Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Panasonic Lumix S 50 mm f/1.8 - test obiektywu

5 września 2025

8. Winietowanie

W przypadku systemów pełnoklatkowych podawaliśmy wyniki winietowania zarówno dla mniejszej matrycy APS-C jak i dla pełnej klatki. Było to związane z tym, że systemy Canona, Nikona, Pentaksa, Sony czy Sigmy miały jeden bagnet, który pozwalał obiektywy pełnoklatkowe podłączać zarówno do korpusów pełnoklatkowych, jak i tych wyposażonych w matrycę APS-C/DX. Informacja o winietowaniu czy dystorsji na tym drugim, mniejszym detektorze była więc dla niektórych użytkowników bardzo istotna. Panasonic też rozwija obecnie dwa systemy, czyli L-mount oraz Mikro 4/3. Nie są jednak one ze sobą kompatybilne i obiektywów jednego systemu nie możemy podłączać do drugiego. W tej sytuacji pozostaje nam omawiać winietowanie (a także dystorsję), wyłącznie w oparciu o detektor pełnoklatkowy.

Jak można było zauważyć w poprzednich rozdziałach, dane dla brzegu matrycy APS-C/DX zostały jednak pozostawione dla pomiarów rozdzielczości i aberracji chromatycznej. W tych przypadkach było to ważne, bo dawało nam dodatkową informację o rozkładzie ostrości i aberracji chromatycznej w całym analizowanym kadrze.

Najpierw zajmiemy się omówieniem winietowania obserwowanego na nieskorygowanych pod tym względem plikach JPEG. Przypomnijmy tutaj, że w tym przypadku, mamy do czynienia z praktycznie pozbawionym dystorsji obrazem o polu widzenia prawie 47 stopni.

----- R E K L A M A -----

S1R II, FF, JPEG, f/1.8 S1R II, FF, JPEG, f/2.0
Panasonic Lumix S 50 mm f/1.8 - Winietowanie Panasonic Lumix S 50 mm f/1.8 - Winietowanie
S1R II, FF, JPEG, f/2.8 S1R II, FF, JPEG, f/4.0
Panasonic Lumix S 50 mm f/1.8 - Winietowanie Panasonic Lumix S 50 mm f/1.8 - Winietowanie


Na maksymalnym otworze względnym spadek jasności w samym rogu kadru wynosi 44% (-1.68 EV). Nie jest to mało, ale trzeba wyraźnie zaznaczyć, że Panasonic zdominował tutaj konkurentów, bo Nikkor pokazywał tutaj poziom 53%, Sony Carl Zeiss Sonnar T* FE 55 mm f/1.8 ZA wartość 59%, natomiast Sony FE 50 mm f/1.8 aż 62%. Na tym tle rezultat Panasonika prezentuje się naprawdę rozsądnie.

Zgodnie z oczekiwaniami, przymykanie przysłony dość wydajnie ogranicza omawianą wadę. Na f/2.0 mamy do czynienia z wartością 39% (-1.43 EV), natomiast na przysłonach f/2.8 i f/4.0 winietowanie robi się mało uciążliwe, bo uzyskane tam rezultaty to odpowiednio: 23% (-0.74 EV) i 15% (-0.48 EV). Problemy kończą się całkowicie na przysłonach f/5.6 i f/8.0, gdzie omawiana wada sięga 10% (-0.29 EV) i 8% (-0.24 EV).

Jako bonusowy dodatek do tego rozdziału możemy jeszcze sprawdzić, jak wygląda winietowanie na nieskorygowanych o dystorsję plikach RAW. Przypomnijmy, że w tym przypadku mamy do dyspozycji ciut większe pole widzenia wynoszące 47.23 stopnia.

S1R II, FF, RAW, f/1.8 S1R II, FF, RAW, f/2.0
Panasonic Lumix S 50 mm f/1.8 - Winietowanie Panasonic Lumix S 50 mm f/1.8 - Winietowanie
S1R II, FF, RAW, f/2.8 S1R II, FF, RAW, f/4.0
Panasonic Lumix S 50 mm f/1.8 - Winietowanie Panasonic Lumix S 50 mm f/1.8 - Winietowanie


W tym przypadku, na maksymalnym otworze względnym, spadek jasności w rogach kadru sięga 48% (-1.88 EV) i zmniejsza się do 44% (-1.66 EV) po przymknięciu przysłony do f/2.0. Zastosowanie przysłony f/2.8 powoduje, że omawiana wada spada do niewielkiej wartości 28% (-0.96 EV), a znaczna większość problemów kończy się na przysłonach f/4.0 i f/5.6, gdzie uzyskane przez nas rezultaty to odpowiednio: 20% (-0.66 EV) oraz 13% (-0.42 EV).

Panasonic S1R II, JPEG, 50 mm, f/1.4
Panasonic Lumix S 50 mm f/1.8 - Winietowanie

----- R E K L A M A -----

UCHWYĆ WIĘCEJ OBIEKTYWÓW SONY ZA MNIEJ!

Sony 135/1.8 FE GM

7198 zł 6998 zł

Sony 24-70/2.8 FE GM

6998 zł 6598 zł

Sony 50/1.2 FE GM

10198 zł 9998 zł
Raty 20x0%. Zostaw swój sprzęt w rozliczeniu.