Nikon Nikkor Z 24-70 mm f/4 S, Z 35 mm f/1.8 S oraz Z 50 mm f/1.8 S
Razem z pełnoklatkowymi bezlusterkowcami, Nikon zaprezentował trzy nowe obiektywy dla tego systemu. Wszystkie zaliczane są do nowej serii „S”. Japoński producent poinformował też o pracach nad modelem Z 58 mm f/0.95 S Noct. Poznaliśmy również harmonogram premier kolejnych obiektywów Nikkor Z.
Specyfikacje obiektywów są dostępne w naszej bazie:
- Specyfikacja Nikon Nikkor Z 24-70 mm f/4 S
- Specyfikacja Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.8 S
- Specyfikacja Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.8 S
Informacja prasowa
Opracowane specjalnie do systemu mocowania Z firmy Nikon i wyposażone w nowe mocowanie o większej średnicy.
Firma Nikon z przyjemnością informuje o trzech nowych obiektywach współpracujących z pełnoklatkowymi aparatami bezlusterkowymi formatu FX z systemem mocowania Z oraz nowym adapterze do mocowania FTZ. Standardowy obiektyw zmiennoogniskowy NIKKOR Z 24-70mm f/4 S, szerokokątny obiektyw stałoogniskowy NIKKOR Z 35 mm f/1.8 S oraz standardowy obiektyw stałoogniskowy NIKKOR Z 50 mm f/1.8 S będą zgodne z nowym mocowaniem o większej średnicy.
Obiektywy NIKKOR Z wyznaczają zupełnie nowy wymiar osiągów optycznych. W pełni wykorzystują ogromną elastyczność konstrukcyjną możliwą dzięki połączeniu większego mocowania typu Z o średnicy wewnętrznej 55 mm oraz krótkiej odległości kołnierza od płaszczyzny ogniskowania wynoszącej 16 mm. Te obiektywy gwarantują znakomitą ostrość oraz wysoką rozdzielczość zdjęć i filmów. Ponadto są wyposażone w kompensację efektów „oddychania” (czyli przesunięcia kąta widzenia podczas regulacji ostrości), płynne ustalanie ekspozycji i pierścień sterujący. Charakteryzują się cichą oraz wydajną pracą, dzięki czemu doskonale radzą sobie z nagrywaniem filmów.
NIKKOR Z 24-70 mm f/4 S, NIKKOR Z 35 mm f/1.8 S i NIKKOR Z 50 mm f/1.8 S są obiektywami wymiennymi serii S. Seria S to nowa kategoria obiektywów NIKKOR Z, które nie tylko są zgodne z najnowszymi standardami optycznymi, ale ponadto ustanawiają zupełnie nową definicję jakości i konstrukcji. Te obiektywy odwzorowują o wiele więcej szczegółów niż konwencjonalne obiektywy o otworze względnym f/4 czy f/1,8.
Adapter do mocowania FTZ opracowano tak, aby umożliwić użytkownikom lustrzanek Nikon stosowanie posiadanych obiektywów NIKKOR z mocowaniem F razem z systemem mocowania Z. Tym sposobem mogą w pełni wykorzystać możliwości swoich obiektywów podczas fotografowania.
Prace nad obiektywem NIKKOR Z 58 mm f/0.95 S Noct
Firma Nikon aktualnie pracuje nad standardowym obiektywem stałoogniskowym NIKKOR Z 58 mm f/0.95 S Noct z ręcznym ustawianiem ostrości. Ukończony obiektyw będzie flagowym modelem serii S o najwyższych osiągach optycznych.
Firma Nikon planuje także wprowadzić na rynek wiele innych zupełnie nowych obiektywów. Nikon nadal będzie poszerzać swoją ofertę atrakcyjnych i wysokiej jakości obiektywów NIKKOR Z, które uwalniają potencjał kreatywności fotografów.
Główne zalety obiektywu NIKKOR Z 24-70mm f/4 S
- Standardowy zakres ogniskowych od ustawienia szerokokątnego 24 mm po krótki teleobiektyw 70 mm poradzi sobie z najróżniejszymi scenami i obiektami. Niezwykle wierne odwzorowanie szczegółów odmieni sposób, w jaki postrzega się obiektywy zmiennoogniskowe z otworem względnym f/4.
- Konstrukcja optyki ogranicza różnorodność aberracji w całym zakresie ogniskowych. Zapewnia znakomitą ostrość i rozdzielczość nawet na brzegach kadru przy maksymalnym otworze względnym, minimalną odległość zdjęciową zaledwie 0,3 m w całym zakresie ogniskowych, a także doskonałe odwzorowanie obrazu.
- Jedna soczewka ze szkła optycznego o superniskiej dyspersji (ED), jedna soczewka asferyczna ED oraz trzy soczewki asferyczne.
- Powłoka nanokrystaliczna ogranicza efekty flary i powstawanie odblasków.
- Odpowiedni rozmiar zapewnia bardzo wysokie osiągi optyczne i niesłychaną poręczność. Mechanizm chowania obiektywu, który można włączać lub wyłączać bez naciskania przycisku, znacznie zmniejsza długość obiektywu, dzięki czemu można go ze sobą zabrać dosłownie wszędzie.
- Zaprojektowany z myślą o odporności na pył i zachlapanie. Powierzchnia soczewki przedniej została pokryta powłoką fluorową.
Główne zalety obiektywu NIKKOR Z 35mm f/1.8 S
- Odwzorowanie szczegółów odmienia sposób, w jaki postrzega się obiektywy f/1,8.
- Znakomita ostrość i rozdzielczość, również na brzegach kadru przy maksymalnym otworze względnym. Skuteczna redukcja aberracji komatycznej umożliwia doskonałe odwzorowanie obrazu podczas fotografowania punktowych źródeł światła nocą. Pozwala też uzyskać miękki i naturalny efekt bokeh, jaki zapewniają zwykle jasne obiektywy.
- Nowy system wielokrotnego ogniskowania gwarantuje ciche, szybkie i precyzyjne sterowanie autofokusem, a także wydajne odwzorowanie obrazu przy dowolnej odległości zdjęciowej.
- Dwie soczewki ze szkła optycznego o superniskiej dyspersji (ED) i trzy soczewki asferyczne.
- Powłoka nanokrystaliczna ogranicza efekty flary i powstawanie odblasków.
- Z myślą o odporności na pył i zachlapania cały obiektyw, łącznie z elementami ruchomymi, został uszczelniony.
Główne zalety obiektywu NIKKOR Z 50mm f/1.8 S
- Doskonałe odwzorowanie szczegółów pozwala na wyjątkową ekspresję obrazu, która odmienia sposób, w jaki postrzega się obiektywy 50 mm f/1,8.
- Skuteczna redukcja podłużnej aberracji chromatycznej zapewnia wysoką rozdzielczość zdjęć obiektów z wiernie odtworzonymi drobnymi teksturami przy maksymalnym otworze względnym.
- Ostre i wyraźne odwzorowywanie szczegółów od środka po brzeg kadru, bez względu na odległość ogniskowania.
- Miękki i piękny efekt bokeh bez względu na odległość ogniskowania, zwykle możliwy do uzyskania jedynie za pomocą jasnych obiektywów.
- Dwie soczewki ze szkła optycznego o superniskiej dyspersji (ED) i dwie soczewki asferyczne.
- Powłoka nanokrystaliczna ogranicza efekty flary i powstawanie odblasków.
- Nowy zaawansowany silnik krokowy pozwala na ciche i precyzyjne sterowanie autofokusem zarówno podczas fotografowania, jak i nagrywania filmów.
- Z myślą o odporności na pył i zachlapania cały obiektyw, łącznie z elementami ruchomymi, został uszczelniony.
Główne zalety adaptera do mocowania FTZ
- Fotografowanie z AE lub AF/AE jest możliwe w przypadku około 360 obiektywów NIKKOR F typu AI i nowszych*
- Korzystanie z wyjątkowych możliwości obiektywów NIKKOR F przy zastosowaniu systemu mocowania Z – bez utraty jakości zdjęć.
- Mechanizm VR (redukcji drgań) w aparacie jest dostępny nawet po zamontowaniu obiektywu NIKKOR F, który nie jest w niego wyposażony, i działa równie dobrze podczas nagrywania filmów.
- Wbudowany mechanizm VR (redukcji drgań) zamocowanego obiektywu NIKKOR F wraz z mechanizmem VR aparatu tworzy trójosiową redukcję drgań.
- Różne części zostały dokładnie uszczelnione, aby zapewnić taką samą odporność na pył i zachlapanie, jaką charakteryzują się obiektywy NIKKOR F.
- Skonstruowany z myślą o lekkości, trwałości oraz niezwykłej prostocie obsługi w ramach kompletnego systemu.
* W przypadku niektórych obiektywów fotografowanie z AF/AE jest niemożliwe.
Prace nad nowym obiektywem NIKKOR Z 58 mm f/0.95 S Noct, o najwyższych osiągach optycznych
Firma Nikon aktualnie pracuje nad modelem NIKKOR Z 58mm f/0.95 S Noct. Będzie to flagowy obiektyw serii S z dużym otworem przysłony, standardową stałą ogniskową 58 mm oraz ręcznym ustawianiem ostrości. Stanie się symbolem nowego wymiaru osiągów optycznych systemu mocowania Z firmy Nikon.
Koncepcję modelu zaczerpnięto z oryginalnego obiektywu stałoogniskowego AI Noct-Nikkor 58mm f/1.2, który trafił na rynek w 1977 r. Obiektyw ten zyskał miano „nokturn” (pochodzące od nazwy formy muzycznej inspirowanej nocą) i popularność za możliwość szczegółowego odwzorowania na zdjęciach punktowych źródeł światła. Aktualnie opracowywany nowy obiektyw Noct wykorzysta ogromną elastyczność konstrukcyjną mocowania Z, by uzyskać najwyższe osiągi optyczne. Celem konstruktorów jest osiągnięcie niezwykle dużego otworu względnego f/0,95, a także zaoferowanie najdoskonalszego odwzorowania szczegółów dostępnego w obiektywach NIKKOR w połączeniu z ogromną szczegółowością i ostrością zdjęć. Równie istotne jest uzyskiwanie pięknego oraz płynnego efektu rozmycia (bokeh), a także umożliwienie tworzenia doskonałych zdjęć – ciekawszych i bardziej trójwymiarowych.
* Informacje dotyczące premiery produktu zostaną podane w późniejszym czasie.
Harmonogram premier obiektywów NIKKOR Z
* Informacje podane w harmonogramie, w tym daty premier, mogą ulec zmianie. Nazwy produktów podane po obiektywie NIKKOR Z 58mm f/0.95 S Noct nie są jeszcze ostatecznie ustalone.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
14-30 + 24-70 + 85 lub tele z mocowaniem F i większość osób będzie miała co im potrzeba.
Te 14-30 f/4 to ciekawa propozycja. Pytanie czy da się normalne filtry zastosować.
14-30/4 - nareszcie jakiś nowy zoom UWA, które nie będzie zabijać wagą
Już dawno przestało mnie bawić robienie zdjęć z małą GO, z wyjątkiem portretów.
Mam Nikkora 10-24 i to mój ulubiony obiektyw pod DX. 14-30 to nieomal ten sam zakres. Jaśniej zwykle nie potrzeba. Wyjątkiem są muzea gdzie nie wolno używać statywu.
Nikkory bez żółtego - do czego to doszło :)
Przez chwilę się zastanawiałem jak oni zrobią ten obiektyw 0.95 z autofokusem.
Jeśli faktycznie w przyszłym roku wprowadzą tyle nowych szkieł co zapowiadają to będzie rewelacyjne tempo.
Noct 0.95 będzie manualny.
A skąd taka informacja?
ALez harmonogram... Nikon niszczy, przygotowali sie doskonale.
A sony dalej nie ma 35mm f2, a jak juz cos sie pojawi, to ceny z kosmosu. Zobaczymy jak sie roziwnie sytuacja.
A gdzie 28/1.8?
thorgal
"Noct 0.95 będzie manualny."
Arku - tak napisali na DPR: link
"The most eye-catching is a 58mm F0.95 'Noct' lens, which the company claims will have the 'highest rendering performance' and 'flawless transitions' between in- and out-of-focus areas, and will be manual focus only"
aparaty jak aparaty - za jakis czas beda nastepcy, ale z tym samym bagnetem, wiec moze warto podyskutowac o bagnecie?!
nikon: flange 16mm, srednica 55mm
sony: odpowiednio 18mm, 46mm
obiektyw 24-70mm F4
nikon: 78 x 89 mm, 500g (dlugosc 89 w pozycji zlozonej - ten obiektyw nie wyglada tak solidnie jak sony)
sony: 73 x 95, 426g
obiektyw 50mm F1.8
nikon: 76 x 87 mm, 415g
sony: 69 x 60 mm, 186g
teraz pytanie, czy ostatnia soczewka w tych obiektywach bedzie lezec na matrycy czy nie bedie lezec (w sony nie lezy) - a przez to ze w sony ostatnia soczewka nie lezy na matrycy, te obiektywy maja "zbedny tubus o dlugosci 2cm" - wie c moze lepiej by bylo przesunac matryce glebiej w aparat, i o tyle samo zmniejszyc dlugosc kazdego szkla.
w tym aspekcie nikon zaserwowal nam jeszcze mniejszy flange bo tylko 16mm.
na pierwszy rzut oka wydaje sie, ze obiektywy nikona to beda tez klocki, szczegolnie rozczrowuje wielkosc standardowej 50... byc moze optycznie bedzie super, ale wielkosciowo fajnie nie jest, bo dlugosc 9cm na obiektyw 50mm fajna nie jest
p.s. pod sony jest juz od dosc dawna 50mm F0.95, Mitakon
nikon w harmonogramie obiektywow do 2020 nie przedstawia 35mm 1.4, wiec chyba chce by pro zostali jednak przy dslr
Noct jest MANUAL, są już zdjęcia. Przyadałoby się też napisać wagę poszczególnych szkiełek, bo to też miała być zaleta.
@Cichy
przeczytaj mojego maila wyzej to bedziesz mial wage szkielek
Ten 14-30 brzmi bardzo ciekawie. Szkoda że nie planują na razie żadnego makro, ani stałek powyżej 85mm...
a tak z marketingowego punktu widzenia - skoro aparaty nazywaja sie Z, to po grzyba obiektywy sa S-Line? nie mogli ich nazwac Z-line?
poza tym Nikon mowi, ze nowe mocowanie zapewni mozliwosc tworzenia super jasnych szkiel, a w harmonogramie do 2020 oprocz 50 1.2 i 50 0.95 ktory nie bedzie mial AF, wszystkie sa 1.8....
a tak z marketingowego punktu widzenia - skoro aparaty nazywaja sie Z, to po grzyba obiektywy sa S-Line? nie mogli ich nazwac Z-line?
poza tym Nikon mowi, ze nowe mocowanie zapewni mozliwosc tworzenia super jasnych szkiel, a w harmonogramie do 2020 oprocz 50 1.2 i 50 0.95 ktory nie bedzie mial AF, wszystkie sa 1.8....
Dobre! Sony ma tylko 29 szkieł plus wiadro innych niezaleznych producentów a Nikon będzie je dopiero mieć, dlatego ma lepszą ofertę! Ot, logika się kłania.
@zentaurus - zgodnie z logiką optycznych, na wstępie pierwszego testu, powinno znaleźć się narzekanie na braki w systemie. Czuję jednak, że w samych superlatywach będzie o ich "mapie drogowej" ;)
Dla przypomnienia, z testu NEX-5:
"Na razie system NEX nie jest zbyt rozbudowany i oferuje jedynie trzy modele obiektywów, co jest niewielką konkurencją wobec dojrzałego już systemu Mikro Cztery Trzecie. Czy oferowana jakość obrazu może zrekompensować tą niedogodność?"
ceny bardzo wysokie biorąc pod uwagę, przeniesienie stabilizacji do body
Ciężkie klocki. Nie tego się spodziewałem.
@grzesski
"ceny bardzo wysokie biorąc pod uwagę, przeniesienie stabilizacji do body"
@tomek__
"Ciężkie klocki. Nie tego się spodziewałem. "
To są szkła profi. Linia "S" to taki odpowiednik "L" Canona czy serii "Art" Sigmy. Za kilka lat (jak będzie popyt i moce przerobowe) pojawią się tańsze i lżejsze szkła dla mas.
Zauważcie że taniego body też jeszcze nie ma. Sądzę że Nikon będzie trzymał rękę na pulsie i jak pojawi się zapotrzebowanie to powstanie i amatorska puszka i szkła typu 24-105/4-5.6, 70-300 f/4-5.6 i jakieś małe i lekkie szerokie stałki ze światłem 2.8.
A tutaj Canon 50/0.95:
link
Jeśli linia S to top, to nie będzie szkieł 1.4 czy 1.2? Będą.
Dziwne to manualne 0,95. Bardzo dziwne. W tych czasach brak manuala jest wybaczany tylko w Leice.
Myslę, że roadmap może być korygowane i pewnie będą brali pod uwagę to co postulują uzytkownicy.
Ja to rozumiem tak że ten roadmap pokazuje tylko serię profi (tylko "S").
Niższe serie dostaną własny plan gdy pojawi się jakieś amatorskie body.
A szkiełka jaśniejsze pewnie też będą. W Canonie są eLki o tych samych parametrach, a różniące się tylko światłem.
No proszę, 35/1,8 staje się profesjonalnym szkłem... ;)
Ogólnie fajnie przemyślany roadmap. Kudos.
Szkła 1.4 w odwrocie, ale do bezluster są po prostu za duże...
Szkoda tylko że waga wieksza niż lustrzankowe 1.8.... To już wolę 200gr konstrukcje f2.
"No proszę, 35/1,8 staje się profesjonalnym szkłem... ;)"
-a co z Sony Carl Zeiss Sonnar T* FE 55 mm f/1.8 ZA?
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.8 S: 12 elementów / 9 grup
Sony FE 50 mm f/1.8: 6 elementów / 5 grup
Sony Carl Zeiss Sonnar T* FE 55 mm f/1.8 ZA: 7 elementów / 5 grup
Sony Carl Zeiss Planar T* FE 50 mm f/1.4 ZA: 12 elementów / 9 grup
Leica Summilux-SL 50 mm f/1.4 ASPH.: 11 elementów / 9 grup
Sigma A 50 mm f/1.4 DG HSM: 13 elementów / 8 grup
Carl Zeiss Milvus 50 mm f/1.4: 10 elementów / 8 grup
Carl Zeiss Otus 55 mm f/1.4: 12 elementów / 10 grup
link
55/1,8? Przecież to najzwyklejszy Sonnar. :)
sony nie ma cały czas swojej pro 50tki (GM)
Ma gówno wartą 50 1.8 i bardzo dobrego sonnara 55, którego na ten moment nalezy kupować.
W ogóle dość fajnie przemyślany lineup - 3 linie w różnych cenach.
Najtańsze 28/2, 50/1.8 (smietnik) i 85/1.8 - 2 z 3ech bardzo polecane
W średniej cenie Sony-Zeiss
Oraz seria pro G-Master.- w tym najważniejsza trójca zoomów.
Pomiędzy tym przewijają się Zeissy, Arty i na razie jeden, rewelacyjny tamron.
Obiektywy są drogie, bezapelacyjnie, ale są generalnie bardzo dobre lub wręcz rewelacyjne. Np 85/1.8 jest tak dobry, że generalnie nie warto pchać się w GM, a Canonowy 85/1.8 nie ma najmniejszego startu, choć jest 2x tańszy.
@mikmac
50mm 1.8 Sony nie jest az tak zla.
link
pytanie czy lepiej miec troche gorsza jakosc (jesli Nikon bedzie lepszy) czy nosic 9cm Nikona w 3x wiekszej cenie i ktory jest 2x ciezszy.
gamma -->
Nie oszukujmy się, jest słaby, większy i słabszy niż STM.
Trzeba go pominąć i poczekać na lepszego następce, 28 i 85 dają nadzieję na znacznie lepszy obiektyw.
@mikmac: oczywiście, że ma. To Zeiss Planar FE 50/1,4 - niezwykle ostre szkło, nawet przy pełnym otworze, na skrajach kadru.
Czyli jest miejsce na ostre obiektywy f/1.8 jednak nie tak ciężkie jak nowe f/1.4?
link
link
Dokładnie!
@RobKoz
"Niższe serie dostaną własny plan gdy pojawi się jakieś amatorskie body."
Przecież ten Z6 to jest amatorskie body w cenie A7 III czy 6D MkII (piszę oczywiście o cenie debiutu), więc na co liczysz?
no dobra...to inaczej
zalozmy, ze ta 50mm 1.8 bedzie bardo dobra optycznie od krawedzi do krawedzi, stad jej wielkosc i ciezar. to pytanie jaka wielkosc bedzie mial 1.4 czy 1.2?
i jak to sie ma do idei bezluster, czyli malych i lekkich aparatow?
poza tym projektowanie szkiel super jasnych 0.95 moze okazac sie bez sensu - te zapowiedzi to jest moze tylko machanie szabelka? wpierw pytanie po co tak jasne szkla? jedyny argument, ktory mi przychodzi do glowy to mala glebia ostrosci (bo chyba nie chodzi, ze bedzie zbieral o 1F wiecej swiatla niz wersja 1.4).
teraz wezmy analogie z m43. w m43, zeby uzyskac taka glebie jak na FF, trzeba miec szkla lekko ponad 2F jasniejsze. olkowy 2.8 to jest opdowiednik kita 5.6 na FF. Olkowy 1.2 pro to odpowiednik ok 2.8 na FF. za jakisczas moze sie okazac, ze taniej bedzie wyprodukowac matryce srednioformatowa i do tego zwykle szklo, niz matryce FF z super jasnym szklem
ja ogolnie jestem rozczarowany premiera nikona
aparaty jakie sa takie sa - na pewno beda robic bardzo dobre zdjecia, moze kilka rzeczy poprawia firmwarem, a i tak za jakis czas pojawia sie nastepcy
ale czekalem przede wszystkim na optymalizacje wielkosci szkiel, glownie w zakresie od mocnego szerokiego (od ok 16mm) do malego tele (ok 85mm). niestety szkla sa duze. czy amatorowi bedzie sie chcialo biegac z 9cm 50mm?
z drugiej strony jesli te szkla 1.8 maja byc teraz dla zawodowcow (???), to czy zawodowiec chwyci aparat bez podwojnego slotu kart pamieci, ryzykujac utrate zdjec? chyba, ze drugi slot zrobia w doczepianym gripie. ale pewnie chodzi o to, zeby zawodowiec nadal kupil d850.
wiec w mojej opinii te aparaty bede przede wszystkim kierowane do bogatych amatorow.
bardzo jestem ciekaw, kiedy optyczne zrobi testy tych 3 szkiel.
Biorąc pod uwagę, ze to nowość, system bardzo drogi, chyba nie prędko. Bo przecież potrzebna jest puszka, żeby testować.
Z drugiej strony, za plastikowe badziewie, chyba ktoś przesadza? Pięćdziesiątkę to przecież za 350 złotych można kupić? 😂😂😂
link
0.95/58 to nonsens.
I tak trzeba będzie TO przymykać do min. 1.8 żeby uzyskać coś więcej ostrego niż czubek rzęsy.
@gamma
Zagadzam się. Ja też myslałem, że kto jak kto, ale Nikon pokaże jak się łamie fizykę w XXI wieku, a tu standard: małe body z wielkim szkłem. Wagowo zero różnicy z dSLR, a czasami na niekorzyść mirrorLess. Może jeszcze Canon da radę.
Np. nie rozumiem też po co ładują monitorek w obiektyw, który jest manualny? To zwiększa wagę. Co się stało z prostym wydrukowaniem skali na obiektywie. Czy wszystko musi być "smart"?
Pewnie też nie wszystkie szkła są IF... ehh.
Może powinni zrobić cos na zasadzie RX1R II - jeśli nie można zmienić obiektywów, to może da radę dostosować body do szlagierowego obiektywu. Tam część obiektywu jest wsadzona w body.
W RX1 tylna soczewka jest 2 milimetry od matrycy.
@Szabla
ale mnie nie interesuje, gdzie lezy ostatnio soczewka, bo to jest aparat z niewymiennym szklem
pisalem tylko, ze da sie matryce polozyc na tylnej krawedzi aparatu, wiec gdyby zrobic taka lustrzanke, to moglaby byc mala - mialaby taka grubosc jak body RX1 (bo flaki od FF by sie zmiescily), a przed matryca bylaby tylko komora lustra, ktora by bardziej wystawala. wiec aparat mialby 3cm grubosci, a tam gdzie jest lustro mialby ok 5.5cm. i wygladalby jak stary canon na film. i do tego kilka obiektywow i bylby relatywnie maly zestaw do robienia zdjec FF, ale zaden z producentow tego nie chcial zrobic.
i np canon zamiast zrobic taki aparat, to woli od 10 lat serwowac nam kotlety w postaci eosa 4000d czy innych syfow... szkoda
@orbital
no wlasnie ja tez liczylem, ze nikon bedzie w stanie zaprezentowac w miare dobre i male! obiektywy, ale niestety jestem rozczarowany, szczegolnie 50mm.
byc moze ta 50 bedzie optycznie swietna, ale przy tej wadze i cenie niestety nie bedzie dla mnie fajna propozycja.
byc moze nikon za kilka lat zrobi jakies szkla bardziej budzetowe i mniejsze. trzeba jeszcze poczekac na canona, al generalnie nie do konca to wszystko idzie w strone, w ktora bym chcial. no ale moze ja sie myle z moim podejsciem