Sigma A 17-40 mm f/1.8 DC - test obiektywu
8. Winietowanie
A7R V, FF, JPEG, 17 mm, f/1.8 | A7R V, FF, JPEG, 17 mm, f/8.0 |
![]() |
![]() |
A7R V, FF, JPEG, 40 mm, f/1.8 | A7R V, FF, JPEG, 40 mm, f/8.0 |
![]() |
![]() |
Sprawdźmy teraz jak Sigma poradzi sobie na dedykowanemu jej detektorowi APS-C/DX. W tym przypadku, do testu użyliśmy nieskorygowanych na dystorsję i winietowanie plików JPEG. Przypomnijmy, że w tym przypadku mamy do dyspozycji, aż 83 stopnie pola widzenia, czyli 3.4 stopnia więcej niż mówi to specyfikacja produktu.
A7R V, APS-C/DX, JPEG, 17 mm, f/1.8 | A7R V, APS-C/DX, JPEG, 17 mm, f/2.0 |
![]() |
![]() |
A7R V, APS-C/DX, JPEG, 28 mm, f/1.8 | A7R V, APS-C/DX, JPEG, 28 mm, f/2.0 |
![]() |
![]() |
A7R V, APS-C/DX, JPEG, 40 mm, f/1.8 | A7R V, APS-C/DX, JPEG, 40 mm, f/2.0 |
![]() |
![]() |
W przypadku trudnej kombinacji ogniskowej 17 mm i światła f/1.8 ubytek światła w rogach kadru sięga 55% (-2.29 EV). To dużo, ale przy takich parametrach można było spodziewać się wyników nawet na poziomie 3 EV, więc na razie nie jest najgorzej.
Przymknięcie przysłony do f/2.0 zmniejsza winietowanie do 49% (-1.98 EV), natomiast na f/2.8 sięga ono 32% (-1.11 EV). Wciąż możemy je zarejestrować na przysłonach f/4.0 i f/5.6, gdzie sięga ono, odpowiednio 23% (-0.76 EV) oraz 18% (-0.59 EV). Problem marginalizuje się zupełnie dla f/8.0 i f/11.0, gdzie uzyskaliśmy wyniki 12% (-0.37 EV) oraz 10% (-0.29 EV).
W środku zakresu ogniskowych problemy z winietowaniem są zauważalnie mniejsze. Na f/1.8 sięga ono 44% (-1.70 EV), na f/2.0 dochodzi do 40% (-1.49 EV), natomiast na f/2.8 spada do wartości 19% (-0.61 EV). Na przysłonie f/4.0 problemy kończą się całkowicie, bo odnotowany tam rezultat wynosi tylko 7% (-0.21 EV).
Na maksymalnej ogniskowej znów mamy do czynienia z wyższymi wynikami. Na f/1.8 winietowanie wynosi 48% (-1.92 EV), na f/2.0 sięga 45% (-1.75 EV), natomiast na f/2.8 zmniejsza się do 24% (-0.78 EV). Dalsze przymykanie przysłony powoduje, że spadek jasności w rogach kadru robi się mały lub nawet bardzo mały. Na f/4.0 uzyskaliśmy bowiem wynik 16% (-0.51 EV), na f/5.6 poziom 10% (-0.31 EV), a na f/8.0 już tylko 6% (-0.19 EV).
Sony A7R V, APS-C/DX, 17 mm, JPEG, f/1.8 |
![]() |
Sony A7R V, APS-C/DX, 28 mm, JPEG, f/1.8 |
![]() |
Sony A7R V, APS-C/DX, 40 mm, JPEG, f/1.8 |
![]() |
Warto jeszcze sprawdzić, jak wygląda winietowanie na skorygowanych na dystorsję plikach JPEG. Tutaj, na ogniskowej 17 mm, mamy do czynienia z obrazami praktycznie całkowicie pozbawionymi zniekształceń, które mają pole widzenia wciąż ciut większe niż podaje specyfikacja obiektywu, a mianowicie prawie dokładnie 79 stopni. Odpowiednie miniaturki są więc zaprezentowane poniżej.
A7R V, APS-C/DX, JPEG CORR., 17 mm, f/1.8 | A7R V, APS-C/DX, JPEG CORR., 17 mm, f/2.0 |
![]() |
![]() |
W tym przypadku, na przysłonie f/1.8, spadek jasności w rogach kadru wynosi 42% (-1.60 EV) i biorąc pod uwagę parametry obiektywu, nie jest to rezultat, który można jakoś mocno krytykować. Na f/2.0 winietowanie zmniejsza się do 38% (-1.40 EV), na f/2.8 spada do 30% (-0.72 EV), natomiast na f/4.0 zmniejsza się do wartości 16% (-0.52 EV). Problemy kończą się całkowicie na przysłonach f/5.6 i f/8.0, gdzie odnotowaliśmy rezultaty wynoszące odpowiednio: 11% (-0.35 EV) i 8% (-0.25 EV).
Sony A7R V, APS-C/DX, 17 mm, JPEG SKORYGOWANY, f/1.8 |
![]() |