Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Panasonic Lumix S 50 mm f/1.8 - test obiektywu

5 września 2025

4. Rozdzielczość obrazu

Testy optyki systemu L-mount/SL-mount prowadzimy w oparciu o pliki RAW z aparatu Panasonic Lumix S1R II. Wywołujemy je neutralnym oprogramowaniem, takim jak dcraw, przez co nie są one poddawane żadnym dodatkowym procesom (np. wyostrzanie, kompresja czy korekta niektórych wad optycznych). Wynikowe pliki mają rozdzielczość 8152x5428 pix (44.24 Mpix). Gęstość liniowa pikseli jest tutaj o niespełna 2.3% większa niż u Sony A7R IIIa i o niecałe 1.5% niższa niż u Nikona Z7. Wszystkie te różnice są porównywalne z naszymi błędami pomiarowymi, co powoduje, że rezultaty uzyskiwane na wszystkich trzech głównych platformach testowych systemów pełnoklatkowych będzie można bezpośrednio do siebie odnosić.

Możemy jeszcze nadmienić, że za poziom przyzwoitości będziemy tutaj uznawać wyniki trzymające się okolic 40-42 lpmm, najlepsze obiektywy systemowe powinny uzyskiwać rezultaty sięgające około 80 lpmm, natomiast rekordziści mogą docierać do okolic 85 lpmm lub nawet lekko przekraczać tę wartość. Oczywiście, wraz z rosnącą liczbą testów obiektywów tego systemu, szacunki te będziemy jeszcze uściślać. Jak na razie, najwyższe rezultaty uzyskały Leica APO-Summicron-SL 75 mm f/2 (83.4 lpmm) oraz Panasonic S Pro 50 mm f/1.4 (85.4 lpmm).

Zobaczmy więc, jak na tym tle prezentują się osiągi obiektywu Panasonic S 50 mm f/1.8. Rezultaty, jakie uzyskał on w centrum kadru, na brzegu matrycy APS-C oraz na brzegu pełnej klatki, są zaprezentowane na poniższym wykresie.

----- R E K L A M A -----

Panasonic Lumix S 50 mm f/1.8 - Rozdzielczość obrazu


Centrum kadru wypada bardzo dobrze. Na maksymalnym otworze względnym mamy do czynienia z naprawdę rozsądnym wynikiem sięgającym prawie 53 lpmm. Przymykanie przysłony zauważalnie poprawia rozdzielczość, przez co w przedziale przysłon od f/2.8 do f/8.0 wspinamy się na bardzo dobre wartości wyraźnie przekraczające 60 lpmm. Najwyższy wynik to 67.7 lpmm i został on osiągnięty na przysłonie f/4.0. Jednocześnie widać tutaj wyraźnie, jak modelowi 1.8/50 daleko od osiągów jaśniejszego brata i ciemniejszego APO-Summicrona-SL.

Żeby mieć jeszcze lepszy ogląd sytuacji, porównajmy osiągi Panasonika S 50 mm f/1.8 do dwóch innych bezlusterkowych modeli 1.8/50, a mianowicie droższego i bardziej skomplikowanego optycznie Nikkora Z 50 mm f/1.8 S oraz tańszego Sony FE 50 mm f/1.8, który jest podwójnym gaussem, ale lekko udoskonalonym, bo wyposażonym w soczewkę asferyczną.

Panasonic Lumix S 50 mm f/1.8 - Rozdzielczość obrazu


Osiągnięte rezultaty układają się tutaj idealnie wraz ze wzrostem komplikacji optyki i ceny. Jak znaczna większość jasnych standardów opartych o podwójnego gaussa, Sony daje pozostawiające trochę do życzenia wyniki w bliskich okolicach maksymalnego otworu względnego, ale wraz z przymykaniem przysłony szybko polepsza swoje osiągi. Panasonic nie ma tego problemu i daje ostre obrazy już od f/1.8. Bardzo istotny przedział przysłon f/1.8-f/2.8 to właśnie miejsce, gdzie Panasonic pokazuje swoją łatwo zauważalną przewagę. Od f/4.0 oba obiektywy dają bardzo dobrą i praktycznie taką samą jakość obrazu.

Najdroższy Nikkor wręcz nokautuje swoich przeciwników, nie dając im szans ani na maksymalnym otworze względnym, ani po przymknięciu przysłony. Choć trzeba pamiętać, że dodatkowe 1-2 lpmm forów może tutaj dawać Nikkorowi najbardziej upakowana matryca. Jednak nawet jeśli taką wartość odejmiemy od punktów Nikkora zaprezentowanych na wykresie, nadal jego przewaga będzie absolutnie niezagrożona.

Wiemy już jak wyglądają osiągi Panasonika 1.8/50 w centrum kadru, zajmijmy się teraz omówieniem jego zachowania na brzegu kadru.

W przypadku matrycy APS-C, nie możemy mieć żadnych zastrzeżeń. Nawet na maksymalnym otworze względnym mamy tam rezultat prawie 43 lpmm, a więc troszkę powyżej poziomu przyzwoitości. Natomiast dobra jakość obrazu z wynikami rzędu 50 lpmm lub powyżej jest osiągana w szerokim zakresie przysłon od f/2.8 do f/11.

Pierwsza mała wpadka pojawia się za to na brzegu matrycy pełnoklatkowej. W tym przypadku, na przysłonach f/1.8 i f/2.0 mamy do czynienia z wynikami odpowiednio: 39.4 i 40.2 lpmm, a więc leżącymi tuż pod lub na granicy poziomu przyzwoitości. Przymknięcie przysłony do f/2.2 likwiduje jednak ten problem całkowicie. Choć trzeba pamiętać, że rozdzielczość na brzegu pełnej klatki nigdy nie rzuci nas na kolana, bo nawet po mocniejszym przymknięciu przysłony, MTF-y nigdzie nie przekraczają 50 lpmm.

Podsumowując, możemy napisać, że Panasonic dał nam tutaj dokładnie to, czego można było oczekiwać od obiektywu o tej cenie i komplikacji optyki. Mamy więc osiągi zauważalnie lepsze niż to, co pokazywały konstrukcje podwójnego gaussa, ale jednocześnie także zauważalnie gorsze niż uzyskują najlepsze i najdroższe, współczesne modele klasy 1.8/50.

Na końcu tego rozdziału tradycyjnie przedstawiamy wycinki zdjęć naszej tablicy do pomiarów rozdzielczości pobrane z plików JPEG, zapisywanych równolegle z RAW-ami użytymi do powyższej analizy.

Panasonic S1R II, JPEG, 50 mm, f/1.8
Panasonic Lumix S 50 mm f/1.8 - Rozdzielczość obrazu
Panasonic S1R II, JPEG, 50 mm, f/4.0
Panasonic Lumix S 50 mm f/1.8 - Rozdzielczość obrazu

----- R E K L A M A -----

UCHWYĆ WIĘCEJ OBIEKTYWÓW SONY ZA MNIEJ!

Sony 50/1.2 FE GM

10198 zł 9998 zł

Sony 16-35/2.8 FE GM II

11998 zł 11798 zł

Sony 24-70/2.8 FE GM

6998 zł 6598 zł
Raty 20x0%. Zostaw swój sprzęt w rozliczeniu.