Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sigma dp2 Quattro - test aparatu

1 sierpnia 2014

5. Jakość obrazu JPEG

Sigma dp2 Quattro oferuje zapis zdjęć w następującej rozdzielczości:

  • S-HI: 7680 x 5120 (39.3 Mpx),
  • HIGH: 5424 x 3616 (19.6 Mpx),
  • LOW: 2704 x 1808 (4.9 Mpx)
oraz w następujących formatach:
  • JPEG (EXIF, DPOF, DCF),
  • RAW,
  • RAW+JPEG.
Pliki JPEG mogą być kompresowane przy użyciu 3 stopni: FINE, NORMAL i BASIC. Możliwe jest też zdefiniowanie proporcji boków: 21:9, 16:9, 3:2 lub 4:3.

Sigma dp2 Quattro - Jakość obrazu JPEG



----- R E K L A M A -----

Aparat udostępnia sterowania przetwarzaniem kolorów:

  • standardowe,
  • nasycone,
  • neutralne,
  • portret,
  • krajobraz,
  • kino,
  • czerwony zachód słońca,
  • zielony las,
  • FOV klasyczny błękit,
  • FOV klasyczny żółty,
  • czarno-biały.

Sigma dp2 Quattro - Jakość obrazu JPEG

Niezależnie od dokonanego wyboru mamy możliwość modyfikowania 3 parametrów:

  • kontrastu,
  • ostrości,
  • nasycenia (za wyjątkiem trybu czarno-białego).
Dla trybu czarno-białego dodatkowo możemy zasymulować użycie filtru:
  • żółtego,
  • pomarańczowego,
  • czerwonego,
  • zielonego,
  • niebieskiego.
Możemy także ustalić kolorystykę obrazu monochromatycznego na:
  • czarno-białą,
  • czerwoną,
  • ciepłą,
  • sepię,
  • zieloną,
  • niebiesko-zieloną,
  • niebieską,
  • zimną,
  • niebiesko-purpurową,
  • purpurową.

Sigma dp2 Quattro - Jakość obrazu JPEG

Standardowo postanowiliśmy przetestować zasięg działania opcji wyostrzania zdjęć. W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.

Ostrość
-2
Sigma dp2 Quattro - Jakość obrazu JPEG Sigma dp2 Quattro - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
0
Sigma dp2 Quattro - Jakość obrazu JPEG Sigma dp2 Quattro - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
+2
Sigma dp2 Quattro - Jakość obrazu JPEG Sigma dp2 Quattro - Jakość obrazu JPEG

Na podstawie powyższych zdjęć możemy jednoznacznie stwierdzić, że nawet najniższy poziom (-2) generuje stosunkowo ostry obraz. Wyższe nastawy tworzą już charakterystyczne zakłócenia w postaci efektu halo (czyli obwódki wokół kontrastowych krawędzi).

Balans bieli

Sigma dp2 Quattro umożliwia ustawianie balansu bieli przy użyciu następujących trybów:

  • Auto,
  • Auto z priorytetem na źródło światła,
  • Dzień,
  • Cień,
  • Pochmurno,
  • Żarówka,
  • Fluoroscencyjne,
  • Lampa błyskowa,
  • Temperatura barw (w zakresie 2500 - 10000 K),
  • Niestandardowy (według wzorca).

Sigma dp2 Quattro - Jakość obrazu JPEG

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (średnie odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 6.03 113.9
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 7.72 113.4
Zacienienie Auto 8.73 120.4
Zacienienie Zacienienie 7.62 115.4
Zachmurzenie Auto 5.59 112.2
Zachmurzenie Zachmurzenie 7.05 116.9
5500K Auto 7.68 104.8
5500K 5500K 13.7 111.9
Żarówki Auto 15.1 113
Żarówki Żarówki 13.3 109.5
Żarówki 3000K 13.2 108.7

Za wyjątkiem światła żarowego automatyka aparatu dość dobrze radzi sobie z przetwarzaniem informacji o kolorze. Co ciekawe, w wielu sytuacjach nastawy dedykowane dają gorszy rezultat. To znak, ze możemy fotografować, zdając się na automatykę, niezależnie od rodzaju oświetlenia sceny.

Analizując dane przedstawione w tabeli, widzimy także, że aparat ma tendencję do słabego przesycania kolorów. Średnie zwiększenie saturacji dla wszystkich pomiarów wynosi 12.7%.

Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: Słoneczny dzień
Balans bieli: Auto
Sigma dp2 Quattro - Jakość obrazu JPEG Sigma dp2 Quattro - Jakość obrazu JPEG
Światło: Słoneczny dzień
Balans bieli: Słoneczny dzień
Sigma dp2 Quattro - Jakość obrazu JPEG Sigma dp2 Quattro - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zacienienie
Balans bieli: Auto
Sigma dp2 Quattro - Jakość obrazu JPEG Sigma dp2 Quattro - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zacienienie
Balans bieli: Zacienienie
Sigma dp2 Quattro - Jakość obrazu JPEG Sigma dp2 Quattro - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zachmurzenie
Balans bieli: Auto
Sigma dp2 Quattro - Jakość obrazu JPEG Sigma dp2 Quattro - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zachmurzenie
Balans bieli: Zachmurzenie
Sigma dp2 Quattro - Jakość obrazu JPEG Sigma dp2 Quattro - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: Auto
Sigma dp2 Quattro - Jakość obrazu JPEG Sigma dp2 Quattro - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: 5500K
Sigma dp2 Quattro - Jakość obrazu JPEG Sigma dp2 Quattro - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: Auto
Sigma dp2 Quattro - Jakość obrazu JPEG Sigma dp2 Quattro - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: Żarówki
Sigma dp2 Quattro - Jakość obrazu JPEG Sigma dp2 Quattro - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: 3000K
Sigma dp2 Quattro - Jakość obrazu JPEG Sigma dp2 Quattro - Jakość obrazu JPEG

Zaprezentowane wyniki w kolumnie tablicy kolorów prezentują referencyjną kolorystykę (środkowe koła) na tle zmierzonego koloru, bez korekty ekspozycji.

Szum

Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG:

Sigma dp2 Quattro - Jakość obrazu JPEG

Pierwszy rzut oka na powyższy wykres powinien dać odpowiedź na zapewnienia producenta dotyczące niższych szumów nowej matrycy. Faktycznie, dla wysokich ISO szum utrzymany jest na niskim poziomie ale potężne załamanie charakterystyki daje nam praktycznie pewność, że dzieje się tak z uwagi na cyfrowe przetwarzanie danych. Do wartości ISO 3200 szum właściwie nie będzie widoczny na zdjęciach, a więc w porównaniu do matryc Merrill możemy mówić o dwukrotnym zmniejszeniu jego poziomu. W ten sposób, dla plików JPEG, producent dotrzymuje kroku konkurencyjnym aparatom. Przypomnijmy, że dla standardowych matryc CMOS pośród najlepszych konstrukcji poziom 2-3% notuje się przy ISO 12800.

Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu.

Sigma dp2 Quattro - Jakość obrazu JPEG


By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie zostanie zaktualizowana poniższa tabelka nowymi wycinkami testowej scenki.

Domyślne porównanie przygotowaliśmy pomiędzy wszystkimi trzema generacjami matryc Foveon. Z tego powodu łatwo możemy dostrzec różnice w skali poszczególnych wycinków. Pokazane wycinki obrazują zachowanie widoczne na wykresie powyżej. Do ISO 1600 szum jest niewielki, jednak dalsze zwiększanie czułości powoduje szybki jego przyrost. Widoczna różnica w kolorystyce, to połączenie dwóch faktów - lepszego odwzorowania kolorów dla wyższych czułości oraz zakłóceniu w przetwarzaniu kolorów (widoczny żółty zafarb) mimo stałej i niezmienionej wartości balansu bieli. Dla wysokich czułości struktura szumu nie jest przyjemna w odbiorze przez swój plackowaty charakter. Innymi słowy używanie wysokich czułości będzie miało sens jedynie wtedy, gdy nie będziemy mocno kadrować lub tworzyć niewielki odbitki (np. 10x15 cm). Porównanie do innych aparatów o zbliżonych parametrach, takich jak Fuji X100s, Nikon A czy Ricoh GR, traci sens przy przejściu przez poziom ISO 400 do czułości wyższych. Produkt Sigmy przegrywa z kretesem choć musimy uznać, że sytuacja jest zgoła odmienna dla najniższych czułości. Tu matryca Quattro sprawdza się znakomicie perfekcyjnie reprodukując tak sam kolor czy detal jak i detal koloru.

Zakres tonalny

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Kliknięcie na zdjęcie poniżej otworzy wycinek w pełnej rozdzielczości. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica czerni i bieli
100 Sigma dp2 Quattro - Jakość obrazu JPEG
200 Sigma dp2 Quattro - Jakość obrazu JPEG
400 Sigma dp2 Quattro - Jakość obrazu JPEG
800 Sigma dp2 Quattro - Jakość obrazu JPEG
1600 Sigma dp2 Quattro - Jakość obrazu JPEG
3200 Sigma dp2 Quattro - Jakość obrazu JPEG
6400 Sigma dp2 Quattro - Jakość obrazu JPEG