Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Cena: Panasonic Lumix S 50 mm f/1.8: 1680zł Sony FE 50 mm f/1.8: 780zł Sigma C 50 mm f/2 DG DN: 2480zł ViltroxNikkor Z 50 mm f/1.8 S AF 50 mm f/1.8 FE / Z: 1270zł Nikkor Z 50 mm f/1.8 S: 2100zł
Rozdzielczość MTF50: Centrum; brzeg aps-c; brzeg FF [lpmm] -pełna dziura: Panasonic 50mm f/1.8: 53; 43; 39 Sony FE 50 mm f/1.8: 37; 30; 29 Sigma C 50 mm f/2 DN: 57; 55; 49 Viltrox AF 50 mm f/1.8 Z: 36; 33; 32 Nikkor Z 50 mm f/1.8 S: 71; 56; 38
-f/4: Panasonic Lumix S 50 mm f/1.8: 68; 53; 47 Sony FE 50 mm f/1.8: 67; 55; 39 Sigma C 50 mm f/2 DG DN: 78; 67; 53 Viltrox AF 50 mm f/1.8 Z: 61; 52; 48 Nikkor Z 50 mm f/1.8 S: 84; 63; 55
"Osiągnięte rezultaty układają się tutaj idealnie wraz ze wzrostem komplikacji optyki i ceny. [vs Sony i Nikkor] ... Podsumowując, możemy napisać, że Panasonic dał nam tutaj dokładnie to, czego można było oczekiwać od obiektywu o tej cenie i komplikacji optyki."
-Serio❓ Przecież jego cena nie jest wiele niższa od Nikkora i Sigmy.
Te porównania to kolejna manipulacja PDamiana. Po pierwsze Nikkor Z 50 1.8 jest dosyć nową konstrukcją z wyższej półki za ponad 2 tys.zl. a np. ten stary Sony 50 1.8 kosztuje niewiele ponad 700 zł. Zestawienie osiągów obiektywów z kilkukrotną różnicą w cenie jest zupełnie bez sensu.
Przedstawione przeze mnie mtfy pokazują, że temu Panasonic po przymknięciu bliżej do Sony FE 50/1.8 za 800zł [w centrum oraz na brzegu aps-c] i tylko na brzegu FF są one pomiędzy tym Sony, a Nikon oraz Sigma.
W normalnych pieniądzach dostajesz solidnie wykonany i uszczelniony obiektyw ostry od pełnej dziury i to w całym kadrze, który nie odpuszcza korygowania dystorsji i winietowania, a jednocześnie praktycznie nie ma żadnych innych wad. Masz pełne prawo nie zgadzać się z moją interpretacją tych wyników, tak samo jak ja mam prawo nie zgadzać się z Twoją, tym bardziej, że Twoja jest jakoś zawsze skrzywiona w kierunku jednej firny.
@Arek Ta nieodpuszczona korekcja winietowania wygląda ciekawie. Z jednej strony jest lepiej niż u konkurencji, całkiem nieźle pada z przymykaniem i na maksymalnym otworze wynik jest prawie taki sam, jak pierwszej Sigmy 50/1.4, która pozytywnie wyróżniała się w tej kategorii . Z drugiej strony wspomniana Sigma takie winietowanie osiągała na f/1.4 i spadało ono jeszcze szybciej. Dla mnie jest to najbardziej udany obiektyw 50 mm w historii i automatycznie każdy inny do niego porównuję.
A ten Panas jest dobry i w sumie niewiele brakuje mu, żebym nazwał go świetnym. Gdybym wszedł w ten system dużo prędzej kupiłbym 50/1.8, niż testowanego wcześniej 50/1.4 Pro.
'Ile minimalnie tysięcy trzeba wydać na aparat Panasonic, żeby obiektyw Lumix S 50/1.8 mieć za niespełna tysiaka zamiast ~1700?'
Ty lepiej sprawdź, czemu obiektyw (z plastikowym bagnetem) w zestawie z czarnym Zf jest tańszy niż w zestawie z odgrzewanym SL ;-)
Wracając do tematu - względnie tani i całkiem dobry obiektyw w ofercie Panasa to chyba dobra informacja dla użytkowników systemu, którego oferta obiektywów jest znacznie lepsza niż niewielki (na razie!) udział rynkowy bagnetu L.
więc te "z body dopłacasz za niego niespełna tysiaka" to tylko w JEDYNYM przypadku.
-Co jest z tymi aberracjami: chromatyczną poprzeczną oraz sferyczną bo w tych kategoriach jest ten Panasonic prawdopodobnie NAJGORSZY z testowanych 50/1.8 do bezlusterkowców❓
'Więc te "z body dopłacasz za niego niespełna tysiaka" to tylko w JEDYNYM przypadku.'
Po dogłębnej analizie doszedłem do wniosku, że jeżeli tylko w jednym przypadku sprzedają za niespełna 1k zł, to rzeczywiście można ten obiektyw kupić (w zestawie) za mniej niż 1k zł.
Godzi się też ponownie zwrócić uwagę, że jeden z forumowiczów wspominał o cenie '[za 10 i więcej tysięcy]', po czym sam podał 2 przykłady ceny poniżej 10k. To ciekawe.
I na tym polega błąd... Testy warto czytać/przeglądać dla poszerzenia własnej wiedzy, nie mówiąc już o tym, że dobre obiektywy mogą być powodem dla którego można podjąć decyzję o zmianie systemu.
PDamian - tu nie chodzi o to, czy jest najgorszy, tylko o ile gorszy i z jakim poziomem mamy do czynienia. Nie mówiąc już o tym, że są kategorie, gdzie jest akurat najlepszy.
Sferyczna nie może być duża, bo objawia się w zasadzie tylko w wyglądzie krążków. Pływanie ogniska jest minimalne, mgiełki na f/1.8 nie ma, no i nie widać tego w MTFach.
A dyskusję o cenie wraz z body z przyjemnością będę kontynuował, gdy podasz mi choć jeden przykład zestawu konkurencyjnego czyli body plus Nikkor 1.8/50 lub body plus Sigma 2/50.
Swoją drogą PDamian nie widziałem, żebyś te same kwestie podnosił przy teście Nikkora Z 50 mm f/1.4. Tymczasem jego przebieg CA był bardzo podobny do tego zaprezentowanego przez Panasonika, sferyczna była znacznie większa, jakość obrazu na brzegu f/1.4 i f/1.8 słaba, dystorsja trochę większa, a do tego dochodziła potężna koma i ogromne winietowanie.
Każdy Twój komentarz pod testem tamtego obiektywu był peanem na jego cześć.
Gdyby Panas 1.8/50 i Nikkor 1.4/50 były w jednym systemie, to, szczerze powiedziawszy, wolałbym kupić tego pierwszego za 1600-1700 zł niż tego drugiego za 1800 zł.
Ja bym chyba wybierał jednak sigmę 50/2, frajda z używania tego jest ogromna, super wykonane, klika i obraca się jak prawie jak dobre manualne obiektywy, guzik jest, pierścień przysłony i to z trybem A... ma nawet metalową osłonę ps:)
@JarekB napisał: „I na tym polega błąd... Testy warto czytać/przeglądać dla poszerzenia własnej wiedzy, nie mówiąc już o tym, że dobre obiektywy mogą być powodem dla którego można podjąć decyzję o zmianie systemu.”
Tak, to prawda. Zgadzam się z Tobą. Obiektyw 50mm f1.8 nie jest jednak takim obiektywem, dla którego mógłbym podjąć decyzję o zmianie systemu.
@Jarun "Obiektyw 50mm f1.8 nie jest jednak takim obiektywem, dla którego mógłbym podjąć decyzję o zmianie systemu."
Zapominasz tylko, że są osoby, które będą wybierać system, albo zmieniają format, więc produkty z różnych systemów jak najbardziej są dla siebie konkurencją.
@lord13 napisał: „Zapominasz tylko, że są osoby, które będą wybierać system, albo zmieniają format, więc produkty z różnych systemów jak najbardziej są dla siebie konkurencją.”
Nie, nie zapominam. Trudno jednak sobie wyobrazić, żeby ktoś budował system z body za ok 7-12 tys zł na podstawie testów jednego obiektywu, który kosztuje 700- 2000 zł.
Poza tym, w tej klasie obiektywów jest tak, jak napisał redaktor Arek: „tu nie chodzi o to, czy jest najgorszy, tylko o ile gorszy i z jakim poziomem mamy do czynienia. Nie mówiąc już o tym, że są kategorie, gdzie jest akurat najlepszy.”
@Arek Można spodziewać się testu jakiegoś "zabawkowego" obiektywu, jak np Viltrox 28mm F4.5? Wiem że mocy przerobowych pewnie na to szkoda, ale zawsze ciekawiło mnie jak takie zabawki wypadają w pomiarach w stosunku do "poważnych" szkieł
PDamian - a czy ktoś tutaj kwestionował fakt, że Nikkor 1.8/50 jest ostrzejszy od Panasonika 1.8/50? Byłeś jedynym, który robił aferę z wad, które są dla Ciebie absolutnie do zaakceptowania, ale tylko wtedy, gdy pojawiają się u Nikkorów.
@Jarun "Trudno jednak sobie wyobrazić, żeby ktoś budował system z body za ok 7-12 tys zł na podstawie testów jednego obiektywu, który kosztuje 700- 2000 zł."
Przecież to była ogólna uwaga, że obiektyw z mocowaniem E nie jest konkurencją dla obiektywu z mocowaniem SL.
Dzięki za ten test. Posiadam ten obiektyw. Jestem z niego zadowolony. Największy jego minus to aberracje, na które Lightroom nie ma automatycznych korekcji i trzeba je usuwań ręcznie. W mojej subiektywnej ocenie ten obiektyw ma wystarczającą ostrość a jednocześnie daje swój look, bardziej filmowy zarówno w kwestii ostrości jak i kolorów. Ten obiektyw jak i pozostałe w tej linii mają swoją plastykę. Ciekawy jestem testu obiektywu Pansa S 85mm f/1.8, który ma jeszcze większy problem z aberracją (przynajmniej w moim egzemplarzu).
Wygląda na to, że korzystasz z oprogramowania blokującego wyświetlanie reklam.
Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.
Będziemy wdzięczni, jeśli dodasz stronę Optyczne.pl do wyjątków w filtrze blokującym reklamy.
"A jak za chwilę się przekonamy, nadwyżka pola widzenia wcale nie jest tutaj potrzebna, bo obiektyw nie ma żadnych, istotnych problemów z dystorsją."
Czyli dodatkowa cyfrowa stabilizacja Panasoniców też nie będzie miała pola do popisu?
Po co przepłacać ? Bardzo ładny obrazek.
Cena:
Panasonic Lumix S 50 mm f/1.8: 1680zł
Sony FE 50 mm f/1.8: 780zł
Sigma C 50 mm f/2 DG DN: 2480zł
ViltroxNikkor Z 50 mm f/1.8 S AF 50 mm f/1.8 FE / Z: 1270zł
Nikkor Z 50 mm f/1.8 S: 2100zł
Rozdzielczość MTF50: Centrum; brzeg aps-c; brzeg FF [lpmm]
-pełna dziura:
Panasonic 50mm f/1.8: 53; 43; 39
Sony FE 50 mm f/1.8: 37; 30; 29
Sigma C 50 mm f/2 DN: 57; 55; 49
Viltrox AF 50 mm f/1.8 Z: 36; 33; 32
Nikkor Z 50 mm f/1.8 S: 71; 56; 38
-f/4:
Panasonic Lumix S 50 mm f/1.8: 68; 53; 47
Sony FE 50 mm f/1.8: 67; 55; 39
Sigma C 50 mm f/2 DG DN: 78; 67; 53
Viltrox AF 50 mm f/1.8 Z: 61; 52; 48
Nikkor Z 50 mm f/1.8 S: 84; 63; 55
"Osiągnięte rezultaty układają się tutaj idealnie wraz ze wzrostem komplikacji optyki i ceny. [vs Sony i Nikkor] ...
Podsumowując, możemy napisać, że Panasonic dał nam tutaj dokładnie to, czego można było oczekiwać od obiektywu o tej cenie i komplikacji optyki."
-Serio❓
Przecież jego cena nie jest wiele niższa od Nikkora i Sigmy.
i ta aberracja link [vs N link ]
Serio. Tym bardziej, że w zestawie z body dopłacasz za niego niespełna tysiaka.
Analizowałeś ceny obiektywów jako dodatek do aparatów [za 10 i więcej tysięcy]
także u konkurencji?
Wady Panasonic Lumix S 50 mm f/1.8:
"-jakość obrazu na brzegu pełnej klatki mogłaby być trochę lepsza." [koniec, kropka]
-Aberracja sferyczna chyba większa niż w Viltrox link
a tam była wadą.
Te porównania to kolejna manipulacja PDamiana. Po pierwsze Nikkor Z 50 1.8 jest dosyć nową konstrukcją z wyższej półki za ponad 2 tys.zl. a np. ten stary Sony 50 1.8 kosztuje niewiele ponad 700 zł. Zestawienie osiągów obiektywów z kilkukrotną różnicą w cenie jest zupełnie bez sensu.
A widziałeś gdzieś zestaw body plus Sigma 2/50 czy body plus Nikkor 1.8/50?
Przedstawione przeze mnie mtfy pokazują,
że temu Panasonic po przymknięciu bliżej do Sony FE 50/1.8 za 800zł [w centrum oraz na brzegu aps-c]
i tylko na brzegu FF są one pomiędzy tym Sony, a Nikon oraz Sigma.
Gwoli ścisłości MTFy są przedstawione przeze mnie :) Ty je tylko, nie wiem po co i po raz kolejny, przepisałeś.
PDamian przestań manipulować i dobieraj do porównań sprzęt z tej samej lub przynajmniej podobnej półki
Ile minimalnie tysięcy trzeba wydać na aparat Panasonic,
żeby obiektyw Lumix S 50/1.8 mieć za niespełna tysiaka zamiast ~1700?
Nieważne, to jest tylko dodatkowy argument.
W normalnych pieniądzach dostajesz solidnie wykonany i uszczelniony obiektyw ostry od pełnej dziury i to w całym kadrze, który nie odpuszcza korygowania dystorsji i winietowania, a jednocześnie praktycznie nie ma żadnych innych wad. Masz pełne prawo nie zgadzać się z moją interpretacją tych wyników, tak samo jak ja mam prawo nie zgadzać się z Twoją, tym bardziej, że Twoja jest jakoś zawsze skrzywiona w kierunku jednej firny.
Testy oraz zdjęcia przykładowe (zwłaszcza zdjęcia) pokazują, że to jest bardzo dobry obiektyw
@Arek
Ta nieodpuszczona korekcja winietowania wygląda ciekawie.
Z jednej strony jest lepiej niż u konkurencji, całkiem nieźle pada z przymykaniem i na maksymalnym otworze wynik jest prawie taki sam, jak pierwszej Sigmy 50/1.4, która pozytywnie wyróżniała się w tej kategorii .
Z drugiej strony wspomniana Sigma takie winietowanie osiągała na f/1.4 i spadało ono jeszcze szybciej. Dla mnie jest to najbardziej udany obiektyw 50 mm w historii i automatycznie każdy inny do niego porównuję.
A ten Panas jest dobry i w sumie niewiele brakuje mu, żebym nazwał go świetnym. Gdybym wszedł w ten system dużo prędzej kupiłbym 50/1.8, niż testowanego wcześniej 50/1.4 Pro.
Ja też. Na pewno nie uśmiechałoby mi się wydawanie 10 kzł i noszenie takiego klamota. Wybór standardu zawęziłbym do Panasa 1.8/50 i Sigmy 2/50.
'Ile minimalnie tysięcy trzeba wydać na aparat Panasonic, żeby obiektyw Lumix S 50/1.8 mieć za niespełna tysiaka zamiast ~1700?'
Ty lepiej sprawdź, czemu obiektyw (z plastikowym bagnetem) w zestawie z czarnym Zf jest tańszy niż w zestawie z odgrzewanym SL ;-)
Wracając do tematu - względnie tani i całkiem dobry obiektyw w ofercie Panasa to chyba dobra informacja dla użytkowników systemu, którego oferta obiektywów jest znacznie lepsza niż niewielki (na razie!) udział rynkowy bagnetu L.
'Analizowałeś ceny obiektywów jako dodatek do aparatów [za 10 i więcej tysięcy]
także u konkurencji?'
link
Tu jest tańszy niż 10k i to dosyć znacznie. Tak że tak.
W oficjalnym sklepie Panasonic link :
9525zł link - 8199zł link
lub
7453zł link - 6627.62zł link
więc te "z body dopłacasz za niego niespełna tysiaka"
to tylko w JEDYNYM przypadku.
-Co jest z tymi aberracjami:
chromatyczną poprzeczną
oraz sferyczną
bo w tych kategoriach jest ten Panasonic prawdopodobnie
NAJGORSZY z testowanych 50/1.8 do bezlusterkowców❓
Ależ zawierucha w obozie Nikona. Larum grają?
'Więc te "z body dopłacasz za niego niespełna tysiaka" to tylko w JEDYNYM przypadku.'
Po dogłębnej analizie doszedłem do wniosku, że jeżeli tylko w jednym przypadku sprzedają za niespełna 1k zł, to rzeczywiście można ten obiektyw kupić (w zestawie) za mniej niż 1k zł.
Godzi się też ponownie zwrócić uwagę, że jeden z forumowiczów wspominał o cenie '[za 10 i więcej tysięcy]', po czym sam podał 2 przykłady ceny poniżej 10k. To ciekawe.
Sony 50 f1.8 NIE JEST żadną konkurencją do testowanego tutaj Lumixa S 50 mm f/1.8.
Dlaczego ?
Ano dlatego, że Sony nie podepnę do puszki Panasonica.
Nie będąc w systemie Sony, nawet nie zerknąłem do testu Sony 50mm F1.8, bo mnie ten obiektyw w ogóle nie interesuje.
I na tym polega błąd... Testy warto czytać/przeglądać dla poszerzenia własnej wiedzy, nie mówiąc już o tym, że dobre obiektywy mogą być powodem dla którego można podjąć decyzję o zmianie systemu.
PDamian - tu nie chodzi o to, czy jest najgorszy, tylko o ile gorszy i z jakim poziomem mamy do czynienia. Nie mówiąc już o tym, że są kategorie, gdzie jest akurat najlepszy.
Sferyczna nie może być duża, bo objawia się w zasadzie tylko w wyglądzie krążków. Pływanie ogniska jest minimalne, mgiełki na f/1.8 nie ma, no i nie widać tego w MTFach.
A dyskusję o cenie wraz z body z przyjemnością będę kontynuował, gdy podasz mi choć jeden przykład zestawu konkurencyjnego czyli body plus Nikkor 1.8/50 lub body plus Sigma 2/50.
Swoją drogą PDamian nie widziałem, żebyś te same kwestie podnosił przy teście Nikkora Z 50 mm f/1.4. Tymczasem jego przebieg CA był bardzo podobny do tego zaprezentowanego przez Panasonika, sferyczna była znacznie większa, jakość obrazu na brzegu f/1.4 i f/1.8 słaba, dystorsja trochę większa, a do tego dochodziła potężna koma i ogromne winietowanie.
Każdy Twój komentarz pod testem tamtego obiektywu był peanem na jego cześć.
Gdyby Panas 1.8/50 i Nikkor 1.4/50 były w jednym systemie, to, szczerze powiedziawszy, wolałbym kupić tego pierwszego za 1600-1700 zł niż tego drugiego za 1800 zł.
Ja bym chyba wybierał jednak sigmę 50/2, frajda z używania tego jest ogromna, super wykonane, klika i obraca się jak prawie jak dobre manualne obiektywy, guzik jest, pierścień przysłony i to z trybem A... ma nawet metalową osłonę ps:)
@JarekB napisał:
„I na tym polega błąd... Testy warto czytać/przeglądać dla poszerzenia własnej wiedzy, nie mówiąc już o tym, że dobre obiektywy mogą być powodem dla którego można podjąć decyzję o zmianie systemu.”
Tak, to prawda. Zgadzam się z Tobą.
Obiektyw 50mm f1.8 nie jest jednak takim obiektywem, dla którego mógłbym podjąć decyzję o zmianie systemu.
Ja bawiłem się zarówno 50/1.8 jak i 85/1.8.
Efektem był zakup Sigmy 65 :)
@Jarun
"Obiektyw 50mm f1.8 nie jest jednak takim obiektywem, dla którego mógłbym podjąć decyzję o zmianie systemu."
Zapominasz tylko, że są osoby, które będą wybierać system, albo zmieniają format, więc produkty z różnych systemów jak najbardziej są dla siebie konkurencją.
Są adaptery na Lmount?
@lord13 napisał:
„Zapominasz tylko, że są osoby, które będą wybierać system, albo zmieniają format, więc produkty z różnych systemów jak najbardziej są dla siebie konkurencją.”
Nie, nie zapominam.
Trudno jednak sobie wyobrazić, żeby ktoś budował system z body za ok 7-12 tys zł na podstawie testów jednego obiektywu, który kosztuje 700- 2000 zł.
Poza tym, w tej klasie obiektywów jest tak, jak napisał redaktor Arek:
„tu nie chodzi o to, czy jest najgorszy, tylko o ile gorszy i z jakim poziomem mamy do czynienia. Nie mówiąc już o tym, że są kategorie, gdzie jest akurat najlepszy.”
@Arek
Można spodziewać się testu jakiegoś "zabawkowego" obiektywu, jak np Viltrox 28mm F4.5? Wiem że mocy przerobowych pewnie na to szkoda, ale zawsze ciekawiło mnie jak takie zabawki wypadają w pomiarach w stosunku do "poważnych" szkieł
dulu - będą testy Viltroksów Air. I to nie są zabawki.
Ja nie mogę się już doczekać kolejnych testów
obiektywów stałoogniskowych Panasonic Lumix S f/1.8
i porównań z ostrzejszymi od nich Nikkorami.
PDamian - a czy ktoś tutaj kwestionował fakt, że Nikkor 1.8/50 jest ostrzejszy od Panasonika 1.8/50? Byłeś jedynym, który robił aferę z wad, które są dla Ciebie absolutnie do zaakceptowania, ale tylko wtedy, gdy pojawiają się u Nikkorów.
@Jarun
"Trudno jednak sobie wyobrazić, żeby ktoś budował system z body za ok 7-12 tys zł na podstawie testów jednego obiektywu, który kosztuje 700- 2000 zł."
Przecież to była ogólna uwaga, że obiektyw z mocowaniem E nie jest konkurencją dla obiektywu z mocowaniem SL.
Dzięki za ten test.
Posiadam ten obiektyw. Jestem z niego zadowolony. Największy jego minus to aberracje, na które Lightroom nie ma automatycznych korekcji i trzeba je usuwań ręcznie.
W mojej subiektywnej ocenie ten obiektyw ma wystarczającą ostrość a jednocześnie daje swój look, bardziej filmowy zarówno w kwestii ostrości jak i kolorów. Ten obiektyw jak i pozostałe w tej linii mają swoją plastykę.
Ciekawy jestem testu obiektywu Pansa S 85mm f/1.8, który ma jeszcze większy problem z aberracją (przynajmniej w moim egzemplarzu).
kojotek85 - 85ka ma większą podłużną, a mniejszą poprzeczną.