Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Panasonic Lumix S 50 mm f/1.8 - test obiektywu

5 września 2025

5. Aberacja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Jedną z typowych bolączek starszych standardów o świetle f/1.4 i f/1.8 była zauważalna, a momentami nawet spora podłużna aberracja chromatyczna. Trudno się temu dziwić, bo były to obiektywy zawierające 6-7 soczewek, pośród których na próżno było szukać elementów specjalnych. Panasonic zrobił tutaj krok do przodu i w swojej konstrukcji użył jednego elementu wykonanego ze szkła o niskiej dyspersji oraz drugiego, w przypadku którego użyto szkła o wysokim współczynniku załamania światła.

Efekty są doskonale widoczne na poniższych wycinkach. Panasonic S 50 mm f/1.8 nie ma istotnych problemów z podłużną aberracją chromatyczną. Nawet na maksymalnym otworze względnym zabarwienie obrazów pozaogniskowych jest niewielkie i nie powinno stwarzać żadnych problemów na zdjęciach z życia wziętych.

----- R E K L A M A -----

Panasonic Lumix S 50 mm f/1.8 - Aberacja chromatyczna i sferyczna


Zobaczmy teraz, jak testowany obiektyw poradził sobie z poprzeczną aberracją chromatyczną. Przebieg tej wady w zależności od użytego detektora i wartości przysłony jest zaprezentowany poniżej.

Panasonic Lumix S 50 mm f/1.8 - Aberacja chromatyczna i sferyczna


Brzeg pełnej klatki wypada tutaj dobrze, bo aberracja słabo zależy od wartości przysłony i wszędzie trzyma się wartości małych. Trochę inaczej jest dla brzegu matrycy APS-C, gdzie mamy wyraźniejszą zależność od użytej przysłony. W okolicach maksymalnego otworu względnego mamy więc wyniki leżące na granicy poziomu małego oraz średniego i dopiero mocniejsze przymknięcie przysłony sprowadza je do wartości małych.

W ogólności nie są to rezultaty, na które można jakoś narzekać, ale tutaj nie mamy absolutnie żadnej poprawy w stosunku do starszych konstrukcji.

S1R II, 50 mm, RAW, f/1.8 S1R II, 50 mm, RAW, f/11.0
Panasonic Lumix S 50 mm f/1.8 - Aberacja chromatyczna i sferyczna Panasonic Lumix S 50 mm f/1.8 - Aberacja chromatyczna i sferyczna

Aberracja sferyczna

Pierwsze zdjęcia z niniejszego rozdziału pokazują minimalny efekt pływania ogniska. Najłatwiej go zauważyć porównując zdjęcia uzyskane na przysłonach f/1.8 i f/3.5. W tym pierwszym przypadku głębia ostrości rozkłada się równo wokoło wartości 0, natomiast na f/3.5 jest minimalnie przesunięta w stronę fotografującego.

O tym, że aberracja sferyczna nie została skorygowana do końca, przekonują nas też rozogniskowane krążki światła uzyskane przed i za ogniskiem. Mamy tutaj klasyczny objaw omawianej wady, a więc miękkie krawędzie krążka w jednym przypadku oraz jasna obwódka w drugim.

Na maksymalnym otworze względnym rozdzielczość obrazu w centrum kadru wciąż jednak jest rozsądna, a to wskazuje na to, że aberracja sferyczna nie może być bardzo duża.

S1R II, 50 mm, f/1.8, przed S1R II, 50 mm, f/1.8, za
Panasonic Lumix S 50 mm f/1.8 - Aberacja chromatyczna i sferyczna Panasonic Lumix S 50 mm f/1.8 - Aberacja chromatyczna i sferyczna

----- R E K L A M A -----

UCHWYĆ WIĘCEJ OBIEKTYWÓW SONY ZA MNIEJ!

Sony 135/1.8 FE GM

7198 zł 6998 zł

Sony 16-35/2.8 FE GM II

11998 zł 11798 zł

Sony 24-70/2.8 FE GM

6998 zł 6598 zł
Raty 20x0%. Zostaw swój sprzęt w rozliczeniu.