Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sony FE 50-150 mm f/2 GM - test obiektywu

20 maja 2025

6. Dystorsja i pole widzenia

Pole widzenia

Obiektyw rektalinearny o zakresie ogniskowych 50-150 mm powinien na matrycy pełnoklatkowej dawać kąty widzenia zmieniające się od 46.8 do 16.4 stopnia. W swojej specyfikacji Sony podaje jednak troszkę inny zakres od 47.0 do 16.5 stopnia. Zdecydowaliśmy się więc sprawdzić, ile owo pole wynosi w rzeczywistości. W tym celu wykonaliśmy zdjęcia gwiaździstego nieba, fotografując je używając nieskorygowanych plików JPEG. Następnie dokonaliśmy transformacji układu pikseli (X,Y) do układu równikowego (rektascencja i deklinacja) opisującego położenia gwiazd na niebie. Dzięki temu mogliśmy bardzo dokładnie wyznaczyć pole widzenia obiektywu, i to tak jak należy, czyli dla promieni padających z nieskończoności.

Dla ogniskowej 50 mm transformacja została oparta o położenia 141 gwiazd równomiernie rozłożonych na całym obrazku. Średni błąd dopasowania siatki współrzędnych wyniósł tylko 7 sekund łuku. Uzyskany przez nas wynik to 46.62 stopnia z błędem, który nie przekraczał 0.03 stopnia. Ten rezultat jest więc mniejszy od tego podanego w specyfikacjach, różnica nie jest jednak duża.

W przypadku ogniskowej 150 mm użyliśmy położeń 71 gwiazd, a średni błąd dopasowania siatki także wyniósł tylko 7 sekund łuku. Zmierzony przez nas kąt widzenia osiągnął wartość 16.27 stopnia z błędem, który nie przekracza 0.03 stopnia. Tutaj pole jest także trochę mniejsze niż podane w specyfikacji.

----- R E K L A M A -----

Dystorsja

Na mniejszej matrycy APS-C dystorsja nie przysporzy nam istotnych problemów. W przypadku ogniskowej 50 mm musimy liczyć się z wystąpieniem niewielkich zniekształceń beczkowych, których wartość określiliśmy na -1.04%. Tuż przed ogniskową 70 mm dystorsja zeruje się i zmienia znak, przez co na 70 mm mamy już śladowe zniekształcenia poduszkowe o wartości +0.11%. Po przejściu do ogniskowej 100 mm owa "poduszka" rośnie do +0.71%, a na 150 mm osiąga wartość +0.99%.

Sony A7R IIIa, APS-C, JPEG, 50 mm
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - Dystorsja i pole widzenia
Sony A7R IIIa, APS-C, JPEG, 70 mm
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - Dystorsja i pole widzenia
Sony A7R IIIa, APS-C, JPEG, 100 mm
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - Dystorsja i pole widzenia
Sony A7R IIIa, APS-C, JPEG, 150 mm
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - Dystorsja i pole widzenia

Większa matryca to większe problemy i widać je już od ogniskowej 50 mm, gdzie mamy do czynienia z zauważalnym zniekształceniami beczkowymi o wartości -2.34%. Ponownie, ze wzrostem ogniskowej owe zniekształcenia bardzo szybko maleją, potem zmieniają znak, przez co na 70 mm mamy do czynienia ze śladową "poduszką" o wartości +0.22%. Następnie dystorsja zaczyna szybko rosnąć, bo na 100 mm sięga już +1.47%, natomiast na 150 mm dochodzi do zauważalnego poziomu +2.01%.

Sony A7R IIIa, FF, JPEG, 50 mm
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - Dystorsja i pole widzenia
Sony A7R IIIa, FF, JPEG, 70 mm
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - Dystorsja i pole widzenia
Sony A7R IIIa, FF, JPEG, 100 mm
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - Dystorsja i pole widzenia
Sony A7R IIIa, FF, JPEG, 150 mm
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - Dystorsja i pole widzenia

----- R E K L A M A -----

WYMIEŃ STARE NA NOWE Z NIKON!

Nikon Z5 II

7944 zł 7524 zł

Nikon Z8

16498 zł 15238 zł

Nikon Z6 III

9997 zł 9157 zł

Nikon Z8

16498 zł 15238 zł
Kupujemy używany sprzęt za gotówkę. Raty 20x0%!