Canon EF-S 35 mm f/2.8 Macro IS STM
W ofercie firmy Canon pojawił się nowy obiektyw EF-S 35 mm f/2.8 Macro IS STM, wyposażony we wbudowaną lampę makro oraz stabilizację obrazu Hybrid IS.
Specyfikacja obiektywu jest dostępna w naszej bazie:
Informacja prasowa
Warszawa, 6 kwietnia 2017 r. - Canon prezentuje EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM – innowacyjny obiektyw do makrofotografii i pierwszy z serii EF-S z wbudowaną lampą makro.
![]() |
Rozszerzając linię obiektywów EF kompatybilnych ze wszystkimi lustrzankami Canon z matrycą APS-C*, nowy EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM pozwoli być jeszcze bliżej fotografowanych obiektów. Wbudowana lampa makro pomoże uchwycić każdy szczegół i zredukować cienie rzucane zarówno przez aparat, jak i obiektyw. Dodatkowo EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM został wyposażony w technologię stabilizacji obrazu Hybrid IS, która koryguje przesunięcia kątowe i rozmycie obrazu w scenach makro.
Nowy obiektyw charakteryzuje się współczynnikiem powiększenia 1:1, co oznacza, że fotografowane obiekty ukazują się na obrazie w rzeczywistych rozmiarach. Co więcej, ostre ujęcia można uzyskać z odległości zaledwie 30 mm od obiektywu. Imponująca minimalna odległość ostrzenia oraz współczynnik powiększenia sprawiają, że EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM pozwala wydobyć najbardziej szczegółowe detale przedmiotów, takich jak biżuteria, potrawy czy tkaniny.
![]() |
Użytkownicy serwisu Instagram i innych popularnych platform społecznościowych z pewnością docenią możliwość tworzenia oryginalnych, kreatywnych ujęć. Z kolei właściciele małych firm będą mogli wykonać profesjonalne zdjęcia produktów na potrzeby stron internetowych czy katalogów, które teraz wyróżniać się będą nowym poziomem szczegółowości.
Technologia optycznej stabilizacji obrazu Hybrid IS pozwala być bliżej fotografowanych obiektów, pomagając odkryć piękno każdego detalu. Hybrid IS koryguje przesunięcia kątowe i liniowe obrazu, co jest szczególnie ważne przy ujęciach makro, gdzie nawet niewielkie poruszenia aparatu powodują niechciane rozmycie na zdjęciach.
![]() |
Wbudowana lampa makro pozwala dobrać wariant doświetlenia do każdej sytuacji. Fotograf ma możliwość przełączania się między różnymi trybami: oświetlenie z jednej lub drugiej strony oraz z dwóch stron jednocześnie. Moc lampy może być regulowana za pomocą jednego przycisku, dzięki czemu użytkownik może dodawać cienie, bawić się głębią czy fakturą fotografowanego obiektu, podkreślając jego kolor czy wybrany detal. Z obiektywem EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM piękne ujęcia makro z najbliższej odległości nie stanowią problemu – zdjęcia bez konieczności edycji można od razu publikować na Instagramie i innych popularnych portalach społecznościowych.
Co więcej, dla uzyskania wysokiej jakości zdjęć z wykorzystaniem naturalnego światła można skorzystać z osłony przeciwsłonecznej, która m.in. ogranicza cienie rzucane przez obiektyw.
![]() |
Lekka konstrukcja obiektywu EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM oraz wykorzystane technologie pomogą odkrywać nowe możliwości. 7-listkowa okrągła przysłona oraz światło f/2.8 pozwala uzyskać naturalne rozmycie tła, oddzielając niewyostrzony obszar kadru od fotografowanego obiektu. Dzięki temu można wydobyć jeszcze więcej szczegółów, a także tworzyć zachwycające portrety. Z kolei powłoka Super Spectra Coating redukuje efekty ducha i flary, jednocześnie zwiększając kontrast i uwydatniając kolory na zdjęciach.
Dzięki cichej i płynnej pracy silnika STM twórcy wideo będą mogli nagrywać filmy bez rozpraszającego dźwięku podczas regulacji ostrości. Z łatwością uzyskają także płynne przejścia między filmowanymi obiektami.
![]() |
Obiektyw EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM to zupełnie nowa jakość makrofotografii. Zaawansowane technologie w połączeniu z kompaktową, lekką konstrukcją sprawiają, że idealnie nadaje się do różnorodnych zastosowań, takich jak fotografia portretowa, miejska czy produktowa – czyli dla wszystkich użytkowników, którzy za pomocą obrazów chcą opowiadać swoją historię.
![]() |
![]() |
* Z wyłączeniem aparatów EOS 10D, D30, D60.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Aż przyjemnie patrzeć, jak pojawiają się nowe stałki EF-S.
W tempie jednej na pięć lat :)
to "jednej na piec lat" to sa bezpodstawne pomowienia wrogow naszej socjalistycznej ojczyzny!
tu o jest timeline:
link
w 2014 roku Canon narzucil szalencze tempo 1 stalka f/2.8 co najmniej co 3 lata... wiec prosze nie siac defetyzmu z tymi pieciolatkami!
a tak swoja droga...cena startowa w dolcach USA to 350. to jest calkiem, calkiem rozsadna cena. ja sobie to szklo kupie, z 750D bedzie super zabawa w buszowanie w trawie
No dobra... Przesadziłem... Są trzy stałki na 12 lat, więc średnia to cztery :)
Szkoda, że zaniedbywali ten rynek. Seria małych, zgrabnych stałek w połączeniu z małymi korpusami pozwoliłaby im od samego początku mieć coś co byłoby przeciwwagą dla bezluster.
"Ostrość od" tutaj w opisie od 0,03m, w bazie obiektywów 0,13m
Błąd, czy poniżej 0,13m można doostrzyć manualnie?
@Arek - ale nie gwalcmy matematyki... ;) 60 macro (2005), 24stm (2014) i 35 macro (2017)... daje 12 lat pomiedzy pierwszym a ostatnim obiektywem, z jednym posrodku. wiec jest to de facto "co 6 lat" ;)
a ze zaniedbane to ja sie zgadzam. tez bym wolal EFS 24/2 IS (zamiast obecnego 2.8 z jego winieta) i EFS 35/1.4
@kashpir - 3cm od przedniej soczewki, 13cm od matrycy.
kashpir zapewne chodzi o to, że w notatce prasowej napisali 0,03m od obiektywu, czyli od przedniej soczewki, a normalnie podaje się odległość obiektu od matrycy, czyli podstawiając do wzoru obiektyw ma 10cm.
f8@24mm - masz mnie :)
Canon jako ostatni link -dopiero w tym roku przedstawił skróconego kiciaka EF-S 18-55 mm f/4-5.6 IS STM link
więc może zaczyna się u nich w kwestii EF-S coś dziać?
"można skorzystać z osłony przeciwsłonecznej, która m.in. ogranicza cienie rzucane przez obiektyw" - hm... muszę chyba się jeszcze wiele douczyć o fotografii.
f8@24mm - EF-S 35/1.4? Jest od dawna, prawie. Nazywa się Sigma 30/1.4. :)
PDamian, kurczy się rynek, sprzedaż siada, to zaczynają rzucać jakieś ochłapy dla poddierżenia razgawora.
Po prostu canon skupił się całkowicie na obiektywach do systemu M.
@komor - absolutnie nie jestem zainteresowany podpinaniem pod Rebela klocow wielosci Sigmy. czy chocby Canona 35/1.4, bo gdybym juz kupowal to raczej szklo, ktore za 5 lat do czegos mi sie przyda (w sensie z autofokusem a nie manualnie)
EFS 35/1.4 moze byc wielkosci EF 50/1.4 a pewnie nawet ciut mniejszy.
a nie... sorki... chodzilo Ci o Sigme 30mm nie 35mm.
to jest jakies rozwiazanie, chociaz szklo z gatunku ciezszych i wiekszych niz bym chcial. poza tym jednak takie ewentualne canonowskie szklo z STM-em ma duza przewage w wygodzie pracy.
Oprócz tego, że Canon to prawie monopolista i ma bardzo rozbudowaną szklarnię, że uzupełniają ją producenci niezależni, jak chocby Sigma, Tamron czy Samyang, to jeszcze jak mi się zdaje, jest inna klientela. Wiele razy pisałem, Canon obły czarny i brzydki jest kupowany do robienia zdjęć. Klient Canona interesuje się, jak fotka będzie wyglądać w docelowej rozdzielczości, prawie zawsze przeskalowana ostro w dół. Dla matryc apsc wypadało by wypuścić obiektywy o rodzielczościach 70-80 l/pmm, ale klienci Canona nie oglądają zdjęć w 1:1 i okazuje się że takie najbardziej rozlazłe i stare szkła jak 50 mm f/1,4 przy 20 l/pmm na pełnej dziurze dalej dają radę. Nie ma ciśnienia na modernizację, zapewne też są zapasy szklarni i jest nadzieja, że się sprzedadzą. Taka firma.
Ciekawe ile osob w C decyduje o wprowadzeniu danego objektywu - i jak sie to ma do innych producentow... I znowu C bedzie ostatnim w srednim formacie...
Ciekawe czy będzie następca 100D / SL1?
Nikon "w międzyczasie" zmniejszył D5x00 link link
Pentax zakończył produkcję K-S1 link
a u Canona 800D link troszeczkę stracił na objętości korpusu.
link
link
@Arek - moze Canon dostosowuje ilosc premier do mocy przerobowych Optycznych ?
A piszac powaznie- marudzenie na ilosc nowych szkiel u Canona jest nieuczciwe - firma ma ogromny asortyment obiektywow i bardzo dobrze, ze nie wprowaxza nowosci dla samej zasady. Przeciez to nie Sony z koniecznoscia zbudowania szklarni od podstaw. Jesli zas potwierdza sie pogloski o bezlusterkowcach tej firmy z dotychczasowym bagnetem to reszta rynku bedzie miala pelne pieluchy.
Niestety "optyczni" malkontenci, od redakcji po forumowych "ekspertow" zawsze znajda cos do czego mozna sie przyczepic. Wstyd, ze nawet sam Arek jedyne co zauwazyl w tym obiektywie to czestotliwosc premier u jego producenta.
Tak przy okazji Nikona, to ten (Nikon.pl) właśnie ogłosił ciekawą (być może) ofertę: sprzętu "odnowionego" (tak!), ale chyba w korzystnej cenie, i z roczną gwarancją.
Można np. kupić Coolpixa A za trochę ponad 1300 PLN (czyli "deczko" taniej niż nowy pod koniec sprzedaży). Korpus D 7100/7200 za ca 3 tys. PLN, a nawet D610 (to chyba już out of time). No i dużo obiektywów, którym jednak za bardzo się nie przyglądałem.
Kupowanie stałek APS-C Canona to jeszcze większy absurd niżdowolnych innych - taka firma :P
Żeby nie oferty lustrzankowych obiektywów aps-c firm trzecich to by było naprawdę kiepsko
i bezlusterkowce pożarłby ten segment rynku.
@Rotpil
"firma ma ogromny asortyment obiektywow"
Taa, zwłaszcza niewielkich i względnie tanich stałek w zakresie od szerokiego do standardu dedykowanych na cropa. Przecież gdyby nie Sigma, to w Canonie nie byłoby żadnego odpowiednika standardu jak Nikkor 35/1.8 za 700 zł.
"Jesli zas potwierdza sie pogloski o bezlusterkowcach tej firmy z dotychczasowym bagnetem to reszta rynku bedzie miala pelne pieluchy."
Przecież Canon od kilku lat ma bezlustro z możliwością podpinania EF-S i sprawnością pracy jak na natywnym bagnecie, więc po co mieliby wprowadzić bezlustro z bagnetem EF-S?
Poproszę takie szkło od Nikona!
Jeśli stosunek ceny do jakości będzie tak dobry jak w wypadku np. 50 1.8 STM albo 10-18 4.5-5.6 to będzie ciekawy obiektyw do amatorskiego makro.
A ja sądzę, że trzeba spojrzeć szerzej, a nie tylko na geerdeviantow z optyczne.
Każda firma ma jakiś specjalistów marketingowych i robi jakieś badania.
Ja wiem, że optyczni chcą małych aparatów ze stałkami. Taka moda na... no właśnie gdzie? Chyba tylko na forach optyczne.
Ilu znacie amatorów (dosłownie amatorów) którzy robią stałkami?
Mnie się nawet kilka razy zdarzyło, że musiałem komuś tłumaczyć, że obiektyw ten nie ma zooma.... No nie ma...
Większość amatorów nawet nie wie, że są obiektywy bez zooma. A jak już więdzą, że takie są, to nie rozumieją sensu ich istnienia.
Nie każdy jest gearheadem z optyczne.
I myślę, że Canon dobrze o tym wie, że takie stałki do APS-C m się słabo będą sprzedawać bo:
-profesjonaliści biorą FF
-amatorzy biorą zoomy.
Fotografowie z forum optyczne to ile % fotografów z Polski? 0.05%?
@mgkiler
Przecież to nie chodzi o prezentowanie nie wiadomo jakiej liczby stałek. Zakres tele można oblatać szkłami fufu, bo tu crop nie jest problemem, chodzi o 2-3 stałki f/1.8-2 z zakresu do ekwiwalentu 50 mm. Jakoś Canon potrafił na EF-M wypuścić szybko 22/2 i nie widział w tym bezsensu ekonomicznego. To nie muszą być topowe optycznie konstrukcje. Wystarczyłoby coś pokroju 17/2 i 28/1.8, zaprojektowane na cropa, małe, lekkie, względnie tanie, 24/2.8 jest średnią alternatywą, bo f/2.8 można mieć w spacerzoomie. Taki Nikkor AF-S DX 35/1.8 jest jednym z lepiej sprzedających się obiektywów Nikona.
@mgkiler
"Fotografowie z forum optyczne to ile % fotografów z Polski? 0.05%?"
Ty też używasz globusu Polski?
@mate:
Ale ja się z tym zgadzam. Nie mówię nigdzie, że to zło coś takiego wypuszczać.
Tylko po prostu chodzi mi o spojrzenie z punktu widzenia marketingowców Canona. Widocznie nie widzą dużej sprzedaży takich stałek.
I ja też chyba nie widzę. Bo nie znam za wielu amatorów, którzy mają stałki.
A jak ktoś jest pro to ma FF.
"Ty też używasz globusu Polski? "
To miałem napisać: ile % fotografów ze świata to fotografowie z optyczne?
Przecież wiadomo, że jak z Polski 0.05% to ze świata z 50-100x mniej.
@mgkiler
"Ilu znacie amatorów (dosłownie amatorów) którzy robią stałkami?"
Chyba jednak przesadzasz. Jednak dwudziestu moich znajomych pożycza ode mnie obiektywy. Głównie stałki, bo każdy ma własny zoom kitowy 18-105. Czasami pożyczają 10-24.
"Większość amatorów nawet nie wie, że są obiektywy bez zooma. A jak już więdzą, że takie są, to nie rozumieją sensu ich istnienia."
Otóż bardzo szybko się o tym dowiadują, kiedy chcą zrobić zdjęcie makro. I nie zauważyłem, żeby któryś marudził, że obiektyw makro nie ma zooma :P
@mgkiler
"I ja też chyba nie widzę. Bo nie znam za wielu amatorów, którzy mają stałki."
Chcesz powiedzieć, że taki 50/1.8 jest mało popularnym szkłem, a sprzedaż robią mu tylko użytkownicy fufu?
"To miałem napisać: ile % fotografów ze świata to fotografowie z optyczne?"
I amatorzy z innych części świata nie widzą potrzeby używania stałek?
MaciekKwarciak
6 kwietnia 2017, 10:17
"Po prostu canon skupił się całkowicie na obiektywach do systemu M."
Hahaha, made my day :-)
@mgkiler
Znam kilku amatorów, którzy kupili do kompletu z kitem przynajmniej jedną stałkę.
Jak byłem jeszcze "amatorem" (jeśli zdefiniujemy to jako robienie zdjęć bez zarobkowania na tym), pierwszym szkłem, które kupiłem była stara 105tka micro Nikkora. Co prawda miałem jeszcze zooma 28-80 z czasów analogowych, ale głównie pracowałem właśnie na tej stałce.
Co do tytułowego obiektywu. Widzę w nim chyba tylko jedną zaletę. Fajny współczynnik powiększenia z pierścieniami. I chyba tylko tyle. Ta świecąca "pipidówka" to chyba tylko do rozjaśnienia cieni się nada lub podświetlenia kadru przy ostrzeniu?
@wzrokowiec
@mate
Tak myślałem, że ktoś przytoczy stałkę makro.
I jeszcze stałkę do portretów.
Tyle, ze takich stałek używają już zaawansowani amatorzy. A nie amatorzy.
Amatorzy to zwykle mają 2 kity i koniec.
50 1.8 jest popularna wśród osób już trochę zaawansowanych. A ja mówie o całkowitych amatorach, których jest najwięcej.
Dodam jeszcze, że stałka makro, czy portretówka, to nie jest "tania mała stałka, którą można zabrać wszędzie".
Do APS-C rolę takiej stałki to raczej coś koło 24 lub 35mm.
Po za tym. 50 1.8, czy 50 1.4 jest co prawda do FF, a jakoś świetnie się sprawdza w APS-C.
Po co robić 50 dla APS-C jak już jest 50 dla FF, która pasuje?
Ile się rozmiar jej zmniejszy? 5mm?
Cyfrowe.pl zbadało polskich Canoniarzy! Sprawdź wyniki ankiety link
"Statystyczny Canoniarz jest w posiadaniu 4,7 obiektywu. Największą popularnością cieszą teleobiektywy zmiennoogniskowe. Taki typ szkła posiada 66% badanych. Niewiele mniej bo 64,5% wskazań uzyskały standardowe obiektywy stałoogniskowe. Następne w kolejce uplasowały się standardowe i szerokokątne zoomy (52 i 51,6%). Najmniejszą popularnością, co nie jest wielkim zaskoczeniem, cieszą się wśród Canoniarzy obiektywu typu tilt&shift. W posiadaniu takiej optyki jest tylko 3% badanych. Jeśli chodzi o preferencje używania ich – zdecydowanie bardziej lubiane są „zoomy” niż „stałki”.
Gdy spojrzymy na statystyki pytania, które dotyczyło ulubionej ogniskowej możemy się zdziwić, ponieważ prawie co piąty Canoniarz odpowiedział, że taka ogniskowa nie istnieje! Ci, którym udało się podjąć tę trudną decyzję, wskazywali najczęściej ogniskową 50mm (20,5%). Na kolejnych miejscach uplasowały się ogniskowe 35mm ( 16,4%) oraz 85mm (12,4%). Przypomnijmy, że u Nikoniarzy preferencje te ułożyły się zgoła odwrotnie. Ukochali oni sobie bowiem ogniskową 35mm, a 50mm pojawiła się na drugim miejscu."
Kim jest typowy Nikoniarz? Sprawdź wyniki ankiety! link
Jaki jest profil typowego użytkownika sprzętu Olympus? Poznaj wyniki ankiety! link
wzrokowiec
wzrokowiec
6 kwietnia 2017, 13:11
@mgkiler
"Ilu znacie amatorów (dosłownie amatorów) którzy robią stałkami?"
Chyba jednak przesadzasz. Jednak dwudziestu moich znajomych pożycza ode mnie obiektywy. Głównie stałki, bo każdy ma własny zoom kitowy 18-105. Czasami pożyczają 10-24.
I to jest bardzo dobre podsumowanie Pożyczają coś o czym wiedzą że nie kupią a kupią następny spacerniak 70 200 a stałki filtry to jak się uda to pożyczą od znajomego zawodowca 1 do 20 wspaniały przelicznik :)))
Lubiane, doceniane, pożądane – Ranking obiektywów wg ankiety Cyfrowe.pl link
@mgkiler
"Tyle, ze takich stałek używają już zaawansowani amatorzy."
Czyli ci sami, którzy byliby potencjalnymi klientami na inne stałki, czy nie?
"Po za tym. 50 1.8, czy 50 1.4 jest co prawda do FF, a jakoś świetnie się sprawdza w APS-C.
Po co robić 50 dla APS-C jak już jest 50 dla FF, która pasuje?"
Znowu problemy z czytaniem? Gdzie pisałem o robieniu 50 mm pod cropa? Pisałem, że w zakresie tele (a 50 mm na cropie takowym jest) nie jest to problem, ale że przydałyby się ze 2-3 stałki w zakresie od szerokiego do ekwiwalentu standardu na aps-c, czyli np. takie 17/2 i 28/1.8 zaprojektowane pod aps-c.
@mgkiler
"Tyle, ze takich stałek używają już zaawansowani amatorzy. A nie amatorzy.
Amatorzy to zwykle mają 2 kity i koniec."
To ja znam samych amatorów, którzy zaraz po pierwszym kicie 18-105 używają stałek. Najwyraźniej uważają, że do drugiego zooma są jeszcze za mało zaawansowani ;-)
Zresztą nie oszukujmy się. Jakie dodatkowe zoomy potrzebuje amator? Takie zoomy są droższe od stałek!
Dodam jeszcze, że żaden ze znajomych nigdy nie pożyczył ode mnie żadnego obiektywu!
Najwyraźniej nie widzą zastosowania...
Przepraszam, miało być: żaden ze znajomych nigdy nie pożyczył ode mnie żadnego teleobiektywu!
@wzrokowiec.
No to masz ciekawych znajomych. Zobacz wyniki ankiety, które ktoś wrzucił kilka postów temu.
Dominują tam zoomy. A to ankieta wszystkich posiadaczy Canona. Jakby zrobić samych nowych użytkowników to by było jeszcze większa przewaga zoomów.
Zresztą przeczytaj co Ci odpisał użytkownik "domek".
A co do ceny stałek to nie zgadzam się.
Bo by pokryć zakres ogniskowych zooma potrzeba 2-3 stałki.
I wtedy stałki wychodzą sporo drożej.
Jasne, że są jaśniejsze, mają więcej lppm itp. Ale amator nie wie co to lppm, a o jasności cośtam słyszał. Za to wie co to ogniskowa.
Dodam jeszcze że większość amatorów używa swój sprzęt żadko lub na wycieczce.
A jadąc na wycieczkę wolą mieć 2 zoomy pokrywające szeroki zakres ogniskowych od 17-18 do 250-300 mm niż 5-6 stałek.
@mgkiler
Nie zgadzam się.
Amator nie wie, co to jest ogniskowa. Interesuje go zastosowanie. Dlatego pożyczają ode mnie "rybie oko", "makro" i "portret z rozmyciem".
@ mgkiler
"Dodam jeszcze że większość amatorów używa swój sprzęt żadko lub na wycieczce.
A jadąc na wycieczkę wolą mieć 2 zoomy pokrywające szeroki zakres ogniskowych od 17-18 do 250-300 mm niż 5-6 stałek."
Najwyraźniej znasz zbyt zaawansowanych amatorów ;-)
Prawdziwy amator na wycieczkę bierze 18-105 albo 18-200 i nie zawraca sobie głowy wymianą obiektywów.
I nigdzie nie pisałem, że amator myśli o 5-6 stałkach. Co najwyżej o jednej. Ale innej w zależności od zastosowania. Tylko trzeba mu powiedzieć, której stałki ma użyć :P
Co wy tak generalizujecie, ilu ludzi, tyle podejść do fotografowania. Zdajecie sobie sprawę, że są pola gdzie APS-C ma przewagę na FF?
@ eclipsis
"Zdajecie sobie sprawę, że są pola gdzie APS-C ma przewagę na FF?"
Oczywiście!
Zwłaszcza Nikon D500 nad D600 ;P
Ja jestem zwykłym amatorem i na wycieczki biorę obowiązkowo UWA, standard i tele. Jeśli są możliwości to także macro i supertele :-)
Po prostu nie znacie się na amatorach ;-)
@mgkiler
Przypomniało mi się:
Widziałem takich amatorów, którzy nie umieją używać zooma!
Serio. I to dwa razy. Jeden miał Panasonika LX5 i wszystkie zdjęcia robił na szerokim kącie, a drugi na wycieczkę pożyczył Nikona D40 z 18-55 i wszystkie zdjęcia zrobił na 18 mm.
Zatem sam widzisz, że zoom to coś trudniejszego w obsłudze od stałki :D
@TomcioPaluszek
"Ja jestem zwykłym amatorem"
Zwykli amatorzy nie wchodzą na Optyczne.pl
Dzień dobry!!
Właśnie wszedłem na forum.
@eclipsis:
"Zdajecie sobie sprawę, że są pola gdzie APS-C ma przewagę na FF? "
ciii.
Zaraz Cie zlinczują na optyczne za tą herezje
:)
@TomcioPaluszek
Ale UWA zoom, czy stałka?
@wzrokowiec:
"Zatem sam widzisz, że zoom to coś trudniejszego w obsłudze od stałki :D "
Ja jak robiłem krajobrazy kiedyś przy użyciu 17-50 to sam się złapałem na tym, że 90% moich zdjęć jest na 17mm.
Teraz mam 10-22 i rozkład ogniskowych od 10 do 22 jest mniej więcej równy. Tzn z 40% na 10mm i okolice, z 35% na 17mm i okolice i z 25% na 22mm i okolicę.
"Zwykli amatorzy nie wchodzą na Optyczne.pl "
"LiSzajFuj
Dzień dobry!!
Właśnie wszedłem na forum."
:D:D:D:D:D:D:D:D
Dobre :)
How are your Liszaj?
;)
Tzn 17-50 dalej mam. Ale używam go bardziej do innych zdjęć. Rzadziej do krajobrazów. Np miasto, wycieczka, czasem zdjęcia z jakiegoś eventu reporterskie, itp.
A prawie najrzadziej używam tele.
A 50 1.4 to już w ogóle 2 razy użyłem :)
Nie zarabiam, a żadko mam okazję komuś zrobić portret. A i w portrecie czasem szerszy kąt się też przydaje, nie tylko 50 i 50...
(szerszy w sensie np 40mm, 30mm)
W sensie, że na foto nie zarabiam :)
Do NEX-a jak znalazł :)
@mgkiler
"Zobacz wyniki ankiety, które ktoś wrzucił kilka postów temu.
Dominują tam zoomy."
Przeczytałeś te wyniki?
"Największą popularnością cieszą teleobiektywy zmiennoogniskowe. Taki typ szkła posiada 66% badanych. Niewiele mniej bo 64,5% wskazań uzyskały standardowe obiektywy stałoogniskowe. Następne w kolejce uplasowały się standardowe i szerokokątne zoomy (52 i 51,6%)"
Jakbyś nie zrozumiał, to standardowa stałka jest na drugim miejscu pod względem popularności i wyprzedza standardowe oraz szerokokątne zoomy. Dla aps-c Canona standardem będzie coś w okolicy 28-30 mm, dodajmy do tego, że lustrzanek aps-c używa 66% użytkowników Canona, dalej będziesz uważać, że to pomijalna grupa docelowa? A Canon od 17 lat istnienia bagnetu EF-S nie potrafi (a raczej nie chce) stworzyć prostej, niedrogiej, względnie dobrej stałki pod cropa typu 28-30/1.8. jakbyś chciał zaraz wyskoczyć z pełnoletnim 35/2, to daj spokój.
"A jadąc na wycieczkę wolą mieć 2 zoomy pokrywające szeroki zakres ogniskowych od 17-18 do 250-300 mm niż 5-6 stałek."
Ale te obiektywy nie są po to, aby pokrywać cały zakres zoomów, tylko na sytuacje, gdy ciemny zoom nie da rady. Znam mnóstwo użytkowników Nikona (i nie są to profi), których podstawowy zestaw to 18-105 lub 140 lub 200 plus właśnie 35/1.8 na sytuacje gdy brakuje światła.
@mate
"Ale te obiektywy nie są po to, aby pokrywać cały zakres zoomów, tylko na sytuacje, gdy ciemny zoom nie da rady. Znam mnóstwo użytkowników Nikona (i nie są to profi), których podstawowy zestaw to 18-105 lub 140 lub 200 plus właśnie 35/1.8 na sytuacje gdy brakuje światła."
Dokładnie! 100 procent racji.
Wszystkie obiektywy z mojego wyżej wymienionego zestawu to zoomy prócz macro. Na wycieczce zoom zdecydowanie wygodniejszy. Ale stalki też mam. Aż 3!!! 50, 100 i 135. No i fish to czwarta stałka
@mate
Jak już tak się czepiać to weź pod uwagę, że ankieta nie pokazuje wszystkich użytkowników Canona, tylko tych użytkowników którzy odwiedzają konkretny serwis www poświęcony fotografii.
A wielu amatorów nie odwiedza żadnych serwisów www o fotografii.
Świadczy o tym choćby wynik w ankiecie, że tylko 1% ankietowanych ma kompakta....
Ja wiem, że kompaktów mało, ale nie przesadzajmy.
No ja akurat nie znam nikogo kto ma stałkę podobną do 35 1.8.
Nikogo.
A osób co fotografują lustrzankami znam ponad 20. Część z nich to pro - ale pro mają FF.
Jeden jest fanatykiem stałek, że nawet śluby robi TYLKO stałkami. Czego nie rozumiem... Żąglować trzema stałkami na ślubie... Ale on nie jest amatorem tylko pro - a nie o takich jest dyskusja.
Stałki z ogniskową podobną do 35mm to nawet nigdy nie widziałem w użyciu.
50mm to często - bo to na APS-C fajne do portetów.
Macro sam posiadam stałkę.
Ale 35, czy 24... nigdy nie widziałem w praktyce. Tylko na sklepowych półkach.
@TomcioPaluszek
No dokładnie. I podobnych do Ciebie osób znam sporo.
Mają głównie zoomy a jak są jakieś 2 stałki to jedna do portretów, druga do macro (i czasem też i portret).
Sam nawet mam 2 stałki (50 1.4 i 100mm macro). Reszta to zoomy.
Ale by mieć stałki zamiast zooma, czy nawet stałki typu 24, 35 jako "w razie gdyby było mało światła to przejde z zooma na stałkę" nie spotkałem się.
Jak jadę na wycieczkę to przy sobie mam góra 2 obiektywy.
2 to mało więc zwykle pada wybór na dwa zoomy. Czasem by się przydał 3ci zoom.
Nie mam aż tyle sił by nosić 3 obiektywy i jeszcze 4ty jasną stałkę jako "a gdyby było mało światła"
Nikon miał fajną promocję w USA na najpotrzebniejsze amatorowi (zaawansowanemu) obiektywy stałoogniskowe link
Olympus Travel Kit with 14-150mm f/4-5.6 and 17mm f/1.8 Lenses link
@mgkiler
"Nie mam aż tyle sił by nosić 3 obiektywy i jeszcze 4ty jasną stałkę jako "a gdyby było mało światła" "
Może nigdy nie byłeś w takiej sytuacji?
Ja byłem. Jasny obiektyw wiele razy ratował mi zdjecia.
Chętnie kupiłbym jeszcze Nikkora 20mm f/1,8 gdyby był dwa razy tańszy. Testowałem go na targach w Łodzi i jestem zachwycony możliwościami...
@wzrokowiec:
byłem.
Przesuwałem wtedy ISO na 1600, lub 3200.
Dziś matrycę tak mało szumią, że da się.
No cóż,
markowe obiektywy o odpowiednikach ogniskowych: 28-35mm, 50mm i 85-105mm do lustrzanek aps-c od ich producentów należą się użytkownikom jak psu buda.
I nie powinny być ciemniejsze niż f/2. Dobrym kompromisem jest f/1.8.
I powinny być to obiektywy dedykowane do małych matryc a nie pełnoklatkowe zamienniki.
-"28-35mm" -bo w kompaktach pełnoklatkowych najlepiej sprawdzały się te ogniskowe do fotografii imieninowo-podróżniczej.
-"50mm" -bo to standard
-"85-105" -bo to dobra portretówka.
50mm na aps-c jest trochę przykrótkie. Przy braku dedykowanych dwóch krótkich tele: "85mm i "135mm" -lepszy byłaby z "100mm" -czyli np. 70mm na Nikona aps-c.
@ baron13: "... Canon obły czarny i brzydki jest kupowany do robienia zdjęć. Klient Canona interesuje się, jak fotka będzie wyglądać..."
A nabywcy sprzętu innych marek to w jakim celu ten sprzęt nabywają? Do wiązania krawatów?
Obiektyw bardzo fajny, w bardzo fajnej cenie. Tylko:
"Co więcej, ostre ujęcia można uzyskać z odległości zaledwie 30 mm od obiektywu. Imponująca minimalna odległość ostrzenia oraz współczynnik powiększenia sprawiają, że EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM pozwala wydobyć najbardziej szczegółowe detale przedmiotów, takich jak biżuteria, potrawy czy tkaniny."
No właśnie chwalą się tymi 3cm jak by była to jakaś zaleta a jest to bardzo duża wada w przypadku fotografowania robali. Natomiast w wymienionych dziedzinach nie ma to tak wielkiego znaczenia.
Szkoda również że diody nie są rozmieszczone bardziej po obrzeżu obiektywu ponieważ dawało by to przyjemniejszy kąt padania światła. Ale generalnie obiektyw zapowiada się bardzo fajny w wymienionych dziedzinach...
@mgkiler
"byłem.
Przesuwałem wtedy ISO na 1600, lub 3200.
Dziś matrycę tak mało szumią, że da się."
Zatem nie byłeś.
Warunki, w których fotografuję, to często iso 6400, f/2,8 i 1/13 s. dla zooma.
Stałki o jasności 1,8 i 1,4 stają się koniecznością!
@mgkiler
"Jak już tak się czepiać to weź pod uwagę, że ankieta nie pokazuje wszystkich użytkowników Canona, tylko tych użytkowników którzy odwiedzają konkretny serwis www poświęcony fotografii."
No przecież to ty się na niego powoływałeś, ja tylko zacytowałem dane z niego, abyś je przeczytał ze zrozumieniem.
"No ja akurat nie znam nikogo kto ma stałkę podobną do 35 1.8.
Nikogo."
Łał. I grono twoich znajomych ma być bardziej reprezentatywną grupą niż jeden z największych sklepów foto w Polsce?
Czy sklepy o światowej renomie i zasięgu typu B&H Photo albo Amazon mogą już konkurować z twoimi ziomkami?
B&H Photo i szkła Nikona sortowane wg. "best sellers":
link
Na pierwszym miejscu Nikkor AF-S DX 35/1.8
Amazon i kategoria "Digital Camera Lenses" (wszyscy producenci) wg. najlepiej sprzedających się produktów:
link
1. Canon EF 50/1.8 STM (tutaj niestety nie wiadomo jaki procent kupuje go pod ff, czyli standard a jaki pod aps-c)
2. Nikkor AF-S DX 35/1.8
3. Canon E-S 24/2.8
Punkty 2 i 3 wiadomo, że pod cropa.
Dalej będziesz pociskać te kocopoły, że względnie tani stałoogniskowy obiektyw o ogniskowej zbliżonej do przekątnej materiału światłoczułego to jakaś egzotyka? Że gdyby canon puścił szkło ok. 30 mm f/1.8-2 to prawie nikt by go nie kupił?
@mgkiler - no jeśli amatora definiujesz jako osobę posiadającą 2 kity, to nic dziwnego, że mało wśród nich posiadaczy stałek :-P
...po premierze sigmy 18-35 1.8 ....... inwestowanie w stałki 1.8 pod apsc jest trochę ryzykowne... i dla amatora może być lepiej walczyć z zoomem, niż targać i ciągle zmieniać 18 1.8 19 1.8 20 1.8 21 1.8 22 1.8 23 1.8 24 1.8 25 1.8 26 1.8 27. 18 28 1.8 29 1.8 30 1.8 31 1.8 32 1.8 33 1.8 .... 35 1.8 ....
....pewnie tylko pentax i ich superstałki pod apsc....