Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Nikon Nikkor Z 14-30 mm f/4 S - test obiektywu

28 stycznia 2021

6. Dystorsja

Podobnie jak w przypadku Nikkkora Z 24–70 mm f/4 S, testowany obiekyw podłączony do Nikona Z7 dezaktywuje opcję wyłączenia korygowania dystorsji, która jest automatycznie ustawiana w pozycji włączonej. Taki zabieg natychmiast sugeruje, że konstruktorzy optyki obiektywu zupełnie odpuścili sobie korygowanie tej wady i pozostawili tę pracę oprogramowaniu aparatu. Zaraz przekonamy się, że nasze podejrzenia są słuszne.

Zacznijmy od mniejszej matrycy APS-C/DX. Jeśli chodzi o pliki JPEG, wszystko wygląda idealnie. Wyniki uzyskane przez nas na ogniskwych 14, 16, 20, 24 i 30 mm to odpowiednio: +0.18%, +0.19%, +0.06%, +0.03% i +0.01%, a więc praktycznie wszystkie, w granicach błędów pomiarowych, są zgodne z wynikiem zerowym. Tutaj problemów nie ma więc wcale.

Nikon Z7, APS-C, JPEG, 14 mm
Nikon Nikkor Z 14-30 mm f/4 S - Dystorsja
Nikon Z7, APS-C, JPEG, 16 mm
Nikon Nikkor Z 14-30 mm f/4 S - Dystorsja
Nikon Z7, APS-C, JPEG, 20 mm
Nikon Nikkor Z 14-30 mm f/4 S - Dystorsja
Nikon Z7, APS-C, JPEG, 24 mm
Nikon Nikkor Z 14-30 mm f/4 S - Dystorsja
Nikon Z7, APS-C, JPEG, 30 mm
Nikon Nikkor Z 14-30 mm f/4 S - Dystorsja

----- R E K L A M A -----


Prawdziwy obraz sytuacji pokażą nam dopiero pliki RAW wywołane neutralnym oprogramowaniem takim jak dcraw. I obraz ten zdecydowanie nam się nie podoba. Sam w sobie nie jest jeszcze bardzo zły, ale jest naprawdę złym prognostykiem tego, co ujrzymy na pełnej klatce.

Na ogniskowej 14 mm mamy do czynienia ze stosunkowo łatwą do dojrzenia dystorsją beczkową, której wartość zmierzyliśmy na −2.84%. Na 16 mm spada ona do −1.13%, by chwilę później się wyzerować i zmienić znak. Na 20 mm mamy już do czynienia z niewielką dystorsją poduszkową o wartości +0.63%. Wraz z dalszym wydłużaniem ogniskowej „poduszka” rośnie i na 24 mm wynosi +1.34%, a na 30 mm sięga już +1.60%.

Nikon Z7, APS-C, RAW, 14 mm
Nikon Nikkor Z 14-30 mm f/4 S - Dystorsja
Nikon Z7, APS-C, RAW, 16 mm
Nikon Nikkor Z 14-30 mm f/4 S - Dystorsja
Nikon Z7, APS-C, RAW, 20 mm
Nikon Nikkor Z 14-30 mm f/4 S - Dystorsja
Nikon Z7, APS-C, RAW, 24 mm
Nikon Nikkor Z 14-30 mm f/4 S - Dystorsja
Nikon Z7, APS-C, RAW, 30 mm
Nikon Nikkor Z 14-30 mm f/4 S - Dystorsja


Przejdźmy teraz do omówienia zachowania na pełnej klatce. Pliki JPEG nie dają jeszcze żadnych powodów do niepokoju, bo znów mamy tutaj do czynienia z wynikami bliskimi zera. Na ogniskowych 14, 16, 20, 24 i 30 mm uzyskane przez nas rezultaty to odpowiednio: +0.22%, +0.23%, +0.01%, −0.01% i −0.07%.

Nikon Z7, FF, JPEG, 14 mm
Nikon Nikkor Z 14-30 mm f/4 S - Dystorsja
Nikon Z7, FF, JPEG, 16 mm
Nikon Nikkor Z 14-30 mm f/4 S - Dystorsja
Nikon Z7, FF, JPEG, 20 mm
Nikon Nikkor Z 14-30 mm f/4 S - Dystorsja
Nikon Z7, FF, JPEG, 24 mm
Nikon Nikkor Z 14-30 mm f/4 S - Dystorsja
Nikon Z7, FF, JPEG, 30 mm
Nikon Nikkor Z 14-30 mm f/4 S - Dystorsja


Przyszedł czas na chwilę prawdy i sprawdzenie tego, co dzieje się na plikach RAW na pełnej klatce. Na 14 mm mamy do czynienia z ogromną dystorsją beczkową o wartości −7.04%. Na 16 mm zmniejsza się ona wyraźnie, ale wciąż nie będzie problemów z jej dojrzeniem, bo sięga tam ona −3.61%, Dalsze zwiększenie ogniskowej powoduje jej szybki spadek, wyzerowanie i przejście na stronę zniekształceń poduszkowych. Na 20 mm mamy już do czynienia z wartością +1.22%, na 24 mm poziom ten wzrasta do +3.00%, a na 30 mm do +3.72%.

To bardzo ciekawe doświadczenie przy polach widzenia wynoszących 70–80 stopni widzieć dystorsję poduszkową i to o tak dużej wartości.

Nikon Z7, FF, RAW, 14 mm
Nikon Nikkor Z 14-30 mm f/4 S - Dystorsja
Nikon Z7, FF, RAW, 16 mm
Nikon Nikkor Z 14-30 mm f/4 S - Dystorsja
Nikon Z7, FF, RAW, 20 mm
Nikon Nikkor Z 14-30 mm f/4 S - Dystorsja
Nikon Z7, FF, RAW, 24 mm
Nikon Nikkor Z 14-30 mm f/4 S - Dystorsja
Nikon Z7, FF, RAW, 30 mm
Nikon Nikkor Z 14-30 mm f/4 S - Dystorsja