Sony FE 50-150 mm f/2 GM - test obiektywu
6. Dystorsja i pole widzenia
Pole widzenia
Obiektyw rektalinearny o zakresie ogniskowych 50-150 mm powinien na matrycy pełnoklatkowej dawać kąty widzenia zmieniające się od 46.8 do 16.4 stopnia. W swojej specyfikacji Sony podaje jednak troszkę inny zakres od 47.0 do 16.5 stopnia. Zdecydowaliśmy się więc sprawdzić, ile owo pole wynosi w rzeczywistości. W tym celu wykonaliśmy zdjęcia gwiaździstego nieba, fotografując je używając nieskorygowanych plików JPEG. Następnie dokonaliśmy transformacji układu pikseli (X,Y) do układu równikowego (rektascencja i deklinacja) opisującego położenia gwiazd na niebie. Dzięki temu mogliśmy bardzo dokładnie wyznaczyć pole widzenia obiektywu, i to tak jak należy, czyli dla promieni padających z nieskończoności.
Dla ogniskowej 50 mm transformacja została oparta o położenia 141 gwiazd równomiernie rozłożonych na całym obrazku. Średni błąd dopasowania siatki współrzędnych wyniósł tylko 7 sekund łuku. Uzyskany przez nas wynik to 46.62 stopnia z błędem, który nie przekraczał 0.03 stopnia. Ten rezultat jest więc mniejszy od tego podanego w specyfikacjach, różnica nie jest jednak duża.
W przypadku ogniskowej 150 mm użyliśmy położeń 71 gwiazd, a średni błąd dopasowania siatki także wyniósł tylko 7 sekund łuku. Zmierzony przez nas kąt widzenia osiągnął wartość 16.27 stopnia z błędem, który nie przekracza 0.03 stopnia. Tutaj pole jest także trochę mniejsze niż podane w specyfikacji.
Dystorsja
Na mniejszej matrycy APS-C dystorsja nie przysporzy nam istotnych problemów. W przypadku ogniskowej 50 mm musimy liczyć się z wystąpieniem niewielkich zniekształceń beczkowych, których wartość określiliśmy na -1.04%. Tuż przed ogniskową 70 mm dystorsja zeruje się i zmienia znak, przez co na 70 mm mamy już śladowe zniekształcenia poduszkowe o wartości +0.11%. Po przejściu do ogniskowej 100 mm owa "poduszka" rośnie do +0.71%, a na 150 mm osiąga wartość +0.99%.
Sony A7R IIIa, APS-C, JPEG, 50 mm | |||
![]() |
|||
Sony A7R IIIa, APS-C, JPEG, 70 mm | |||
![]() |
|||
Sony A7R IIIa, APS-C, JPEG, 100 mm | |||
![]() |
|||
Sony A7R IIIa, APS-C, JPEG, 150 mm | |||
![]() |
Większa matryca to większe problemy i widać je już od ogniskowej 50 mm, gdzie mamy do czynienia z zauważalnym zniekształceniami beczkowymi o wartości -2.34%. Ponownie, ze wzrostem ogniskowej owe zniekształcenia bardzo szybko maleją, potem zmieniają znak, przez co na 70 mm mamy do czynienia ze śladową "poduszką" o wartości +0.22%. Następnie dystorsja zaczyna szybko rosnąć, bo na 100 mm sięga już +1.47%, natomiast na 150 mm dochodzi do zauważalnego poziomu +2.01%.
Sony A7R IIIa, FF, JPEG, 50 mm | |||
![]() |
|||
Sony A7R IIIa, FF, JPEG, 70 mm | |||
![]() |
|||
Sony A7R IIIa, FF, JPEG, 100 mm | |||
![]() |
|||
Sony A7R IIIa, FF, JPEG, 150 mm | |||
![]() |