Nikon Nikkor Z MC 105 mm f/2.8 VR S - test obiektywu
11. Podsumowanie
- bardzo solidna, zamknięta i szczelna konstrukcja mechaniczna,
- świetna rozdzielczość w centrum kadru,
- bardzo dobra rozdzielczość na brzegu matrycy APS-C/DX.
- dobra rozdzielczość na brzegu pełnej klatki,
- praktycznie zerowa podłużna aberracja chromatyczna,
- niewielka poprzeczna aberracja chromatyczna,
- brak problemów z aberracją sferyczną,
- niewielka dystorsja,
- umiarkowana koma,
- mały astygmatyzm,
- bardzo ładny wygląd nieostrości,
- znikome winietowanie na matrycy APS-C/DX,
- skuteczna stabilizacja obrazu,
- cichy i celny autofokus.
Wady:
- duże winietowanie na pełnej klatce w okolicach maksymalnego otworu względnego,
- praca pod ostre światło powinna być lepsza,
- monstrualne oddychanie.
Gdy dokonamy porównania listy zalet i wad testowanego Nikkora Z MC 105 mm f/2.8 VR S, musimy dojść do wniosku, że mamy do czynienia z bardzo udanym obiektywem. Gdy dodatkowo zastanowimy się nad tym, co trafiło na listę wad, okaże się, że są to sprawy, które wynikają ze świadomych decyzji konstruktów, których zadaniem było zoptymalizowanie instrumentu do pracy w warunkach makro. W efekcie, owe wady, w głównych zastosowaniach testowanego obiektywu, stają się mało istotne.
Jednocześnie, warto podkreślić, że Nikon, jak mało który konkurencyjny do niego obiektyw, zadbał tutaj nie tylko o świetną jakość obrazu w centrum kadru, ale także podjął wiele skutecznych starań, żeby obraz na brzegu pełnej klatki prezentował się naprawdę dobrze.
Nikkor Z MC 105 mm f/2.8 VR S nie jest obiektywem tanim, bo kosztuje obecnie około 3500 złotych. Warto jednak pamiętać, że tańsze od niego są tylko modele Tamrona i Laowy, które są pozbawione stabilizacji optycznej oraz znacznie gorzej korygują brzegi kadru. Co ciekawe, w bardzo podobnej cenie nabędziemy pozbawioną stabilizacji optycznej Sigmę, natomiast cena modelu Sony jest już mocno wygórowana bo przekracza 4000 złotych. W tym świetle, kwota którą musimy wyłożyć za testowanego Nikkora, wcale nie wygląda na mocno wygórowaną, co tym bardziej zachęca do jego zakupu.
![]() |
![]() |
![]() |