Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Mitakon Creator 35 mm f/2 - test obiektywu

2 marca 2015

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Podłużna aberracja chromatyczna nie jest korygowana idealnie, co doskonale widać na poniższych zdjęciach. Na maksymalnym otworze względnym dość łatwo ją dojrzeć i daje się ona we znaki także po przymknięciu przysłony do wartości f/2.8. Są to jednak wyniki bliższe poziomowi średniemu i znacznie lepsze od tego, co pokazywał na przykład Nikkor AF-S 35 mm f/1.8G ED.

Mitakon Creator 35 mm f/2  - Aberracja chromatyczna i sferyczna

----- R E K L A M A -----


Nie mamy poważnych zastrzeżeń do korygowania poprzecznej aberracji chromatycznej. Wartości uzyskane w naszym teście przedstawione są na poniższym wykresie.

Mitakon Creator 35 mm f/2  - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Niepokoić może tylko zachowanie na brzegu matrycy APS-C w przypadku bardzo mocnego domknięcia przysłony. Na szczęście wartości f/16 i f/22, w tego typu obiektywie, używa się bardzo rzadko. Najczęściej używany przedział to f/2.0–f/5.6, a tam aberracja jest mała niezależnie od wielkości użytego detektora.

Nikon D3x, f/4.0 Nikon D3x, f/16.0
Mitakon Creator 35 mm f/2  - Aberracja chromatyczna i sferyczna Mitakon Creator 35 mm f/2  - Aberracja chromatyczna i sferyczna



Aberracja sferyczna

Mitakon 2/35 nie pokazywał efektu „pływania” ogniska, co dobrze widać na pierwszych zdjęciach zaprezentowanych w niniejszym rozdziale. Krążki uzyskane poprzez rozogniskowanie punktowych źródeł światła umieszczonych przed oraz za ogniskiem pokazują jednak pewne różnice. Przed ogniskiem krawędź krążka dość płynnie przechodzi do tła, natomiast za ogniskiem kończy się on zauważalną obwódką. Aberracja sferyczna nie jest więc korygowana idealnie, choć trudno mieć tutaj poważne zastrzeżenia.

Nikon D3x, f/2.0, przed Nikon D3x, f/2.0, za
Mitakon Creator 35 mm f/2  - Aberracja chromatyczna i sferyczna Mitakon Creator 35 mm f/2  - Aberracja chromatyczna i sferyczna