Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Fujifilm Fujinon XF 23 mm f/1.4 R LM WR - test obiektywu

4 maja 2022

7. Koma, astygmatyzm i bokeh

Poprzedni Fujinon 1.4/23 zebrał kilka gorzkich słów na temat korygowania komy. W tym przypadku sytuacja jest znacznie lepsza. Lekkie zniekształcenia punktowego obrazu diody widzimy w zasadzie tylko na maksymalnym otworze względnym, ale nawet tam nie jest to efekt duży. W tej kategorii testowany obiektyw deklasuje tańszego Viltroksa.

X-T2, f/1.4, centrum X-T2, f/1.4, róg
Fujifilm Fujinon XF 23 mm f/1.4 R LM WR - Koma, astygmatyzm i bokeh Fujifilm Fujinon XF 23 mm f/1.4 R LM WR - Koma, astygmatyzm i bokeh
X-T2, f/2.0, centrum X-T2, f/2.0, róg
Fujifilm Fujinon XF 23 mm f/1.4 R LM WR - Koma, astygmatyzm i bokeh Fujifilm Fujinon XF 23 mm f/1.4 R LM WR - Koma, astygmatyzm i bokeh


Astygmatyzm, rozumiany jako średnia różnica pomiędzy poziomymi i pionowymi wartościami funkcji MTF50, wyniósł 17.7%. Jest to wartość średnia, podchodząca nawet pod dużą. Wpływ tej wady widać też doskonale w przypadku powyższych obrazów diody. Na maksymalnym otworze względnym, gdzie astygmatym nie pozwala zogniskować diody do punktu, widzimy, że zajmuje ona kilka pikseli, przez co algorytmy interpolujące prawidłowo określają jej kolor. Po przymknięciu przysłony do f/2.0 astygmatyzm zauważalnie się zmniejsza, obraz robi się ostrzejszy, przez co dioda zaczyna mieścić się praktycznie w jednym pikselu i algorytmy tracą informację na temat jej koloru.

----- R E K L A M A -----

Rozogniskowane krążki światła wyglądają naprawdę dobrze – tym bardziej jeśli weźmiemy pod uwagę, że mamy do czynienia z obiektywem szerokokątnym. Gdy przyjrzymy się im uważniej, jesteśmy w stanie dojrzeć bardzo delikatny ślad cebulowego bokeh, który jest najprawdopodobniej efektem użycia elementów asferycznych. Większe zastrzeżenia można mieć do winietowania mechanicznego, które nie znika całkowicie nawet po przymknięciu przysłony o 2 EV.

X-T2, f/1.4, centrum X-T2, f/1.4, róg
Fujifilm Fujinon XF 23 mm f/1.4 R LM WR - Koma, astygmatyzm i bokeh Fujifilm Fujinon XF 23 mm f/1.4 R LM WR - Koma, astygmatyzm i bokeh
X-T2, f/2.0, centrum X-T2, f/2.0, róg
Fujifilm Fujinon XF 23 mm f/1.4 R LM WR - Koma, astygmatyzm i bokeh Fujifilm Fujinon XF 23 mm f/1.4 R LM WR - Koma, astygmatyzm i bokeh
X-T2, f/2.8, centrum X-T2, f/2.8, róg
Fujifilm Fujinon XF 23 mm f/1.4 R LM WR - Koma, astygmatyzm i bokeh Fujifilm Fujinon XF 23 mm f/1.4 R LM WR - Koma, astygmatyzm i bokeh