Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sony FE 50-150 mm f/2 GM - test obiektywu

20 maja 2025

6. Dystorsja i pole widzenia

Pole widzenia

Obiektyw rektalinearny o zakresie ogniskowych 50-150 mm powinien na matrycy pełnoklatkowej dawać kąty widzenia zmieniające się od 46.8 do 16.4 stopnia. W swojej specyfikacji Sony podaje jednak troszkę inny zakres od 47.0 do 16.5 stopnia. Zdecydowaliśmy się więc sprawdzić, ile owo pole wynosi w rzeczywistości. W tym celu wykonaliśmy zdjęcia gwiaździstego nieba, fotografując je używając nieskorygowanych plików JPEG. Następnie dokonaliśmy transformacji układu pikseli (X,Y) do układu równikowego (rektascencja i deklinacja) opisującego położenia gwiazd na niebie. Dzięki temu mogliśmy bardzo dokładnie wyznaczyć pole widzenia obiektywu, i to tak jak należy, czyli dla promieni padających z nieskończoności.

Dla ogniskowej 50 mm transformacja została oparta o położenia 141 gwiazd równomiernie rozłożonych na całym obrazku. Średni błąd dopasowania siatki współrzędnych wyniósł tylko 7 sekund łuku. Uzyskany przez nas wynik to 46.62 stopnia z błędem, który nie przekraczał 0.03 stopnia. Ten rezultat jest więc mniejszy od tego podanego w specyfikacjach, różnica nie jest jednak duża.

W przypadku ogniskowej 150 mm użyliśmy położeń 71 gwiazd, a średni błąd dopasowania siatki także wyniósł tylko 7 sekund łuku. Zmierzony przez nas kąt widzenia osiągnął wartość 16.27 stopnia z błędem, który nie przekracza 0.03 stopnia. Tutaj pole jest także trochę mniejsze niż podane w specyfikacji.

----- R E K L A M A -----

Dystorsja

Na mniejszej matrycy APS-C dystorsja nie przysporzy nam istotnych problemów. W przypadku ogniskowej 50 mm musimy liczyć się z wystąpieniem niewielkich zniekształceń beczkowych, których wartość określiliśmy na -1.04%. Tuż przed ogniskową 70 mm dystorsja zeruje się i zmienia znak, przez co na 70 mm mamy już śladowe zniekształcenia poduszkowe o wartości +0.11%. Po przejściu do ogniskowej 100 mm owa "poduszka" rośnie do +0.71%, a na 150 mm osiąga wartość +0.99%.

Sony A7R IIIa, APS-C, JPEG, 50 mm
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - Dystorsja i pole widzenia
Sony A7R IIIa, APS-C, JPEG, 70 mm
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - Dystorsja i pole widzenia
Sony A7R IIIa, APS-C, JPEG, 100 mm
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - Dystorsja i pole widzenia
Sony A7R IIIa, APS-C, JPEG, 150 mm
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - Dystorsja i pole widzenia

Większa matryca to większe problemy i widać je już od ogniskowej 50 mm, gdzie mamy do czynienia z zauważalnym zniekształceniami beczkowymi o wartości -2.34%. Ponownie, ze wzrostem ogniskowej owe zniekształcenia bardzo szybko maleją, potem zmieniają znak, przez co na 70 mm mamy do czynienia ze śladową "poduszką" o wartości +0.22%. Następnie dystorsja zaczyna szybko rosnąć, bo na 100 mm sięga już +1.47%, natomiast na 150 mm dochodzi do zauważalnego poziomu +2.01%.

Sony A7R IIIa, FF, JPEG, 50 mm
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - Dystorsja i pole widzenia
Sony A7R IIIa, FF, JPEG, 70 mm
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - Dystorsja i pole widzenia
Sony A7R IIIa, FF, JPEG, 100 mm
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - Dystorsja i pole widzenia
Sony A7R IIIa, FF, JPEG, 150 mm
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - Dystorsja i pole widzenia

----- R E K L A M A -----

NOWOŚCI OD LEICA DOSTĘPNE W E-OKO

Leica Q3 43

29900 zł 28498 zł
Kupujemy używany sprzęt za gotówkę. Raty 20x0%!