Viltrox AF 16 mm f/1.8 - test obiektywu
7. Koma, astygmatyzm i bokeh
W tej kategorii większy Viltrox musi uznać wyższość droższego modelu Sony, który korygował komę zauważalnie lepiej.
Centrum, f/1.8 | Róg APS-C, f/1.8 | Róg FF, f/1.8 |
![]() |
![]() |
![]() |
Centrum, f/2.5 | Róg APS-C, f/2.5 | Róg FF, f/2.5 |
![]() |
![]() |
![]() |
Żeby obraz zachowania w tej kategorii był pełny, zdecydowaliśmy się jeszcze zaprezentować wycinki zdjęć nieba pobrane z prawego-górnego rogu pełnej klatki. Tym razem jednak pokazujemy ujęcia dla przysłon f/1.8, f/2.5 i f/3.5. W tym przypadku koma wygląda bardzo podobnie jak podczas testu z użyciem diody. Doskonale widać tutaj fakt, że dopiero przymknięcie przysłony do f/3.5 likwiduje wspominane przed chwilą skrzydła całkowicie, ale nawet wtedy gwiazda wciąż przybiera kształt małej kreski.
Róg FF, f/1.8 | Róg FF, f/2.5 | Róg FF, f/3.5 |
![]() |
![]() |
![]() |
Astygmatyzm, rozumiany jako średnia różnica pomiędzy poziomymi i pionowymi wartościami funkcji MTF50, wyniósł 10.9%. Jest to wartość leżąca na granicy poziomu małego i średniego, a więc nie dająca poważniejszych powodów do niepokoju.
Rozogniskowane krążki światła, jakie generuje Viltrox wyglądają słabo. Rozkład światła jest w nich nierówny, bo widać tam wyraźną strukturę cebulowego bokeh wynikającą z zastosowania elementów asferycznych. Na szczęście, nie możemy narzekać na duży wpływ winietowania mechanicznego.
Centrum, f/1.8 | Róg APS-C, f/1.8 | Róg FF, f/1.8 |
![]() |
![]() |
![]() |
Centrum, f/2.5 | Róg APS-C, f/2.5 | Róg FF, f/2.5 |
![]() |
![]() |
![]() |
Centrum, f/3.5 | Róg APS-C, f/3.5 | Róg FF, f/3.5 |
![]() |
![]() |
![]() |