Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Canon EF 24-105 mm f/3.5-5.6 IS STM - test obiektywu

25 maja 2015

6. Dystorsja

W przypadku pracy na EOS-ie 50D z dystorsją musimy borykać się w zasadzie tylko na szerokim kącie, gdzie mamy zniekształcenia beczkowe o zauważalnej wartości −2.41%. Wada ta zmniejsza się wraz z wydłużaniem ogniskowej i wynosi prawie dokładnie zero (−0.02%) dla 40 mm. Potem mamy do czynienia ze zniekształceniami poduszkowymi o wartości +0.47% dla 70 mm i +0.57% dla 105 mm.

Znacznie więcej problemów mamy na pełnej klatce. Na najszerszym kącie musimy zmagać się ze sporą „beczką”, której wartość zmierzyliśmy na −4.31%. Jest to wynik uzyskany dla całego kadru. Jednak po uważnym przyjrzeniu się dostrzeżemy ślady dystorsji falistej i fakt ten warto uwzględnić w pomiarach. W efekcie, gdy zmierzymy dystorsję tylko dla obszaru ograniczonego znacznikami 1:1, wzrośnie ona do bardzo dużego poziomu sięgającego aż −5.1%.

Podobnie jak na mniejszej matrycy dystorsja zeruje się dla okolic 40 mm (formalny wynik to +0.01%). Na ogniskowych 70 mm i 105 mm mamy już do czynienia ze zniekształceniami poduszkowymi, których wartość określiliśmy odpowiednio na +1.08% i +1.36%.

----- R E K L A M A -----

Canon 50D, 24 mm
Canon EF 24-105 mm f/3.5-5.6 IS STM - Dystorsja
Canon 50D, 40 mm
Canon EF 24-105 mm f/3.5-5.6 IS STM - Dystorsja
Canon 50D, 70 mm
Canon EF 24-105 mm f/3.5-5.6 IS STM - Dystorsja
Canon 50D, 105 mm
Canon EF 24-105 mm f/3.5-5.6 IS STM - Dystorsja

Canon 5D MkIII, 24 mm
Canon EF 24-105 mm f/3.5-5.6 IS STM - Dystorsja
Canon 5D MkIII, 40 mm
Canon EF 24-105 mm f/3.5-5.6 IS STM - Dystorsja
Canon 5D MkIII, 70 mm
Canon EF 24-105 mm f/3.5-5.6 IS STM - Dystorsja
Canon 5D MkIII, 105 mm
Canon EF 24-105 mm f/3.5-5.6 IS STM - Dystorsja