Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon EOS M200 - test aparatu

4 września 2020
Maciej Latałło Komentarze: 44

2. Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Canon EOS M200 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

M200, podobnie jak poprzednik, jest jednym z najmniejszych bezlusterkowców dostępnych na rynku. Jak zwykle w przypadku urządzeń dla początkujących fotoamatorów, mamy do czynienia z konstrukcją wykonaną wyłącznie z tworzywa sztucznego. Jego jakość nie budzi natomiast większych zastrzeżeń, tak samo jak spasowanie elementów. Większość powierzchni przedniego panelu, a także wyprofilowana wypustka na tylnej ściance ma szorstką fakturę, ułatwiającą chwyt. Nie jest to jednak guma, a jedynie twardy plastik.


----- R E K L A M A -----

Zasilanie i gniazda

Canon EOS M200 zasilany jest akumulatorem litowo-jonowym LP-E12 o pojemności 875 mAh i napięciu 7.2 V. Według specyfikacji jego wydajność wynosi ok. 295 zdjęć (410 w trybie ekonomicznym). Nie mieliśmy problemów, by uzyskać deklarowany wynik podczas testowania aparatu, a nawet nieco go przekroczyć. Opcjonalnie aparat można także zasilać kompatybilnym zasilaczem CA-PS700, połączonym z adapterem DR-E12.

Na lewej ściance aparatu, pod jedną gumową zaślepką znajdziemy następujące złącza:

  • USB Hi-Speed (Mini USB),
  • micro HDMI typu D.

EOS M200 współpracuje z kartami pamięci SD/SDHC oraz SDXC (zgodność z UHS-I). Kieszeń na kartę pamięci znajduje się w dolnej części lewej ścianki, tuż pod gniazdami komunikacyjnymi.

Canon EOS M200 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność Canon EOS M200 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność Canon EOS M200 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Przyciski

Zestaw elementów sterujących w EOS-ie M200 jest raczej skromny, a istotna część obsługi odbywa się za pomocą interfejsu dotykowego. Omawianie przycisków i pokręteł rozpoczniemy tradycyjnie od górnej ścianki.

Canon EOS M200 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Niemalże pośrodku górnej ścianki mamy przełącznik trybów aparatów. Nie jest to jednak typowe pokrętło trybów, zawiera bowiem jedynie trzy pozycje z dodatkowymi opcjami dostępnymi w ich obrębie:

  • A+ – Inteligentna scena auto,
  • fotografowanie:
    • M – tryb ustawień ręcznych,
    • Av – preselekcja przysłony,
    • Tv – preselekcja czasu,
    • P – tryb półautomatyczny,
    • Tryb hybrydowy automatyczny,
    • Twórcze wspomaganie,
    • Autoportret,
    • Portrety,
    • Gładka cera,
    • Krajobrazy,
    • Małe odległości,
    • Sport,
    • Żywność,
    • Zdjęcia nocne z ręki,
    • Kontrola podświetlenia HDR,
    • Tryb cichy,
    • Ziarnisty Cz/B,
    • Miękka ostrość,
    • Efekt rybiego oka,
    • Efekt akwareli,
    • Efekt aparatu zabawki,
    • Efekt miniatury,
    • HDR – szeroki zakres dynamiczny (standard, żywy, olejny, uwypuklenie),
  • filmowanie:
    • Automatyczna ekspozycja filmu,
    • Ręczna.
Wewnątrz przełącznika umieszczono główny włącznik aparatu. Dalej na prawo mamy spust migawki otoczony pokrętłem sterującym.

Spójrzmy teraz na tylną ściankę, a konkretnie jej prawą część.

Canon EOS M200 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Patrząc od góry widzimy przycisk MENU oraz guzik filmowania. Pod nimi znajduje się wybierak wielofunkcyjny. Jego przyciski kierunkowe obsługują następujące funkcje:
  • górny – kompensacja ekspozycji i kasowanie zdjęć,
  • prawy – tryb lampy błyskowej,
  • dolny – INFO – czyli zmiana wyświetlanych na ekranie informacji,
  • lewy – blokada ekspozycji.
Pośrodku wybieraka znajduje się przycisk Q/SET służący do zatwierdzania dokonywanych ustawień i włączający menu podręczne. Na samym dole natomiast mamy jeszcze przycisk uruchamiający tryb odtwarzania.

Przycisk umożliwiający podniesienie wbudowanej lampy błyskowej zlokalizowano na lewym boku EOS-a.

Canon EOS M200 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Na przedniej ściance znajdziemy jedynie standardowy przycisk zwalniający blokadę bagnetu.

Menu

Pod względem organizacyjnym i graficznym menu w testowanym EOS-ie wygląda tak, jak w zaawansowanych kompaktach PowerShot, łącznie z My Menu (którego w M100 zabrakło). Mamy zatem do czynienia z typowym dla aparatów Canona podziałem na 6 kategorii oznaczonych różnymi kolorami: ustawienia fotografowania/filmowania (czerwony), odtwarzanie (niebieski), komunikacja bezprzewodowa (fioletowy), nastawy aparatu (żółty) oraz ustawienia indywidualne C.Fn (pomarańczowy). Warto dodać, że menu odtwarzania widoczne jest tylko w trybie przeglądania zdjęć. Z pozostałych kategorii widoczne jest wówczas także menu nastaw. Poniżej prezentujemy filmy przedstawiające zawartość poszczególnych kategorii.

Menu fotografowania

Menu odtwarzania

Menu komunikacji bezprzewodowej

Menu nastaw

Menu ustawień indywidualnych (C.Fn)

Ostatnia, zielona zakładka to Moje Menu, służące do gromadzenia ustawień, po które najczęściej sięgamy. Spośród wszystkich opcji w menu możemy wybrać dowolne i wstawić je w tym miejscu. Co więcej, mamy możliwość stworzenia maksymalnie 5 kart (każda może pomieścić maksymalnie 6 elementów) mojego menu i dodatkowo nadać im własne nazwy. To pozwoli na posegregowanie najczęściej używanych ustawień, w zależności od konkretnych potrzeb użytkownika. Samo kasowanie, bądź dodawanie kolejnych opcji jest przy tym bardzo łatwe. To bardzo praktyczne rozwiązanie, zwłaszcza przy bogatym menu. Dodatkowo mamy opcję, która powoduje, że Moje Menu jest domyślną zakładką, która pojawia się po wciśnięciu przycisku MENU. A jeśli w Moim Menu uda nam się zawrzeć wszystkie potrzebne nam elementy, możemy ustawić, że tylko ono będzie wyświetlane.

Menu aparatu możemy wyświetlać także w alternatywnym widoku „z przewodnikiem”. Przeznaczony jest on dla początkujących użytkowników, a odróżnia go głównie jasna kolorystyka tła.

Podczas fotografowania przyciskiem Q/SET możemy uruchomić menu szybkich nastaw. Jego zawartość jest konfigurowalna, a wybór pod tym względem obejmuje następujące elementy:

  • tryb obszaru AF,
  • tryb AF,
  • jakość i wielkość zdjęć,
  • jakość filmu,
  • tryb migawki,
  • samowyzwalacz/zdalne wyzwalanie,
  • balans bieli,
  • styl obrazu,
  • tryb pomiaru światła,
  • automatyczny optymalizator jasności,
  • współczynnik proporcji obrazu.

Wyświetlacz

Canon EOS M200 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Canon EOS M200 został wyposażony w 3-calowy dotykowy wyświetlacz TFT o rozdzielczości 1 040 000 punktów i proporcjach ekranu 3:2. Jest on wyposażony w mechanizm umożliwiający odchylanie o maksymalnie 180 stopni w górę, co ma na celu ułatwienie wykonywania selfie. Jasność obrazu na wyświetlaczu możemy kontrolować ręcznie w 5-stopniowej skali.

Podczas fotografowania do wyboru mamy cztery tryby wyświetlania, pomiędzy którymi przechodzimy przyciskiem INFO:

  • podgląd kadru, parametry i drabinka ekspozycji,
  • j.w. plus ikony odnoszące się do menu podręcznego,
  • podgląd kadru bez dodatkowych informacji,
  • panel informacyjny z ustawieniami aparatu.
Ponadto możemy aktywować siatkę kadrowania (do wyboru: 3×3 i 6×4) oraz wybrać typ histogramu (luminancji lub RGB).

Panel informacyjny stanowi jednocześnie aktywną tablicę kontrolną, za pomocą której możemy dokonywać zmian całkiem sporej liczby parametrów.

W trybie odtwarzania za pomocą przycisku INFO możemy zmieniać sposób wyświetlania pojedynczego zdjęcia. Do dyspozycji mamy następujące możliwości:

  • zdjęcie + podstawowe informacje,
  • miniaturka zdjęcia + skrócony EXIF + histogram luminancji,
  • miniaturka zdjęcia + histogramy (luminancji oraz RGB) + dodatkowe informacje (na kolejnych ekranach):
    • o użytym obiektywie,
    • o ustawieniach balansu bieli,
    • o ustawieniach stylu obrazu,
    • o ustawieniach opcji redukcji szumu,
    • o ustawieniach opcji korekcji wad obiektywu,
    • informacje o geolokalizacji (jeśli są zapisane w EXIF-ie).
Poza pierwszym, wyświetlanie pozostałych trybów można aktywować lub dezaktywować w menu odtwarzania. Zdjęcia możemy oczywiście powiększać oraz oglądać w formie indeksów (4, 9, 30 lub 100 miniaturek).

Wyświetlacz daje obraz całkiem niezłej jakości i zapewnia przyzwoite kąty widzenia. W słoneczny dzień jego czytelność wyraźnie spada, co praktycznie zmusza nas, by zwiększyć jego jasność. Generalnie ekran nie daje ani szczególnych powodów do narzekań, ani powodów do pochwał.

Przy omawianiu wyświetlacza należy również poświęcić miejsce na opis funkcji dotykowej obsługi aparatu. Możliwości pod tym względem są bardzo szerokie i większość operacji dokonywanych na elementach sterujących ma swój odpowiednik w interfejsie dotykowym. W pierwszej kolejności w ten sposób możemy obsługiwać menu główne, aktywną tablicę kontrolną oraz menu podręczne, które uruchamiamy albo przyciskiem Q/SET, albo dotykając symbolu Q na ekranie. Dotykowo możemy także powiększać widok kadru w wybranym miejscu (5- lub 10-krotnie) za pomocą ikony lupy. Oczywiście dotykowy interfejs umożliwia również wskazywanie obszaru ustawiania ostrości, które można połączyć z jednoczesnym wyzwalaniem migawki. W trybie odtwarzania natomiast można nie tylko przewijać zdjęcia palcem, ale również powiększać je i pomniejszać, a także włączać widok miniatur.

Filmowanie

W trybie wideo filmy możemy nagrywać w trybie automatycznym i ręcznym. W trybie automatycznym z parametrów ekspozycji regulować możemy jedynie kompensację. W trybie manualnym natomiast mamy możliwość regulacji zarówno wartości przysłony, czasu naświetlania, jak i czułości ISO (w zakresie 100–6400 oraz auto), również w trakcie rejestracji. Co więcej, pomocna w tym przypadku może okazać się dotykowa obsługa z poziomu ekranu, która pozwala na bezgłośne dokonywanie ustawień parametrów. Szkoda jednak, że nie mamy możliwości nagrywania filmów w trybach priorytetu przysłony, czy migawki.

Testowany aparat umożliwia nagrywanie filmów w następujących trybach zapisu:

  • 4K (3840×2160 pix) 25p (PAL), 23.98p (NTSC),
  • Full HD (1920×1080 pix) 50p (PAL), 59.94p (NTSC) (4288 KB/s),
  • Full HD (1920×1080 pix) 25p (PAL), 29.97p, 23.98p (NTSC) (2945 KB/s),
  • HD (1280×720 pix) 50p (PAL), 59.94p (NTSC) (1969 KB/s).
Filmy zapisywane są z rozszerzeniem MP4 z użyciem kodeka MPEG-4AVC/H.264. Ze względu na ograniczenia systemu plików, rozmiar pojedynczego pliku wideo nie może przekroczyć 4 GB. Nowością jest oczywiście tryb 4K, którego użycie wiąże się niestety z ograniczeniem pola widzenia (crop 1.6x).

Wbudowany mikrofon pozwala na nagrywanie dźwięku stereo. Poziom nagrywanego dźwięku może być regulowany automatycznie przez aparat lub ręcznie. W ustawieniach można także znaleźć pozycje filtr wiatru oraz tłumik. Ta pierwsza ogranicza oczywiście specyficzne odgłosy pojawiające się podczas nagrywania filmów przy wietrznej pogodzie, natomiast druga automatycznie blokuje zniekształcenia dźwięku pojawiające się przy jego zbyt dużym natężeniu. Autofokus podczas nagrywania filmów może działać w trybie ciągłym (Filmowy Servo AF) lub pojedynczym, w którym uruchamiamy go wciskając do połowy spust migawki. Dla jakości Full HD działa autofocus fazowy (Dual Pixel), a jego praca jest w zasadzie w pełni zadowalająca. W 4K mamy do dyspozycji jedynie AF kontrastowy, który nie radzi sobie najlepiej. Jego praca jest powolna, dostrzec można także niepotrzebne rozogniskowanie ostrego obrazu. Manualne ogniskowanie wspomaga funkcja focus peaking, działająca także w trakcie rejestracji.

Podczas filmowania możemy wykorzystać funkcję 5-osiowej cyfrowej stabilizacji obrazu. Może ona również współpracować z optyczną stabilizacją, o ile oczywiście podłączony do aparatu obiektyw taki system posiada. Funkcja ta może pracować w dwóch trybach: włączona oraz wzmocniona. Należy oczywiście pamiętać, że jej wykorzystanie powoduje zmniejszenie kąta widzenia używanego obiektywu. Jak funkcja ta spisuje się w praktyce, można ocenić na podstawie filmów przykładowych, które nagraliśmy z opcją wyłączoną, włączoną i wzmocnioną.

M200 umożliwia także nagrywanie filmów poklatkowych. Do wyboru mamy trzy zdefiniowane ustawienia, przeznaczone dla różnych sytuacji:

  • Scena 1 – fotografowanie obiektów w ruchu np. spacerujących ludzi (interwał 3 s / 300 zdjęć),
  • Scena 2 – fotografowanie powolnych zmian dotyczących obiektów, np. chmur (interwał 5 s / 240 zdjęć),
  • Scena 3 – do fotografowania scen z powolnymi zmianami (interwał 15 s / 240 zdjęć).
Parametry filmu poklatkowego możemy także dobierać ręcznie. Wielkość interwału możemy kontrolować w zakresie od 2 do 30 sekund z krokiem 1 sekundy. Liczbę zdjęć natomiast możemy regulować co 30 w przedziale od 30 do 900. Przy dokonywaniu ustawień na ekranie widzimy podgląd czasu wymaganego do rejestracji materiału oraz długość wynikowego filmu. Dodatkowa opcja pozwala ustalić, czy ekspozycja ma pozostać stała, czy będzie regulowana przy każdym zdjęciu. Ponadto możemy włączyć lub wyłączyć podgląd wykonywanych zdjęć. Filmy poklatkowe mogą być zapisywane w jakości 4K albo Full HD 25p.

Przy omawianiu filmów warto jeszcze wspomnieć, że w trybie filtrów twórczych z opcją efektu miniatury możemy nagrywać przyspieszone filmy. Stopień przyspieszenia można ustawić na jedną z trzech wartości 5x, 10x lub 20x.

Przykładowe filmy

Filmy nagraliśmy używając obiektywu EF-M 15–45 mm f/3.5–6.3 IS STM.
  • 4K 3840×2160 pix, 120 Mbps, 25p – 220 MB,
  • 4K 3840×2160 pix, 120 Mbps, 25p – 242 MB,
  • 4K 3840×2160 pix, 120 Mbps, 25p – 265 MB,
  • 4K 3840×2160 pix, 120 Mbps, 25p – 182 MB,
  • Full HD 1920×1080 pix, 60 Mb/s, 50p – 104 MB,
  • Full HD 1920×1080 pix, 30 Mb/s, 25p – 63 MB.
Wykrywanie twarzy w 4K:

Stabilizacja optyczna:

Stabilizacja optyczna i cyfrowa:

Stabilizacja optyczna i cyfrowa wzmocniona:

Wizjer

Aparat nie posiada wizjera ani optycznego, ani elektronicznego. W przeciwieństwie do modeli M6 i M6 Mark II nie przewidziano możliwości podłączenia opcjonalnego celownika.