Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sony FE 50-150 mm f/2 GM - test obiektywu

20 maja 2025

8. Winietowanie

Zobaczmy najpierw, jak Sony FE 50-150 mm f/2 GM radzi sobie z winietowaniem na matrycy APS-C przy użyciu nieskorygowanego formatu JPEG. Odpowiednie miniaturki znajdują się poniżej.

A7R IIIa, APS-C, JPEG, 50 mm, f/2.0 A7R IIIa, APS-C, JPEG, 50 mm, f/2.8
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - Winietowanie Sony FE 50-150 mm f/2 GM - Winietowanie
A7R IIIa, APS-C, JPEG, 100 mm, f/2.0 A7R IIIa, APS-C, JPEG, 100 mm, f/2.8
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - Winietowanie Sony FE 50-150 mm f/2 GM - Winietowanie
A7R IIIa, APS-C, JPEG, 150 mm, f/2.0 A7R IIIa, APS-C, JPEG, 150 mm, f/2.8
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - Winietowanie Sony FE 50-150 mm f/2 GM - Winietowanie


Na ogniskowej 50 mm problem praktycznie nie istnieje. Na f/2.0 winietowanie sięga tylko 13% (-0.40 EV) i spada do zupełnie niezauważalnego poziomu 2% (-0.07 EV), gdy przymkniemy przysłonę do f/2.8.

----- R E K L A M A -----

Po zwiększeniu ogniskowej do 100 mm, uzyskane przez nas wartości są tylko minimalnie wyższe i wynoszą 16% (-0.52 EV) oraz 3% (-0.09 EV), odpowiednio dla przysłon f/2.0 i f/2.8.

Największe szanse na dojrzenie winietowania mamy na ogniskowej 150 mm, gdzie na maksymalnym otworze względnym sięga ono 27% (-0.90 EV), natomiast na f/2.8 spada do niezauważalnej wartości 8% (-0.25 EV).

Na matrycy APS-C testowany model Sony nie pokazuje więc praktycznie żadnych problemów z winietowaniem. Sprawdźmy teraz jak wygląda to na pełnej klatce.

A7R IIIa, FF, JPEG, 50 mm, f/2.0 A7R IIIa, FF, JPEG, 50 mm, f/2.8
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - Winietowanie Sony FE 50-150 mm f/2 GM - Winietowanie
A7R IIIa, FF, JPEG, 100 mm, f/2.0 A7R IIIa, FF, JPEG, 100 mm, f/2.8
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - Winietowanie Sony FE 50-150 mm f/2 GM - Winietowanie
A7R IIIa, FF, JPEG, 150 mm, f/2.0 A7R IIIa, FF, JPEG, 150 mm, f/2.8
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - Winietowanie Sony FE 50-150 mm f/2 GM - Winietowanie


Tutaj problemów jest znacznie więcej, ale duże rozmiary obiektywu, szczególnie w kwestii jego szerokości, pozwoliły ograniczyć winietowanie i sprowadzić je do wartości wyraźnie niższych od 3 EV i to w całym zakresie ogniskowych.

Na ogniskowej 50 mm i maksymalnym otworze względnym odnotowaliśmy wynik wynoszący 52% (-2.11 EV), który zmniejsza się do wartości 30% (-1.02 EV), gdy przymkniemy obiektyw o 1 EV. Na przysłonie f/4.0 winietowanie robi się niewielkie, bo spada do 19% (-0.61 EV), a na f/5.6 schodzi do praktycznie niezauważalnego poziomu 9% (-0.27 EV).

Minimalnie wyższe wyniki widać na ogniskowej 100 mm. Tutaj, na maksymalnym otworze względnym, winietowanie wynosi 53% (-2.21 EV) i zmniejsza się do 31% (-1.08 EV), gdy zastosujemy przysłonę f/2.8. Natomiast na przysłonach f/4.0, f/5.6 i f/8.0 uzyskaliśmy wyniki odpowiednio: 20% (−0.63 EV), 13% (−0.42 EV) oraz 7% (−0.21 EV).

Bardzo podobne osiągi widać na ogniskowej 150 mm. Tam, na f/2.0, spadek jasności w rogach kadru sięga 52% (-2.14 EV), na f/2.8 zmniejsza się on do 30% (-1.05 EV), natomiast na f/4.0 do 18% (-0.59 EV). Problemy kończą się praktycznie całkowicie na przysłonach f/5.6 i f/8.0, gdzie uzyskaliśmy wyniki 11% (-0.35 EV) oraz 5% (-0.15 EV).

Widać wyraźnie, że wielkość maksymalnego poziomu winietowania jest tutaj w miarę stała i niezależnie od użytej ogniskowej trzyma się wartości lekko przekraczającej 50%. Warto jednak nadmienić, że wraz ze wzrostem ogniskowej zmienia się profil opisywanej wady. Izofoty zaprezentowane na poniższych rysunkach pokazują bardzo wyraźnie, że gdy rośnie ogniskowa, winietowanie zaczyna pojawiać się bliżej centrum kadru.

Sony A7R IIIa, 50 mm, JPEG, f/2.0
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - Winietowanie
Sony A7R IIIa, 100 mm, JPEG, f/2.0
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - Winietowanie
Sony A7R IIIa, 150 mm, JPEG, f/2.0
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - Winietowanie

----- R E K L A M A -----

NOWOŚCI OD LEICA DOSTĘPNE W E-OKO

Leica Q3 43

29900 zł 28498 zł
Kupujemy używany sprzęt za gotówkę. Raty 20x0%!