Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Viltrox AF 16 mm f/1.8 - test obiektywu

13 maja 2025
Arkadiusz Olech Komentarze: 4

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Jasne obiektywy ultraszerokokątne wcale nie są łatwe do skorygowania o podłużną aberrację chromatyczną. Konstruktorzy optyki Viltroksa świetnie zdawali sobie z tego sprawę, więc zadbali o zastosowanie odpowiedniej liczby soczewek wykonanych ze szkła niskodyspersyjnego i przez to skutecznie mogli walczyć z omawianą wadą. Widać to doskonale na poniższych zdjęciach, gdzie w nieostrościach, nawet na maksymalnym otworze względnym, trudno dojrzeć istotne zabarwienie obrazu.

Viltrox AF 16 mm f/1.8 - Aberracja chromatyczna i sferyczna


----- R E K L A M A -----

Viltrox AF 16 mm f/1.8 - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Sprawdźmy teraz jak wygląda korygowanie poprzecznej aberracji chromatycznej. Odpowiedni wykres znajduje się poniżej.

Viltrox AF 16 mm f/1.8 - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Widać wyraźnie, że tutaj też testowany obiektyw zasłużył na duże pochwały, bo praktycznie wszystkie wyniki leżą na granicy poziomu bardzo małego i małego. Rezultaty droższego modelu Sony FE 16 mm f/1.8G były tutaj bardzo podobne.

A7R IIIa, RAW, f/1.8 A7R IIIa, RAW, f/2.8
Viltrox AF 16 mm f/1.8 - Aberracja chromatyczna i sferyczna Viltrox AF 16 mm f/1.8 - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Na pierwszych zdjęciach z niniejszego rozdziału trudno dojrzeć efekt pływania ogniska. Jeśli chodzi o wygląd rozogniskowanych krążków światła uzyskanych przed i za ogniskiem, to, choć nie są one identyczne, nie widać tam istotnych różnic. Oba te fakty, w połączeniu z dobrą jakością obrazu w centrum kadru już od przysłony f/1.8, pozwalają sądzić, że Viltrox 1.8/16 nie ma zauważalnych problemów z korygowaniem aberracji sferycznej.

A7R IIIa, f/1.8, przed A7R IIIa, f/1.8, za
Viltrox AF 16 mm f/1.8 - Aberracja chromatyczna i sferyczna Viltrox AF 16 mm f/1.8 - Aberracja chromatyczna i sferyczna

----- R E K L A M A -----

MAJÓWKOWE SZALEŃSTWO - RABATY DO 3500zł

Eizo CG319X - NOWY

19998 zł 18498 zł
Raty 20x0%. Zostaw swój sprzęt w rozliczeniu.