Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy






Test obiektywu

Nikon Nikkor AF-S 300 mm f/4E PF ED VR - test obiektywu

9 marca 2015

9. Odblaski i transmisja

Technologia „Diffractive Optics”, w której wykonane są niektóre obiektywy Canona, niesie ze sobą sporo problemów z transmisją. Na skutek dyfrakcji na elementach układu mamy do czynienia z widmem wtórnym, które może zawierać nawet do 20% światła. I właśnie tyle może go znikać na jednym takim elemencie.

Nikon nie stosuje technologii opartej o dyfrakcję lecz o klasyczne załamanie światła na elementach szklanych. Takich problemów tutaj więc nie oczekujemy. Mimo tego zdecydowaliśmy się sprawdzić transmisję testowanego obiektywu. Jest ona zaprezentowana na poniższym wykresie.

Nikon Nikkor AF-S 300 mm f/4E PF ED VR - Odblaski i transmisja

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


To, czym możemy się zachwycić, to prawie idealna płaskość wykresu, co gwarantuje idealne odwzorowanie kolorów. Całkowita transmisja jednak już tak nas nie zachwyca, bo sięga ona około 88%. Biorąc pod uwagę obecność 10 grup soczewek czyli aż 20 granic powietrze-szkło, oznacza to, że na jednej granicy tracimy 0.6–0.7% światła. Najlepsze notowane przez nas wyniki sięgają 0.2–0.4% i takiego właśnie rezultatu oczekiwalibyśmy od obiektywu z tej półki cenowej, do jakiej należy Nikkor 4/300 PF.

Jak już wspomnieliśmy na wstępie, obiektywy stosujące technologię DO lub PF mogą mieć sporo problemów przy pracy pod ostre światło. Firma Nikon jest tego świadoma, bo w najnowszej wersji oprogramowania Capture NX-D dołożyła moduł „PF Flare Control”, którego zadaniem jest zmniejszanie odblasków związanych z elementami dyfrakcyjnymi. Przykład jak ma to działać jest zaprezentowany poniżej.

Nikon Nikkor AF-S 300 mm f/4E PF ED VR - Odblaski i transmisja


Różnica nie jest duża, ale faktycznie ją widać. Naszym zdaniem nie tutaj może leżeć problem. Punktowe źródła świata i symetryczne obwódki wokół nich nie wyglądają na zdjęciach źle. Gorzej może wyglądać sytuacja, gdy ostre źródło światła jest umieszczone w rogu kadru. W takiej sytuacji, jeśli artefakty wystąpią, aplikacja „PF Flare Control” nam nie pomoże. Zobaczmy więc jak to wygląda w praktyce.

Nikon Nikkor AF-S 300 mm f/4E PF ED VR - Odblaski i transmisja

Nikon Nikkor AF-S 300 mm f/4E PF ED VR - Odblaski i transmisja

Nikon Nikkor AF-S 300 mm f/4E PF ED VR - Odblaski i transmisja

Nikon Nikkor AF-S 300 mm f/4E PF ED VR - Odblaski i transmisja


Nasze zdjęcia pokazują, że najwięcej problemów stwarzają punktowe i mocno prześwietlone źródła światła o czerwonym kolorze. Zwykłe latarnie, które mają większy rozmiar w kadrze i nie są mocno prześwietlone, potrafią wychodzić na zdjęciach normalnie i żadnych niechcianych efektów nie widać. Nie taki chyba wilk straszny jak go malują…

Więcej problemów możemy natrafić fotografując w trakcie dnia i kierując obiektyw w bliskie okolice słońca. W zasadzie gwarantowany mamy wtedy spory spadek kontrastu, a gdy słońce znajdzie się blisko kadru, mogą pojawić się w nim obszary całkowicie prześwietlone. Trzeba jednak wyraźnie zaznaczyć, że problemy występują wtedy, gdy ostre źródło światła jest w kadrze lub blisko niego. Gdy wyprowadzimy je ponad 10 stopni poza róg kadru, artefakty nikną prawie zupełnie.

Nikon Nikkor AF-S 300 mm f/4E PF ED VR - Odblaski i transmisja

Nikon Nikkor AF-S 300 mm f/4E PF ED VR - Odblaski i transmisja

Nikon Nikkor AF-S 300 mm f/4E PF ED VR - Odblaski i transmisja

Nikon Nikkor AF-S 300 mm f/4E PF ED VR - Odblaski i transmisja

Nikon Nikkor AF-S 300 mm f/4E PF ED VR - Odblaski i transmisja

Nikon Nikkor AF-S 300 mm f/4E PF ED VR - Odblaski i transmisja

Nikon Nikkor AF-S 300 mm f/4E PF ED VR - Odblaski i transmisja

Nikon Nikkor AF-S 300 mm f/4E PF ED VR - Odblaski i transmisja

Nikon Nikkor AF-S 300 mm f/4E PF ED VR - Odblaski i transmisja

Nikon Nikkor AF-S 300 mm f/4E PF ED VR - Odblaski i transmisja

Nikon Nikkor AF-S 300 mm f/4E PF ED VR - Odblaski i transmisja

Nikon Nikkor AF-S 300 mm f/4E PF ED VR - Odblaski i transmisja