Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Canon EF 400 mm f/4 DO IS II USM - test obiektywu

24 sierpnia 2017

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Poniższe zdjęcia pokazują wyraźnie, że testowany obiektyw nie ma prawie żadnych problemów z podłużną aberracją chromatyczną. Na maksymalnym otworze względnym, w dalekich nieostrościach, można próbować doszukać się lekkich zabarwień, ale po przymknięciu przysłony do f/5.6 nawet ten niewielki efekt zanika całkowicie.

Canon EF 400 mm f/4 DO IS II USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Bardzo podobna sytuacja panuje po podłączeniu telekonwertera Canon TC 1.4x III. Tutaj też nie musimy obawiać się problemów z tym typem wady optycznej.
----- R E K L A M A -----

Canon EF 400 mm f/4 DO IS II USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Zobaczmy teraz, jak wygląda sprawa poprzecznej aberracji chromatycznej. Poniżej mamy wykres dla samego obiektywu.

Canon EF 400 mm f/4 DO IS II USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Wartości poniżej 0.04% uznajemy za znikome, więc za korygowanie tej wady Canona EF 400 mm DO II możemy tylko chwalić.

Bardzo podobna sytuacja panuje po podłączeniu telekonwertera 1.4x.

Canon EF 400 mm f/4 DO IS II USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Uzyskane wyniki wzrosły, ale bardzo nieznacznie i nadal trzymają się poziomu bliskiego 0.04%. Niezależnie więc czy używamy samego obiektywu, czy zestawu z telekonwerterem, poprzeczna aberracja chromatyczna nie będzie dla nas żadnym problemem.

Canon 5D III, RAW, 400 mm, f/4.0 Canon 5D III, RAW, 400 mm, f/8.0
Canon EF 400 mm f/4 DO IS II USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna Canon EF 400 mm f/4 DO IS II USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna



Aberracja sferyczna

Pierwsze zdjęcia w niniejszym rozdziale nie pokazują żadnego efektu „pływania” ogniska. Jak widać z poniższych wycinków, krążki uzyskane przed i za ogniskiem nie wyglądają identycznie. Różnice zdają się jednak wynikać nie tyle z obecności aberracji sferycznej, ale raczej ze względu na zastosowanie technologii DO. Nie mamy więc powodów by podejrzewać testowany obiektyw o poważne problemy z aberracją sferyczną, tym bardziej że obraz uzyskiwany na maksymalnym otworze względnym jest bardzo dobrej jakości, ma wysoki kontrast i nie charakteryzuje się „zamgleniem” typowym dla instrumentów ze źle skorygowanym tym typem wady optycznej.

Canon 5D III, 400 mm, f/4.0, przed Canon 5D III, 400 mm, f/4.0, za
Canon EF 400 mm f/4 DO IS II USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna Canon EF 400 mm f/4 DO IS II USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Canon 5D III, 560 mm (TC), f/5.6, przed Canon 5D III, 560 mm (TC), f/5.6, za
Canon EF 400 mm f/4 DO IS II USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna Canon EF 400 mm f/4 DO IS II USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna