Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Fujifilm FinePix S5 Pro - test aparatu

1 października 2007
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 25

8. Zakres tonalny


Fuji S5 Pro stworzono głównie po to, aby wykonywać zdjęcia o jak największej dynamice tonalnej. Konstrukcja matrycy oparta o dwa rodzaje elementów światłoczułych pozwala na przechwycenie i zapisanie większej, niż w przypadku standardowych chipów CCD czy CMOS, ilości informacji. Aż 6 milionów mniej czułych na światło pikseli, może zebrać informacje o ilości światła w momencie, kiedy pojemność normalnych pikseli jest już zapełniona i następowało by prześwietlenie zdjęcia. Po połączeniu danych z dwóch rodzajów pikseli otrzymujemy realny pomiar ilości światła, który w przypadku zwykłej matrycy, byłby punktem prześwietlonym.

Fujifilm FinePix S5 Pro - Zakres tonalny

W menu S5 Pro można odnaleźć opcję zmiany zakresu tonalnego. Dostępne są ustawienia: Auto, 100% (STD), 130%, 170%, 230% (W1), 300% i 400% (W2). Przy neutralnym wywoływaniu pliku RAW, jakiego dokonujemy w trakcie pomiarów, wartość zakresu tonalnego nie zmienia się dla tych ustawień. Trzeba jednak zaznaczyć, że informacja z obu typów pikseli jest zachowywana i można z niej korzystać używając odpowiedniego oprogramowania.


----- R E K L A M A -----

Zmierzyliśmy też zakres tonalny na zdjęciach zapisanych w aparacie jako JPEG przy ustawieniach STD, W1 i W2. Jego wartości przy zachowaniu stosunku N/S=0.1 porównaliśmy na wykresie z analogicznymi pomiarami dla Nikona D200. Należy pamiętać, że pomiary w tym przypadku, wykonane na plikach JPEG, nie pokazują realnych możliwości aparatu, a jedynie wewnętrznego oprogramowania, które samo tworzy optymalne zdjęcie interpolując je i wyostrzając.

Fujifilm FinePix S5 Pro - Zakres tonalny

Jak można zauważyć, różnica pomiędzy skrajnymi wartościami STD (używane są w tym przypadku tylko piksele typu S) a W2 (400%) wynoszą około 1.7-2.0 EV. Sprawdziliśmy jak wygląda to w praktyce. Poniżej prezentujemy wycinki zdjęć wykonanych przy ustawieniach 100%, 230% i 400%. Różnice są wyraźne. Włączenie dodatkowych pikseli typu R w przypadku 230 i 400% powoduje podniesienie zakresu tonalnego i likwiduje ewentualne przepalenie zdjęcia występujące przy 100%.

Fujifilm FinePix S5 Pro - Zakres tonalny
100%
230%
400%
Fujifilm FinePix S5 Pro - Zakres tonalny Fujifilm FinePix S5 Pro - Zakres tonalny Fujifilm FinePix S5 Pro - Zakres tonalny
Fujifilm FinePix S5 Pro - Zakres tonalny Fujifilm FinePix S5 Pro - Zakres tonalny Fujifilm FinePix S5 Pro - Zakres tonalny


Na koniec małe porównanie z Nikonem D200 na podstawie zdjęć tablicy testowej Stouffer 4410. Wycinki pochodzą ze zdjęć wykonanych przy czułości 100 ISO i przy tych samych parametrach ekspozycji. Zdjęcia JPEG pochodzą wprost z aparatu. W tym momencie należało by przypomnieć sobie dwie definicje zakresu tonalnego. Pierwsza to ta, która uzależniona jest od szumu. Pokazujemy ją na wykresach i wyraża ona zakres tonalny przy zadanym stosunku szumu do sygnału (0.1 lub 0.25). Druga, którą można nazwać całkowitym zakresem tonalnym wyraża całkowitą ilość przejść tonalnych. Mówiąc bardzo obrazowo, jest to liczba rozróżnialnych pól na tablicy tonalnej. Nie jest ona miarodajna, ponieważ poprzez wyostrzenie krawędzi, podnoszenie kontrastu można ją zwiększać tracąc jednak jakość obrazu. Dlatego przy porównywaniu lustrzanek posługujemy się tą pierwszą definicją. Tę drugą definicję ilustrują wycinki poniżej.

Całkowity zakres tonalny dla S5 Pro przy 100 ISO wyniósł dla 100%, 230% i 400% odpowiednio 9.2, 9.6 i 10.4 EV. Natomiast dla D200 - 8.6 EV. Pomiary dokonane Imatestem potwierdzają się jeśli spojrzymy na wycinki tablicy i porównamy je do siebie.

Granica bieli
S5 Pro
JPEG
100%
Fujifilm FinePix S5 Pro - Zakres tonalny
S5 Pro
JPEG
230%
Fujifilm FinePix S5 Pro - Zakres tonalny
S5 Pro
JPEG
400%
Fujifilm FinePix S5 Pro - Zakres tonalny
D200
JPEG
Fujifilm FinePix S5 Pro - Zakres tonalny
Granica czerni
S5 Pro
JPEG
100%
Fujifilm FinePix S5 Pro - Zakres tonalny
S5 Pro
JPEG
230%
Fujifilm FinePix S5 Pro - Zakres tonalny
S5 Pro
JPEG
400%
Fujifilm FinePix S5 Pro - Zakres tonalny
D200
JPEG
Fujifilm FinePix S5 Pro - Zakres tonalny