Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy






Test obiektywu

Sony Carl Zeiss Vario Sonnar 24-70 mm f/2.8 T* SSM - test obiektywu

6 lutego 2008

3. Budowa i jakość wykonania

Gdy spojrzy się po raz pierwszy na Zeissa 24-70 mm, przypomina on solidną i pękatą baryłeczkę. Biorąc go do ręki od razu czuje się jego prawie kilogramową wagę. Nie może być inaczej, gdy dojrzymy potężną przednią soczewkę i weźmiemy pod uwagę, że do budowy korpusu obiektywu użyto wysokiej jakości kompozytów i metalu, który świeci jasno przy bagnecie.

Sony Carl Zeiss Vario Sonnar 24-70 mm f/2.8 T* SSM - Budowa i jakość wykonania

Wygląd obudowy obiektywów Sony wzbudza mieszane uczucie. Gdy pokazywałem Zeissa kilku osobom, zawsze uzyskiwałem skrajne opinie. Od sformułowań odsądzających od czci i wiary projektantów Sony, do opinii mojej żony, która po wzięciu obiektywu do ręki stwierdziła, że wygląda bardzo gustownie i profesjonalnie, a zobaczywszy niebieskie logo Zeissa pocmokała oraz pokiwała głową ze zrozumieniem. A ponieważ kocham swoją żonę, nie sposób mi się z nią nie zgodzić. Mi osobiście design obiektywu bardzo się podoba i uważam go za ciekawy. No ale przejdźmy do konkretów, bo to nie konkurs piękności.

Sony Carl Zeiss Vario Sonnar 24-70 mm f/2.8 T* SSM - Budowa i jakość wykonania

Łatwe porównanie obiektywu do konkurencji umożliwi nam kliknięcie w następujący link. Od razu widać, że każdy producent zdecydował się na trochę inne podejście. Canon w swoim EF 24-70 mm f/2.8L USM zastosował taką konstrukcję, w której obiektyw osiąga minimalne rozmiary dla 70 mm. Zeiss, zupełnie odwrotnie, jest maksymalnie złożony dla 24 mm. Nikon dla odmiany osiąga minimalne rozmiary dla okolic ogniskowej 50 mm i zwiększa ja zarówno przy skracaniu jak i wydłużaniu ogniskowej. Z całej czwórki Zeiss jest obiektywem najcięższym, choć różnice są minimalne, ale także wyraźnie najmniejszym, będąc od 4 do 22 mm krótszym od konkurentów.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Nie zmienia to faktu, że żaden z omówionych obiektywów nie jest idealnie szczelny. U każdego z nich zmiana ogniskowej obywa sie przez wysuwanie solidnych tubusów z przednim układem soczewek, co może być potencjalnym źródłem zasysania kurzu do wnętrza konstrukcji.

Zeiss 24-70 mm daje nam do dyspozycji dwa wygodne pierścienie. Dla mnie osobiście do pełni szczęścia brakuje trochę grubszego karbowania, bo to które jest obecne, jest trochę za wąskie i moje duże palce, wolą coś co stawia większy opór. Nie zmienia to jednak faktu, że zarówno wybór właściwej ogniskowej jak i manualne ustawienie ostrości odbywają się z należytym oporem i właściwą precyzją.

Pomiędzy oboma pierścieniami znajdziemy czytelną skalę ostrości zaczynającą się o 0.34 metra, co pozytywnie wyróżnia Zeissa na tle konkurentów, oraz przełącznik trybu pracy mechanizmu ustawiającego ostrość (AF/MF).

Gdy zajrzymy do środka przekonamy się, że Zeiss jest najbardziej skomplikowaną konstrukcją w swojej klasie. Do dyspozycji mamy bowiem aż 17 soczewek ustawionych w 13 grupach. Warto przy tym zaznaczyć, że dwie z nich wykonano z niskodyspersyjnego szkła ED, a dwóm innym nadano kształt asferyczny. Wewnątrz obiektywu znajdziemy także przysłonę o 9-ciu listkach, którą możemy przymknąć do f/22, a na jego zakończeniu nierotujące mocowanie filtrów o średnicy 77 mm.

Sony Carl Zeiss Vario Sonnar 24-70 mm f/2.8 T* SSM - Budowa i jakość wykonania

Kupujący dostaje w zestawie tulipanową osłonę przeciwsłoneczną oraz miękki futerał.

Sony Carl Zeiss Vario Sonnar 24-70 mm f/2.8 T* SSM - Budowa i jakość wykonania