Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Panasonic Lumix S 50 mm f/1.8 - test obiektywu

5 września 2025

7. Koma, astygmatyzm i bokeh

Kolejną kategorią, w której stare standardy nie radziły sobie zupełnie, jest koma. Tutaj punktowe źródła światła umieszczone w rogu kadru były mocno deformowane i to zarówno przez klasyczną komę, która wyciągała je w przecinki, jak i wady wyższego rzędu, które powodowały powstawanie długich i szerokich skrzydeł.

Podobnie jak w przypadku podłużnej aberracji chromatycznej, bardziej skomplikowana konstrukcja optyczna Panasonika S 50 mm f/1.8 robi tutaj krok we właściwym kierunku i zauważalnie ogranicza omawiane wady. Nie likwiduje ich jednak do zera, w rozmiar diody rośnie wraz z oddalaniem się od centrum kadru i w samym rogu pełnej klatki zmienia się w mały dysk. Nie jest to jednak efekt duży i pozwala nam pozytywnie ocenić zachowanie w tej kategorii.

Centrum, f/1.8 Róg APS-C, f/1.8 Róg FF, f/1.8
Panasonic Lumix S 50 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh Panasonic Lumix S 50 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh Panasonic Lumix S 50 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, f/2.5 Róg APS-C, f/2.5 Róg FF, f/2.5
Panasonic Lumix S 50 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh Panasonic Lumix S 50 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh Panasonic Lumix S 50 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh

----- R E K L A M A -----


Żeby obraz zachowania w tej kategorii był pełny, zdecydowaliśmy się jeszcze zaprezentować wycinki zdjęć nieba pobrane z lewego-górnego rogu pełnej klatki. Tym razem jednak pokazujemy ujęcia dla przysłon f/1.8, f/2.5 i f/3.5. Test na gwiazdach zawsze jest trochę bardziej wymagający. W szczególności widać tutaj, że to, co na zdjęciach diody zamieniało się we wspominany dysk, tutaj przybiera postać lekkich skrzydeł, które zmniejszają się po przymknięciu przysłony do f/2.5 i znikają całkowicie na f/3.5.

Róg FF, f/1.8 Róg FF, f/2.5 Róg FF, f/3.5
Panasonic Lumix S 50 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh Panasonic Lumix S 50 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh Panasonic Lumix S 50 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh


Astygmatyzm, rozumiany jako średnia różnica pomiędzy poziomymi i pionowymi wartościami funkcji MTF50, wyniósł 10.6%. To wynik, który leży na granicy poziomu małego i średniego. Nie daje nam on więc powodów do narzekań, ale na pewno ma swój wpływ w ograniczenie maksymalnych osiągów testowanego obiektywu.

Wygląd obrazów pozaogniskowych w wykonaniu Panasonika S 50 mm f/1.8 jest rozsądny, ale nic więcej. Po pierwsze, daje tutaj o sobie znać fakt zastosowania aż trzech soczewek asferycznych, które przyczyniają się do powstawania efektu cebulowego bokeh. Zaznacza się też obecność jaśniejszej obwódki, której natężenie rośnie wraz z przymykaniem przysłony. Nie mamy za to poważniejszych zastrzeżeń do winietowania mechanicznego, które znika całkowicie po przymknięciu przysłony o 2 EV.

Centrum, f/1.8 Róg APS-C, f/1.8 Róg FF, f/1.8
Panasonic Lumix S 50 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh Panasonic Lumix S 50 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh Panasonic Lumix S 50 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, f/2.5 Róg APS-C, f/2.5 Róg FF, f/2.5
Panasonic Lumix S 50 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh Panasonic Lumix S 50 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh Panasonic Lumix S 50 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, f/3.5 Róg APS-C, f/3.5 Róg FF, f/3.5
Panasonic Lumix S 50 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh Panasonic Lumix S 50 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh Panasonic Lumix S 50 mm f/1.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh

----- R E K L A M A -----

STAŁKI F1.4 SIGMA W SPECJALNYCH CENACH
Raty 20x0%. Zostaw swój sprzęt w rozliczeniu.