Panasonic Lumix S Pro 50 mm f/1.4 - test obiektywu
8. Winietowanie
Jak można było zauważyć w poprzednich rozdziałach, dane dla brzegu matrycy APS-C/DX zostały jednak pozostawione dla pomiarów rozdzielczości i aberracji chromatycznej. W tych przypadkach było to ważne, bo dawało nam dodatkową informację o rozkładzie ostrości i aberracji chromatycznej w całym analizowanym kadrze.
Najpierw zajmiemy się omówieniem winietowania obserwowanego na nieskorygowanych pod tym względem plikach JPEG. Przypomnijmy tutaj, że w tym przypadku, mamy do czynienia z pozbawionym dystorsji obrazem o polu widzenia 47.24 stopnia, a więc nawet minimalnie większym niż u klasycznej 50tki.
S1R II, FF, JPEG, f/1.4 | S1R II, FF, JPEG, f/2.0 |
![]() |
![]() |
S1R II, FF, JPEG, f/2.8 | S1R II, FF, JPEG, f/4.0 |
![]() |
![]() |
Duże rozmiary Panasonica 1.4/50 pozwalają na dość rozsądne zachowanie w tej kategorii. Na maksymalnym otworze względnym spadek jasności w samym rogu kadru wynosi bowiem 36% (-1.32 EV). Ten wynik wciąż mieści się w granicach wartości, które uznajemy za umiarkowane. Na pochwałę zasługuje też bardzo szybki spadek winietowania wraz z przymykaniem przysłony. Na f/2.0 mamy bowiem do czynienia z małą wartością 23% (-0.75 EV), natomiast na przysłonach f/2.8 i f/4.0 omawiana wada robi się praktycznie całkowicie niewidoczna, bo uzyskane tam rezultaty to odpowiednio: 10% (-0.32 EV) i 3% (-0.08 EV).
Jako bonusowy dodatek do tego rozdziału możemy jeszcze sprawdzić, jak wygląda winietowanie na nieskorygowanych o dystorsję plikach RAW. Przypomnijmy, że w tym przypadku mamy do dyspozycji pole widzenia wynoszące aż 50.67 stopnia, czyli takie, jakie daje pozbawiony dystorsji obiektyw o ogniskowej 45.7 mm. Czasami to większe pole może nam się przydać, więc warto wiedzieć, z jakim poziomem winietowania musimy się wtedy liczyć.
S1R II, FF, RAW, f/1.4 | S1R II, FF, RAW, f/2.0 |
![]() |
![]() |
S1R II, FF, RAW, f/2.8 | S1R II, FF, RAW, f/4.0 |
![]() |
![]() |
W tym przypadku, na maksymalnym otworze względnym, spadek jasności w rogach kadru sięga 52% (-2.16 EV) i zmniejsza się do 42% (-1.59 EV) po przymknięciu przysłony do f/2.0. Zastosowanie przysłony f/2.8 powoduje, że omawiana wada spada do niewielkiej wartości 28% (-0.97 EV), a znaczna większość problemów kończy się na przysłonach f/4.0 i f/5.6, gdzie uzyskane przez nas rezultaty to odpowiednio: 15% (-0.48 EV) oraz 7% (-0.23 EV).
W tej kategorii duże rozmiary Panasonica dały o sobie znać i pozwoliły mu wyraźnie wygrać pojedynek z Sony FE 50 mm f/1.4 GM, w przypadku którego winietowanie na f/1.4 sięgało bardzo dużego poziomu 63%.
Panasonic S1R II, JPEG, 50 mm, f/1.4 |
![]() |
Panasonic S1R II, RAW, 50 mm, f/1.4 |
![]() |