Fujifilm X-T3
Firma Fujifilm zaprezentowała dzisiaj bezlusterkowiec X-T3, z nową matrycą X-Trans CMOS 4 o rozdzielczości 26 Mpix i formacie APS-C.
W porównaniu z poprzednikiem zmiany zaszły m.in. pod kątem szybkości pracy aparatu. Pojawiła się nie tylko nowa matryca, ale także układ obliczeniowy X-Processor 4. Według Fujifilm, model X-T3 - w zakresie przetwarzania obrazu - jest 3-krotnie szybszy w porównaniu z wcześniejszym aparatem.
W Fujifilm X-T3 znajdziemy sensor BSI X-Trans CMOS 4 o rozdzielczości 26 Mpix z obsługą bazowego ISO 160 (są jeszcze tryby rozszerzone, np. ISO 80 i 51200), a także ulepszony układ autofokusa z 2.1 mln punktów detekcji fazy kryjącymi prawie 100 proc. kadru. Japoński producent dodaje, że układ pracuje 1.5x szybciej niż w X-T2 i może działać w warunkach do -3 EV. W pełnej rozdzielczości X-T3 oferuje tryb seryjny 20 kl./s przy elektronicznej migawce oraz 11 kl./s przy mechanicznej. Przy wybraniu trybu „crop” (1.25x) tryb seryjny wzrasta do 30 kl./s.
Specyfikacja aparatu jest dostępna w naszej bazie:
![]() |
Fujifilm X-T3 oferuje również sporo możliwości pod kątem kręcenia materiałów wideo. Aparat może rejestrować obraz w standardzie 4K przy 60 kl./s (kompresja All Intra/Long-GOP). Jest też tryb 120 kl./s w Full HD. Aparat wyposażono także w 3-calowy dotykowy ekran LCD oraz elektroniczny wizjer OLED (0.5-cala) o rozdzielczości 3.69 mln punktów.
Fujifilm X-T3 ma trafić do sprzedaży w drugiej połowie września. Za sam korpus trzeba będzie zapłacić ok. 1.5 tys. dolarów.
![]() |
Informacja prasowa
Pierwszy na świecie2bezlusterkowy aparat APS-C z możliwością rejestrowania obrazu 4K/60P 10 bitów – by spełniać potrzeby profesjonalnego filmowania wideo.
Kompleksowy upgrade wraz z zupełnie nową matrycą 26MP X-Trans CMOS 41 oraz procesorem przetwarzania obrazu X-Processor 4. Doskonała jakość obrazu i rozbudowane możliwości śledzenia obiektów dzięki istotnemu usprawnieniu jakości działania AF oraz funkcji zdjęć seryjnych bez blokowania pola widzenia.
Korporacja FUJIFILM (Prezes: Kenji Sukeno) poinformowała o planie wprowadzenia na rynek aparatu FUJIFILM X-T3, najnowszego modelu bezlusterkowej rodziny aparatów fotograficznych - serii X, cenionej ze względu na swą technologię unikalnej reprodukcji barw, która zapewnia wyjątkową jakość obrazu zarówno w przypadku zdjęć, jak i materiałów filmowych.
Historia serii X rozpoczęła się w roku 2011 wraz z wprowadzeniem modelu X100. Aparat X-Pro1, który pojawił się 2012, to pierwszy model z matrycą obrazu X-Trans CMOS wykorzystującą unikalny układ filtra kolorów, który stworzono w oparciu o rozległe doświadczenie FUJIFILM w zakresie obrazu fotograficznego, by zapewnić wyjątkową rozdzielczość obrazu i zarazem kontrolę nad fałszywymi barwami na obrazie. W aparacie zastosowano też specjalny, dedykowany do matrycy procesor przetwarzania obrazu EXR Processor Pro. W ciągu siedmiu lat seria X oraz stosowane w niej połączenie matrycy obrazu i procesora obrazu stale ewoluowały, a firma wprowadzała kolejno wersje “X-Trans CMOS II” / “EXR Processor Pro II” w aparacie X-T1 z 2014 roku oraz zestaw “X-Trans CMOS III” / “X-Processor Pro” w modelach X-Pro2 i X-T2 z roku 2016. Dotychczasowe trzy generacje ewolucji rozwiązania Fujifilm stale podnosiły jakość obrazu i mobilność sprzętu fotograficznego serii X.
Najnowszy model X-T3, inaugurując czwartą generację modeli wspomnianej serii, dysponuje całkiem nową matrycą obrazu X-Trans CMOS 4 oraz procesorem obrazu X-Processor 4.
![]() |
Nowe moduły
1. X-Trans CMOS 4: Jest to matryca APS-C z tylną iluminacją, która ma 4 razy więcej pikseli detekcji fazowej w porównaniu do obecnych modeli3. Piksele te rozmieszczone są na całej powierzchni matrycy. Pomimo rozdzielczości 26 MP wyróżnia się ona wysokim współczynnikiem S/N (sygnału do szumu) oraz niższą czułością podstawową wynoszącą ISO160. Granica działania autofocusa przy słabym oświetleniu została rozszerzona do poziomu -3EV, co pozwala na precyzyjne automatyczne ustawianie ostrości także w przypadku słabo oświetlonych motywów, np. scenerii w świetle samych świec.
2. X Processor 4: Ten moduł przetwarzania danych ma 4 procesory (CPU) zapewniając 3-krotny wzrost prędkości przetwarzania względem obecnych modeli3. Przyczynia się on nie tylko do poprawy precyzji i szybkości AF, ale jest także pierwszym na świecie2 procesorem w aparacie bezlusterkowym z matrycą APS-C lub większą, który pozwolił na zaoferowanie filmowania z jakością 4K/60P 10bitów, co spełnia potrzeby osób profesjonalnie zajmujących się filmowaniem wideo. Zastosowany procesor może także natychmiast realizować złożone zadania przetwarzania obrazu, jak np. stosowanie unikalnych dla FUJIFILM opcji typu “Color Chrome Effect” czy też “monochromatyczny obraz”. Ta ostatnia opcja oferuje ciepłą czarną i chłodną białą tonację cyfrowego obrazu, a została opracowana w nawiązaniu do jednego ze sposobów odwzorowania monochromatycznych odbitek na materiałach światłoczułych opartych o halogenki srebra.
Aparat fotograficzny X-T3 gromadzi cały potencjał powyższych modułów czwartej generacji, zapewniając istotną poprawę jakości i sprawności działania.
- Wysoka jakość obrazu: Najwyższy poziom rozdzielczości - 26.1MP - matrycy formatu APS-C. Nowa matryca na równi z wyższą liczbą pikseli zapewnia też niższy poziom szumów w porównaniu z obecnymi modelami3.
- Istotne udoskonalenie sprawności działania AF: półtora raza szybsze przetwarzanie w porównaniu z obecnymi modelami3, zapewniające szybsze i bardziej precyzyjne działanie AF. Znaczne wzbogacanie możliwości AF powiązanego z detekcją twarzy / oka, dzięki wprowadzeniu 2.16M pikseli detekcji fazowej, które są rozmieszczone na całej powierzchni kadru.
- Znaczne udoskonalenie śledzenia szybko poruszających się obiektów: Zdjęcia seryjne bez utraty podglądu obrazu4 z prędkością do 30 kadrów/sek. przy korzystaniu z płynnego Live View z odświeżaniem 60 klatek/sek., by mieć na bieżąco podgląd fotografowanego motywu.
- Jakość wideo dla profesjonalistów: Aparat zapewnia jednocześnie obsługę 4K/60P 4:2:0 10bitów przy zapisie na karcie pamięci SD oraz sygnał wyjściowy przez HDMI z jakością 4K/60P 4:2:2 10bitów. Dostępny jest także tryb symulacji filmu światłoczułego “ETERNA,” który zyskał popularność w aparacie X-H1.
1. X-TransTM jest znakiem towarowym lub zarejestrowanym znakiem towarowym FUJIFILM Corporation. Matryca obrazu charakteryzuje się unikalnym, nieregularnym układem filtra barw, co redukuje efekt „mory” oraz błędnych kolorów bez stosowania optycznego filtra dolno przepustowego.
2. Wg stanu na 6 września 2018, stosownie do danych FUJIFILM.
3. Porównanie z bieżącymi modelami “FUJIFILM X-T2” oraz “FUJIFILM X-H1”.
4. Dostępne tylko w przypadku korzystania z elektronicznej migawki.
![]() |
Podstawowe cechy i funkcje
Wykorzystanie czwartej generacji komponentów, nowej matrycy obrazu “X-Trans CMOS 4” oraz nowego procesora “X-Processor 4,”, by uzyskiwać możliwie najwyższą w historii serii rozdzielczość obrazu, najdoskonalsze odwzorowanie barw i najszybsze przetwarzanie
Aparat X-T3 dysponuje czwartą już generacją matrycy formatu APS-C zastosowaną w serii X. Jest to od podstaw opracowana matryca “X-Trans CMOS 4” (26.1MP, bez filtra dolnoprzepustowego). Wykorzystuje unikalny układ filtra kolorów – charakterystyczny dla matryc X-Trans CMOS – aby kontrolować efekt mory i nieprawidłowych barw. Ponadto matryca, po raz pierwszy, ma strukturę uwzględniającą tylną iluminację, co poprawia rozdzielczość obrazu nie wpływając negatywnie na współczynnik sygnał-szum (S/N). Należy też wspomnieć, że czułość ISO160, dostępna poprzednio jedynie w rozszerzonym zakresie czułości ISO, jest obecnie dostępna w normalnym zakresie ISO. Jest to pomocne przy fotografowaniu w jasnych plenerach lub gdy chce się uzyskać atrakcyjny efekt bokeh przy możliwie dużym otworze przesłony.
Aparat X-T3 został wyposażony w nowy procesor obrazu “X-Processor 4”, dzięki któremu do trybów symulacji filmu światłoczułego dodano opcję “monochromatycznej regulacji”. Jest ona oparta na własnej technologii FUJIFILM i pozwala na uzyskiwanie zróżnicowanej ekspresji kolorystycznej. Ciepła czerń i zimna biel tradycyjnie były uzyskiwane poprzez dobór określonych papierów fotograficznych i wywoływaczy, a obecnie pojawia się możliwość wiernego cyfrowego odwzorowania różnych środków monochromatycznej ekspresji. Funkcja jest dostępna w standardowym trybie “Monochromatycznym”, jak również w trybie “ACROS”, który zapewnia bardziej płynne przejścia w półtonach, głęboką czerń i piękne odwzorowanie faktury powierzchni.
![]() |
Efekt “Color Chrome” był dotąd dostępny jedynie w średnioformatowym aparacie cyfrowym FUJIFILM’ “GFX50S,” a obecnie po raz pierwszy w modelu X-T3 trafia do serii X. Efekt zapewnia głębszą kolorystykę i bogatszą gradację odcieni w przypadku obiektów o wysoko nasyconych barwach, np. znajdujących się w cieniu kwiatów o żywej kolorystyce, motywu, który zazwyczaj trudno właściwie odwzorować na zdjęciu. Szybki i wydajny procesor X-Processor 4 sprawia, że efekt może być z powodzeniem stosowany zarówno do pojedynczych, jak i seryjnych zdjęć.
Zastosowanie nowych układów i udoskonalonych algorytmów znacznie poprawiło sprawność działania AF w słabym oświetlaniu oraz podczas śledzenia poruszających się obiektów
Matryca X-Trans CMOS 4 zawiera 2.16 miliona pikseli detekcji fazowej, czyli ponad 4 razy więcej w porównaniu z obecnymi modelami3. Ponadto, obszar detekcji fazowej obejmuje teraz niemal cały kadr (około 100%). Szybki i precyzyjny AF oparty na detekcji fazowej może być z powodzeniem wykorzystywany, nawet gdy główny motyw jest poza centrum kadru. Granica działania AF opartego na detekcji fazowej w słabym oświetleniu została przesunięta o około dwa kroki z -1EV do -3EV, co pozwala na precyzyjne ustawianie ostrości dla słabo oświetlonych scen, np. zdjęć nocnych czy miejsc oświetlanych jedynie świecami. Ponadto, wysoka prędkość działania procesora X-Processor 4 oraz poprawione algorytmy detekcji fazowej oznaczają, że aparat koryguje ostrość (AF) oraz pomiar ekspozycji AE) 1.5-raza częściej niż obecne modele3, co zapewnia precyzyjne ustawianie ostrości nawet przy fotografowaniu motywów sportowych, a także szybko i nieregularnie poruszających się obiektów.
Względem obecnych modeli3 podwoiła się sprawność działania AF z detekcją twarzy podczas fotografowania poruszających się postaci. AF z detekcją oka działa także w trybie AF-C, precyzyjnie utrzymując ostrość także przy zdjęciach portretowych osób znajdujących się w ruchu. Aparat X-T3 precyzyjnie ustawia ostrość przy fotografowaniu postaci en face oraz z profilu, nawet w sytuacjach, w których dotychczasowe systemy AF napotykały na znaczne trudności. AF z detekcją twarzy i oczu jest także dostępne podczas rejestracji obrazu wideo co ułatwia filmowanie postaci.
Udoskonalone działanie wizjera ułatwiające śledzenie poruszających się obiektów
Aparat X-T3 został wyposażony w wysokiej rozdzielczości elektroniczny wizjer składający się z 3.69-miliona punktów i zapewniający powiększenie 0.75x. Czas opóźnienia w działaniu wyświetlacza wynosi zaledwie 0.005 sekundy, co przy częstotliwości odświeżania na poziomie 100 klatek/sek. zapewnia płynne wyświetlanie ruchu i pozwala na precyzyjne zidentyfikowanie ruchu obiektów i punktów ostrości. W przeciwieństwie do obecnych modeli3 zdjęcia seryjne wykonywane z prędkością 11 kadrów/sek. i mechaniczną migawką nie wymagają już stosowania opcjonalnego uchwytu zasilającego, dzięki czemu szybkie serie zdjęć można wykonywać sprzętem o istotniej mniejszej wadze.
Nowy tryb “Sportowego wizjera” ułatwia fotografowanie poruszających się obiektów. Tryb pokazuje na ekranie LCD/w wizjerze oznaczony obszar obejmujący około 16.6M (centralny obszar powiększony 1.25x) i na zdjęcie trafia ten fragment kadru. W szczególności jest to użyteczne przy zdjęciach sportowych i fotografii przyrody, gdyż można sprawdzać ruch obiektu poza kadrem i korzystać z krótszego niż zwykle czasu zanikania obrazu.
Większa prędkość odczytu danych z matrycy i wysoka prędkość przetwarzania pozwalają na korzystanie ze śledzącego AF/AE bez zaniku obrazu przy zdjęciach seryjnych4 wykonywanych z prędkością do 30 kadrów/sek. w trybie 16.6M (centralny obszar powiększony 1.25x) z płynnym obrazem Live View (60 klatek/sek.) umożliwiającym weryfikację fotografowanego motywu. Zniekształcenia obrazu charakterystyczne dla elektronicznej migawki (liniowy odczyt danych z matrycy) zostały zredukowane o połowę w stosunku do obecnych modeli 3.
Aby nigdy nie przeoczyć kluczowego momentu, aparat X-T3 dysponuje nową funkcją “Wstępnego zdjęcia”4. Gdy zostanie ona uaktywniona, aparat rozpoczyna fotografowanie po wciśnięciu do połowy spustu migawki. Dzięki temu nigdy nie przeoczysz szansy na najciekawsze ujęcie, co dotąd niejednokrotnie miało miejsce ze względu na opóźnienie pomiędzy pełnym wciśnięciem spustu migawki, a faktycznym wykonaniem zdjęcia.
Design / walory obsługi i możliwości rozbudowy
Aparat X-T3 odziedziczył swój design po popularnym modelu X-T2. Zachowano pozycję pokręteł na górnym panelu, centralnie umieszczony wizjer nadający swoisty styl całej konstrukcji i zapewniający jej stabilność, a także doskonały profil uchwytu ułatwiający wygodne trzymanie sprzętu. Srebrna linia kolorystyczna jest standardem. Ma ona bardziej klasyczną tonację w porównaniu z opcją grafitowo-srebrną, jaką udostępniono w formie limitowanej edycji poprzedniego modelu. Styl nowego aparatu nawiązuje do tradycyjnych aparatów fotograficznych na filmy światłoczułe, a jednocześnie wyróżnia się praktycznymi rozwiązaniami, które bez wątpienia będą doskonale spisywać się przez wiele lat.
![]() |
(2) Wsłuchując się w głosy użytkowników - Udoskonalona obsługa i możliwości rozbudowy
Poszczególne obszary wprowadzonych udoskonaleń:
- Regulacja dioptrii elektronicznego wizjera (EVF) ma możliwość blokady. Można wyciągnąć i obrócić pokrętło regulacji dioptrii blokując je w ten sposób, by uniknąć przypadkowej zmiany ustawienia podczas noszenia aparatu.
- Aparat X-T3 wykorzystuje ekran dotykowy o wysokim kontraście, szerszym kącie dobrego widzenia oraz lepszych walorach obsługi w porównaniu z wcześniejszymi modelami. Zastosowany ekran zapewnia intuicyjną obsługę.
- Model X-T3 odziedziczył też rozwiązania po aparacie X-H1. Mowa o dużych pokrętłach na górnym panelu i przyciskach na tylnym panelu, a także wygodnej obsłudze przedniego i tylnego pokrętła, które reagują na zmianę ustawienia charakterystycznym kliknięciem.
- W korpusie aparatu wprowadzono złącze słuchawkowe, co pozwala na bezpośrednie podłączanie akcesoriów wykorzystywanych podczas filmowania, np. mikrofonu czy urządzeń HDMI.
- Można zdejmować zakrywkę złączy, co daje lepszy dostęp do podłączania, kabli HDMI, mikrofonu czy słuchawek. Nie przeszkadza ona także, gdy instaluje się dodatkowe akcesoria do obsługi filmowania.
- Złącze USB jest zgodne ze specyfikacją USB Typ-C (USB3.1 Gen1). Istnieje możliwość podłączenia baterii Anker5, co znacznie zwiększa maksymalną liczbę zdjęć jaką można wykonać i istotnie wydłuża czas filmowania.
Wzbogacone możliwości filmowania wideo
Wprowadzany model to pierwszy na świecie2 bezlusterkowy cyfrowy aparat fotograficzny, który zapewnia wewnętrzne nagrywanie na kartę SD z jakością 4K/60P 4:2:0 10 bitów. Jest to także pierwszy aparat tej klasy2 dysponujący matrycą formatu co najmniej APS-C , który zapewnia emisję sygnału 4K/60P 4:2:2 10 bitów poprzez wyjście HDMI. Obsługiwane formaty wideo obejmują powszechnie używany standard H.264/MPEG-4 AVC, jak również zapewniający wyższą kompresje danych tryb H.265/HEVC. Pozwala to na korzystanie z wysokiej przepływności 200Mbps podczas nagrywania 4K/60P 4:2:0 10 bitów, jak również na jednoczesną emisję sygnału poprzez wyjście HDMI w trakcie nagrywania. Udostępnione opcje kompresji wideo to ALL-Intra6 oraz Long GOP. W przypadku korzystania z opcji ALL-Intra, materiał wideo jest rejestrowany przy 400Mbps7.
Prędkość odczytu z matrycy obrazu jest niemal 50% większa w porównaniu z obecnymi modelami3, co umożliwia szybki, 17msek., odczyt przy filmowaniu 4K/60P. Dystorsja związana z elektroniczną migawką (liniowy odczyt z matrycy obrazu) jest w istotnym stopniu redukowana, by zapewnić płynne odtwarzanie szybko poruszających się obiektów. Obsługa przez aparat 10 bitowej głębi koloru zwiększa 64-krotnie ilość informacji o kolorze w stosunku do zapisu 8-bitowego. Gdy dodamy do tego 400% (około 12 kroków) zakres dynamiczny, mamy pewność że motywy bogate w zróżnicowane gradacje odcieni, jak np. zachód słońca, zostaną wiernie oddane na filmowym obrazie.
Wprowadzenie całkiem nowego procesu redukcji szumów oraz nowej funkcji “międzyklatkowej redukcji szumów trybu 4K” przyczynia się do redukcji szumów odpowiadającej zwiększeniu przysłony o dwa pełne kroki. Nowy proces redukcji szumów lepiej identyfikuje elementy stanowiące szum, zakłócenie obrazu co wpływa na poprawę procesu odszumiania. Funkcja 4K “międzyklatkowej redukcji szumów trybu 4K”7 wykorzystuje dane różnicujące dwie sąsiadujące ze sobą klatki filmu, by w oparciu o nie redukować szum. Ponadto, minimalna czułość dla rejestrowania materiału filmowego F-Log oraz DR400% została obniżona z obecnego poziomu ISO8003 do wartości ISO640, co wychodzi naprzeciw potrzebom filmowców.
W uzupełnieniu do wspomnianych powyżej funkcji, aparat X-T3 będzie, po aktualizacji firmware’u planowanej na koniec 2018 roku, obsługiwać rejestrowanie obrazu wideo w formacie Hybrid Log Gamma (HLG), czyli w jednym z formatów zdefiniowanych przez międzynarodowy standard ITU-R BT.2100. W odpowiedzi na glosy płynące od użytkowników, aktualizacja firmware’u ma także zapewnić, że aparat X-T3 będzie mógł równocześnie generować materiał filmowy z trybem symulacji filmu światłoczułego oraz z F-Log.
5. Anker jest znakiem towarowym lub zarejestrowanym znakiem towarowym Anker Innovations Limited bądź powiązanych z nim firm.
6. Dostępne dla 4K/29.97P, 25P, 24P, 23.98P, oraz FHD/59.94P, 50P, 29.97P, 25P, 24P, 23.98P gdy wybrane jest H.265/HEVC. Nie jest kompatybilne z H.264.
7. Dostępne przy 4K/29.97P, 25P, 24P lub 23.98P. Aby mógł być realizowany zapis z przepływnością 400Mbps, wymagane jest zastosowanie karty SD z klasą prędkości wideo V60 lub wyższą.
![]() |
![]() |
Opcjonalne akcesoria
Pionowy uchwyt zasilający VG-XT3 (opracowany specjalnie dla aparatu fotograficznego X-T3)
Uchwyt zasilający jest odporny na kurz i zachlapania i może działać w niskich temperaturach do -10°C. Działa na dwa akumulatory. Łącznie z baterią w korpusie dostępne są wówczas trzy ogniwa zasilające aparat, co pozwala na wykonanie do 1100 zdjęć (tryb normalny). Aparat płynnie korzysta z tego rodzaju zasilania bateryjnego, przełączając się automatycznie na korzystanie z kolejnego ogniwa także podczas filmowania, co zwiększa wygodę korzystania z aparatu.
- W uchwycie znajduje się spust migawki, dźwignia ostrości, przycisk AE-L, przycisk AF-L, pokrętła sterujące, przycisk Q oraz przycisk Fn, aby zapewnić tę samą wygodę obsługi przy fotografowaniu w układzie portretowym, jaką daje poziomo trzymany aparat.
- Sam uchwyt VG-XT3 ma także funkcję ładowania baterii. Korzystając ze znajdującego się w komplecie zasilacza (AC-9VS), można naładować w ciągu około dwóch godzin dwie baterie umieszczone w uchwycie.
Skórzany futerał BLC-XT3 (opracowany specjalnie dla aparatu fotograficznego X-T3)
- Wykonany z naturalnej skóry futerał, obejmuje dolną część korpusu. Pozwala na wymianę baterii bez potrzeby zdejmowania go z aparatu.
- Z komplecie z futerałem jest materiał do owinięcia aparatu, gdy sprzęt wkładany jest do torby.
Uchwyt ten zapewnia większą wygodę obsługi aparatu z dołączonym dużym obiektywem. Ułatwia stabilne trzymanie aparatu. Po założeniu uchwytu można swobodnie wymieniać baterię czy karty pamięci SD. Podstawa może być wykorzystywana jako stopka szybkiego zwalniania mocowania przy korzystaniu ze statywów z adekwatnym kształtem mocowania.
Zestaw zakrywek CVR-XT3
Jest to zestaw zakrywek specjalnie przeznaczonych do aparatu fotograficznego X-T3. Obejmuje:
- 1 x Zakrywka terminala synchronizacyjnego
- 1 x Zakrywka gorącej stopki
- 1 x Zakrywka terminala uchwytu zasilającego (czarna)
- 1 x Zakrywka terminala uchwytu zasilającego (srebrna)
- 1 x Zakrywka terminali
Pilot zdalnego sterowania RR-100
- Ten moduł zdalnego sterowania dysponuje złączem typu jack φ2.5mm.
- Podobnie do spustu migawki w aparacie, naciśniecie do połowy przycisku na pilocie ustawia ostrość na fotografowany obiekt, zaś naciśniecie przycisku do końca zwalnia migawkę.
- W trybie B lub w trybie zdjęć seryjnych, można przesunąć przycisk zwalniania migawki, by zablokować go w danej pozycji.
- Jest on dostarczany wraz z przystawką ułatwiającą właściwe przechowywanie oraz zabezpieczającą przed przypadkowym odłączeniem się kabla.
Zalecane akcesoria:
Anker PowerCore+ 26800 PD8 (W komplecie ładowarka 30W) oraz Anker PowerCore Speed 20000 PD (W komplecie ładowarka 30W)9.
Możliwość korzystania z modułów zasilających “Anker PowerCore+ 26800 PD” oraz “Anker PowerCore Speed 20000 PD”(dostarczane wraz z ładowarką), aby znacznie zwiększyć maksymalną liczbę zdjęć, którą można wykonać, lub by wydłużyć dostępny czas nagrywania obrazu filmowego.
8. Anker oraz PowerCore są znakami towarowymi lub zarejestrowanymi znakami towarowymi Anker Innovations Limited lub powiązanych z nimi firm.
9. Produkt dostępny jest w ograniczonej liczbie krajów.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
W sumie fajnie nam się ten rynek podzielił. W bezlusterkowcach FF będą ostro walczyć Canon, Nikon i Sony. I wcale nie będziemy mieli tam do czynienia ze sprzętem kompaktowym. Dla Fuji wszystko dobrze się złożyło, bo w APSC pozostał w zasadzie liderem. Samsung umarł, Sony pełnie sił włożyło w FF, a Canon bagnetu EF-M nigdy nie traktował poważnie i teraz, po nowych premierach, chyba już nie potraktuje. Na drugim końcu jest u43, gdzie jak chce się mieć coś małego na wypady, trudno znaleźć lepszą alternatywę.
Wyścig na ilość punktów detekcji fazy na matrycy zaczyna się rozkręcać ;) nie
Edit: Rewolucji jak dla mnie nie ma, ale jeśli cena będzie rozsądna to z X-T1 zrobię przeskok na X-T3 (dla posiadaczy X-T2 nie wiem czy zmiana jest rozsądnym krokiem - jeśli nie zarabiają na fotografii).
wow. Fuji może się podobać lub nie, kolory z x-trans podobać lub nie, ale to jest konkret premiera.
2.1 mln punktów ostrości :) Brzmi jak żart, chciałbym zobaczyć jak ktoś joyem przejeżdża z jednej strony na drugą :)
Tak wiem malkontenci, że to będzie jakoś zblokowane (cluster) w grupy.
Pytanie jak te punkty będą szumieć...
Fajnie, że Fuji pokazuje nowości tyle, że one niczego nie wnoszą. Miałem pierwszego X-E1 i pamiętam, że matryca w nim była rewelacyjna, nic więcej od Fuji nie potrzebowałem, szklarnia była kompletna, no może lepsza bateria by się przydała. Ale trzeba im przyznać, że mają fajne wizualnie te puszki. Szkoda, że nie weszli w FF.
Czyli co, prawie 10% pikseli nie bierze udziału w tworzeniu obrazu?
Czy aby na pewno jest to powód do zadowolenia? Jaki wpływ będzie to miało na jakość obrazu?
Fajnie że guzikowo jest podobnie do x-t2. Zobaczymy w rzeczywistości jak puszka się sprawuje. Wygląda to całkiem całkiem z wyjątkiem braku IBIS ale o tym było już wiadomo wcześniej. Dla mnie ważne szumy, DR, szybkość aparatu jak i AF a z tym wszystkim jak twierdzi producent jest lepiej. Czekam na pierwsze oceny tego co mnie interesuje.
szkoda że nie zdecydowali się wrzucić stabilizacji w korpusie
@Cichy
brakuje jeszcze w szklarni planowanego na 2019 16-80/f4
mogli by też pokusić się o niestandardowe zakresy/jasności jak np.:
24-200/F4.0 (jak ma Olympus)
24-120/F2.8
24-70/F2.0 (skoro na pełną klatkę się da)
@Arek ... Canon ma już osiem obiektywów pod EF-M w tym rewelacyjny 8 -macro uniwersalny 18-150 i najnowszy zaprezentowany ostatnio /dziewiąty/ EF-M 32/1,2 ... oraz całą gamę szkieł EF I EF-S podłączanych do korpusu za pomocą adaptera. Czego jeszcze brak ???
Cichy - bardzo dobrze, że nie weszli w FF. Nie każdy chce nosić wielkie landary.
Bezlusterkowce APS-C to świetny kompromis rozmiarów i jakości obrazowania.
X-E1 był świetny jeśli chodzi o obrazowanie. Do dzisiaj używam go do astrofoto, bo trudno go pobić. Ale AF miał słaby.
Marek B - rzuć okiem na ofertę obiektywów Fuji i dowiesz się czego brak w Canonie :)
p.s. EF-M 28-macro ... miało być
@Arek
Ja liczę na to jednak, że Panaleica wszystkich zaszachuje i udowodni, że da się zrobić pełną klatkę z obiektywami AF małych rozmiarów. Okaże się podobno 25 września.
O Panasie też piszą, że ma wejść w FF. Fuji nie, bo mają coś więcej. Pozostaje Olek. Mikro 4/3 jest już w miarę kompletnym systemem. Mogą go pociągnąć kilka lat, ale również zacząć coś nowego...
Jeśli AF będzie mocno usprawniony to będzie to aparat kompletny i pewnie najlepsza premiera tej jesieni.
Jeśli rzeczywiście poprawili guziki z tyłu, to znaczy, że ktoś mnie tam wysłuchał.
Pokrętła na górnym panelu są jeszcze większe niż w XT-2? Po co? (nie widzę tego na zdjęciach zresztą).
Nie wiadomo nic o menu, które w XT-2 jest tragiczne, nielogiczne i wnerwiające.
Stabilizacja w korpusie - fajnie by było mieć, ale i tak już się nauczyłem, że ona nie zastąpi gimbala. A jak jej nie ma, to jeden mechanizm mniej, co dobre dla baterii i dla bezawaryjności.
O bateriach nic nie piszą? Czyli zakładam, że nic nie zmienili, co sprawia, że całą reszta będzie wtedy i tak mało ważna.
Podsumowując: na tle premier Nikona i Canona i tak wygląda to bardzo fajnie, choć bez szału.
@karolt
Bez szału bo nie ma FF?
@TS
"O Panasie też piszą, że ma wejść w FF"
Panasonic to wszedł w ff w 2015 r. robiąc Leikę SL (która nota bene ma lepszą specyfikację niż premiera Canona z 2018 r.) :)
"Mogą go pociągnąć kilka lat, ale również zacząć coś nowego..."
Olek już od kilku lat patentuje szkła pełnoklatkowe. Dużo zależy od stopnia zażyłości biznesowej między Panasem a Olym. Nie jest wcale wykluczone, że obaj producenci zbudują swoje systemy w oparciu o bagnet L i podobnie jak było w m4/3, to znów może być najbardziej dopracowany i zunifikowany system bezlustrowy.
Fennec: FF czy APS-C to dla mnie jeden pies. Używam obu (mam Fuji X-T2 i kilka FF innych marek).
Bez szału, bo nie ma tu żadnej rewolucji, a zwłaszcza nic się prawdopodobnie nie zmieniło w kwestii baterii (słabej i grzejącej się podczas filmowania masakrycznie) oraz najgorszego menu w historii aparatów cyfrowych.
A mimo to, na tle premier Nikona i Canona wygląda fajnie, z tymi bajerami typu że grip jest jednocześnie ładowarką.
@karolt
Rewolucji to żadna premiera nie przyniesie w tym roku. Moim zdaniem T3 jest najsolidniejszą konstrukcją i co najważniejsze kompletną. Bateria to nie problem dla większosci i fakt, że mogła być lepsza ale nie ma co dramatyzować.
Ciekawie jest zaprojektowany uchylny ekran. Na bok oraz do góry?
Wiem, że starsza wersja też tak miała, ale dlaczego inni tak nie projektują?
@waldi72
Ekran taki sam jak w T2
"Dla Fuji wszystko dobrze się złożyło, bo w APSC pozostał w zasadzie liderem."
-z kilkunastoprocentowym udziałem w rynku na pewno nie są liderami sprzedaży.
Bazowe ISO 160?
Na FB Fuji mówią o cenie 6500 za sam korpus. Bardzo dobra cena!
Skoro, Arku, prowokujesz... ;)
1. Seria EOS M jest, zdaje się, liczącym się na rynku bezlustrowym systemem APS-C. Sądzę więc, że z tego tylko powodu Canon traktuje ją poważnie.
2. Szkła (poza EF-M 22, macro EF-M 28 i nowym EF-M 32) istotnie nie prezentują się jakoś efektownie, ale są poprawne, a dla kupujących w kicie - całkowicie wystarczające.
3. Też nie do końca rozumiem, dlaczego drogi M i R się rozeszły. Dokument Canona link - poza tym, że nazywa się white paper, jest niejasny w tym względzie (i ma grafiki zrobione na kolanie).
4. Seria M mogłaby - nadal oferując małe i zgrabne aparaty - w przyszłości pójść w stronę (która bardzo by mi pasowała) solidniej uszczelnionych modeli. Skoro w R dodali pasek dotykowy, to w końcu mogliby na zewnętrznej stronie zamykanego LCD dać również dotykowy panel. ;)
Waldi72,
Tak, LCD jest wyginane po staremu.
Sony Rumors od jakiegoś czasu plotkuje nt A7000, czyli cropowej wersji A9, szybkostrzelności i te sprawy. Może być ciekaie. Póki co ten Fuji wydaje się być najpoważniejsza premierą z tego co ostatnio pokazano.
Digital Microprism
link
@PDamian: "z kilkunastoprocentowym udziałem w rynku na pewno nie są liderami sprzedaży".
Jakim? :)
Moje najważniejsze pytanie do Fuji jest takie, czy w końcu ogarnęli ten masakryczny stroboskop w EVF/na ekranie który powstaje podczas skokowego domykania/otwierania przysłony podczas ustawiania ostrości i ekspozycji w warunkach kontrastowej sceny. To, że żaden mainstreamowy recenzent się o tym nie zająknie, jest dla mnie niepojęte, a ten fakap obrzydził mi korzystanie z poprzednika tak mocno, że pomimo wielu zalet po pół roku sprzedałem go (zresztą nie tylko ja, jak się na forach fujikowych poczyta, to taki rozczarowanych i zaskoczonych jak ja jest wielu).
Ignorować może to chyba tylko ktoś, kto przeszedł z lustrzanki i innego bezlustra w rękach nie miał, pewnie zakłada, że "bezlustro tak ma".
No i czemu znowu ta mikra bateria, która na tle - obecnie już wszystkich - konkurentów to jakiś żart. Mieli świetną okazję, żeby modelem X-H1 który ma duży grip wprowadzić nowe baterie, wzorem Sony, Olympusa czy Panasa.
Szkoda, bo w założeniach system Fuji jest naprawdę takim "słodkim punktem" zarówno pod względem obrazowania, funkcji, oferty obiektywów jak i ceny.
@mate
No właśnie wolałbym, żeby to nie był bliźniak SL. Poza tym, to byłby strzał w kolano, żeby wypuścili tańszy od SL system. Poza tym kilogramowy Summilux 50 za 20k to też nie to, co bym chciał. Naprawdę nie można dołożyć AF do szkłieł gabarytów systemu M ?
@Cichy
"No właśnie wolałbym, żeby to nie był bliźniak SL."
A dlaczego miałby być bliźniakiem? Przecież chodzi tylko o wykorzystanie mocowania, a nie rebrandowanie korpusu SL.
"Poza tym, to byłby strzał w kolano, żeby wypuścili tańszy od SL system."
Przecież Panasonic i Leica koegzystują z produktami opartymi o tę samą platformę jeszcze od czasów lustrzankowego 4/3.
"Poza tym kilogramowy Summilux 50 za 20k to też nie to, co bym chciał."
Istnienie tego szkła nie wyklucza powstania innych.
@Szabla
Kiedyś jakiś menadżer powiedział że osiągnęli już dwucyfrowy udział w bezlusterkowcach (nie powiedział czy we wszystkich czy np. tylko aps-c)
co zostało przez redaktorów opacznie zinterpretowane że 20%. : ))
Nie. Dwucyfrowy to od 10 [%]
To se termin na premiere wybrali...
> czy w końcu ogarnęli ten masakryczny stroboskop w EVF/na ekranie (MatthiasWro):
może *baron13* korzystał z Fudżiego i stąd jego teorie o niemożności fotografowania przez EVF?
Aparat fajny, a cena jak zawsze za wysoka :) :) :)
Najważniejsze pytanie brzmi - jak będą się prezentować możliwości matrycy. Poprzednik nie wypadł zbyt ciekawie, chociaż tzw. zwykli użytkownicy go chwalili.
Czekam na testy, a potem być może na podwójny keszbek :) hahaha Bo sypnęło nowościami a co jedna to lepsza!
Fajny. Dobrze, że nie mają ciśnienia na FF- tam się za chwilę zrobi "ciasno", a w segmencie APS-C też będzie można powalczyć. Szkoda, że wzorem X-H1 nie ma stabilizacji matrycy. No i mogli zrobić obrotowy wyświetlacz jak w X-T100.
1. X-E1 ma pierwszego x-transa? Do astrofoto rewelacja... ;) Ale było działkę iso w plecy do pentaksa k-30 (za to do pentaksa nie miałem samjanga 12/2).
2. Liderem rynku bezlusterkowców aps-c, patrząc na wielkość sprzedaży, jest canon, kropka.
Fuji umiera.
Co nowego wnosi X-T3? Z tego co widze jedynie 4k 60fps, ale przy 120MB/s i starym kodeku szalu nie bedzie.
Moze w koncu AF bedzie dzialal, bo kazda generacja ma naj naj najlepszy i kazda jest w tyle za konkurencja.
IBISu dalej brak - widac fuji zamierza doic uzytkownikow. Sporo fajny stalek, pozbawiony stabilizacje 16-55 2.8, ale nie, 2.5tys zielonych, czyli 8k u nas, to za malo zeby dostac stabilizacje.
Jak ktos ma X-T2 to nie widze zadnego powodu do przesiadki. Jak ktos nie ma fuji to nie widze zadnego powodu dlaczego ten aparat mialby kogos skusic. Shystem - tak, aparat - nie.
A kogo obchodzi lider sprzedaży? Piszecie tak, jakby kupowali tylko znawcy i profesjonaliści. Tak jak w przypadku obrań, ludzie patrzą na napis na body i cene. Liderem APSC w wydajności i obrazku będzie na pewno. Gdybym miał patrzeć na sprzedaż to zamiast Merca musiał bym kupić Golfa w tdi. Ten korpus ma wszystko co jest potrzebne + kilka smaczków. których nie ma C i N i S. Dla 90% użytkowników jest w nim więcej niż potrzeba. Wszystko idzie na FB a kotleciarze nawet najlepszą hipermatrycę pokryją presetem ala klisza, degradującą obrazek. Ogarnijcie się.
@komisarz_ryba
Body w PL za 6500PLN!
Canon zapewne od przyszłego roku zagarnie segment bezluster APS-C całkowicie dla siebie. Co z tego że ma tylko 9 natywnych szkieł, skoro wszystkie małe, dobre i dobrze wycenione. A to jest właśnie istotne z punktu widzenia 90% użytkowników tych systemów.
Wyśmiewany Canon kilka lat budował konsekwentnie system i własnie zaczyna zbierać tego owoce.
Obawiam się, że drogie systemy APS i m4/3 (w sensie topowy korpus i obiektywy) to już przeszłość. Jak tylko bezlustra FF okrzepną na rynku i następcy prezentowanych Nikonów i Canonów zejdą do poziomu 5000-7000 zł, to już nikt nie spojrzy na korpusik APS za ta samą kasę. Panas to już zrozumiał, ciekawe co zrobi Olek i Fuji.
Jak by tak popatrzeć na testy różnych aparatów czy obiektywów sprzed kilku lat, można bez problemu znaleźć tyle samo komentarzy o ''rychłym upadku aparatów z APS-C'' co teraz, a puchy z APS-C jak istniały wtedy, tak istnieją dziś i póki co jakoś nie mają zamiaru upaść ;) Aha, dodam, że również miało być tak, jak ma być według niektórych komentujących teraz, że '' jak tylko ten Canon 6D czy Nikon D600 stanieje, to już na pewno, na 100% nikt nie kupi tych złomów z APS-C''. Czy więc znowu nie będzie tak jak zwykle ? :)
Jest w stosunku do X-T2 nowa matryca, procesor obrazu, wizjer, ekran... mało? Rewolucji nie ma, fakt, ale spodziewać się można dużego postępu.
@Trarjei, tak, będzie jak zwykle. Zobacz wpisy na Forum z początków Optyczne, tam Redakcja też głosiła rychłą dominację FF :) Może i mieli rację, minęło 10 lat i faktycznie w FF zaczyna się większy ruch. Może niektórzy żyją 120 lat, a system foto wybierają na minimum 30 lat, więc to faktycznie poszło szybko. Mikro 4/3 też miało szybko umrzeć, no ale to dopiero 10 lat, więc jeszcze nie czas :). Można czekać co szybciej zdechnie, można cieszyć się zdjęciami, a po -nastu latach zmienić sprzęt. Kurcze, znajomy nadal robi zdjęcia Samsungiem NX500, do którego ma kilka fajnych szkieł, przez najbliższe lata nadal będzie miał dobry zestaw do foto jakim się zajmuje, co z tego, że system jest martwy?
@Fennec
„Liderem APSC w wydajności i obrazku będzie na pewno”
Aż tak bardzo bym się nie rozpędzał, bo obrazek lepszy, zwłaszcza ostrzejszy niż konkurencja Fuji miało przy premierze X Pro, pierwszy aparat bez filtra aa. X T2 d... nie urywa na tle czołowych rywali, zwłaszcza przy wyciąganiu z cieni, gdzie jest gorzej niż w X trans 1. Nikon d500 i a6500 dają lepsze rezultaty.
@staytuned
Zauważyłeś, że teraz mają nowy typ matrycy a nie jak w Olku ten sam od x lat?? Z resztą testy pokażą...
Mogliby zrobić wersję bez rozmydlającego X-Transa.
Zauważyłem, i zgadza się, dopiero testy pokażą. Zwłaszcza, że na horyzoncie jest mini A9- A7000, z całkowicie nowymi bebechami. Ciekawe, czy też będzie miał 26 mpx Bsi, czy jednak Sony się zgodnie z zapowiedziami nie będzie dzielić topowymi sensorami i zaskoczy czymś jeszcze lepszym.
@PDamian
Wiele osób czeka na taki krok, bayer bez AA daje lepsze rezultaty. Mora jest tu i tu
Ja też kibicuję Fuji - ale jednak trudno uwierzyć że tylko oni wiedzą co robią. Wszyscy wielcy traktowali APS-C jako rozwiązanie przejściowe albo tańszą ale jednak kompromisową alternatywę dla puszek reporterskich ( 7D , D500 )
Na pewno jest miejsce na mniejsze body i zwłaszcza obiektywy niż FF - tylko to zapewnia w sposób bardziej ewidentny system m4/3 oraz rosnący segment zaawansowanych kompaktów ...
Fantastycznie ! XT3 przynosi duzo zmian.Fujifilm idzie wciaz w gore....podoba mi sie co oni robia.
Fuji rozwija funkcje filmowania ale czy jest do tego jakis dobry obiektyw PZ ?
Nie wiem czy tak sobie zdajecie sprawe na co narzekacie.
Aparat nie pokazał nic nowego - piszecie. A co nowego ma mieć by Was zadowolic? 1,000,000 punktów AF? A może stereofotografie? Może hologramy?
To jest aparat. Ma robić zdjęcia. a tu się okazuje że pokrętła są za duże, za małe, obiektywy za duże albo nie ma jasnych, albo nie ma małych, nie jest on FF itd itd.
Tak sobie czytam fora po ostatnich premierach i są tam same sprzeczki.
Po co ja czasami sie daje w to wciagać ...
telefon firmy RED z wyśw. holograficznym
może to zadowoli marudów ? (1300 $)
@Youkin
Nie zadowoli. Te telefony nie mają pokręteł i NIE SĄ FF!
Jak gumy nie odłażą, klapki i kółka nie żyją swoim życiem to mają postęp.
Tylko czy to dalej ten landrynkowy xtrans?
Pięknie obrazował x-e1, póżniej kupa.
ISO 8000
link
@ Fennec - fuji jak zwykle oszukuje na iso.
@komisarz_ryba
"fuji jak zwykle oszukuje na iso."
Jak zwykle nie masz pojęcia o czym piszesz.
A rozstrzał z tym iso to jednak mają. Różnica w obrazku jotpeg na iso 6400 pomiędzy x-t100 a x-e3 to koło 1 działki, na iso 200 mniej, ale też widać.
@Marek_N
" Co z tego że ma tylko 9 natywnych szkieł, skoro wszystkie małe, dobre i dobrze wycenione."
---------------------------------
Z tą dobrą wyceną obiektywów to bym nie przesadzał. IMHO jest wręcz przeciwnie, obiektywy Fuji są raczej przecenione, skoro pełno-klatkowe obiektywy FE mogą kosztować mniej lub podobnie. Nie wiem czy nie lepiej kupić droższą puszkę (A7 III) i parę tańszych obiektywów czy odwrotnie tańsze body (XT3) i droższe obiektywy.
Fujinon XF 27mm f/2.8 - 1795zł
Fujinon XF 35mm f/2 R WR - 1684zł
FujiFilm XF 50mm f/2 R WR - 2029zł
Fujinon XF 90 mm f/2.0 R LM WR - 3999zł
vs
Sony FE 28 mm f/2.0 - 1789zł
Sony FE Zeiss Sonnar T* FE 35 mm f/2.8 - 3370zł
Sony FE 50 mm f/1.8 - 899zł
Sony FE 85 mm f/1.8 - 2745zł
XT3 autofocusem w filmowaniu miażdzy GH5
link
@Arek
Piszesz: "...W sumie fajnie nam się ten rynek podzielił. W bezlusterkowcach FF będą ostro walczyć Canon, Nikon i Sony. I wcale nie będziemy mieli tam do czynienia ze sprzętem kompaktowym. Dla Fuji wszystko dobrze się złożyło, bo w APSC pozostał w zasadzie liderem..."
Wg mnie sytuacja inaczej sie potoczy i Fuji tez bedzie musialo wejsc w FF. Ceny sensorow FF nie sa juz chyba znaczaco wieksze niz apsc jak kiedys, natomiast wydaje sie ze obiektywy podrozaly. Zatem procentowy udzial cenowy aparatu w calosci, ktora sie kupuje, maleje. A ceny szkiel Fuji nie sa male.