Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sony FE 70-200 mm f/4 Macro G OSS II - test obiektywu

12 lipca 2023

3. Budowa, jakość wykonania i stabilizacja

Niniejsza tabela przedstawia porównanie podstawowych parametrów testowanego modelu Sony do jego poprzednika i konkurentów ze stajni Canona oraz Panasonika.

Nowy obiektyw Sony jest lżejszy i mniejszy od swojego poprzednika, ale nadal większy i cięższy od Canona. Wyróżnikiem Sony na tle innych omawianych modeli jest za to świetny minimalny dystans ustawiania ostrości, który powoduje, że w całym zakresie ogniskowych możemy uzyskać skalę odwzorowania 1:2. A ponieważ teleobiektyw jest kompatybilny z telekonwerterami, w przypadku zastosowania TC 2.0x, dostaniemy w całym zakresie skalę makro 1:1.

Na poniższym zdjęciu Sony FE 70-200 mm f/4 G OSS II stoi pomiędzy lustrzankową Sigmą A 35 mm f/1.4 DG HSM a Voigtlanderem Apo-Lantharem 2/50.

----- R E K L A M A -----

Sony FE 70-200 mm f/4 Macro G OSS II - Budowa, jakość wykonania i stabilizacja

Testowany obiektyw rozpoczyna się metalowym bagnetem, który otacza styki i wewnętrzny tubus, w którym umieszczono tylną soczewkę. Owa soczewka ma średnicę około 22 mm, jest nieruchoma i schowana w obudowie na głębokości około 2 cm. Jej otoczenie jest czarne, matowe i wyposażone w karbowania. Od tej strony wszystko wygląda więc świetnie.

Sony FE 70-200 mm f/4 Macro G OSS II - Budowa, jakość wykonania i stabilizacja

Właściwy korpus obiektywu rozpoczyna się białym, metalowym pierścieniem, na którym znajdziemy napis „Optical Steady Shot” oznaczający zastosowanie mechanizmu optycznej stabilizacji obrazu. Dodatkowo znajdziemy tam oznaczenie bagnetu (E-mount), białą kropkę ułatwiającą mocowanie obiektywu do aparatu, numer seryjny i modelowy instrumentu, a także informację o miejscu produkcji, którym w tym przypadku są Chiny.

Sony FE 70-200 mm f/4 Macro G OSS II - Budowa, jakość wykonania i stabilizacja

Kolejnym elementem jest miejsce mocowania obrotowego łącznika statywowego. W przeciwieństwie do modelu 70-200 mm o świetle f/2.8, łącznik ów można całkowicie zdjąć. Odsłania nam się wtedy gładki i nieruchomy pierścień o szerokości 14 mm.

Idąc dalej natrafiamy na kolejny nieruchomy pierścień, tym razem z napisem „FE 4/70–200 MACRO G OSS II”. Gdy patrzymy na niego z góry, po prawej stronie, znajdziemy jeszcze przełącznik LOCK, który służy do blokowania zmiany ogniskowej. Po lewej stronie wspomnianego napisu mamy za to całą armadę przełączników. Pierwszy z nich, oznaczony AF/MF, służy do wyboru trybu pracy mechanizmu autofokusa. Drugi to FULL TIME DMF ON/OFF i daje nam możliwość włączenia i wyłączenia opcji ręcznego doostrzania nawet w trybie autofokusa. Trzeci to przełącznik zakresu pracy autofokusa – do wyboru jest opcja FULL, od 3 metrów do nieskończoności oraz zakres MACRO. Czwarty przełącznik – OSS ON/OFF – służy do sterowania optyczną stabilizacją obrazu, a piąty (MODE 1,2,3) do wyboru trybu jej pracy.

Sony FE 70-200 mm f/4 Macro G OSS II - Budowa, jakość wykonania i stabilizacja

Następnym elementem jest pierścień do zmiany ogniskowej, który ma szerokość 32 mm i w znacznej swojej części jest pokryty czarnym, gumowanym karbowaniem. Pod nim umieszczono znaczniki ogniskowych dla wartości 70, 100, 135 i 200 mm. Praca pierścienia jest płynna, równa i szybka. Przesunięcie całego zakresu wymaga obrotu nim o kąt około 90 stopni.

Kolejną częścią jest nieruchomy, biały pierścień, na którym znajdziemy czarny znaczek G oznaczający serię, do której należy testowany obiektyw, logo producenta oraz trzy okrągłe przyciski blokady ostrości.

Sony FE 70-200 mm f/4 Macro G OSS II - Budowa, jakość wykonania i stabilizacja

Idąc dalej mamy pierścień do manualnego ustawiania ostrości, który ma szerokość 20 mm i jest prawie w całości pokryty czarnym, gumowanym karbowaniem. Pierścień ten nie ma żadnych oznaczeń i pracuje w trybie elektronicznym. Jego ruch jest płynny, ale stawiany przy tym opór dość niewielki. Chyba wolelibyśmy, żeby był choć ciut większy. Przebieg całego zakresu wymaga obrotu pierścieniem o kąt około 180 stopni – dokładna wartość zależy trochę od ogniskowej i tempa kręcenia. Są to jednak wartości pozwalające na bardzo precyzyjne nastawy.

Ostatnim elementem omawianego obiektywu jest czarny, metalowy i nieruchomy pierścień, który przechodzi w bagnet do mocowania osłony przeciwsłonecznej oraz nierotujący gwint filtrów o średnicy 72 mm. Na pierścieniu tym znajdziemy napis informujący, że minimalny dystans ustawiania ostrości dla ogniskowej 70 mm wynosi 0.26m/0.86ft, a dla 200 mm 0.42m/1.38ft. Są to wartości świetne i w tej klasie sprzętu praktycznie niespotykane.

Przednia soczewka jest płaska, nieruchoma i ma średnicę 56 mm. Jest bardzo płytko schowana w obudowie. Wraz ze ze zmianą ogniskowej z 70 na 200 mm, wraz z całym przednim układem optycznym, wysuwa się ona na jednolitym tubusie, przez co rozmiar całego obiektywu rośnie o 56 mm.

Sony FE 70-200 mm f/4 Macro G OSS II - Budowa, jakość wykonania i stabilizacja

Jeśli chodzi o konstrukcję optyczną, mamy tutaj do czynienia z aż 19 soczewkami ustawionymi w 13 grupach. Co ciekawe, to aż dwie soczewki więcej niż w zaprezentowanym prawie dwa lata wcześniej modelu o świetle f/2.8. Mamy tutaj aż cztery elementy wykonane ze szkła o niskiej dyspersji (jeden Super ED i trzy ED) oraz dwa asferyczne (jeden zwykły, drugi Advanced). Do kompletu mamy jeszcze kołową przysłonę o dziewięciu listkach, którą możemy domknąć maksymalnie do wartości f/22.

Nad jakością pracy pod ostre światło mają czuwać nowe powłoki antyodbiciowe Nano AR Coating II. Natomiast przednia soczewka jest pokryta powłoką fluorową. Instrument jest też pyło i bryzgoszczelny.

Kupujący dostaje w zestawie oba dekielki, osłonę przeciwsłoneczną oraz łącznik statywowy. W zestawie nie było żadnego futerału.

Sony FE 70-200 mm f/4 Macro G OSS II - Budowa, jakość wykonania i stabilizacja

Stabilizacja optyczna

Producent deklaruje, że Sony 70–200 mm f/4 II został wyposażony w stabilizację obrazu o skuteczności 4 EV. Aby to sprawdzić, na ogniskowej 200 mm wykonaliśmy po kilkadziesiąt zdjęć na każdym z czasów ekspozycji od 1/250 do 1/2.5 sekundy zarówno dla stabilizacji włączonej jak i wyłączonej. Dla każdego z tych czasów wyznaczyliśmy odsetek zdjęć poruszonych i wykreśliliśmy go w zależności od czasu ekspozycji wyrażonego w EV (przy czym 0 EV odpowiada czasowi 1/200 sekundy).

Sony FE 70-200 mm f/4 Macro G OSS II - Budowa, jakość wykonania i stabilizacja


Maksymalna odległość obu krzywych od siebie sięga około 4 EV i na taką właśnie wartość oceniamy skuteczność stabilizacji optycznej testowanego obiektywu. Jest to wynik bardzo dobry i zgodny z deklaracjami producenta.

----- R E K L A M A -----

DLA MIŁOŚNIKÓW BAGNETU NIKON F
Raty 20x0%. Zostaw swój sprzęt w rozliczeniu.