Jedną z dzisiejszych nowości jest aparat kompaktowy Panasonic Lumix DMC-FZ100. Jak wskazuje jego oznaczenie, jest to kolejny przedstawiciel serii FZ, znanej z obiektywów oferujących dużą krotność zoomu.
Truizmem jest mówienie, że aparat fotograficzny służy do wykonywania zdjęć. Stopniowo następuje jednak na tym polu pewna ewolucja. W funkcjonalność aparatów wkrada się coraz bardziej możliwość filmowania.
Pierwszą część cyklu dotyczącego systemu Panasonic Mikro Cztery Trzecie poświęciliśmy na omówienie założeń tego systemu oraz przegląd dostępnych obecnie na rynku systemowych aparatów i obiektywów Panasonic Lumix G.
Planując kilka kolejnych dużych testów lornetek oraz bawiąc się w kolekcjonowanie co ciekawszych modeli, od dłuższego czasu przeglądam aukcje internetowe dotyczące lornetek. Zaglądam równie często na polskie Allegro (a także jego zagraniczne odpowiedniki np.
Czy byliście kiedyś na pieszej wycieczce i przeklinaliście pomysł zabrania ze sobą ciężkiej lustrzanki wraz z zestawem obiektywów? Czy wybraliście się na spacer po mieście ale z żalem zostawiliście swoją lustrzankę w domu, bo nie mieściła się w małej, wygodnej torbie? A może zabraliście na taki spacer mały i poręczny kompakt, jednak zawiedliście się potem jakością wykonanych nim zdjęć? Nawet jeżeli Wam takie sytuacje nigdy się nie przytrafiły, możecie uwierzyć na słowo, że powtarzają się one wśród fotografujących osób.
Światło w fotografii pełni nie tylko funkcję techniczną, ale również estetyczną. Są zdjęcia, w których mniej istotne jest, jaką kamerą zostały wykonane, natomiast ich wartość polega na umiejętnym operowaniu światłem.
Kontynuujemy opowieść o Polskich Zakładach Optycznych. Przypomnijmy, że pierwsza część artykułu obejmowała historię ich powstania i szybkiego rozwoju, zatrzymanego nagle przez wybuch II Wojny Światowej.
Fotografia cyfrowa to sztuka polegająca na umiejętnym rejestrowaniu światła padającego na matrycę światłoczułą aparatu. Tylko tyle i aż tyle. Uchwycenie światła to esencja fotografii, a kontrola nad oświetleniem to jeden z najtrudniejszych aspektów tej niezwykłej dziedziny artystycznego wyrazu.
Tematem ostatniej lekcji z cyklu „Fotoszkoła Marumi” będą filtry specjalne – dosłownie i w przenośni. Można powiedzieć, że do filtrów specjalnych, zwanych też efektowymi, zaliczamy właściwie wszystkie te, których nie da się zaliczyć do żadnej innej grupy.
Kwiaty należą do ulubionych tematów fotograficznych. Ich zdjęcia wykonujemy w każdych możliwych okolicznościach, na spacerach w ogrodach botanicznych i parkach, na własnych działkach i w ogródkach przydomowych.
Światło świecy w malarstwie grało znaczącą rolę – oświetlało ono wnętrze pracowni malarza. Także w wielu przypadkach pełniło ważną rolę w budowaniu atmosfery zdjęcia. Prześledźmy zatem na kilku przykładach zdjęciowych, jak zmienia się płomyk świecy zależnie od różnych czynników fotograficznych.
Tematem dzisiejszej lekcji z cyklu \"Fotoszkoła Marumi\" będą filtry UV, czyli z definicji – blokujące tzw. promieniowanie ultrafioletowe. Ich istnienie i sposób użycia budzić może jednak pewną konsternację.
Tematem kolejnej lekcji z cyklu „Fotoszkoła Fomei i Marumi” będą filtry szare oraz połówkowe. Sens ich istnienia może wydawać się dla wielu amatorów nieodgadniony. Ciągła walka z brakiem światła, coraz wyższe użyteczne ISO, mnóstwo pieniędzy wydanych na jak najjaśniejsze obiektywy – a tu nagle filtr, którego jedynym celem jest znacząco przyciemnić obraz.
Powodzenie w realizacji zadań fotograficznych, czekających nas w przyszłości, zależy w dużej mierze od właściwego wyboru oświetlenia. Studyjne oświetlenie powinno spełniać następujące wymagania: duża intensywność strumienia świetlnego, niezmienność składu spektralnego w okresie eksploatacji, możliwość sterowania światłem, możliwość zmiany charakteru oświetlenia, bezpieczeństwo obsługi.
W poprzedniej lekcji dotyczącej filtrów polaryzacyjnych poznaliśmy teorię dotyczącą ich działania. W zdecydowanie mniejszym stopniu przedstawiliśmy ich konkretne zastosowania. W tej lekcji, zgodnie z obietnicą, odwracamy te proporcje.