Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
6 lipca
2025 13:02

Zapraszamy do lektury naszej cotygodniowej porcji plotek ze świata sprzętu fotograficznego.

Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł, które publikowane są w portalach:

Canon

Kompakt na horyzoncie

Mówi się, że Canon ma w planie wprowadzić na rynek nowy aparat kompaktowy serii G. Będzie to urządzenie adresowane do fotografów, w przeciwieństwie do model PowerShot V1, przeznaczonego głównie dla filmowców. Jego premiera ma się podobno odbyć przed końcem 2025 roku. Nie wiadomo niestety nic o jego specyfikacji. Przypomnijmy, że ostatnim kompaktem linii G był G5 X Mark II, zaprezentowany w lipcu 2019 roku.

Leica

M-V

Aparat Leica M-V (lub M11-V), o którym już pisaliśmy jakiś czas temu w plotkach, powinien pojawić się oficjalnie w październiku br. Przypomnijmy, że ma to być odmiana modelu M11, pozbawiona wizjera optycznego z dalmierzem, a wyposażona wyłącznie w elektroniczny celownik. Poza tym, na górnym panelu nie znajdziemy pokrętła czułości ISO.

Meike

24 mm f/1.4

Wszystko wskazuje na to, że pod koniec lipca, będzie można już zamawiać (w formule preorder) obiektyw Meike 24 mm f/1.4. Instrument ma minimalną odległość ostrzenia równą 27 cm, mocowanie filtrów 72 mm i będzie ważył 600 gramów. Będzie dostępny dla aparatów L-mount, Nikon Z i Sony FE.

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

Sony

100 mm f/2.8 Macro

Wieść niesie, że Sony testuje obiektyw 100 mm f/2.8 Macro. Jak twierdzi źródło plotki, będzie to przedstawiciel flagowej serii obiektywów G Master i zostanie on wyposażony w optyczną stabilizację obrazu OSS.

Samyang

Nowe obiektywy

Do sieci wyciekło kilka zdjęć dwóch nowych pełnoklatkowych obiektywów serii Prima: 16 mm f/2.8 oraz 85 mm f/1.8. Będą dostępne z mocowaniami Nikon Z i Sony FE.

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

Sigma

Coś dla miłośników patentów

W sieci można znaleźć wnioski patentowe od Sigmy, opisujące konstrukcje optyczne dwóch obiektywów: 8 mm f/1 (APS-C) oraz 15 mm f/1.2 (FF)

Tamron

Coś dla miłośników patentów

Kolejne wnioski zostały złożone przez firmę Tamron. Dotyczą one dwóch zoom-ów: 40-500 mm f/4.5-8.2 oraz 50-600 mm f/4.5-8.2.


Komentarze czytelników (47)
  1. Negatyw
    Negatyw 6 lipca 2025, 13:11

    Leica, dalmierzowiec bez dalmierza?

  2. Negatyw
    Negatyw 6 lipca 2025, 13:12

    Proponuję nazwę: bezdalmierzowiec!

  3. Negatyw
    Negatyw 6 lipca 2025, 13:17

    Zapomniałem, pierwszy, drugi i trzeci.

  4. sektoid
    sektoid 6 lipca 2025, 13:24

    Piłeś ? Nie pisz.

  5. Negatyw
    Negatyw 6 lipca 2025, 13:48

    @sektoid:
    "Piłeś ? Nie pisz."

    Nie piłeś, wypij?

  6. BlindClick
    BlindClick 6 lipca 2025, 14:09

    Już po 0700,mozna pić.
    Po a tym wwkkend.
    Normalni ludzie piją w weekend a nie w pracy ;p.

  7. boa ksztusiciel
    boa ksztusiciel 6 lipca 2025, 14:12

    Sigma 15mm f1.2 raj dla astrofotografów

  8. ryszardo
    ryszardo 6 lipca 2025, 14:21

    @boa ksztusiciel
    Przy założeniu, że do narożników dotrze przynajmniej 1/4 tego światła :-P

  9. PDamian
    PDamian 6 lipca 2025, 15:05

    Jakby tą Leica M-V pozbawić też wyświetlacza
    i dać muszkę i szczerbinkę [w miejscu gorącej stopki]

    albo link
    link
    do strzałów z biodra -?

  10. Negatyw
    Negatyw 6 lipca 2025, 15:11

    @ryszardo:
    "Przy założeniu, że do narożników dotrze przynajmniej 1/4 tego światła :-P"

    Jak włoży zdjęcia do albumu to ten obszar schowa się pod samoprzylepnym narożnikiem.

  11. ryszardo
    ryszardo 6 lipca 2025, 15:31

    Jeszcze nie widziałem albumu tego typu ze zdjęciami astro, ale może niewiele widziałem ;-)

  12. Bahrd
    Bahrd 6 lipca 2025, 15:54

    Astrofotografom to chyba już teraz tylko własna satysfakcja została - odkąd działa teleskop Very Rubin?

    PS
    A Sigma 8 mm f/1 (APS-C) to w takim razie przedsionek do raju Canonierów?

  13. Negatyw
    Negatyw 6 lipca 2025, 16:29

    Sigma 8 mm f/1 będzie lepsza w rogach na m4/3.

    A co do alkoholu to nie wiem gdzie pracuje @sektoid ale zgadzam się z @BlindClick, że nie pije się w pracy.

  14. ryszardo
    ryszardo 6 lipca 2025, 16:35

    @Bahrd
    Astrofotografom na pewno zostały szerokie kadry, zorze, meteory, komety i tym podobne.
    Jeśli chodzi o obiekty głębokiego nieba, to już od dawna profesjonalne obserwatoria zostawiły amatorów daleko z tyłu, ale wielu to nie przeszkadza.

  15. molon_labe
    molon_labe 6 lipca 2025, 18:13

    ryszardo

    ..no to niekoniecznie jest tak...widziałem osiągnięcia kolesi, którzy robią zdjęcia ISS, albo starlinków np. na tle Księżyca, albo polują, kiedy astronauci są na zewnątrz ISS..albo to:
    link
    to chyba się liczy do astro?

  16. ryszardo
    ryszardo 6 lipca 2025, 18:26

    @molon_labe
    Zgadza się, zdjęcia ISS i innych obiektów na niskiej orbicie okołoziemskiej można dopisać do listy. Tylko to nie są obiekty głębokiego nieba, o których pisałem wcześniej. W tej kategorii amatorzy nie mają większych szans i to jest sztuka dla sztuki. Jak ktoś lubi, to można.

  17. molon_labe
    molon_labe 6 lipca 2025, 18:31

    Leica ...pozazdrościła Sigmie apartu BF i chce odzyskać status producenta najbardziej ekstrawaganckiego apartu.

    Canon'owi życzę żeby wyszedł ze ślepej uliczki i zaczął robić aparty i optykę, które wyniosły go do dzisiejszej, to znaczy ...niedawnej pozycji. Niszowy flagowiec, wyróżniające się tylko wysoką cena obiektywy i spóźnione naśladowanie trendów typu "retro" albo "kompakt" to nie wygląda jak dobry plan.

    Sony 100/2.8 Macro G master ze stabilizacją...., cena może przebić sufit.
    ..a Sigma 15 mm f/1.2 ..no ja kupie do portretów.

  18. Marek B
    Marek B 6 lipca 2025, 19:26

    ryszardo ... obiektywami o których tutaj mowa nie robi się zdjęć głębokiego nieba. Do tego celu służą kosztowne teleskopy z niemniej kosztownym oprzyrządowaniem oraz ogrom pracy.
    Tutaj jest zasygnalizowany problem :
    link

  19. Marek B
    Marek B 6 lipca 2025, 19:27

    ... więcej wiedzy można zasięgnąć na wielu licznych forach typowo astronomicznych

  20. ryszardo
    ryszardo 6 lipca 2025, 19:43

    @Marek B
    Mi tego nie musisz tłumaczyć, bo znam temat dość dobrze. Dlatego pisałem, że do szerokich pól i zjawisk chwilowych amatorska astrofotografia ma sens, a do DSów nie. Wszystko dlatego, że wyniki są mocno ograniczone budżetem i w tej kategorii ciężko rywalizować z dużymi obserwatoriami lub tym bardziej z teleskopami kosmicznymi, które grają w innej lidze.

  21. Marek B
    Marek B 6 lipca 2025, 19:51

    ryszardo ... dlatego ja odpuściłem sobie tę dziedzinę fotografii, mimo że mnie to interesuje. Mogę więc tylko pooglądać sobie zdjęcia w internecie :)

  22. PDamian
    PDamian 6 lipca 2025, 20:02

    Samyang 85mm f/1.8 „Prima” FE:
    Plastikowy
    Waga: 272g
    9 elementów w 8 grupach (1 soczewka HR, 3 soczewki ED)
    Minimalna odległość strzelania: 80cm
    9 ostrzy
    Długość obiektywu: 71,5 mm
    Filtr 62mm
    Silnik AF jest liniowym silnikiem STM
    Uszczelnione przed warunkami atmosferycznymi
    Port USB-C do aktualizacji oprogramowania sprzętowego

    vs FE 85 i Batis 85 link
    link
    link

  23. ryszardo
    ryszardo 6 lipca 2025, 20:04

    @Marek B
    No ja też. Czasem fotografuję niebo na szerokim kącie (głównie meteory i komety), a DSy obserwuję wizualnie, czego żadne zdjęcie nie zastąpi.

  24. tomek__
    tomek__ 6 lipca 2025, 22:10

    Chyba nie doczekam się kompaktowej, dobrej optycznie i jasnej stałki 30 mm na FF. Ale może doczekam się 20-50 F2.8.

  25. mig-37
    mig-37 6 lipca 2025, 22:10

    Podoba mi się ta 85 od Samyanga, bo lubię obiektywy o niewielkich gabarytach. Choć pewnie kiedy będę chciał kupić szkło o tej ogniskowej, wybór padnie jednak na Sony, między innymi że względu na cenę.

  26. Negatyw
    Negatyw 6 lipca 2025, 22:13

    @ryszardo:
    "obserwuję wizualnie, czego żadne zdjęcie nie zastąpi."

    Bo nie masz lustrzanki?

  27. zembaty
    zembaty 6 lipca 2025, 22:14

    @ Negatyw
    >>6 lipca 2025, 13:17
    >>Zapomniałem, pierwszy, drugi i trzeci.
    Mi też tak mówiła.

  28. ryszardo
    ryszardo 6 lipca 2025, 22:35

    @Negatyw
    Mam dwie. Związku jednego z drugim nie widzę.
    Jeśli miał to być żart, to mało zabawny. Jeśli na poważnie, to chyba nigdy nie obserwowałeś nieba przez sensowny teleskop.

  29. Negatyw
    Negatyw 7 lipca 2025, 00:55

    Bo przez lustrzankę jest obserwacja wizualna a przez wizjer bezlusterkowca to obserwacja w telewizorze.

  30. Negatyw
    Negatyw 7 lipca 2025, 01:01

    @zembaty:
    6 lipca 2025, 22:14
    @ Negatyw
    >>6 lipca 2025, 13:17
    >>Zapomniałem, pierwszy, drugi i trzeci.
    Mi też tak mówiła.

    Czyli też masz sklerozę. Zbadaj sobie poziom cholesterolu.

  31. mickey93
    mickey93 7 lipca 2025, 01:10

    prawda jest taka że w żadnej dziedzinie amator nie ma szans w starciu z profesjonalistami z "nieograniczonym" budżetem. Jeśli kiedykolwiek by zaszła potrzeba fotografowania astronautów podczas spacerów kosmicznych z ziemi to natychmiast powstała by do tego aparatura, nokautowała by zdjęcia amatorów.

    robienie jakiś dziwnych wyjazdów że amatorzy już nie muszą robić zdjęć bo są super hiper teleskop za miliardy jest takim samym absurdem jak postulat by przestać robić portrety bo jest AI czy przestać robić śluby bo każdy ślub jest taki sam

  32. 2marekm
    2marekm 7 lipca 2025, 07:26

    Najciekawsza wiadomość, to ta o kompakcie Canona. Posiadam od początku sprzedaży Canon G5X Mark II. Z wielką chęcią wymienię na ten nowy zapowiadany.

  33. Bahrd
    Bahrd 7 lipca 2025, 08:25

    Mickey: "robienie jakiś dziwnych wyjazdów że amatorzy już nie muszą robić zdjęć bo są super hiper teleskop za miliardy jest takim samym absurdem jak postulat by przestać robić portrety bo jest AI czy przestać robić śluby bo każdy ślub jest taki sam"

    Nie wiem, jaka jest prawda - miałem raczej na myśli to, o czym później wspomniał Ryszardo, czyli np. odkrywanie przez amatorów "transient objects".
    Ale... dla jednych okazje się zamykają, a dla innych otwierają: "There is no proprietary period associated with alerts—they are available to the public immediately, since the goal is to quickly transmit nearly everything the Rubin Observatory knows about any given event, enabling downstream classification and decision making."
    [ link ] i [ link ].


    A z portretami i ślubami to się (moim zdaniem!) jeszcze okaże - być może np. zdjęcia będą nadal potrzebne jako "klatki kluczowe", a resztę pomiędzy nimi wypełni komputer [ link ]?

  34. BlindClick
    BlindClick 7 lipca 2025, 14:05

    Ciekawe kiedy upowszechnia się skanery 3D, robi się sylwetki pary młodej, panna młoda oczywiście potrzebna w bieliźnie ;), i cyk ma nieskończona ilość dokumentów z wesela.

    Mnie kręcą DSy, ale teleskop, montaz, wyjazdy w las. Za leniwy jestem.
    Więc robię sobie ksiezyc.

  35. Bahrd
    Bahrd 7 lipca 2025, 15:10

    Spróbuj tego [ link ]. Nie twierdzę, że wirtualne wesela chwycą, czy jednak ludzie zachowają coś na kształt potrzeby autentyczności. Ale ta technologia (i jej podobne) wydaje się ciekawa i przede wszystkim coraz bardziej dostępna. Dla każdego - niekoniecznie programisty, scenarzysty, czy kamerzysty; w pewnym sensie "mówisz - masz".

    PS
    Na ile obecna konwencja foto/wideoreportażu z wesela to wynik ograniczeń (sprzętowych i wyobraźni) fotografa/operatora?

  36. mickey93
    mickey93 7 lipca 2025, 16:51

    a od kiedy astrofotografia amatorska miała na celu coś odkrywać?
    jest oczywiście grupa ludzi w tym wyspecjalizowana ale oni i tak wykorzystują materiały zbierane przez duże profesjonalne telskopy teleskopy.

  37. ryszardo
    ryszardo 7 lipca 2025, 17:08

    Cały problem z astro jest taki, że jest to najbardziej uzależniona od sprzętu dziedzina fotografii. Im większy masz budżet, tym więcej możesz i w przeciwieństwie do większości innych dziedzin górny limit nie istnieje.

    Do tego dochodzi fakt, że w przypadku fotografii obiektów głębokiego nieba niewiele jest miejsca na kreatywność. Obiekty te same, perspektywa zawsze ta sama (ziemska). Jedyna kontrola to kadrowanie i obróbka.
    Każda inna dziedzina fotografii daje dużo większe możliwości kreatywne (no może poza zdjęciami do dokumentów).

    Dlatego za dużo ciekawsze uważam astro-krajobrazy w szerokich polach i zjawiska okresowe, bo one mogą być niepowtarzalne.

  38. hrabia13
    hrabia13 7 lipca 2025, 19:47

    "w żadnej dziedzinie amator nie ma szans w starciu z profesjonalistami"

    Zdziwiłbyś się w ilu dziedzinach amatorzy biją "pro" na głowę - jako przykład podam budowlankę. Wielu "fachurów" to stare matołki, które opanowały fach 100 lat temu i zatrzymały się na tamtym poziomie, a świat poszedł naprzód. Podobnie jest w fotografii: niekiedy spotykam "zawodowców", którzy na pytanie "w jakim trybie fotografujesz" najpierw zatykają uszy, potem dostają ataku histerii, a na koniec krzyczą wniebogłosy: a jakie to ... ma znaczenie. Trzymają się wyuczonych na pamięć schematów, jednego typu fotografii a wszystko co odstaje uważają za herezje / brednie bo wymaga minimum wysiłku umysłowego.

  39. Bahrd
    Bahrd 7 lipca 2025, 19:56

    Mickey, nie wiem od kiedy, ale np. wtedy [ link ].

  40. hrabia13
    hrabia13 7 lipca 2025, 20:03

    @mickey93
    "a od kiedy astrofotografia amatorska miała na celu coś odkrywać?"
    Racja. Studenci do nauki, literaci do pióra, syjoniści do Syjonu a amatorzy cicho mi tam siedzieć!

  41. hrabia13
    hrabia13 7 lipca 2025, 20:10

    Takie już jest odwieczne prawo Natury, że amatorzy to zwykłe nieuki, które z niezbyt mądrym wyrazem twarzy i z otwartymi ustami mają cicho siedzieć w kącie podziwiając Wielkie Dzieła PROFESJONALISTÓW.

  42. Maciox
    Maciox 7 lipca 2025, 20:51

    Trochę luzu. Ani sprzęt, ani zawodowstwo nie czynią z kogoś profesjonalisty.

  43. JdG
    JdG 7 lipca 2025, 21:41

    > Ani sprzęt, ani zawodowstwo nie czynią z kogoś profesjonalisty.

    No właśnie! a "syjoniści" to raczej do Syjamu (ponoć autentyczne hasło z 1968).

  44. JarekB
    JarekB 7 lipca 2025, 22:39

    Zawodowstwo nie czynią z kogoś profesjonalisty? To jest jakaś różnica między zawodowcem a profesjonalistą?

  45. Marek B
    Marek B 7 lipca 2025, 22:53

    Amator, to jest piękny stan... Znam wielu amatorów przewyższających poziomem umiejętności wielu "profesjonalistów"

  46. hrabia13
    hrabia13 7 lipca 2025, 23:32

    @JdG
    Masz rację: chodziło o Syjam.

    @JarekB
    "To jest jakaś różnica między zawodowcem a profesjonalistą?"
    Profesjonalista brzmi bardziej... profesjonalnie.

  47. Maciox
    Maciox 8 lipca 2025, 07:52

    @JarekB
    Wg definicji częściowo masz rację, ale nie każdy zawodowiec jest rzetelny w swoim fachu, a właśnie
    "Profesjonalista to osoba, która zawodowo zajmuje się określoną dziedziną, cechująca się wysokimi umiejętnościami, wiedzą i rzetelnością w wykonywaniu powierzonych zadań. Kluczowe jest tu połączenie wiedzy fachowej, doświadczenia oraz etyki zawodowej. "

    Zawodowcem może być każdy kto na danej czynności zarabia, niezależnie od kompetencji.

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.