Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Artykuły

Jak testujemy obiektywy?

8 stycznia 2006

1. Metody pracy



----- R E K L A M A -----

PROMOCJA SONY - RABAT DO 500zł!

Sony 55/1.8 FE

4388 zł 3888 zł

Sony 16-55/2.8 E G

5488 zł 4988 zł

Sony 70-200/4 FE G OSS

6449 zł 5949 zł

Sony 50/1.4 FE GM

8178 zł 7678 zł

Główną część testu stanowi sesja zdjęciowa z udziałem tablicy testowej zgodnej z normą ISO 12233. Tablica taka została zaprojektowana przez Stephena H. Westina z Cornell Unniversity, a następnie lekko zmodyfikowana na potrzeby serwisu Optyczne.pl. Zdjęcia tablicy testowej odbywają się w ściśle kontrolowanych warunkach studyjnych. Stosujemy się do następujących zasad:
  • Zdjęcia wykonywane są lustrzanką cyfrową średniej lub wysokiej klasy z matrycą 8-16 MPix w przypadku obiektywów niepełnoklatkowych (Canon 20/50D, Nikon D200/D7000, Pentax K10D/K20D/K-5, Sony A100, Olympus E-3), a w przypadku obiektywów pełnoklatkowych aparatami z matrycami klasy 18-24 Mpix (Canon 1Ds MkIII/5D MkIII, Leica M9, Nikon D3x, Sony A850/A900). W przypadku bezlusterkowców Mikro 4/3 używamy Olympusa E-PL1. Do testów obiektywów systemu Fuji X używany jest Fujifilm X-E1, a w przypadku Samsunga model NX10.
  • Aparat jest umieszczony na stabilnym statywie.
  • Migawka jest wyzwalana za pomocą elektronicznego wężyka spustowego lub pilota.
  • Zdjęcia są wykonywane z włączoną opcją wstępnego podnoszenia lustra.
  • Zdjęcia są zapisywane jednocześnie w formacie RAW i w JPG najlepszej rozdzielczości.
  • Czułość aparatu jest ustawiona w przedziale ISO od 100 do 800.
  • Tablica jest oświetlona dwoma profesjonalnymi lampami studyjnymi zawierającymi żarówki o mocy 500 W i dającymi światło o temperaturze barwowej 5000 K.
  • Balans bieli aparatu jest ustawiony na 5000 K.
  • Soczewki obiektywu są sprawdzane pod kątem czystości i rys.
  • Dla każdej wartości przesłony wykonujemy od 5 do kilkunastu ekspozycji w trybie AF. Obiektyw jest po każdej ekspozycji ponownie przeogniskowany. Dodatkowo, dla każdej przysłony wykonujemy od 5 do kilkunastu zdjęć ustawiając ostrość manualnie. Ze wszystkich zdjęć dla danej przysłony jest wybierane jedno najlepsze. Przez najlepsze rozumiemy to zdjęcie, dla którego średnia z pionowych i poziomych wartości funkcji MTF50 uzyskana w centrum kadru była najwyższa.
  • Używamy w sumie czterech rozmiarów tablic ISO wydrukowanych na specjalnych foliach formatu A0, A1, A2 i A3, tak aby sprawdzić funkcjonowanie obiektywów dla różnych odległości od celu. Wyniki są później uśredniane. Nie dla wszystkich obiektywów daje się użyć wszystkich rozmiarów tablic.