Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Nikon D3500 - test aparatu

11 grudnia 2018
Maciej Latałło Komentarze: 127

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Poniżej prezentujemy wykres szumu dla zdjęć JPEG. Wartości jakie zanotowaliśmy w nowym modelu są nieco niższe niż w 2000D. Przebieg krzywych szumu dla poszczególnych kanałów odbiega od wykładniczego, co niewątpliwie świadczy o odszumianiu JPEG-ów i to najprawdopodobniej już od ISO 400. Warto jednak zauważyć, że nie jest ono tak intensywne, jak np. w Pentaksie K-70. Wymuszona redukcja zakłóceń nie jest niczym zaskakującym w tym segmencie aparatów, dlatego miarodajną ocenę osiągów sensora można wystawić jedynie na podstawie pomiarów przeprowadzonych na plikach RAW.
Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW

W Nikonie D3500 istnieje opcja włączenia redukcji szumów. Nie ma ona jednak żadnych dodatkowych stopni intensywności. Poniżej prezentujemy fragmenty zdjęć naszej scenki porównujące skuteczność odszumiania dla trzech czułości: 3200, 6400 i 12800 ISO.

ISO 3200
Odszumianie wyłączone
Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie włączone
Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 6400
Odszumianie wyłączone
Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie włączone
Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 12800
Odszumianie wyłączone
Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie włączone
Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW



- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Siła procesu odszumiania została dobrana całkiem rozsądnie. Należy jednak pamiętać, że nawet przy ustawieniu „wyłączone” redukcja zakłóceń ma miejsce. Tak czy inaczej, amatorom korzystającym głównie z plików JPEG można polecić pozostawienie tej funkcji włączonej.

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z D3500 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, porównania dokonujemy z Canonem 2000D i Pentaksem K-70. Przypominamy jednocześnie, że na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne na dzień dzisiejszy w naszej bazie.

Na niskich czułościach, zdjęcia ze wszystkich trzech zestawionych wyżej aparatów oferują bardzo dobre odwzorowanie detali. Co ciekawe, na tym etapie można się dopatrzeć minimalnej przewagi w ostrości wycinków z Canona 2000D i Pentaksa K-70 nad D3500. Warto w tym miejscu przypomnieć, że ani lustrzanka Nikona, ani Canona nie ma funkcji wstępnego podnoszenia lustra, którego ruch generuje drgania.

Przy ISO 3200 szum na zdjęciach z Nikona jest wyraźnie widoczny. Teoretycznie najlepiej w tej kategorii wypada Pentax, pamiętajmy jednak, że w jego przypadku obraz jest odszumiany już od ISO 400. 2000D również wizualnie szumi mniej od D3500.


Sprawdźmy teraz, jak wizualna ocena szumu przekłada się na konkretne liczby. Na poniższym wykresie przedstawiamy poziom szumu zmierzony na podstawie surowych zdjęć tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów.

Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Do powyższego wykresu nie mamy zastrzeżeń, bowiem przebiegi są stosunkowo gładkie i nie obserwujemy niepokojących załamań.

Dla uproszczenia porównań poziomu szumu pomiędzy omawianymi aparatami, pokazujemy także wykres z wartościami składowej luminancji.

Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Najniższym stopniem zaszumienia charakteryzuje się Pentax K-70. Nie można go jednak za to chwalić, jest to bowiem rezultat niezmiennie przez nas ganionego odszumiania RAW-ów. Podobnie jak przy wizualnej ocenie, Canon wypada lepiej od Nikona. Dla ISO 6400 różnica wynosi ok. 1/2 EV. Z kolei D3500 szumi mocniej od poprzednika o ok. 1 EV.

Tradycyjnie na koniec części dotyczącej szumu na surowych plikach prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.

Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Darki

Poziom prądu ciemnego testujemy na podstawie zdjęć wykonanych z 3-minutową ekspozycją bez dopływu światła. Zdjęcia wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i RAW. Te pierwsze pokazujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Pliki RAW natomiast wywoływane są programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W przypadku D3500 zakres ten wynosi od 0 do 255. Identyczny zakres posiada również pozioma oś histogramów wykonanych na podstawie surowych plików. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 500 000 zliczeń.


RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
100 Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW


W zakresie ISO 100–1600 histogramy swoim kształtem przypominają rozkład Poissona. Dla wyższych nastaw widzimy jednak zaburzenia.

Nie mamy zastrzeżeń do wyglądu samych darków. Nie widać na nich niepokojących niejednorodności (nierównomiernego grzania się sensora), ani bandingu. Pod tym względem D3500 zachowuje się całkiem nieźle.

DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
100 148.9 0.74
200 149 1.28
400 149 2.48
800 149.5 4.62
1600 149.8 9.1
3200 150.4 18.2
6400 151.6 35.9
12800 156.8 71.48
25600 160.4 122.3

Dla porządku prezentujemy również darki w formacie JPEG. Na nich także nie widać niczego niepokojącego.


JPEG
ISO Dark Frame Crop
100 Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D3500 - Szumy i jakość obrazu w RAW