Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon EOS 5D Mark II - test aparatu

Canon EOS 5D Mark II
5 lutego 2009
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 385

1. Wstęp

Canon EOS 5D Mark II - Wstęp


Premiera Canona 5D Mark II była dużym wydarzeniem w świecie fotograficznym. Jego poprzednik - Canon 5D - przez trzy lata był jedną z najlepiej sprzedających się lustrzanek systemu EOS. Nawet do dnia dzisiejszego nie zestarzał się poważnie od strony technicznej, a wiele osób wciąż deklaruje chęć jego zakupu. Na jego następcę i tak czekano z niecierpliwością. W końcu 5D Mark II pojawił się. Jego premiera odbyła się 17 września 2008 roku, o czym informowaliśmy o tym w artykule ''Canon EOS 5D Mark II - wyczekiwany następca 5D''. Niestety na jego dostępność w sklepach trzeba było trochę poczekać, a kiedy już pierwsze egzemplarze trafiły do fotografów, pojawiły się opinie o błędach w oprogramowaniu. Przy pewnych ustawieniach aparatu, na zdjęciach, pojawiały się czarne plamy. Opisywaliśmy to zjawisko w artykule ''Czarne plamy w historii Canona EOS 5D Mark II''. Na szczęście nie trzeba było długo czekać, aby centrala Canona udostępniła poprawioną wersję oprogramowania dla 5D Mark II, które likwidowało błędy.

Następca 5D odziedziczył 21-megapikselową matrycę po 1Ds Mark III, choć tym razem obsługiwaną przez jeden procesor DIGIC IV. Jednocześnie rozszerzono zakres czułości do przedziału ISO 100-6400 i o wartości programowe ISO 50, 12800 i 25600. Mark II zyskał 3-calowy wyświetlacz LCD o rozdzielczości VGA i tryb podglądu obrazu na żywo. Canon 5D Mark II stał się także pierwszą lustrzanką z możliwością nagrywania filmów wideo wysokiej rozdzielczości HD. Z tej okazji korpus zyskał złącze HDMI do bezpośredniego połączenia z telewizorami HD. Martwić może ten sam autofokus w Mark II, który wydaje się być identyczny z tym co widzieliśmy w pierwszej wersji 5D. To zresztą od początku było przedmiotem intensywnej debaty, bo sam Canon nie wiedział jaki autofokus ma jego nowy model, podając sprzeczne ze sobą informacje na stronach różnych oddziałów krajowych.


----- R E K L A M A -----

Co nam oferuje nowy Canon 5D Mark II? Czy matryca daje takie same możliwości jak w 1Ds Mark III? Czy autofokus działa w zadowalający sposób? Odpowiedzi na te i inne pytania znaleźć można w kolejnych rozdziałach testu.

Z naszą procedurą testową można zapoznać się w artykule ''Jak testujemy lustrzanki cyfrowe''. Aparat wypożyczył do testów sklep Cyfrowe.pl

Porównanie danych technicznych aparatu Canon 5D Mark II z konkurencyjnymi modelami dostępne jest tutaj.

Zdjęcia aparatu
Specyfikacja aparatu
Producent Canon
Model EOS 5D Mark II
Data premiery 2008-09-17
Liczba pikseli 21 Mpix
Dostępne rozdzielczości • 5616 x 3744 (RAW,JPEG),
• 4080 x 2720 (JPEG)
• 3861 x 2574 (sRAW1)
• 2784 x 1856 (sRAW2, JPEG)
Matryca 36 x 24 mm (Full-frame) CMOS, 3:2, Całkowita liczba pikseli: 22 Mpix
mechanizm samooczyszczania matrycy za pomocą ultradźwięków
Procesor obrazu DIGIC IV
Format zapisu • Zdjęcia:
JPEG (EXIF 2.21, DPOF 1.1, DCF 2.0),
RAW (14bit, pliki .CR2), sRAW (10.0 i 5.2 Mpix),
JPEG+RAW, JPEG+sRAW
• Rodzaje JPEG: Fine/Normal
• Filmy: MOV (wideo: H.264, dźwięk: liniowy PCM)
Zakres ISO Auto (100-3200), 100-6400 ISO w skoku co 1/3 lub 1 EV
rozszerzane do: 50 ISO (L) oraz 12800 ISO (H1) i 25600 ISO (H2)
Migawka szczelinowa sterowana elektronicznie, 30 s - 1/8000 s w krokach co 1/2 lub 1/3 EV, Bulb
żywotność: 150 tys. zdjęć
Konstrukcja obiektywu Z bagnetem Canon EF, (brak obsługi EF-S)
powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x1.0
Ogniskowa obiektywu n/a
Światłosiła n/a
Zoom optyczny 0x
Zoom cyfrowy 0x
Stabilizacja obrazu Nie
Zapis wideo • HD 1920 x 1080 pix. (16:9), z szybkością 30 kl./s,
• SD 640 x 480 pix. (4:3), z szybkością 30 kl./s,
maks. czas nagrania: 29 min 59 s, maks. rozmiar pliku 4 GB
Ogniskowanie Detekcja fazowa TTL-CT-SIR z matrycą CMOS
9-cio punktowy AF (dodatkowo 6 niewidocznych punktów wspomagających AF),
centralny punkt AF krzyżowy, o zwiększonej czułości dla obiektywów o jasności f/2.8 (lub jaśniejszych),
możliwość automatycznego lub ręcznego wyboru punktów AF.
• Tryby AF: One-Shot (pojedynczy), AI Servo (ciągły), AI Focus (automatyczny wybór pojedynczy lub ciągły), Tryb Manualny (MF)
• Zakres detekcji: od -0.5 do 18 EV (w temp. 20°C, ISO 100)
• Dobiegaczka: Tak, do 8 m
• Asysta AF: zewnętrzna lampa błyskowa
• Podgląd głębi ostrości
• Dostrajanie AF (korekcja FF/BF) dla 20 obiektywów.
• Pomiar w trybie Live View: Tryb szybki (detekcja fazowa), Tryb czasu rzeczywistego (detekcja kontrastu), Tryb wykrywania twarzy (detekcja kontrastu), MF (dostępne powieszenie x5 lub x10 w dowolnym punkcie ekranu)
Zakres detekcji w trybie LV: od 0 do 20 EV (w temp. 23°C, ISO 100, dla 50mm f/1.4)
Pomiar światła 35-strefowy TTL,
• Tryby pomiaru:
• wielosegmentowy (powiązany z dowolnym punktem AF)
• częściowy (ok. 8% w środkowej części wizjera)
• punktowy: (ok. 3,5% w środkowej części wizjera)
• centralnie ważony uśredniony
Zakres: EV 1-20 (w temp. 23°C, dla 50 mm f1.4, ISO 100)
Ostrość od W zależności od obiektywu
Balans bieli Auto, Światło dzienne, Cień, Chmury, Światło żarówki, Światło jarzeniowe, Lampa błyskowa,
• ustawienia własne wg wzorca,
• ustawienia wg skali Kelvina (w zakresie 2500 - 10000 K ze skokiem 100 K)
• Korekcja i bracketing balansu bieli
Kompensacja ekspozycji • Kompensacja: +/-2 EV w krokach co 1/3 lub 1/2 (można powiązać za automatycznym bracketingiem ekspozycji).
Priorytet jasnych tonów
Automatyczna optymalizacja oświetlenia (4 nastawy)
• Bracketing: 3 klatki, +/- 2 EV, w krokach co 1/2 lub 1/3
Programy Auto, Program AE (P), Priorytet przysłony (Av), Priorytet migawki (Tv), Manualny (M), Bulb (B), 3 tryby użytkownika (C1-C3), Kreatywne auto (CA)
• Style obrazu: Standardowy, Portret, Krajobraz, Neutralny, Wierny, Monochromatyczny, Własny (x3)
Zdjęcia seryjne Szybkość 3.9 kl./s
• maksymalnie 78 zdjęć w formacie JPEG, (310 przy zapisie na kartę UDMA) lub
• 13 zdjęć w formacie RAW (14 przy zapisie na kartę UDMA) lub
• 8 zdjęć w formacie RAW+JPEG (przy zapisie na kartę UDMA)
Lampa błyskowa Tylko zewnętrzne lampy błyskowe. Obsługa E-TTL II z lampami błyskowymi serii EX.
• Kompensacja błysku: +/- 2.0 EV w skoku co 1/3 lub 1/2 EV
• Synchronizacja do 1/200s
• Sterowanie lampą z poziomu menu aparatu
Złącze hot-shoe Tak
Wyjście statywowe Tak
Samowyzwalacz 2 s lub 10 s
Karta pamięci Compact Flash Typ I/II (kompatybilny z Microdrive i UDMA)
• opcjonalnie pamięć zewnętrzna po podłączeniu transmitera WFT-E4
LCD • Główny: stały, 3.0-calowy, kolorowy TFT LCD, 920 000 pikseli (VGA), pokrycie ok. 100% , kąt widzenia: ok. 170°
Powłoka: podwójna, antyodblaskowa
Regulacja jasności: automatyczna (3 poziomy) + ręczna (7 poziomów)
Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo, 30 kl./s
• Pomocniczy: podświetlany, monochromatyczny
Wizjer Pentapryzmatyczny, powiększenie ok. 0,71x, pokrycie ok. 98%, korekcja dioptrii: -3 do +1 m-1, punkt oczny: ok. 21mm (od środka soczewki okularu), matówka wymienna (3 typy, opcjonalne), standardowa matówka Precision Matte Eg-A
Komunikacja i złącza USB 2.0 Hi-Speed (Mini-B), wyjście HDMI mini, wyjście audio-wideo (PAL/NTSC), wejście mikrofonu, gniazdo akcesoriów (do podłączania transmitera WFT-E4 lub wężyka spustowego N3), złącze PC do lamp zewnętrznych,
• czujnik podczerwieni (InfraRed) do obsługi opcjonalnie zdalnego sterowanie za pomocą pilota RC1 lub RC5,
• opcjonalny transmiter WiFi WFT-E4 II lub WFT-E4/E4A umożliwiający bezprzewodowy transfer danych pełniący funkcję pionowego uchwytu
• obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge)
Zasilanie Akumulator litowo-jonowy LP-E6 (7.2 V, pojemność 1800mAh),
czas pracy akumulatora: ok. 850 klatek (w temp. 20°C), ok. 750 klatek (w temp 0°C)
wskaźnik naładowania: 6 poziomów + wartość procentowa
• jedna bateria litowa CR1616 (podtrzymywanie zegara i ustawień)
• opcjonalnie zasilacz sieciowy: ACK-E6
• opcjonalnie: uchwyt pionowy / pojemnik na baterie (grip) BG-E6 lub WFT-E4/E4A (z transmiterem wi-fi)
Akcesoria Akumulator litowo-jonowy LP-E6, ładowarka LC-E6, pasek na ramię, kabel USB, kabel AV, instrukcja, oprogramowanie:
• EOS Utility
• ZoomBrowser EX
• Remote Capture
• Digital Photo Professional
Waga 810g (bez akumulatora)
ok. 895g (z akumulatorem i kartą pamięci)
Wymiary 152 x 113.5 x 75 mm
Dodatkowe informacje Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB.
25 wersji językowych menu w tym polskie.
Korpus wykonany ze stopów magnezu.
Uszczelnienie przed kurzem i wilgocią.
Redukcja szumów przy długiej ekspozycji i przy wysokiej czułości ISO (4 nastawy),
Automatyczna korekcja winietowania.


Poprzedni rozdział