i nadal je lubię.

  24. PDamian
    PDamian 28 października 2025, 12:58

    Daleko nie zajadą
    na dobrej opinii wyrobionej na podstawie obiektywów Art do lustrzanek.

    Stałoognskowe Sigmy Art były ostrzejsze
    od lustrzankowych Canona i Nikona
    bo były dużo od nich młodsze ❗

    Dobrze to ilustruje przykład 35/1.4
    -jak najpierw Canon Canon EF 35 mm f/1.4L II USM
    a później Tamron SP 35 mm f/1.4 Di USD przebiły
    Sigmę A 35 mm f/1.4 DG HSM link

    Dzisiaj ze stałoogniskowymi Sigmami Art ostrością rywalizują chińczyki,

    a Sigmy 16-28/2.8, 28-70/2.8 i 70-200/2.8
    ustępują optycznie Tamronom.


    ...Ale mit o niedoścignionych osiągach obiektywów Sigma
    wciąż żywy. 🤣

  25. JarekB
    JarekB 28 października 2025, 13:26

    'a Sigmy [...] 70-200/2.8 ustępują optycznie Tamronom.

    Tymczasem Optyczne w swoim teście Sigmy:
    'Sigma miała tutaj bardzo trudne zadanie, bo nie poszła na skróty, tak jak to zrobił Tamron. Przy takiej samej komplikacji optyki zdecydowała się zaoferować klasyczny model 70-200 mm z zamkniętą, szczelną i nie zmieniającą swoich gabarytów obudową. Jednocześnie zaoferowała niższą niż u lustrzankowego poprzednika wartość minimalnego dystansu ustawiania ostrości oraz skutecznie zawalczyła z oddychaniem, co przy zamkniętej obudowie, narzucało kolejne mocne ograniczenia na konstrukcję optyki. W efekcie, trudno się dziwić, że pod względem rozdzielczości uzyskiwanych obrazów ustąpiła Tamronowi.

    Z drugiej strony, trzeba tutaj pamiętać, że w niewiele wyższej cenie oferuje ona model od Tamrona bardziej szczelny i wykonany solidniej, lepiej korygujący aberrację chromatyczną, dystorsję i winietowanie, mający skuteczniejszy autofokus oraz wydajniejszą stabilizację obrazu. To rzeczy ważne i dla wielu osób kluczowe.'

    Mam wrażenie, że w fanklubie Nikona dosyć nieuważnie czyta się wyniki testów.


    'Dobrze to ilustruje przykład 35/1.4 - jak najpierw Canon Canon EF 35 mm f/1.4L II USM, a później Tamron SP 35 mm f/1.4 Di USD przebiły Sigmę A 35 mm f/1.4 DG HSM'

    Tamron w 2019 'pobił' Sigmę z 2012? Zuch z Tamrona - jako dostawca Nikona zdaje się w szybkim tempie odrabiać lekcję. 7 lat pogoni, no, no... 🤣

  26. 3xN
    3xN 28 października 2025, 13:33

    @mavierk
    "Nic, trzeba będzie zadowolić się 14/2.5"

    Ja jestem zadowolony z 9/1.7

    BTW: Witam ponownie ;-)

  27. PDamian
    PDamian 28 października 2025, 13:55


    1.
    Waga i rozmiary nie narzucały kolejnych mocnych ograniczeń na konstrukcję optyki Sigmy 70-200. 🤣

    Sigma S 70-200 mm f/2.8 DG DN OS: 1345 g
    205 x 90.6 mm

    Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2: 855 g
    156.5 x 83 mm

    2.
    A na to że Tamron 16-30/2.8 G2 jest ostrzejszy od Sigma 16-28/2.8
    oraz Tamron 28-75/2.8 G2 jest ostrzejszy od Sigma 28-70/2.8
    to już wytłumaczenia nie ma ❓

    3.
    Na biciu przez Sigmę A 35 mm f/1.4 DG HSM [2012]
    Canona EF 35 mm f/1.4L USM [1998]
    można było ukręcić MIT O MAJĄCYCH NADPRZYRODZONE UMIEJĘTNOŚCI INŻYNIERACH SIGMA. 🤣 🤣

  28. TRI-X
    TRI-X 28 października 2025, 14:18

    Z tym testowaniem mam jedno małe ale. Mianowicie krzywizna pola. Wiadomo ze fotografując płaską planszę nie bierze się pod uwagę zakrzywienie pola, które ma najczęściej falisty przebieg a który jest pokryty głębią ostrości po dużym przymknięciu przysłony. Dobre przykłady tego rodzaju pomiarów można znależć na stronach LensRentals.

  29. Arek
    Arek 28 października 2025, 14:22

    TRI-X - krzywizna pola to wada. I takie podejście testowe jak nasze pozwala tę wadę właściwie ocenić. No chyba, że jesteś na tyle szczęśliwym fotografem, któremu fotografowane obiekty zawsze ustawiają się w polu widzenia dokładnie tak, jak przebiega krzywizna pola ;)

  30. JarekB
    JarekB 28 października 2025, 14:25

    'ukręcić MIT O MAJĄCYCH NADPRZYRODZONE UMIEJĘTNOŚCI INŻYNIERACH SIGMA. '

    Ale to Ty ten mit ukręciłeś i jeszcze o nim wrzeszczysz. Nie dziwię się Twojemu niepokojowi ... Nikon zwrócił się do Tamrona, nie do Sigmy, więc musisz wierzyć teraz nie tylko w nadprzyrodzone umiejętności inżynierów Nikona, ale teraz i Tamrona.🤣


    'A na to że Tamron 16-30/2.8 G2 jest ostrzejszy od Sigma 16-28/2.8 oraz Tamron 28-75/2.8 G2 jest ostrzejszy od Sigma 28-70/2.8, to już wytłumaczenia nie ma ❓'

    Tu sprawa jest skomplikowana - albo Tamron 28-75 G2 jest tak ostry, że Nikon mógł dostać do rebrandowania jedynie wersję G1, albo obiektyw jest oceniany na podstawie wielu parametrów, a nie tylko tych które sobie wybierzesz do trollowania - vide opis z zacytowanego powyżej testu 70-200.

  31. ryszardo
    ryszardo 28 października 2025, 15:29

    @Arek
    Nie mogę się zgodzić.
    Przymykając z f/1.4 do f/2.0 zmniejszamy powierzchnię czynną o połowę. Jeśli odcięte kawałki soczewek bliżej brzegu miały mniejszą transmisję niż centrum, to odcięliśmy poniżej 50% światła, czyli poniżej 1 EV.
    Ponad 1 EV świadczyłoby, że transmisja w centrum była niższa, niż na brzegach.

  32. TRI-X
    TRI-X 28 października 2025, 15:36

    Arek
    Masz racje, to wada. Jest bardzo mało jest objektywów typu flat field, większość z nich to macro i micro. Kwestja w tym, że ostrość zależna jest od miejsca nastawiania i w przypadkach 3-wymiarowych scen ostrość poza głównym objektem nie ma oczywiście takiego znaczenia.znaczenia.

  33. lord13
    lord13 28 października 2025, 15:56

    @JarekB
    "więc musisz wierzyć teraz nie tylko w nadprzyrodzone umiejętności inżynierów Nikona, ale teraz i Tamrona.🤣"

    Tylko jak z tym żyć, skoro udziały w Tamronie ma Sony ;)

  34. Bahrd
    Bahrd 28 października 2025, 16:19

    Ryszardo, a nie da się tego wytłumaczyć mikrosoczewkami na matrycy?

  35. Poozon
    Poozon 28 października 2025, 17:27

    Dobrze że Optyczni obiektywnie testują. Na razie tylko jeden obiektyw z dużą beczką kupiłem ale świadomie. Bo wiedziałem że aparat go koryguje i nie będę musiał robić korekcji w postprodukcji. W zdjęciach korekcję w postprodukcji przeżyję ale głównie do filmowania używam sprzęt. A przy filmowaniu znacznie więcej się traci poprawiając beczkę w postprodukcji.

  36. leszek3
    leszek3 28 października 2025, 21:18

    Nadmienię jeszcze, że moje rozczarowanie wynika częściowo z tego, że liczyłem na pojawienie się tej Sigmy do Canona rf-S, gdzie nie spotyka się Viltroxów, Tamronów jest na lekarstwo, zaś sam Canon w swej łaskawości nie zaproponował żadnej stałki... Mamy więc tu ciemnawy zoom Canona z IS oraz nową Sigmę zoom 10-18/2.8, ale na matrycę 33Mpix przydałaby się jakaś brzytwa stałoogniskowa... Sigma 16 ani nie jest taką brzytwą, ani nie jest szczególnie szerokokątna. No i wyszła nowa Sigma i niestety nie jest to ten poziom, który chcę mieć.

  37. Bahrd
    Bahrd 28 października 2025, 21:29

    A Samyang 12/2?

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.


Następny rozdział