Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Spoglądając na jakość obrazu, z praktycznego punktu widzenia użytkownika, "testowe wady" nie będą widoczne i są bez znaczenia. Wyśmienity obiektyw, jednak dla zasobnych finansowo użytkowników. Zresztą jak cały system Leiki.
Też chętnie zobaczyłbym test Sirui 85/1.4, bo rozważam w przyszłości zakup. Ta firma wyrasta na mocnego gracza, takiego jakim obecnie jest Viltrox :) Samyang ze swoją jakością wykonania, rozrzutem egzemplarzy i autofokusem zaczyna wypadać blado na tle chińskich producentów...
@BeatX Tansza alternatywa jest Voigtlander Apo-Lanthar 65 mm f/2 Aspherical 1:2 Macro Cena okolo 4500 zl ;) To szklo najlepiej pracuje na wysokorozdzielczych matrycach i pokazuje innym szklom miejsce w szeregu ;)
@Arek Ostrość tak... Ale ta Sigma nie jest szklem APO co widac na galeziach w oddali. Na wysokorozdzielczej matrycy bedzie w tej kwestii nie fajnie. Rozmycie tej Sigmy nie ma takiego charakteru (jest zbyt jednoznaczne). Voigtlander 65mm/2.0 rozmywa w ciekawy i interesujacy sposob co przyciaga wzrok a jest takze szklem troche do makro. Obraz, precyzja z mikrokontrastem i czystosc kolorów bez aberracji na calym kadrze to robi naprawde niesamowite wrazenie. Ta Sigma 2/65 jest fajnym szklem i 2x tansza alternetywa cenowa ale to co daje ten V.... To naprawde odjazd...
@bradley, wiem, że są testy tego Sirui w innych miejscach, phillipreeve.net i dustinabbott.net czytam regularnie, można nie tylko wyrobić sobie opinię, ale też nacieszyć oczy i zobaczyć co da się osiągnąć na zdjęciach. Jest też sonyalpha.blog, tam testowane jest prawie wszystko pod E/FE. Jednak co optyczne, to optyczne, nikt nie ma tak rozbudowanych i skrupulatnych pomiarów :)
@PDamian Leica tworzy aparaty i obiektywy do fotografii w możliwie najbardziej klasycznym wydaniu, wiec poderzewanie ich o tworzenie obiektywów dla filmowców jest raczej chybione.
@MaciekNorth, @ad1216 Ano właśnie chociażby ja używam tej 85 Sirui pod Nikona Z6ii. Szkło zastąpiło mi 85 1.8G no i ogólnie jestem z niego zadowolony stąd rozważam 35 1.4 jak już się oficjalnie pokaże w zastępstwo za moją Simgę Art 35 1.4, która jest świetna, ale jednak powoli przesiadam się z bagnetu F na Z a pod Z na razie nie było nic ciekawego w dobrych pieniądzach w 35'tkach. Nikkor 35 1.4 został totalnie zjechany przez Optyczne :)
O..tu są ładnie zaprezentowane filmowe obiektywy Leica/Leitz : link ----------
Obiektywy fotograficzne, a filmowe to, moim zdaniem, dwa różne światy. Tyle tylko, że bzdurna strategia "hybrydyzacji" pomieszała wszystko i teraz zamiast obiektywów wyspecjalizowanych..jak porównując do koni i osłów, mamy ...... bezpłodne muły. link
'Ten test to trochę sztuka dla sztuki, bo ilu forumowiczów używa puszek tej marki?'
To nie jest sztuka dla sztuki, to test obiektywu z górnej półki. Warto wiedzieć co się tam dzieje, no i Optyczne całkiem często testują obiektywy spoza mainstreamu. Świat nie kończy się na A7III i 17. iteracji 1.8/35 :-)
Tym bardziej, że rozpoczynając testy nowego systemu muszę wiedzieć jakie są jego maksymalne możliwości, a testy APO-Summirconów dawały szanse, aby się o tym przekonać.
Nie mówiąc o tym, że taki test przeczytają często osoby, które nigdy nawet nie rozważą zakupu tego szkła.
'To chyba dla filmowców one mają ~takie same: wagę, wymiary i średnicę filtra?'
Czy jakiś filmowiec może się wypowiedzieć? To rzeczywiście zastanawiające, że wszystkie z podanych obiektywów ma taka samą wagomiarę, a przecież chociażby 2.0/35 można zaprojektować ze znacznie mniejszymi wymiarami i wagą, wide 2.0/35 Sigmy.
Arek ... "taki test przeczytają często osoby, które nigdy nawet nie rozważą zakupu tego szkła" Jak większość obiektywów tutaj (i nie tylko) testowanych. No bo ile można kupić takich instrumentów ? ... że nie wspomnę o ich wykorzystaniu. Testy sprzętu w tak szczegółowym zakresie są przydatne TYLKO w celach wymiany poglądów w ramach dyskusji oraz w handlowej argumentacji.
@Marek B Nie tylko. Ja czytam wszystkie testy tu publikowane głównie ze względu na zwykłą techniczną ciekawość. Interesuje się technologią, optyką i sprzętem fotograficznym niezależnie od zainteresowań fotograficznych i obserwacyjnych. Staram się być na bieżąco z nowymi osiągnięciami w tych dziedzinach i wiedzieć, jakie możliwości mają instrumenty z różnych półek.
Dobrze opracowane wyniki pomiarów robionych według powtarzalnej procedury są dla mnie bardzo istotnym źródłem informacji, a test obiektywu takiego jak ten daje dodatkowy punkt odniesienia do ich interpretacji.
Wymiana poglądów na temat sprzętu jest dla mnie sprawą trzeciorzędną.
Dlatego tym bardziej warto np zrobić testy Sirui, patrząc na bagnet Z, popularny przecież i na fakt że nie ma na rynku prawie 35mm jasnego pod ten bagnet, to takie Sirui będzie bardzo ciekawym kąskiem dla wielu osób
"To chyba dla filmowców one mają ~takie same: wagę, wymiary i średnicę filtra?"
No nie. Popatrz na "oś czasu":
Leica SL (Typ 601) została pokazana w październiku 2015 roku wraz z Summilux-SL 50 mm f/1.4 ASP - Listopad 2015.
Potem pokazały się obiektywy z serii APO-Summicron: APO-Summicron-SL 75 mm f/2 ASPH Styczeń 2018 APO-Summicron-SL 90 mm f/2 ASPH Styczeń 2018.
W tym wzornictwie, moim zdaniem, chodziło o ..ergonomię pracy - wyważenia "minimalistycznego wzorniczo" apartu Leica SL i podpinanych obiektywów, bo to był aparat adresowany do profesjonalistów.
Koncepcja ujednolicenia rozmiarów i wagi obiektywów zyskała na popularności dopiero wraz z rozwojem "jednoręcznych" gimbali, pierwszy tego typu gimbal DJI Ronin-S został wprowadzony na rynek 30 maja 2018, a DJI RS 2 miał swoją premierę 15 października 2020 roku. Dopiero potem powstawały ujednolicone konstrukcje typoszeregów obiektywów hybrydowych tj do filmowania przeznaczone do "bezlustrekowców".
...aha... i dokończę, co miałem na myśli pisząc, że "dobrze by było rozpocząć dobrze"
Rozpoczęto testy nowego systemu i drugi raz, obiektyw z tego systemu - sprzed kilku lat został porównany do obiektywów "z przyszłości".
W 2018 roku optyczne.pl nie mierzyło i nie analizowało "oddychania" obiektywu. To świeży faktor, zaistniały na tym portalu dużo później. Dokonując więc dziś oceny tego parametru jako "wady", to tak jakby powiedzieć "nabyliśmy wiedzę", ale czy staliśmy się przez to mądrzejsi?
Molon, oczywiście, że tak! Nie wiemy jak bardzo stare oddychają, ale wiemy, że nowy pełną piersią... W większości zastosowań to wada, ale ciekawe i pouczające byłoby również znaleźć/wskazać takie, w którym jego oddychanie byłoby zaletą.
PS Dawno temu, w kręgach zbliżonych do fotografii, dyskutowało głośno się o Nikkorze 70-200, który przy MFD schodził do 135mm (a może do 150mm?). Ale czy już wtedy nazywało się to "oddychaniem", to nie pamiętam.
@Marek B i dyskusje o niepotrzebności wszystkiego.
Ja bardzo dziękuję autorom za ten test. Poszerzył on moją wiedzę i horyzonty, dał nowe punkty odniesienia. Po przeczytaniu "zarzutów" planowałem dłuższy wpis, ale po co? Przekonanych przekonywać nie muszę, nie przekonanych szkoła nie przekonała, to ja też nie dam rady.
Ryszardo: "Jak chcesz rozważać oddychanie jako zaletę, to przeczytaj test Sigmy 500 f/5.6"
To spytam tak: skoro rzeczony Nikon skracał ogniskową do 135mm, to można przyjąć, że przy ciasnych portretach mieliśmy szkło o parametrach 135/2.0? I to ze stabilizacją?!
PS Wyprzedzam nieco plotki o nowej Sigmie 135mm (w każdym razie 135 na którymś końcu... ;)
@Bahrd Nie wiem. Obiektyw robiłby się jaśniejszy, gdyby średnica czynna pozostawała bez zmian. Obawiam się jednak, że zamiast tego część światła była tracona, ale to by trzeba było sprawdzić.
Zobaczyłem we wstępie schemat podwójnego Gaussa, podekscytowałem się, ale potem przypomniałem sobie, że przecież APO + ASPH w nazwie i że mamy rok 2025, więc to nie może być schemat tego szkła i trzeba się przygotować że szkło nie przybokeszy. Szkło bardzo fajne, ale nie moja bajka.
Poczytać o Ferrari można ale po co jak na co dzień jeździ się Skodą czy Hyundai? ;-) Tak samo jest z tym testem który może się przydać promilowi czytelników tego portalu? Bardziej przydałby się testy bardziej cenowo przystępnych szkieł np: 7Artisans 75/1.25 czy TTArtisan AF 75mm F2 ED ! Ten test to marnowanie ograniczonych zasobów kadrowo-czasowych redakcji...
Oxygenum ..nie zarobić i nie wydać, to nie jest dobry pomysł na życie.
Bez testowania powiem Ci jakie są te wymienione przez Ciebie obiektywy... -stosunkowo ostre w centrum, -spora winieta, -słaby lub brak AF, -tragiczna wg europejskich standardów praca pod światło ...bo taki jest obecnie szczyt właściwości technicznych chińskich producentów, w tej klasie cenowej.
Jeśli np....któryś z Artisan'ów zrobi obiektyw 75/1.2 i będzie sprzedawał za ...10 tyś zł...to dopiero wtedy będzie ciekawie, a póki co, to ich testowanie da taki właśnie wynik.
@molon_labe "Bez testowania powiem Ci jakie są te wymienione przez Ciebie obiektywy... -stosunkowo ostre w centrum, -spora winieta, -słaby lub brak AF, -tragiczna wg europejskich standardów praca pod światło"
Czyli spełniają wszystkie idealne dla mnie cechy obiektywu portretowego: - ostrość w rogu nie potrzebna - winieta nie przeszkadza - manuale jak najbardziej, ale można się posiłkować Techartem LM-EA9 - flary wręcz wskazane! - dodajmy jeszcze ciekawe boke (nie takie nudne jak w Sigmach) i mamy ideał
Co do AF, to chiński, stary Viltrox AF 85/18 mk1 (ten którego można przerobić na f1.6) jest o klasę lepszy pod względem autofocusu od Samyanga 135/1.8, optycznie nawet trochę lepszy, jest też dużo solidniej wykonany, mam oba obiektywy. Na AF w egzotycznym SG-Image 55mm/1.8 też nie narzekam, a kosztował ledwie 130 euro.
Opierasz się na stereotypach dotyczących chińskich obiektywów, a faktem jest, że np. niektóre TTArtisany, również te trochę droższe - z bagnetem M, wyprzedały się i już nie można ich kupić, nad czym ubolewam.
:) ..zwrócę Ci uwagę, że portret tyko ze względu na liczbę osób może być: -pojedynczy -podwójny (ślubny, małżeński, przyjaciół) -rodzinny (3 do 5 osób) -conversation pieces ( przedstawienia kilku osób zajętych konwersacją lub inną czynnością o charakterze towarzyskim na tle wnętrza lub pejzażu.) -zbiorowy (wielopostaciowy, grupowy). i ...te "idealne cechy" stają się jakby kłopotliwe.
Oczywiście używanie obiektywów "nie nudnych" może stanowić znak rozpoznawczy fotografii, ale tylko wtedy gdy ich "cecha" jest na swój sposób wybitna.
Moja "stereotypowa" ocena wynika z faktu, że śledzę poczynania kilku chińskich producentów...np 7Artisans raz zaskoczył mnie bardzo. Zrobił filtr ochrony ze szkła Shotta B270 w cenie symbolicznej, ale nie było wyboru rozmiarów, ani kontynuacji, więc można powiedzieć że to ..."przypadek". ----- Redaktor wykonał pomiar cech tego obiektywu, bo jak zaznaczył, chciał sobie wyrobić punkt odniesienia i poznać możliwości nowego systemu. Można więc przyjąć, że nie będzie Cię zanudzał testami podobnych obiektywów w przyszłości. Zwróć tylko uwagę, że cechą wspólną całego tego szeregu obiektywów SL Leica jest zastosowanie soczewek APO, które eliminują z obrazu aberracje, jedyną wadę, której nie można wykorzystać kreacyjnie. Jeśli chiński producent wyeliminuje jakąś wadę ze swoich projektów, to będzie duża zmiana ..ceny.
molon_labe chyba nie do końca orientujesz się w ofercie chińskich producentów , bo AF ma całkiem spora liczba obecnie wypuszczanych szkieł. Co do pracy pod światło to zgoda , faktycznie jest przeciętnie gorzej od renomowanych producentów typu Sigma , Pentax , Nikon , Canon i Tamron czy Sony ale idzie ku lepszemu ;-) Należy także rozróżnić użytkowanie profesjonalne od amatorskiego w ty drugim przypadku łatwiej o kompromis no i budżet jest mocno ograniczony...
Cóż, nie powiem, że król jest nagi choć ciśnie się na usta. Bardziej jednak ten test pokazuje postęp jaki wykonali producenci optyki budżetowej a może brak istotnych postępów u producentów instrumentów klasy "high end". Może sufit jest tak blisko, że istotnie poprawić się już nie da. Czy w dawniejszych czasach była przepaść pomiędzy obiektywami różniącymi się ceną dziesięciokrotnie lub więcej? Nie wiem. Dzisiaj tej różnicy nie ma. Każdy współczesny obiektyw jest przynajmniej bardzo dobry a cena, jak widać po teście, zaczęła pełnić funkcję zaspokojenia snobistycznych potrzeb posiadaczy zamiast gwarantować jakość i/lub cechy niedostępne w tańszych systemach.
Wygląda na to, że korzystasz z oprogramowania blokującego wyświetlanie reklam.
Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.
Będziemy wdzięczni, jeśli dodasz stronę Optyczne.pl do wyjątków w filtrze blokującym reklamy.
Ja tak spytam nieco nie w temacie, ale czy jest szansa że będziecie też testować szkła Sirui? Np 85mm 1.4, czy nadchodzące 35mm 1.4 pełnoklatkowe?
Naprawdę podobało mi się to, co widziałem w kolejnych rozdziałach testu.
Doczytałem do rozdziału 7 i już przestało mi się to podobać...
Spoglądając na jakość obrazu, z praktycznego punktu widzenia użytkownika, "testowe wady" nie będą widoczne i są bez znaczenia. Wyśmienity obiektyw, jednak dla zasobnych finansowo użytkowników. Zresztą jak cały system Leiki.
22 tysiące złotych za stałkę 75/2 ... Chryste widzisz i nie grzmisz..
Też chętnie zobaczyłbym test Sirui 85/1.4, bo rozważam w przyszłości zakup. Ta firma wyrasta na mocnego gracza, takiego jakim obecnie jest Viltrox :)
Samyang ze swoją jakością wykonania, rozrzutem egzemplarzy i autofokusem zaczyna wypadać blado na tle chińskich producentów...
@BeatX
Tansza alternatywa jest Voigtlander Apo-Lanthar 65 mm f/2 Aspherical 1:2 Macro
Cena okolo 4500 zl ;) To szklo najlepiej pracuje na wysokorozdzielczych matrycach i pokazuje innym szklom miejsce w szeregu ;)
@MaciekNorth
Test Sirui 85/1,4 jest na philipreeve.net
darekw1967 - a jeszcze tańszą alternatywą i ostrzejszą od Vojtka jest Sigma 2/65.
@Arek
Ostrość tak... Ale ta Sigma nie jest szklem APO co widac na galeziach w oddali.
Na wysokorozdzielczej matrycy bedzie w tej kwestii nie fajnie.
Rozmycie tej Sigmy nie ma takiego charakteru (jest zbyt jednoznaczne).
Voigtlander 65mm/2.0 rozmywa w ciekawy i interesujacy sposob co przyciaga wzrok a jest takze szklem troche do makro.
Obraz, precyzja z mikrokontrastem i czystosc kolorów bez aberracji na calym kadrze to robi naprawde niesamowite wrazenie.
Ta Sigma 2/65 jest fajnym szklem i 2x tansza alternetywa cenowa ale to co
daje ten V.... To naprawde odjazd...
O kurcze pieczone :)
To chyba dla filmowców one mają ~takie same:
wagę, wymiary i średnicę filtra
?
link
Dziwi więc oddychanie 23%.
Ciekawe który z sześciu -przy twardym trzymaniu się ø67 i 73x102 mm
wyszedł najlepiej.
...
Ceny wszystkie też mają podobne.
link
link
@bradley, wiem, że są testy tego Sirui w innych miejscach, phillipreeve.net
i dustinabbott.net czytam regularnie, można nie tylko wyrobić sobie opinię, ale też nacieszyć oczy i zobaczyć co da się osiągnąć na zdjęciach. Jest też sonyalpha.blog, tam testowane jest prawie wszystko pod E/FE.
Jednak co optyczne, to optyczne, nikt nie ma tak rozbudowanych i skrupulatnych pomiarów :)
@PDamian
Leica tworzy aparaty i obiektywy do fotografii w możliwie najbardziej klasycznym wydaniu, wiec poderzewanie ich o tworzenie obiektywów dla filmowców jest raczej chybione.
Ten test to trochę sztuka dla sztuki bo ilu forumowiczów używa puszek tej marki?
Tzn. systemu L
Obiektywy Leica Leitz Cine są dedykowane dla filmowców.
Ja używam systemu L
@MaciekNorth, @ad1216
Ano właśnie chociażby ja używam tej 85 Sirui pod Nikona Z6ii. Szkło zastąpiło mi 85 1.8G no i ogólnie jestem z niego zadowolony stąd rozważam 35 1.4 jak już się oficjalnie pokaże w zastępstwo za moją Simgę Art 35 1.4, która jest świetna, ale jednak powoli przesiadam się z bagnetu F na Z a pod Z na razie nie było nic ciekawego w dobrych pieniądzach w 35'tkach. Nikkor 35 1.4 został totalnie zjechany przez Optyczne :)
O..tu są ładnie zaprezentowane filmowe obiektywy Leica/Leitz :
link
----------
Obiektywy fotograficzne, a filmowe to, moim zdaniem, dwa różne światy.
Tyle tylko, że bzdurna strategia "hybrydyzacji" pomieszała wszystko i teraz zamiast obiektywów wyspecjalizowanych..jak porównując do koni i osłów, mamy ...... bezpłodne muły.
link
'Ten test to trochę sztuka dla sztuki, bo ilu forumowiczów używa puszek tej marki?'
To nie jest sztuka dla sztuki, to test obiektywu z górnej półki. Warto wiedzieć co się tam dzieje, no i Optyczne całkiem często testują obiektywy spoza mainstreamu. Świat nie kończy się na A7III i 17. iteracji 1.8/35 :-)
Tym bardziej, że rozpoczynając testy nowego systemu muszę wiedzieć jakie są jego maksymalne możliwości, a testy APO-Summirconów dawały szanse, aby się o tym przekonać.
Nie mówiąc o tym, że taki test przeczytają często osoby, które nigdy nawet nie rozważą zakupu tego szkła.
....więc dobrze by było rozpocząć dobrze.
'To chyba dla filmowców one mają ~takie same: wagę, wymiary i średnicę filtra?'
Czy jakiś filmowiec może się wypowiedzieć? To rzeczywiście zastanawiające, że wszystkie z podanych obiektywów ma taka samą wagomiarę, a przecież chociażby 2.0/35 można zaprojektować ze znacznie mniejszymi wymiarami i wagą, wide 2.0/35 Sigmy.
Arek ... "taki test przeczytają często osoby, które nigdy nawet nie rozważą zakupu tego szkła"
Jak większość obiektywów tutaj (i nie tylko) testowanych. No bo ile można kupić takich instrumentów ? ... że nie wspomnę o ich wykorzystaniu.
Testy sprzętu w tak szczegółowym zakresie są przydatne TYLKO w celach wymiany poglądów w ramach dyskusji oraz w handlowej argumentacji.
@Marek B
Nie tylko. Ja czytam wszystkie testy tu publikowane głównie ze względu na zwykłą techniczną ciekawość. Interesuje się technologią, optyką i sprzętem fotograficznym niezależnie od zainteresowań fotograficznych i obserwacyjnych. Staram się być na bieżąco z nowymi osiągnięciami w tych dziedzinach i wiedzieć, jakie możliwości mają instrumenty z różnych półek.
Dobrze opracowane wyniki pomiarów robionych według powtarzalnej procedury są dla mnie bardzo istotnym źródłem informacji, a test obiektywu takiego jak ten daje dodatkowy punkt odniesienia do ich interpretacji.
Wymiana poglądów na temat sprzętu jest dla mnie sprawą trzeciorzędną.
Dlatego tym bardziej warto np zrobić testy Sirui, patrząc na bagnet Z, popularny przecież i na fakt że nie ma na rynku prawie 35mm jasnego pod ten bagnet, to takie Sirui będzie bardzo ciekawym kąskiem dla wielu osób
"To chyba dla filmowców one mają ~takie same: wagę, wymiary i średnicę filtra?"
No nie. Popatrz na "oś czasu":
Leica SL (Typ 601) została pokazana w październiku 2015 roku wraz z Summilux-SL 50 mm f/1.4 ASP - Listopad 2015.
Potem pokazały się obiektywy z serii APO-Summicron:
APO-Summicron-SL 75 mm f/2 ASPH Styczeń 2018
APO-Summicron-SL 90 mm f/2 ASPH Styczeń 2018.
W tym wzornictwie, moim zdaniem, chodziło o ..ergonomię pracy - wyważenia "minimalistycznego wzorniczo" apartu Leica SL i podpinanych obiektywów, bo to był aparat adresowany do profesjonalistów.
Koncepcja ujednolicenia rozmiarów i wagi obiektywów zyskała na popularności dopiero wraz z rozwojem "jednoręcznych" gimbali, pierwszy tego typu gimbal DJI Ronin-S został wprowadzony na rynek 30 maja 2018, a DJI RS 2 miał swoją premierę 15 października 2020 roku.
Dopiero potem powstawały ujednolicone konstrukcje typoszeregów obiektywów hybrydowych tj do filmowania przeznaczone do "bezlustrekowców".
Brawo! Nareszcie test oczekiwany przez wszystkich entuzjastow fotografi...Obiektyw dla wszystkich!
...aha... i dokończę, co miałem na myśli pisząc, że
"dobrze by było rozpocząć dobrze"
Rozpoczęto testy nowego systemu i drugi raz, obiektyw z tego systemu - sprzed kilku lat został porównany do obiektywów "z przyszłości".
W 2018 roku optyczne.pl nie mierzyło i nie analizowało "oddychania" obiektywu.
To świeży faktor, zaistniały na tym portalu dużo później.
Dokonując więc dziś oceny tego parametru jako "wady", to tak jakby powiedzieć "nabyliśmy wiedzę", ale czy staliśmy się przez to mądrzejsi?
Nissin - warto przeczytać wcześniejsze komentarze zanim się napisze swój.
Molon, oczywiście, że tak! Nie wiemy jak bardzo stare oddychają, ale wiemy, że nowy pełną piersią... W większości zastosowań to wada, ale ciekawe i pouczające byłoby również znaleźć/wskazać takie, w którym jego oddychanie byłoby zaletą.
PS
Dawno temu, w kręgach zbliżonych do fotografii, dyskutowało głośno się o Nikkorze 70-200, który przy MFD schodził do 135mm (a może do 150mm?). Ale czy już wtedy nazywało się to "oddychaniem", to nie pamiętam.
@Bahrd
Jak chcesz rozważać oddychanie jako zaletę, to przeczytaj test Sigmy 500 f/5.6
Dzięki - prawie jakby miała wbudowany telekonwerter!
@Marek B i dyskusje o niepotrzebności wszystkiego.
Ja bardzo dziękuję autorom za ten test. Poszerzył on moją wiedzę i horyzonty, dał nowe punkty odniesienia.
Po przeczytaniu "zarzutów" planowałem dłuższy wpis, ale po co? Przekonanych przekonywać nie muszę, nie przekonanych szkoła nie przekonała, to ja też nie dam rady.
Ryszardo: "Jak chcesz rozważać oddychanie jako zaletę, to przeczytaj test Sigmy 500 f/5.6"
To spytam tak: skoro rzeczony Nikon skracał ogniskową do 135mm, to można przyjąć, że przy ciasnych portretach mieliśmy szkło o parametrach 135/2.0? I to ze stabilizacją?!
PS
Wyprzedzam nieco plotki o nowej Sigmie 135mm (w każdym razie 135 na którymś końcu... ;)
@Bahrd
Nie wiem. Obiektyw robiłby się jaśniejszy, gdyby średnica czynna pozostawała bez zmian. Obawiam się jednak, że zamiast tego część światła była tracona, ale to by trzeba było sprawdzić.
...w przyszłym tygodniu powinien się pojawić w sprzedaży film Leica MonoPan 50, właśnie włączyła mi się przypominajka.....
Sprawdziłeś SCALĘ-50, czy Ci pasuje?
Zobaczyłem we wstępie schemat podwójnego Gaussa, podekscytowałem się, ale potem przypomniałem sobie, że przecież APO + ASPH w nazwie i że mamy rok 2025, więc to nie może być schemat tego szkła i trzeba się przygotować że szkło nie przybokeszy. Szkło bardzo fajne, ale nie moja bajka.
Poczytać o Ferrari można ale po co jak na co dzień jeździ się Skodą czy Hyundai? ;-) Tak samo jest z tym testem który może się przydać promilowi czytelników tego portalu? Bardziej przydałby się testy bardziej cenowo przystępnych szkieł np: 7Artisans 75/1.25 czy TTArtisan AF 75mm F2 ED ! Ten test to marnowanie ograniczonych zasobów kadrowo-czasowych redakcji...
Oxygenum
..nie zarobić i nie wydać, to nie jest dobry pomysł na życie.
Bez testowania powiem Ci jakie są te wymienione przez Ciebie obiektywy...
-stosunkowo ostre w centrum,
-spora winieta,
-słaby lub brak AF,
-tragiczna wg europejskich standardów praca pod światło
...bo taki jest obecnie szczyt właściwości technicznych chińskich producentów, w tej klasie cenowej.
Jeśli np....któryś z Artisan'ów zrobi obiektyw 75/1.2 i będzie sprzedawał za ...10 tyś zł...to dopiero wtedy będzie ciekawie, a póki co, to ich testowanie da taki właśnie wynik.
@molon_labe
"Bez testowania powiem Ci jakie są te wymienione przez Ciebie obiektywy...
-stosunkowo ostre w centrum,
-spora winieta,
-słaby lub brak AF,
-tragiczna wg europejskich standardów praca pod światło"
Czyli spełniają wszystkie idealne dla mnie cechy obiektywu portretowego:
- ostrość w rogu nie potrzebna
- winieta nie przeszkadza
- manuale jak najbardziej, ale można się posiłkować Techartem LM-EA9
- flary wręcz wskazane!
- dodajmy jeszcze ciekawe boke (nie takie nudne jak w Sigmach) i mamy ideał
Co do AF, to chiński, stary Viltrox AF 85/18 mk1 (ten którego można przerobić na f1.6) jest o klasę lepszy pod względem autofocusu od Samyanga 135/1.8, optycznie nawet trochę lepszy, jest też dużo solidniej wykonany, mam oba obiektywy. Na AF w egzotycznym SG-Image 55mm/1.8 też nie narzekam, a kosztował ledwie 130 euro.
Opierasz się na stereotypach dotyczących chińskich obiektywów, a faktem jest, że np. niektóre TTArtisany, również te trochę droższe - z bagnetem M, wyprzedały się i już nie można ich kupić, nad czym ubolewam.
:)
..zwrócę Ci uwagę, że portret tyko ze względu na liczbę osób może być:
-pojedynczy
-podwójny (ślubny, małżeński, przyjaciół)
-rodzinny (3 do 5 osób)
-conversation pieces ( przedstawienia kilku osób zajętych konwersacją lub inną czynnością o charakterze towarzyskim na tle wnętrza lub pejzażu.)
-zbiorowy (wielopostaciowy, grupowy).
i ...te "idealne cechy" stają się jakby kłopotliwe.
Oczywiście używanie obiektywów "nie nudnych" może stanowić
znak rozpoznawczy fotografii, ale tylko wtedy gdy ich "cecha" jest na swój sposób wybitna.
Moja "stereotypowa" ocena wynika z faktu, że śledzę poczynania kilku chińskich producentów...np 7Artisans raz zaskoczył mnie bardzo. Zrobił filtr ochrony ze szkła Shotta B270 w cenie symbolicznej, ale nie było wyboru rozmiarów, ani kontynuacji, więc można powiedzieć że to ..."przypadek".
-----
Redaktor wykonał pomiar cech tego obiektywu, bo jak zaznaczył, chciał sobie wyrobić punkt odniesienia i poznać możliwości nowego systemu.
Można więc przyjąć, że nie będzie Cię zanudzał testami podobnych obiektywów w przyszłości.
Zwróć tylko uwagę, że cechą wspólną całego tego szeregu obiektywów SL Leica jest zastosowanie soczewek APO, które eliminują z obrazu aberracje, jedyną wadę, której nie można wykorzystać kreacyjnie. Jeśli chiński producent wyeliminuje jakąś wadę ze swoich projektów, to będzie duża zmiana ..ceny.
molon_labe chyba nie do końca orientujesz się w ofercie chińskich producentów , bo AF ma całkiem spora liczba obecnie wypuszczanych szkieł. Co do pracy pod światło to zgoda , faktycznie jest przeciętnie gorzej od renomowanych producentów typu Sigma , Pentax , Nikon , Canon i Tamron czy Sony ale idzie ku lepszemu ;-) Należy także rozróżnić użytkowanie profesjonalne od amatorskiego w ty drugim przypadku łatwiej o kompromis no i budżet jest mocno ograniczony...
Cóż, nie powiem, że król jest nagi choć ciśnie się na usta. Bardziej jednak ten test pokazuje postęp jaki wykonali producenci optyki budżetowej a może brak istotnych postępów u producentów instrumentów klasy "high end". Może sufit jest tak blisko, że istotnie poprawić się już nie da. Czy w dawniejszych czasach była przepaść pomiędzy obiektywami różniącymi się ceną dziesięciokrotnie lub więcej? Nie wiem. Dzisiaj tej różnicy nie ma. Każdy współczesny obiektyw jest przynajmniej bardzo dobry a cena, jak widać po teście, zaczęła pełnić funkcję zaspokojenia snobistycznych potrzeb posiadaczy zamiast gwarantować jakość i/lub cechy niedostępne w tańszych systemach.