Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sony FE 400-800 mm f/6.3-8 G OSS - test obiektywu

30 czerwca 2025
Komentarze czytelników (37)
  1. Szabla
    Szabla 30 czerwca 2025, 17:19

    Ma się to wyczucie. :D

  2. PDamian
    PDamian 30 czerwca 2025, 17:24

    "Tym razem na korzyść Sony 200-600 mm przemawiają dwa czynniki. Po pierwsze, jego zaskakująco lepsze światło na tej ogniskowej i fakt, że był on optymalizowany właśnie dla 600 mm."

    Test Sony FE 200-600 mm f/5.6-6.3 G OSS:
    "Sony podeszło do tematu inaczej i największy nacisk położyło na najdłuższą ogniskową, co w tego typu obiektywie jest bardzo rozsądne."


    -Patrząc na mtf'y widać że Sony 400-800mm został zoptymalizowany dla najkrótszej ogniskowej 400mm
    [ link
    link
    "Uzyskanie rozsądnej jakości obrazu wymaga użycia przysłony f/8.0 na ogniskowej 400 mm i przysłony f/11.0 na dłuższych ogniskowych." ]

    ...ale czy to bardzo rozsądne -?

  3. Szabla
    Szabla 30 czerwca 2025, 17:24

    Uwaga 1: łącznik statywowy nie jest demontowalny.

  4. Amadi
    Amadi 30 czerwca 2025, 17:41

    Wszystko jest demontowalne jeśli masz szlifierkę kątową

  5. cauchy
    cauchy 30 czerwca 2025, 17:44

    a juz myślałem, że Canon coś nowego pokazał...

  6. Szabla
    Szabla 30 czerwca 2025, 17:49

    @Amadi, szkoda, że nie podaliście wagi bez łącznika, bo producent nie podał, a podejrzewam, że jest niewiele większa od wagi 200-600 bez łącznika, który tam jest demontowalny. :D

  7. Amadi
    Amadi 30 czerwca 2025, 18:09

    Widać Arek jednak nie chciał sięgać po szlifierkę i sprawdzać :P

  8. Arek
    Arek 30 czerwca 2025, 18:12

    Jak Sony poda specyfikację materiału, z którego został wykonany łącznik, to znając wymiary i średnią gęstość, rozwiążemy nasz problem ;)

  9. Szabla
    Szabla 30 czerwca 2025, 18:12

    Wystarczyłby klucz imbusowy. :)

  10. PDamian
    PDamian 30 czerwca 2025, 18:27

    Stopka waży ze 100 gramów
    -nie opłaciłoby się Arkowi na złom wieźć.

  11. SKkamil
    SKkamil 30 czerwca 2025, 18:28

    No naaaprawdę ...specyfikacja materiału ? A nie łaska młoteczkiem popukać.? ; Młoteczek w łapkę podchodzimy do klamki w drzwiach i pukamy - wiadomo że klamka z aluminium , następnie pukamy w srebrną łyżeczkę (ze srebra ) ; złoty sygnet ( ze złota) ; i tak dalej i tak dalej >Nastepnie tworzymy bazę " puknięć" i porównujemy które pukniecie odpowiada puknięć w łącznik statywowy ;

  12. molon_labe
    molon_labe 30 czerwca 2025, 18:46

    "Wystarczyłby klucz imbusowy."

    ...prawo dotyczące kluczy imbusowych, mówi, że jeśli masz klucz imbusowy, to nie ten rozmiar, który jest właśnie potrzebny.

    Szlifierka do demontażu i spawarka do montażu....zawsze rozwiązuje problem rozmiaru klucza imbusowego.

  13. ryszardo
    ryszardo 30 czerwca 2025, 20:24

    @molon_labe
    Do montażu raczej szara taśma. Wszystko połączysz odpowiednią ilością szarej taśmy ;-)
    Spawarka tylko do metali się nada. Ewentualnie inna 'spawarka' do tworzyw termoplastycznych. Za dużo ograniczeń.
    A do demontażu bez młotka podchodzić w tym kraju się nie godzi :-P

    @SKkamil
    Nie pisz takich rzeczy, bo niektórzy uwierzą, że tak się naprawdę da. Zbyt często takich spotykam. No chyba, że jesteś jednym z nich i to nie była ironia...

  14. ryszardo
    ryszardo 30 czerwca 2025, 20:25

    A obiektyw niby dobry, ale chyba oczekiwałem więcej. Może niesłusznie, bo ciemny jak noc :-/

  15. Arek
    Arek 30 czerwca 2025, 20:38

    ryszardo - tylko że przy tych ogniskowych trudno zrobić jaśniej i jeszcze zachować normalną wagę i gabaryty.

    Gdybyś na 800 mm spróbował dojść choć do f/6.3 to przednia soczewka miałaby prawie 13 cm.

  16. ryszardo
    ryszardo 30 czerwca 2025, 20:51

    Niestety wiem - wystarczy spojrzeć, jak wygląda Nikn Z 800/6.3
    Zastanawiałem się bardziej, czy nie miałem zbyt wygórowanych oczekiwań co do szkła o takich parametrach.

  17. PDamian
    PDamian 30 czerwca 2025, 20:58

    Sigma 300-600/4 kosztuje tylko 2,5x tyle
    [w Stach 3x]

  18. przybylskipawel
    przybylskipawel 30 czerwca 2025, 21:06

    @Arek Ja ostatnio dużo chodzę na siłownię dzięki czemu mam przeciążony staw barkowo-obojczykowy i używanie mojego Canona EF 500mm f4 II z telekonwerterem powoduje, że z bólu omijają mnie okazje fotograficzne. Ale nawet Sigma 60-600mm, którą bardzo lubię, nie jest komfortowa. Całkowicie rozumiem pragnienie posiadania lżejszego sprzętu, choć chyba pewnych rzeczy nie da się pogodzić. Mi pomaga monopod. Robi mi też za laskę

  19. Arek
    Arek 30 czerwca 2025, 21:18

    Ja pożegnałem Sigmę 60-600 ze względu na wagę i zmienne rozmiary. Choć optycznie nic jej nie brakowało.

  20. Bahrd
    Bahrd 30 czerwca 2025, 21:23

    Na zdjęciu [ link ] gawron ma na krawędzi dzioba i głowy rożowo-fioletową obwódkę? Skąd się ona mogła wziąć?

    PS
    Porównałem go sobie - tak na oko - z Canonem 200-800 i na 800mm Soniacz wychodzi znacznie lepiej [ link ].
    A wspomniany 200-600 na 840mm faktycznie - na pierwszy rzut oka - prezentuje się godnie [ link ].

  21. cauchy
    cauchy 1 lipca 2025, 08:03

    RF 200-800 jest mizerny na końcu jak za swoją cenę

  22. diklofenak
    diklofenak 1 lipca 2025, 08:22

    Szkło Sony testowane na świeżych korpusach. Szkło Nikona na 7-letnim. Kurtyna. :D

  23. ad1216
    ad1216 1 lipca 2025, 10:01

    ryszardo: Twoje oczekiwania są pewnie wynikiem słabej znajomości podstawowych zasad optyki. Niestety jest tu bardzo wielu komentatorów, którzy krytykują ciemne zoomy nie mając zielonego pojęcia, że gdyby były jaśniejsze musiałyby ważyć kilka razy więcej i kosztować też kilka razy więcej. Tu mamy do czynienia z kompromisem pomiędzy rozmiarami, ceną, ogniskową, krotnością zooma itp. Czy to szkło będzie się dobrze sprzedawało czas pokaże jak mówi Zenek M ;)) link

  24. molon_labe
    molon_labe 1 lipca 2025, 12:07

    Bahrd
    "Na zdjęciu [ link ] gawron ma na krawędzi dzioba i głowy rożowo-fioletową obwódkę? Skąd się ona mogła wziąć?"

    Oto cała prawda:

    "Wśród zbutwiałych konarów, gdzie cień ściele się gęsto, krąży gawron – posłaniec nocy i król niebios mrocznych. Niebo drży pod skrzydłami, co ogień przemykający tli, a w oczach jego — diabelski błysk, co odbija świt potępionych.

    Nie kracze — on zaklina. Jego głos — to szepty demonów z dna najgłębszych pieczar. Na jego piórach osiadają sny zgubione przez ludzi, a cień, który rzuca, dławi światło jak zapomniany grzech.

    Nad nim snuje się aura — fioletowo-różowy płomień, migoczący jak zorza narodzona z samego piekła. To nie światło, lecz iluzja mocy i pokusy, pulsująca w rytmie serc tych, którzy ośmielą się spojrzeć.

    Ta aura żyje — oplata drzewa, przenika sny, a jej barwy hipnotyzują jak zatruty eliksir. Mówią, że powstaje z dusz zaginionych w nicości, które w uścisku gawrona lgną do światła... aby się w nim zgubić.

    Gdy przelatuje nad miastem, cisza zapada jak zaklęcie, a dzieci śnią sny zabarwione czernią bezgwiezdnych nocy. Może to tylko ptak. Ale może… zwiastun czegoś, co dopiero nadchodzi..."

  25. JdG
    JdG 1 lipca 2025, 15:26

    Obejrzałęm sobie zdjęcia ptaszków i widać, że używanie matrycy takiej jak w Alfie 7R z tym obiektywem, to spora przesada;

    nb. popularne ptactwo w zastosowaniach testowych bardzo procentuje porównywalnością wyników, aczkolwiek jakiś egzotyczny okaz pewnie by ubarwił nieco galerię - ot dla ozdoby.

  26. PDamian
    PDamian 1 lipca 2025, 16:08


    Jeśli chodzi o zoomy super-tele
    to Sony musi jeszcze trochę potrenować.

    link
    32 lata temu

  27. Bahrd
    Bahrd 1 lipca 2025, 16:19

    Molonie - potrzebuję czasu, żeby to ogarnąć...

    PS
    A dałoby się do rymu? Coś à la Antoni Lange [ link ] ;)?

  28. molon_labe
    molon_labe 1 lipca 2025, 17:00

    ...proszę:
    "Aura wokół niego — zorza z piekła tkana, w barwach fioletu, różu — jak dusza obłąkana.
    Nie jest to blask nadziei, lecz miraż kusiciela, co serca porywa w taniec, gdy noc mrok rozdziera."

  29. ad1216
    ad1216 1 lipca 2025, 21:46

    Nikon nich lepiej się skupi na poprawieniu ostrości w 180-600 bo na razie jest cienko i od Sony 200-600 odstaje szczególnie na długim końcu. Ale Nikon sam się załatwił wypuszczając 600 f/6.3 bo kto go kupi jeśli będzie dobry zoom 180-600. Nikon sam się postawił w sytuacji bez wyjścia i nie może zrobić dobrego 180-600.

  30. Bahrd
    Bahrd 2 lipca 2025, 11:39

    Molon, to na koniec "zróbmy z tego piosenkę" (w końcu kiedyś były "pocztówki dźwiękowe"?)!

    ♪♫
    Aura wokół niego — zorza z piekła tkana,
    z fioletu i różu — jak dusza zbłąkana.
    To nie blask nadziei, to miraż gawrona,
    co pcha serca w taniec, gdy dzień noc pokona.
    ♫♪

    Zapodasz nutę? ;)

  31. Bahrd
    Bahrd 2 lipca 2025, 12:42

    A tak serio nieco bardziej - to czy to ten sam efekt, co w tym Zeissie [ link ]?

  32. BlindClick
    BlindClick 2 lipca 2025, 14:04

    To klasyczny Nikon look ;)
    pierwsze stalki które kupiłem, manualne tak zrobiły, wtedy bardzo się mi to nie podobało....

  33. molon_labe
    molon_labe 2 lipca 2025, 14:43

    "...czy to ten sam efekt...?"

    ....przyjął się stereotyp, że za ten efekt "odpowiada" obiektyw i jemu przypisuje się to jako wadę nazywaną aberracją.

    Istnieje też pogląd wspierany przez producentów obiektywów, że wiele zależy od ..umiejętności fotografa. Twierdza oni, że odpowiednia wiedza i unikanie kontrastowych scenariuszy może wyeliminować to zjawisko

    Tymczasem wszystkiemu winne jest światło, bo się rozszczepia i ma różne załamanie poszczególnych długości fal świetlnych To wada światła powoduje, że jedne kolory są skupiane w innych miejscach niż inne, co prowadzi do kolorowych "zafarbów" na zdjęciach.
    Dziękuje za uwagę.
    AI.

  34. Bahrd
    Bahrd 2 lipca 2025, 15:45

    Wada światła?!? Niezłe! Wybrałeś opcję "odpowiedź afektywna" zamiast "formalna"?

  35. Bahrd
    Bahrd 2 lipca 2025, 16:02

    Blind: "wtedy bardzo się mi to nie podobało...."

    „Gdy chleb się piecze, pęka jego powierzchnia — i choć te pęknięcia wydają się być wadą sztuki pieczenia, to właśnie one wzmagają apetyt, przyciągają oczy i sprawiają przyjemność.”
    — Marek Aureliusz [?]

  36. Andrzej19
    Andrzej19 4 lipca 2025, 13:44

    Dwa i pół kilo wagi dyskwalifikuje obiektyw w moich oczach. Nawet Sigma 50-500 apo os usm do Canona EF leży, z powodu wagi (2.1 kg ze stopką). A i tak ptaszki żony Nikonem P950 lepsze, bardziej szczegółowe.

  37. Szabla
    Szabla 4 lipca 2025, 18:51

    Poćwiczyć trzeba. Albo zainteresować się makro.

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.


Następny rozdział