Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sigma S 200 mm f/2 DG OS - test obiektywu

21 listopada 2025
Arkadiusz Olech Komentarze: 3

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

W konstrukcji optycznej Sigmy S 200 mm f/2 DG OS użyto aż czterech elementów wykonanych ze szkła o niskiej dyspersji. Nic więc dziwnego, że nie spodziewaliśmy się tutaj istotnych problemów z korygowaniem podłużnej aberracji chromatycznej. Poniższe zdjęcia wyraźnie pokazują, że faktycznie ich nie ma. W zasadzie tylko na maksymalnym otworze względnym, w dalekich nieostrościach, jesteśmy w stanie dojrzeć niewielkie zafarby. Nie jest to jednak efekt istotny i znika praktycznie całkowicie po przymknięciu przysłony.

Sigma S 200 mm f/2 DG OS - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Jeśli chodzi o poprzeczną aberrację chromatyczną, to możemy się o niej wypowiadać w podobnym tonie, co w przypadku podłużnego wariantu tej wady.
----- R E K L A M A -----

Sigma S 200 mm f/2 DG OS - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Uzyskane wyniki trzymają się tutaj okolic 0.04-0.05%, a więc granicy poziomu małego i bardzo małego. Jeśli przypomnimy sobie osiągi modeli lustrzankowych, to możemy odnotować, że Canon wypadał tutaj odrobinę lepiej, natomiast Nikkor odrobinę gorzej. Sigma dobrze więc wpasowuje się tutaj w wysoki poziom tej klasy obiektywów.

A7R IIIa, RAW, f/2.0 A7R IIIa, RAW, f/16.0
Sigma S 200 mm f/2 DG OS - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sigma S 200 mm f/2 DG OS - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Na pierwszych zdjęciach z niniejszego rozdziału trudno dojrzeć efekt pływania ogniska. Jeśli chodzi o wygląd rozogniskowanych krążków światła uzyskanych przed i za ogniskiem, to nie widać tam żadnych istotnych różnic. Jeśli połączymy oba te fakty z wysoką rozdzielczością, jaką testowany obiektyw oferuje już od maksymalnego otworu względnego, będziemy w stanie wyciągnąć wniosek, że nie ma on praktycznie żadnych problemów z korygowaniem aberracji sferycznej.

A7R V, f/2.0, przed A7R V, f/2.0, za
Sigma S 200 mm f/2 DG OS - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sigma S 200 mm f/2 DG OS - Aberracja chromatyczna i sferyczna

----- R E K L A M A -----

OFERTA CANON NA BLACK WEEK

Canon R50V BODY

3145 zł 2797 zł

Canon 50/1.4 RF L VCM

7395 zł 6895 zł

Canon R7 (EOS R7)

5995 zł 5295 zł
Raty 20x0%. Zostaw swój sprzęt w rozliczeniu.