Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Panasonic Lumix S Pro 50 mm f/1.4 - test obiektywu

18 lipca 2025

8. Winietowanie

W przypadku systemów pełnoklatkowych podawaliśmy wyniki winietowania zarówno dla mniejszej matrycy APS-C jak i dla pełnej klatki. Było to związane z tym, że systemy Canona, Nikona, Pentaksa, Sony czy Sigmy miały jeden bagnet, który pozwalał obiektywy pełnoklatkowe podłączać zarówno do korpusów pełnoklatkowych, jak i tych wyposażonych w matrycę APS-C/DX. Informacja o winietowaniu czy dystorsji na tym drugim, mniejszym detektorze była więc dla niektórych użytkowników bardzo istotna. Panasonic też rozwija obecnie dwa systemy czyli L-mount oraz Mikro 4/3. Nie są jednak one ze sobą kompatybilne i obiektywów Mikro 4/3 nie możemy podłączać bezpośrednio do Lumiksów systemu S. W tej sytuacji pozostaje nam omawiać winietowanie (a także dystorsję), wyłącznie w oparciu o detektor pełnoklatkowy.

Jak można było zauważyć w poprzednich rozdziałach, dane dla brzegu matrycy APS-C/DX zostały jednak pozostawione dla pomiarów rozdzielczości i aberracji chromatycznej. W tych przypadkach było to ważne, bo dawało nam dodatkową informację o rozkładzie ostrości i aberracji chromatycznej w całym analizowanym kadrze.

Najpierw zajmiemy się omówieniem winietowania obserwowanego na nieskorygowanych pod tym względem plikach JPEG. Przypomnijmy tutaj, że w tym przypadku, mamy do czynienia z pozbawionym dystorsji obrazem o polu widzenia 47.24 stopnia, a więc nawet minimalnie większym niż u klasycznej 50tki.

----- R E K L A M A -----

S1R II, FF, JPEG, f/1.4 S1R II, FF, JPEG, f/2.0
Panasonic Lumix S Pro 50 mm f/1.4 - Winietowanie Panasonic Lumix S Pro 50 mm f/1.4 - Winietowanie
S1R II, FF, JPEG, f/2.8 S1R II, FF, JPEG, f/4.0
Panasonic Lumix S Pro 50 mm f/1.4 - Winietowanie Panasonic Lumix S Pro 50 mm f/1.4 - Winietowanie


Duże rozmiary Panasonica 1.4/50 pozwalają na dość rozsądne zachowanie w tej kategorii. Na maksymalnym otworze względnym spadek jasności w samym rogu kadru wynosi bowiem 36% (-1.32 EV). Ten wynik wciąż mieści się w granicach wartości, które uznajemy za umiarkowane. Na pochwałę zasługuje też bardzo szybki spadek winietowania wraz z przymykaniem przysłony. Na f/2.0 mamy bowiem do czynienia z małą wartością 23% (-0.75 EV), natomiast na przysłonach f/2.8 i f/4.0 omawiana wada robi się praktycznie całkowicie niewidoczna, bo uzyskane tam rezultaty to odpowiednio: 10% (-0.32 EV) i 3% (-0.08 EV).

Jako bonusowy dodatek do tego rozdziału możemy jeszcze sprawdzić, jak wygląda winietowanie na nieskorygowanych o dystorsję plikach RAW. Przypomnijmy, że w tym przypadku mamy do dyspozycji pole widzenia wynoszące aż 50.67 stopnia, czyli takie, jakie daje pozbawiony dystorsji obiektyw o ogniskowej 45.7 mm. Czasami to większe pole może nam się przydać, więc warto wiedzieć, z jakim poziomem winietowania musimy się wtedy liczyć.

S1R II, FF, RAW, f/1.4 S1R II, FF, RAW, f/2.0
Panasonic Lumix S Pro 50 mm f/1.4 - Winietowanie Panasonic Lumix S Pro 50 mm f/1.4 - Winietowanie
S1R II, FF, RAW, f/2.8 S1R II, FF, RAW, f/4.0
Panasonic Lumix S Pro 50 mm f/1.4 - Winietowanie Panasonic Lumix S Pro 50 mm f/1.4 - Winietowanie


W tym przypadku, na maksymalnym otworze względnym, spadek jasności w rogach kadru sięga 52% (-2.16 EV) i zmniejsza się do 42% (-1.59 EV) po przymknięciu przysłony do f/2.0. Zastosowanie przysłony f/2.8 powoduje, że omawiana wada spada do niewielkiej wartości 28% (-0.97 EV), a znaczna większość problemów kończy się na przysłonach f/4.0 i f/5.6, gdzie uzyskane przez nas rezultaty to odpowiednio: 15% (-0.48 EV) oraz 7% (-0.23 EV).

W tej kategorii duże rozmiary Panasonica dały o sobie znać i pozwoliły mu wyraźnie wygrać pojedynek z Sony FE 50 mm f/1.4 GM, w przypadku którego winietowanie na f/1.4 sięgało bardzo dużego poziomu 63%.

Panasonic S1R II, JPEG, 50 mm, f/1.4
Panasonic Lumix S Pro 50 mm f/1.4 - Winietowanie
Panasonic S1R II, RAW, 50 mm, f/1.4
Panasonic Lumix S Pro 50 mm f/1.4 - Winietowanie

----- R E K L A M A -----

SPRZĘT DLA MIŁOŚNIKÓW SYSTEMU Z!
Kupujemy używany sprzęt za gotówkę. Raty 20x0%!