Sony FE 70-200 mm f/4 Macro G OSS II - test obiektywu
3. Budowa, jakość wykonania i stabilizacja
Nowy obiektyw Sony jest lżejszy i mniejszy od swojego poprzednika, ale nadal większy i cięższy od Canona. Wyróżnikiem Sony na tle innych omawianych modeli jest za to świetny minimalny dystans ustawiania ostrości, który powoduje, że w całym zakresie ogniskowych możemy uzyskać skalę odwzorowania 1:2. A ponieważ teleobiektyw jest kompatybilny z telekonwerterami, w przypadku zastosowania TC 2.0x, dostaniemy w całym zakresie skalę makro 1:1.
Na poniższym zdjęciu Sony FE 70-200 mm f/4 G OSS II stoi pomiędzy lustrzankową Sigmą A 35 mm f/1.4 DG HSM a Voigtlanderem Apo-Lantharem 2/50.
![]() |
![]() |
![]() |
Idąc dalej natrafiamy na kolejny nieruchomy pierścień, tym razem z napisem „FE 4/70–200 MACRO G OSS II”. Gdy patrzymy na niego z góry, po prawej stronie, znajdziemy jeszcze przełącznik LOCK, który służy do blokowania zmiany ogniskowej. Po lewej stronie wspomnianego napisu mamy za to całą armadę przełączników. Pierwszy z nich, oznaczony AF/MF, służy do wyboru trybu pracy mechanizmu autofokusa. Drugi to FULL TIME DMF ON/OFF i daje nam możliwość włączenia i wyłączenia opcji ręcznego doostrzania nawet w trybie autofokusa. Trzeci to przełącznik zakresu pracy autofokusa – do wyboru jest opcja FULL, od 3 metrów do nieskończoności oraz zakres MACRO. Czwarty przełącznik – OSS ON/OFF – służy do sterowania optyczną stabilizacją obrazu, a piąty (MODE 1,2,3) do wyboru trybu jej pracy.
![]() |
Kolejną częścią jest nieruchomy, biały pierścień, na którym znajdziemy czarny znaczek G oznaczający serię, do której należy testowany obiektyw, logo producenta oraz trzy okrągłe przyciski blokady ostrości.
![]() |
Ostatnim elementem omawianego obiektywu jest czarny, metalowy i nieruchomy pierścień, który przechodzi w bagnet do mocowania osłony przeciwsłonecznej oraz nierotujący gwint filtrów o średnicy 72 mm. Na pierścieniu tym znajdziemy napis informujący, że minimalny dystans ustawiania ostrości dla ogniskowej 70 mm wynosi 0.26m/0.86ft, a dla 200 mm 0.42m/1.38ft. Są to wartości świetne i w tej klasie sprzętu praktycznie niespotykane.
Przednia soczewka jest płaska, nieruchoma i ma średnicę 56 mm. Jest bardzo płytko schowana w obudowie. Wraz ze ze zmianą ogniskowej z 70 na 200 mm, wraz z całym przednim układem optycznym, wysuwa się ona na jednolitym tubusie, przez co rozmiar całego obiektywu rośnie o 56 mm.
![]() |
Nad jakością pracy pod ostre światło mają czuwać nowe powłoki antyodbiciowe Nano AR Coating II. Natomiast przednia soczewka jest pokryta powłoką fluorową. Instrument jest też pyło i bryzgoszczelny.
Kupujący dostaje w zestawie oba dekielki, osłonę przeciwsłoneczną oraz łącznik statywowy. W zestawie nie było żadnego futerału.
![]() |
Stabilizacja optyczna
Producent deklaruje, że Sony 70–200 mm f/4 II został wyposażony w stabilizację obrazu o skuteczności 4 EV. Aby to sprawdzić, na ogniskowej 200 mm wykonaliśmy po kilkadziesiąt zdjęć na każdym z czasów ekspozycji od 1/250 do 1/2.5 sekundy zarówno dla stabilizacji włączonej jak i wyłączonej. Dla każdego z tych czasów wyznaczyliśmy odsetek zdjęć poruszonych i wykreśliliśmy go w zależności od czasu ekspozycji wyrażonego w EV (przy czym 0 EV odpowiada czasowi 1/200 sekundy).

Maksymalna odległość obu krzywych od siebie sięga około 4 EV i na taką właśnie wartość oceniamy skuteczność stabilizacji optycznej testowanego obiektywu. Jest to wynik bardzo dobry i zgodny z deklaracjami producenta.