Sony FE 50-150 mm f/2 GM - test obiektywu
7. Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, 50 mm, f/2.0 | Róg APS-C, 50 mm, f/2.0 | Róg FF, 50 mm, f/2.0 |
![]() |
![]() |
![]() |
Centrum, 100 mm, f/2.0 | Róg APS-C, 100 mm, f/2.0 | Róg FF, 100 mm, f/2.0 |
![]() |
![]() |
![]() |
Centrum, 150 mm, f/2.0 | Róg APS-C, 150 mm, f/2.0 | Róg FF, 150 mm, f/2.0 |
![]() |
![]() |
![]() |
W ramach urozmaicenia testu możemy pokazać jeszcze, jak wygląda obraz jasnej gwiazdy umieszczonej w rogu kadru. Ten test okazał się trochę bardziej wymagający i na zdjęciach widać, że daleko od centrum kadru punktowe gwiazdy zmieniają się w niewielkie przecinki - to klasyczny objaw komy. Efekt nie jest jednak duży i nie daje nam poważniejszych powodów do krytyki.
Róg FF, 50 mm, f/2.0 | Róg FF, 50 mm, f/2.8 | Róg FF, 50 mm, f/4.0 |
![]() |
![]() |
![]() |
Róg FF, 150 mm, f/2.0 | Róg FF, 150 mm, f/2.8 | Róg FF, 150 mm, f/4.0 |
![]() |
![]() |
![]() |
Astygmatyzm, rozumiany jako średnia różnica pomiędzy poziomymi i pionowymi wartościami funkcji MTF50, wyniósł 8.8%. To wartość którą uznajemy za leżącą na granicy poziomu małego i średniego, więc nie mamy tutaj praktycznie żadnego powodu do niepokoju. Warto przy tym zaznaczyć, że największą wartość astygmatyzmu odnotowaliśmy na najkrótszej ogniskowej.
Wygląd obrazów pozaogniskowych, jak na obiektyw typu zoom, jest dobry. Nie widać tam żadnych mocno niepokojących rzeczy, choć gdy przyjrzymy się uważniej, dojrzymy ślady cebulowego bokeh wynikające z zastosowania elementów asferycznych. Pewne zastrzeżenia można za to mieć do winietowania mechanicznego, które nie znika całkowicie nawet po przymknięciu przysłony o 2 EV.
Centrum, 150 mm, f/2.0 | Róg APS-C, 150 mm, f/2.0 | Róg FF, 150 mm, f/2.0 |
![]() |
![]() |
![]() |
Centrum, 150 mm, f/2.8 | Róg APS-C, 150 mm, f/2.8 | Róg FF, 150 mm, f/2.8 |
![]() |
![]() |
![]() |
Centrum, 150 mm, f/4.0 | Róg APS-C, 150 mm, f/4.0 | Róg FF, 150 mm, f/4.0 |
![]() |
![]() |
![]() |