Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Olympus Zuiko Digital 35-100 mm f/2.0 - test obiektywu

22 lutego 2010

5. Aberracja chromatyczna

Korygowanie aberracji chromatycznej w tak jasnym obiektywie zmiennoogniskowym wcale nie jest proste. Zadanie jakie mieli konstruktorzy optyki Olympusa nie było więc łatwe. Jak sobie oni z nim poradzili, możemy ocenić spoglądając na poniższy wykres.

Olympus Zuiko Digital 35-100 mm f/2.0 - Aberracja chromatyczna


Znów trudno mieć tutaj jakiekolwiek poważne zastrzeżenia. Szanse na dojrzenie aberracji chromatycznej mamy w zasadzie tylko na maksymalnym otworze, dla ogniskowych 35–65 mm. Ale nawet tam poziom ciut powyżej 0.10% jest uznawany przez nas za średni. Lekkie przymknięcie obiektywu lub zastosowanie ogniskowej 100 mm powoduje, że aberracja chromatyczna spada do wartości małych lub momentami wręcz znikomych. Trudno oceniać to zachowanie inaczej niż pozytywnie.

----- R E K L A M A -----

Bardzo ciekawe jest to, że bardzo podobne wykresy uzyskaliśmy dla innych obiektywów klasy 70–200 mm f/2.8. W ich przypadku także aberracja była największa dla krótszych ogniskowych i tam malała z przymykaniem oraz najmniejsza na maksymalnej ogniskowej i tam dla odmiany rosła po przysłonięciu.


Olympus Zuiko Digital 35-100 mm f/2.0 - Aberracja chromatyczna