Foto-Greger - historia zapomnianej potęgi
4. Rozdział 4
Wydawane od 1931 roku „Wiadomości Fotograficzne” szybko stały się najważniejszym masowym pismem o fotografii w Polsce. Przyczyniła się do tego nie tylko niska cena prenumeraty (3 złote rocznie lub bezpłatnie dla klientów firmy, którzy poczynili zakupy warte więcej niż 100 złotych), ale przede wszystkim wysoki poziom edytorski, merytoryczny i co najważniejsze – znakomici autorzy. Na łamach pisma prezentowali swe prace i opinie najwybitniejsi fotografowie polscy i zagraniczni. Tadeusz Cyprian, Bolesław Gardulski, Józef Świtkowski, Antoni Wieczorek oraz wielu innych praktyków i teoretyków fotografii dzieliło się swą wiedzą z czytelnikami „Wiadomości Fotograficznych” aż do roku 1939. Szczególną uwagę kładziono na ocenę nadsyłanych przez fotoamatorów zdjęć, a także na konkretne porady fotograficzne. W 1939 roku pismo osiągało nakład 5 tysięcy egzemplarzy.
![]() Wiadomości Fotograficzne |
Wielką rolę w popularyzowaniu fotografii miały też katalogi firmowe. Edycje, które posiadam (lata 1937, 1938 i ostatnia z roku 1939 - ostemplowana w języku polskim i niemieckim pieczątką „ceny nieważne”) składają się z dwóch części. Pierwsze 130 stron to prawdziwe kompendium wiedzy o fotografii. Porady techniczne, przykłady zdjęć, cenne uwagi o różnych rodzajach ujęć, kompozycji, technikaliach… Jest to skrócona szkoła robienia zdjęć, której większość uwag do dziś pozostaje aktualna - choćby ta:
Kto z zimnego wejdzie do ciepłego miejsca, nie powinien czyścić od razu zapotniałego obiektywu, lecz odczekać dopóki zapotnienie to samo nie zniknie, a wtedy obiektyw na tym nie ucierpi i będzie znów gotowy do zdjęcia.
![]() Porady i dziś ciekawe... katalog Gregera z 1938 |
![]() Weltini w katalogu Gregera z roku 1938 i w moich zbiorach |
![]() Kodak Junior 620 w katalogu Gregera z 1937 roku i w moich zbiorach |
W ostatnim „Katalogu Foto-Gregera” z roku 1939 znajdujemy taką oto informację:
![]() |
Firma nasza jest z gruntu polską i chrześcijańską, dlatego to każda transakcja jest dla nas kwestią przed wszystkim uczciwości. Sprawę stawiamy jasno: chcemy zarobić, ale przy tym za swój kardynalny obowiązek uważamy pełne i terminowe płacenie podatków i świadczeń. – pisze Kazimierz Greger w swym katalogu w roku 1939.
Dla mnie wszystkie wydawnictwa Gregera i cała jego „polityka reklamowa” firmy są wręcz modelowe. Nie tylko wówczas były nowoczesne, ale i dziś stanowić mogą wzór prowadzenia komunikacji w biznesie.
Do prowadzenia tej komunikacji wykorzystano wszystkie dostępne w latach trzydziestych kanały – od znakomicie redagowanego pisma „Wiadomości Fotograficzne” przez świetnie redagowane katalogi, które dzięki poradnictwie znakomicie „budowały” rynek, poprzez reklamę prasową aż do skrupulatnie prowadzonej korespondencji listowej.