Panasonic Lumix S5 - hybrydowy bezlusterkowiec, część I
2. Rozdział 2
Stabilizowana matryca i tryb wysokiej rozdzielczości
Jednym z bardziej przydatnych udogodnień w aparacie fotograficznym jest system stabilizacji obrazu. Pozwala on niwelować wpływ drgań rąk fotografa, a dzięki temu w wielu sytuacjach wydłużyć czas naświetlania. Lumiksa S5 wyposażono w układ stabilizacji sensora, zatem będzie on działał z każdym podpiętym obiektywem. Redukcja ma miejsce w 5 kierunkach, a system może współpracować także układami O.I.S. w obiektywach, np. Panasonic Lumix S Pro 70-200 mm f/4 O.I.S., czy Panasonic Lumix S 24-105 mm f/4 MACRO O.I.S. Sumaryczna skuteczność układu dochodzi nawet do 6.5 EV, co może znacząco ułatwić wykonywanie zdjęć w słabszym oświetleniu, czy też z wykorzystaniem dłuższych ogniskowych.![]() |
Generalnie tryb ten przewidziano do wykorzystania po zamocowaniu aparatu na statywie, producent przewidział natomiast opcję redukcji zakłóceń, wynikających z przemieszczenia się obiektów. Finalne pliki mają rozmiar 12000x8000 pikseli i charakteryzują się wysokim stopniem szczegółowości. To, z jak dużym poziomem odtworzenia detali mamy do czynienia, zademonstrujemy przy pomocy wycinków naszej scenki (w widoku 100%), wykonanych dla ISO 100. Na pierwszym mamy tryb standardowy (24 Mpix), a na drugim tryb wysokiej rozdzielczości (96 Mpix).


Różnica jest naturalnie widoczna gołym okiem i nie pozostawia wątpliwości odnośnie zalet trybu wysokiej rozdzielczości. Przyda się on np. w fotografii krajobrazowej, architektury oraz produktowej – wszędzie tam, gdzie priorytetem jest wysoka szczegółowość, a obiekty fotografowane pozostają nieruchome.
Zaawansowany autofokus
Pisząc o Panasoniku S5, warto poruszyć także temat systemu autofokusa. Działa on w oparciu o detekcję kontrastu (czułość nawet od -6 EV), dodatkowo jest wspierany przez technologię DFD (ang. Depth From Defocus). Polega ona na tym, że oprogramowanie aparatu zna charakterystykę rozmycia konkretnego obiektywu, dzięki czemu moduł autofokusa od razu wie, w którą stronę powinien ustawiać ostrość. Innymi słowy – autofokus kontrastowy zyskuje znamiona fazowego.![]() Panasonic Lumix S5 + Lumix S Pro 70-200 mm f/4, przysłona: f/4, ogniskowa: 150 mm |
![]() Panasonic Lumix S5 + Lumix S Pro 50 mm f/1.4, przysłona: f/1.4, filtr fraktalny z lewej strony |
![]() Panasonic Lumix S5 + Lumix S 20-60 mm f/3.5-5.6, przysłona: f/5.6, ogniskowa: 60 mm |
Tryby zdjęć seryjnych
Pozostając w temacie dynamicznego fotografowania, nie można pominąć trybów seryjnych. Są one realizowane na dwa sposoby: klasycznie, przy udziale migawki mechanicznej lub elektronicznej (uzyskujemy do 7 kl/s) oraz poprzez funkcję 6K/4K Photo (do 60 kl/s). W tym drugim przypadku, rejestrujemy de facto film, z którego możemy później wyciągać interesujące nas klatki. Dla trybu 6K, rozdzielczość zdjęć wynosi 18 megapikseli, a klatkaż – 30 kl/s. Po zredukowaniu rozmiaru obrazu do 4K (8 megapikseli), maksymalne tempo rejestracji wzrasta do 60 kl/s. Co ważne, zachowujemy funkcję ciągłego autofokusa.![]() Panasonic Lumix S5 + Lumix S Pro 70-200 mm f/4, przysłona: f/4, ogniskowa: 200 mm |
![]() Panasonic Lumix S5 + Lumix S 20-60 mm f/3.5-5.6, przysłona: f/5.6, ogniskowa: 60 mm |
Wysoka dynamika - HLG Photo
Ponieważ Panasonic od lat prężnie działa na rynku urządzeń RTV (w szczególności telewizorów LED i OLED), naturalnym jest, że wspiera nowoczesne technologie prezentacji obrazu, takie jak HDR (ang. High Dynamic Range). Do wyświetlenia scen o poszerzonym zakresie dynamicznym, potrzebujemy zarówno monitora lub telewizora, ale także odpowiednio przygotowanego materiału. W przypadku aparatu fotograficznego, z pomocą przychodzi tryb HLG Photo, zaimplementowany w Lumiksie S5 (a także S1, S1H i S1R). HLG to otwarty standard rejestracji szerokiego zakresu dynamicznego obrazu, który – w przypadku aparatu fotograficznego – pozwala wykonywać zdjęcia lepiej oddające obserwowaną rzeczywistość. Przez to określenie, rozumiemy przede wszystkim właściwe pokazanie bardzo jasnych partii obrazu i głębokich cieni, jak również precyzyjne odwzorowanie kolorów.Tryb HLG Photo w S5 pozwala wykonywać zdjęcia w formacie HSP, które następnie możemy wyświetlać na zgodnych urządzeniach (telewizorach i projektorach) ciesząc się szerszym zakresem dynamicznym.
![]() Panasonic Lumix S5 + Lumix S Pro 50 mm f/1.4, przysłona: f/1.4 |
Panasonic nie zapomniał oczywiście o filmowcach. Zalety tego modelu w zastosowaniach wideo – jako, że są obszerne – opiszemy w innym materiale.
Artykuł powstał na zlecenie firmy Panasonic.