Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Irix 11 mm f/4 Firefly - test obiektywu

12 lutego 2018

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Poniższe zdjęcia wyraźnie pokazują, że Irix nie ma żadnych problemów z podłużną aberracją chromatyczną. Nawet na maksymalnym otworze względnym, daleko od centrum głębi ostrości, trudno dopatrzeć się jakichkolwiek zabarwień.

Irix 11 mm f/4 Firefly - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Zachowanie pod względem poprzecznej aberracji chromatycznej prezentuje poniższy wykres.
----- R E K L A M A -----

Irix 11 mm f/4 Firefly - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Wyniki są ciekawe. Na brzegu pełnej klatki aberracja jest zauważalna, ale mieści się w granicy poziomu średniego. Na brzegu matrycy APS-C/DX wada ta jest średnia tylko dla okolic maksymalnego otworu względnego, ale wraz z przymykaniem przysłony bardzo szybko rośnie i osiąga wartości duże. Na szczęście testowanym obiektywem będziemy pracować najczęściej w zakresie przysłon f/4.0–8.0, a więc tam gdzie aberracja nie dokucza najmocniej.

Jak Irix wypada na tle konkurentów? Starsza Sigma 12–24 mm II radzi sobie tutaj znacznie gorzej, bo u niej, na ogniskowej 12 mm, widzieliśmy aberrację sięgającą 0.2% i to niezależnie od przysłony i wielkości matrycy. Gorzej wypadał także drogi Canon EF 11–24 mm, natomiast świetnie poczynała sobie najnowsza Sigma A 12–24 mm.

5D III, RAW, APS-C, f/4.0 5D III, RAW, APS-C, f/16.0
Irix 11 mm f/4 Firefly - Aberracja chromatyczna i sferyczna Irix 11 mm f/4 Firefly - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja sferyczna

Ze względu na bardzo dużą głębię ostrości dawaną przez obiektyw nawet na maksymalnym otworze względnym, nie udało nam się uzyskać rozsądnej wielkości rozogniskowanych krążków światła zarówno przed ogniskiem jak i za nim. Irix nie pokazuje jednak efektu „pływania” ogniska, a jakość obrazu na maksymalnym otworze względnym jest bardzo dobra. To oznacza brak poważnych problemów z aberracją sferyczną.