Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Pentax smc DA* 16-50 mm f/2.8 AL ED IF SDM - test obiektywu

14 września 2007

3. Budowa i jakość wykonania

Pentax 16-50 f/2.8 to duży i solidny obiektyw, który w pozycji złożonej ma prawie 10 cm długości i waży 565 gramów. To troszkę mniej od Tokiny, której waga wynosi 610 gramów. Na pierwszy rzut oka to dziwne, bo mogłoby wydawać się, iż uszczelniany Pentax bogatszy w silnik ultradźwiękowy powinien być cięższy. Bez rozebrania obiektywów na części pierwsze trudno powiedzieć co jest przyczyną takiej rozbieżności. Niestety, sklepy wypożyczające nam sprzęt do testów chcą go dostać z powrotem w jak najlepszym stanie, więc Pentaxa nie rozbieraliśmy. Ale nas kusiło...

Pentax smc DA* 16-50 mm f/2.8 AL ED IF SDM - Budowa i jakość wykonania


Pierwsze, co rzuca się w oczy na obudowie, to spory, karbowany i wygodny pierścień do manualnego ustawiania ostrości. Jest on niestety w miejscu, w którym spodziewamy się zwykle znaleźć pierścień zmiany ogniskowej. To dość uciążliwe, bo za każdym razem łapiemy nie za to co trzeba. Na szczęście tutaj Pentax różni się od Tokiny w jednym ważnym szczególe. Tokina zastosowała tutaj swój One-touch Focus Clutch Mechanism, co dla mnie osobiście nie jest dobrym rozwiązaniem, bo łapiąc nie za to co trzeba można było jeszcze tym na darmo i lekko kręcić. Pentax postawił na zwykły i klasyczny przełącznik AF/MF - chwała mu za to.

----- R E K L A M A -----

Pierścień do zmiany ogniskowej, jak już wspomnieliśmy, choć wygodny, mógłby być większy i znajdować się bliżej środka obiektywu. Chodzi on płynnie i z prawidłowym oporem.

Pentax smc DA* 16-50 mm f/2.8 AL ED IF SDM - Budowa i jakość wykonania

W trakcie zwiększania ogniskowej, przedni układ soczewek wysuwa się na teleskopowym tubusie, tak że obiektyw rośnie w długości do prawie 14 cm. Na szczęście układ ten nie rotuje ani podczas wysuwania, ani podczas ogniskowania, co zapewnia bezproblemową współpracę z filtrami, które w tym przypadku mają średnicę 77 mm.

Jeśli chodzi o konstrukcję wewnętrzną Pentax chwali się zastosowaniem 15 elementów ustawionych w 12 grupach. Dwa z nich są zbudowane ze szkła niskodyspersyjnego ED (o jeden więcej niż u Tokiny), a trzy to elementy asferyczne. Obiektyw wyposażono też w kołową przysłonę zawierającą 9 listków, którą możemy domknąć do f/22.


Pentax smc DA* 16-50 mm f/2.8 AL ED IF SDM - Budowa i jakość wykonania


Warto tutaj zaznaczyć, że zastosowanie jednego więcej elementu ze szkła niskodyspersyjnego pociąga za sobą bardzo ważne konsekwencje. To już tak naprawdę inna konstrukcja optyczna niż w przypadku Tokiny. Inne współczynniki załamania powodują inny bieg promieni świetlnych i najprawdopodobniej konieczność zmiany promieni krzywizny innych elementów optycznych. Swoje dokłada mechanizm SDM, który musi się gdzieś zmieścić (a rozmiarami Pentax nie różni się wyraźnie od Tokiny) i powłoki SMC. Wcale nas nie zdziwi więc, gdy w następnych rozdziałach okaże się, że Pentax zachowuje się inaczej od brata ze stajni Tokiny.

Kupujący w zestawie dostaje tulipanową osłonę przeciwsłoneczną oraz pokrowiec.