Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sony FE 50-150 mm f/2 GM - test obiektywu

20 maja 2025

5. Aberacja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Nie ulega wątpliwości, że obiektyw o takim zakresie ogniskowych oraz tak dobrym świetle był trudny do skorygowania o podłużną aberrację chromatyczną. Konstruktorzy Sony musieli zdawać sobie z tego sprawę - nie bez przyczyny wyposażyli go w aż pięć soczewek wykonanych ze szkła o dwóch rodzajach niskiej dyspersji.

Te zabiegi dały doskonały rezultat, bo Sony FE 50-150 mm f/2 GM nie pokazuje najmniejszych problemów z omawianą wadą i to niezależnie od tego, której ogniskowej użyjemy. Zabarwienia nieostrości trudno tam dojrzeć nawet na maksymalnym otworze względnym.

Sony FE 50-150 mm f/2 GM - Aberacja chromatyczna i sferyczna


----- R E K L A M A -----

Sony FE 50-150 mm f/2 GM - Aberacja chromatyczna i sferyczna

Sony FE 50-150 mm f/2 GM - Aberacja chromatyczna i sferyczna


Sprawdźmy teraz, jak testowany obiektyw koryguje poprzeczną aberrację chromatyczną. Przebiegi tej wady, w zależności od ogniskowej i przysłony, odpowiednio dla brzegu matrycy APS-C i brzegu pełnej klatki są przedstawione na poniższych wykresach.

Sony FE 50-150 mm f/2 GM - Aberacja chromatyczna i sferyczna

Sony FE 50-150 mm f/2 GM - Aberacja chromatyczna i sferyczna


Nieprzypadkowo ogniskowa 100 mm wypadała tak świetnie w kwestii rozdzielczości, bo okazuje się, że to ona właśnie koryguje poprzeczną aberrację najlepiej i w tym przypadku jest ona zupełnie znikoma. W przypadku obu krańców zakresu ogniskowych, aberracja ta lekko rośnie wraz z przymykaniem przysłony, rozpoczynając swój przebieg od około 0.04%, a kończąc na okolicach 0.06%. Wszystkie te wartości wciąż uznajemy jednak za małe, a więc zachowanie w tej kategorii możemy tylko i wyłącznie chwalić.

A7R IIIa, RAW, 50 mm, f/16.0 A7R IIIa, RAW, 100 mm, f/2.8
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - Aberacja chromatyczna i sferyczna Sony FE 50-150 mm f/2 GM - Aberacja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Pierwsze zdjęcia z niniejszego rozdziału pokazują tylko minimalny efekt pływania ogniska. Tak samo minimalne problemy z aberracją sferyczną potwierdza wygląd rozogniskowanych krążków światła. Tutaj, na wszystkich ogniskowych, widzimy że krążek uzyskany za ogniskiem ma odrobinę jaśniejszą obwódkę niż ten sfotografowany przed ogniskiem. Wysoka rozdzielczość, jaką obiektyw pokazuje w centrum kadru już od maksymalnego otworu względnego, wskazuje jednak, że opisywane problemy z korygowaniem aberracji sferycznej nie mogą być duże i w tej kategorii też nie możemy mieć powodu do niepokoju.

A7R V, 50 mm, f/2.0, przed A7R V, 50 mm, f/2.0, za
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - Aberacja chromatyczna i sferyczna Sony FE 50-150 mm f/2 GM - Aberacja chromatyczna i sferyczna
A7R V, 100 mm, f/2.0, przed A7R V, 100 mm, f/2.0, za
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - Aberacja chromatyczna i sferyczna Sony FE 50-150 mm f/2 GM - Aberacja chromatyczna i sferyczna
A7R V, 150 mm, f/2.0, przed A7R V, 150 mm, f/2.0, za
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - Aberacja chromatyczna i sferyczna Sony FE 50-150 mm f/2 GM - Aberacja chromatyczna i sferyczna

----- R E K L A M A -----

RABAT 2150 ZŁ NA OBIEKTYW FUJIFILM GF

Fujifilm 20-35/4 GF R WR

12997 zł 10847 zł
Raty 20x0%. Zostaw swój sprzęt w rozliczeniu.