Leica APO-Summicron-SL 75 mm f/2 ASPH. - test obiektywu
10. Autofokus i oddychanie
Autofokus
Obiektywy Summicron-SL, w tym testowany model o parametrach 75 mm f/2, wyposażone są w system autofokusa Dual Syncro Drive. Składa się on z dwóch lekkich elementów ogniskujących (ważących zaledwie po 10 gramów), z których każdy ma własny, precyzyjny silnik krokowy. Ten system ma zapewniać szybkie, precyzyjne i niemal bezgłośne ustawianie ostrości.
Autofokus APO-Summicrona 2/75 w połączeniu z aparatem Panasonic Lumix S1R II pracuje cicho. Do naszych uszu dochodzi tylko cichutki odgłos przesuwanych grup soczewek.
Tempo pracy nie rzuca na kolana, bo przebieg całego zakresu odległości i potwierdzenie ostrości zajmuje około 0.6-0.7 sekundy. Wartość ta bardzo słabo zależy od kierunku pracy oraz od warunków świetlnych.
Nie mamy żadnych powodów do narzekań, jeśli chodzi o celność mechanizmu ustawiającego ostrość. Była ona bardzo wysoka, niezależnie od tego czy pracowaliśmy w studio, czy w plenerze.
Nie zauważyliśmy także problemów z tendencją do ustawiania ostrości przed lub za właściwym obiektem.
Panasonic S1R II, 75 mm, f/2.0 |
![]() |
Oddychanie
Testy oddychania obiektywu, czyli zmiany zawartości filmowanego kadru przy przeostrzaniu, przeprowadzamy przeostrzając manualnie przy domkniętej przysłonie od nieskończoności do minimalnej odległości ogniskowania i sprawdzając, na ile zmieniło się wskutek tego procesu pole widzenia obiektywu.
Zmianę kadru w zakresie od 0 do 5% uważamy za małą. Między 5 a 10% mówimy o poziomie średnim. Zazwyczaj są to też maksymalne wartości, z jakimi są w stanie poradzić sobie algorytmy kompensacji oddychania obecne w niektórych korpusach. Między 10 a 15% będziemy mówić o poziomie dużym, a powyżej 15% o bardzo dużym.
Tak prezentuje się nagranie testowe dla omawianego instrumentu:
W oparciu o powyższe nagranie, porównując stopklatki przed i po przeostrzeniu, możemy oszacować, że oddychanie testowanego obiektywu wynosi około 23%. To ogromny poziom, który nie tylko przełoży się na mało estetycne przeostrzenia przy filmowaniu, ale powoduje też realną zmianę parametrów obiektywu. Przy przejściu do minimalnej odległości ogniskowania testowany obiektyw przestaje bowiem być instrumentem 75 mm f/2 i efektywnie oferuje parametry 92 mm f/2.5. To spora różnica.